آخرین مطالب
گنبد هفت آسمان

ثابت و ایستاده بودن زمین تخت در خطبه 143 نهج البلاغه

زمین
هفت زمین و هفت گنبدآسمان

زمین ثابت و ایستاده درخطبه 143 نهج البلاغه

في الاستسقاء

از خطبه ‏هاى آن حضرت علی عليه السّلام است هنگام باران خواستن که همچنین در این خطبه درباره ثابت بودن و ایستاده بودن زمین به وضوح اشاره میشود: (1)

اَلا وَ اِنَّ الاَْرْضَ الَّتى تَحْمِلُكُمْ، وَالسَّماءَ الَّتى تُظِلُّكُمْ مُطيعَتانِ لِرَبِّكُمْ
بدانید زمینی‌ که شمارا صبورانه بر روی خود نگهداری میکند (اصطلاحا: حضور مارا تحمل میکند) ، و آسمانی‌ که بر سرتان سایه می‌ اندازد فرمانبردار پروردگار شمایند،
وَ ما اَصْبَحَتا تَجُودانِ لَكُمْ بِبَرَكَتِهِما تَوَجُّعاً لَكُمْ، وَ لا زُلْفَةً
برکات خود را به شما ارزانی‌ می‌ دارند، نه به خاطردلسوزی‌، و نه برای‌ نزدیکی‌ جستن
اِلَيْكُمْ، وَ لا لِخَيْر تَرْجُوانِهِ مِنْكُمْ، وَلكِنْ اُمِرَتا بِمَنافِعِكُمْ
به شما، و نه برای‌ خیری‌ که از شما توقع دارند، بلکه از جانب حق برای‌ رساندن منافع به شما
فَاَطاعَتا، وَ اُقيمَتا عَلى حُدُودِ مَصالِحِكُمْ فَقامَتا.
مأمورند پس خدا را اطاعت کرده اند، و دستور دارند به مصالح شما بایستند پس ایستادند (=ثابت و بی حرکت شدند).


به متن بالا اگر دقت کرده باشید می بینید که زمین کاملا ثابت و ایستاده است

معنای تحمل را نیز بخوانید

بررسی دیکشنری آبادیس : معنای واژه تحمل– شکیبایی، صبر ، بردباری کردن، سازگاری

 

حال باید به برخی از سوالات شما همراهان گرامی پاسخ بدهیم :

یک :منظور از آسمانها چیست؟ دو : چگونه ممکن است اسمانها نیز ثابت و ایستاده باشند؟

در پاسخ باید بگوییم : منظور از آسمانها ، گنبدهای شیشه مانند هفت آسمان است که از نظر منطقی نیز نمیتواند حرکتی داشته باشد ، چنانچه امام رضا علیه السلام چنین فرموده است که منظور از آسمان زمین در حقیقت همان گنبد آسمان است :

الرّضا (علیه السلام)- عَنِ الْحُسَیْنِ‌بْنِ‌خَالِدٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه السلام) قَالَ قُلْتُ لَهُ: أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ وَ السَّماءِ ذاتِ الْحُبُکِ، فَقَالَ هِیَ: مَحْبُوکَهًْ إِلَی الْأَرْضِ وَ شَبَّکَ بَیْنَ أَصَابِعِهِ. فَقُلْتُ: کَیْفَ تَکُونُ مَحْبُوکَهًْ إِلَی الْأَرْضِ وَ اللَّهُ یَقُولُ رَفَعَ السَّماواتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها فَقَالَ: سُبْحَانَ اللَّهِ! أَ لَیْسَ اللَّهُ یَقُولُ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها فَقُلْتُ بَلَی فَقَالَ ثَمَّ عَمَدٌ وَ لَکِنْ لَا تَرَوْنَهَاقُلْتُ کَیْفَ ذَلِکَ جَعَلَنِیَ اللَّهُ فِدَاکَ فَبَسَطَ کَفَّهُ الْیُسْرَی ثُمَ‌وَضَعَ الْیُمْنَی عَلَیْهَا فَقَالَ: هَذِهِ أَرْضُ الدُّنْیَا وَ السَّمَاءُ الدُّنْیَا عَلَیْهَا فَوْقَهَا قُبَّهًْ
امام رضا (علیه السلام)- حسین‌بن‌خالد گوید: از امام رضا (علیه السلام) درباره‌ی آیه: و السَّمَاء ذَاتِ الحُبُکِ پرسیدم، حضرت (علیه السلام) فرمود: «آسمان و زمین به هم بافته شده است». و برای نشان‌دادن آن، انگشتان دو دست خود را در هم فرو برد. عرض کردم: «چگونه ممکن است آسمان به زمین بافته شده باشد درحالی‌که خداوند می‌فرماید: آسمان‌ها را، بدون ستون‌هایی که برای شما دیدنی باشد، برافراشت. (رعد/۲)». فرمود: «خداوند پاک و منزّه است، مگر نفرموده است: بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَونَهَا». عرض کردم: «بلی»! فرمود: «ستون‌هایی دارد ولی شما آن‌ها را نمی‌بینید». عرض کردم: «جانم فدای تو باد! چگونه چنین چیزی ممکن است»؟ امام رضا (علیه السلام) درحالی‌که کف دست چپش را پهن بود و کف دست راست را بر آن قرار داده بود، فرمود: «این زمین اوّل است و این هم آسمان اوّل که گنبدی است بالای آن (زمین) .

