آخرین مطالب

علت طلوع و غروب خورشید

با وجود اینکه خورشید همیشه بالای سطح زمین است، به نظر می رسد که در صبح از شمال شرقی به موقعیت ظهر صعود می کند و از آنجا در شمال غربی فرود می آید و ناپدید می شود یا غروب می کند. این پدیده از عملکرد یک قانون چشم انداز ساده و در همه جا قابل مشاهده است.

دسته ای از پرندگان، هنگام عبور از یک کشور در سطح هموار یا باتلاقی، همیشه به نظر می رسد که پایین می آیند. و اگر گله گسترده باشد، اولین پرنده پایین‌تر یا نزدیک‌تر به افق از آخرین پرنده ظاهر می‌شود، اگرچه آنها در همان ارتفاع واقعی بالای زمین بلافاصله زیر آنها هستند. هنگامی که یک بالن دور از ناظر حرکت می کند، بدون اینکه ارتفاع خود را افزایش یا کاهش دهد، در دید فرد ناظر به نظر می رسد که به تدریج به افق نزدیک می شود. در ردیف طولانی لامپ ها، دومی – با فرض اینکه ناظر در ابتدای سری ایستاده باشد – پایین تر از اولی به نظر می رسد. سوم کمتر از .دومی; و به همین ترتیب تا انتهای ردیف؛ دورترین فاصله همیشه در پایین‌ترین نقطه ظاهر می‌شود، اگرچه هر کدام ارتفاع یکسانی دارند. و اگر بتوان چنین خط مستقیمی از لامپ ها را به اندازه کافی ادامه داد، نورها در طول ظاهراً به سمت افق یا تا سطحی با چشم ناظر فرود می آیند، همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است.

اجازه دهید A، B، ارتفاع را در سراسر یک ردیف طولانی از لامپ ها نشان دهد، که روی زمین افقی E، D ایستاده اند. و C، H، خط دید یک ناظر در C. اصول معمولی پرسپکتیو باعث بالا آمدن ظاهری زمین E، D، به خط چشم C، H، ملاقات با آن در H می شود. و نزول ظاهری هر لامپ بعدی، از A، به H، به سمت همان خط چشم، همچنین در H به هم می رسند. نقطه H، افق یا “نقطه ناپدید شدن” واقعی است که در آن آخرین لامپ مرئی اگر چه واقعا ارتفاع D، B، ناپدید خواهد شد.

 

پرسپکتیو به چه صورت می باشد

 

با در نظر گرفتن پدیده‌های فوق، به راحتی می‌توان دید که چگونه خورشید، اگرچه همیشه در بالا و موازی سطح زمین است، اما باید از افق صبح به سمت ظهر یا نصف النهار صعود کند. و از آنجا به افق شام فرود آید .

در نمودار، شکل. زیر ، اجازه دهید خط E، D سطح زمین را نشان دهد. H، H، افق صبح و شام؛ و A، S، B، بخشی از مسیر واقعی خورشید. ناظری در 0 که به سمت شرق نگاه می کند، ابتدا خورشید را در صبح می بیند.

نه در A، موقعیت واقعی آن ، بلکه در موقعیت ظاهری خود، H، که تازه از «نقطه ناپدید شدن» یا افق صبح بیرون می آید. در ساعت نه، خورشید موقعیت ظاهری، 1 را خواهد داشت که به تدریج از خط H, 1, S بالا می رود. نقطه S، موقعیت نصف النهار یا ظهر است. از S، خورشید به تدریج از خط S، 2، H پایین می آید، تا زمانی که به افق، H می رسد و با ورود به “نقطه ناپدید شدن” ناپدید می شود، به ناظری در انگلستان، در غرب، فراتر از قاره. از آمریکای شمالی، همانطور که در صبح دیده می شود که از جهت شمال آسیا بلند می شود. یک تصویر عالی از این “طلوع” و “غروب” خورشید را می توان در یک تونل طولانی مشاهده کرد، همانطور که در نمودار، شکل زیر  نشان داده شده است.

1، 2 بالای تونل، و 3، 4 پایین، 3، 4، اگرچه واقعاً در تمام طول به مساوی فاصله دارند، به نظر ناظری در مرکز، C، به نظر می رسد که به یکدیگر نزدیک می شوند و در نقاط H، H همگرا می شوند. و یک لامپ، یا هر نوع نوری که وارد شده و در امتداد بالا، نزدیک به سطح فوقانی 1، 2 حمل می شود، هنگامی که واقعاً در امتداد خط، 1، S، 2 حرکت می کند، به نظر می رسد که از صفحه شیب دار H بالا می رود. ، S، به مرکز، S، و پس از عبور از مرکز، برای فرود هواپیما S، H. و اگر تونل به اندازه کافی طولانی بود، پدیده طلوع و غروب خورشید کاملاً تقلید می شد.

تصویر بسیار قابل توجهی از همگرایی بالا و پایین، و همچنین کناره های یک تونل طولانی، در مونت سنیس مشاهده شده است. M. de Porville، هنگامی که در مرکز تونل بود، متوجه شد که ورودی ظاهرا آنقدر کوچک شده است که نور روز آن سوی آن مانند یک ستاره درخشان به نظر می رسد. “قبل از خودمان، در فاصله‌ای ظاهراً شگفت‌انگیز، ستاره‌ای کوچک را در ورودی گالری دیدیم. نور زنده آن به‌طور عجیبی با تابش خیره‌کننده قرمز لامپ‌ها تضاد داشت. درخشندگی آن با حرکت اسب‌ها در راه افزایش یافت. در مدت کوتاهی، نسبت‌های آن واضح‌تر مشخص شد و حجم آن افزایش یافت. با گذشتن از چند کیلومتر، این توهم به سرعت برطرف شد. این نور سفید ملایم انتهای گالری است.”

“Morning Advertiser,” September 16th, 1871.

دیده‌ایم که «طلوع» و «غروب خورشید» پدیده‌هایی هستند که کاملاً وابسته به این واقعیت هستند که خطوط افقی، موازی با یکدیگر، به نظر می‌رسند که در دوردست نزدیک یا همگرا می‌شوند. افقی بودن سطح زمین، و خط دید ناظر و مسیر خورشید بر روی آن و موازی با آن، طلوع و غروب خورشید متحرک بر روی زمین غیر متحرک، صرفاً پدیده هایی هستند که لزوماً از قوانین دیدگاه ناشی می شوند؛ مانند شکست نور و پرسپکتیو و بزرگنمایی جوی و ….

در ادامه حتماً مقاله های  زیر را مطالعه نمایید:

 

مستند توهم کرویت

https://flatearthfarsi.ir/all/blog/2265/%DA%AF%D9%86%D8%A8%D8%AF-%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82/

درباره بهرام

بهرام
نمی شه آشتی داد سنگو با شیشه/از هر کی بپرسی اسمم تو لیسته -_-_-_-_-_-_-_- ببین بازی رو بردم بدون بودجه/تکتون ریزه و جفتتون پوچه

همچنین بررسی کنید:

نقدی بر نظریه نسبیت

نقدی بر نظریه نسبیت

در اوایل قرن ۲۰ ، به منظور حفظ مدل خورشید مرکزی از نتایج آزمایشات مایکلسون-مورلی، …

6 دیدگاه

  1. Avatar
    راضیه بابایی

    سلام. عالی بود. ببینید این مطلب قابل درک هست که طلوع و غروب خورشید به خاطر خطای دید ما اتفاق می افته والا خورشید همیشه در یک ارتفاع ثابت از زمین حرکت میکنه. منتها من اون حدیث رو که میگه خورشید در زمین یا چشمه گل آلود فرو میره و یا تا آسمان هفتم میره بالا برام قابل تصور نیست.

    • مدیر Bahram

      سلام
      ارتفاع همیشه یکسان نیست، آنالما تغییر ارتفاع خورشید هست همینطور اعتدالین و انقلابین.
      اما طلوع و غروب همین موردی هست که اشاره شد در متن بالا.

  2. Avatar
    کامران تهرانی

    این حدیث امام صادق (ع) دوازده هزار جهان بزرگتر از هفت آسمان و زمین وجود دارد که از وجود هم اطلاع ندارند و من بر همه ی انها حجت هستم منظور از دوازده هزار جهان بزرگتر از هفت آسمان و زمین چیست و در کجا قرار دارند و جایگاهشان در هیئت اسلامی کجاست؟

  3. Avatar

    ببخشید من چند وقته ذهنم خیلی درگیر این پدیده غروب و طلوع هست اون لینکهایی که در ادامه گذاشتید برا من باز نمیشه؟
    الان چطوری خوشید وقتی غروب میکنه فرداش دوباره سر از مشرق در میاره؟
    میره تو دنیای زیرین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

Translate »