⭕️منبع : تفسیر البرهان و تفسیر العیاشی ⭕️

نکته : در این دو کتاب تفسیری روایی ، احادیث مربوطه در ذیل ایات 12 طلاق – و – ذاریات7 / قرار گرفتن

بنابرین بدلیل وجود اختلافات در نسخه های چاپی نیازی به ذکر جلد و صفحه نیست، چون الان شما با یادگیری این روش ساده تر میتوانید به مطالب درون تفسیر البرهان ویا عیاشی دسترسی پیدا کنید.

 

 


قَارِئاً لِلْکُتُبِ قَالَ: قَرَأْتُ فِی بَعْضِ کُتُبِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّ ذَا الْقَرْنَیْنِ لَمَّا فَرَغَ مِنْ عَمَلِ السَّدِّ انْطَلَقَ عَلَی وَجْهِهِ فَبَیْنَا هُوَ یَسِیرُ وَ جُنُودُهُ إِذْ مَرَّ بِرَجُلٍ عَالِمٍ فَقَالَ لِذِی الْقَرْنَیْنِ أَخْبِرْنِی عَنْ شَیْئَیْنِ مُنْذُ خَلَقَهُمَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَائِمَیْنِ وَ عَنْ شَیْئَیْنِ جَارِیَیْنِ وَ عَنْ شَیْئَیْنِ مُخْتَلِفَیْنِ وَ عَنْ شَیْئَیْنِ مُتَبَاغِضَیْنِ
فَقَالَ لَهُ ذُو الْقَرْنَیْنِ
أَمَّا الشَّیْئَانِالْقَائِمَانِ فَالسَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ
وَ أَمَّا الشَّیْئَانِ الْجَارِیَانِ فَالشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ
وَ أَمَّا الشَّیْئَانِ الْمُخْتَلِفَانِ فَاللَّیْلُ وَ النَّهَارُ

وَ أَمَّا الشَّیْئَانِ الْمُتَبَاغِضَانِ فَالْمَوْتُ وَ الْحَیَاهُ قَالَ فَانْطَلِقْ فَإِنَّکَ عَالِمٌ.
الخصال ج1 ص59
————-
ترجمه کوتاه
ذوالقرنین رحمت الله علیه فرمود
دو چیز ثابت و ایستاده زمین و (گنبد) آسمانهاست
دوچیزی که ( در گنبددوار/فلک دوار)روان اند خورشید و ماه هستند
دو چیز مختلف شب و روزاند
دو چیز دشمن مرگ و زندگانی میباشند


همانگونه که مشاهده کردید منظور از ایستاده بودن زمین و اسمانها همان ثابت و بی حرکت بودن زمین و گنبد اسمان هست، اما نکته ای که نباید فراموش کنیم این هست که گنبد گردون یا فلک دوار به اجرام اسمانی (ستارگان) درون بحر مکفوف و زیر آن (خورشید و ماه) می گوییم بنابرین مفهوم گنبد با گنبد دوار تا حدی متفاوت است.بنابرین به معنای واژه ها دقت کنید.


مطالب مرتبط :

آفرینش زمین تخت و گنبدآسمان در نهج البلاغه

 

مستند زمین تخت پارسی فصل اول قسمت 3

مستند زمین تخت پارسی / فصل 1 / قسمت 4 / پارت اول

 

مستند زمین تخت پارسی /فصل 1 / قسمت4 /پارت دوم

 

حرکت کوه ها در قران بر چه چیز دلالت دارد؟

 

درباره مدیر Vlad

مدیر Vlad
ولاد {مدیر تولید محتوای مذهبی در رسانه زمین تخت پارسی} - عکاس ،گرافیست و تدوینگر - محقق ، مستندساز - مدرس رایانه و نرم افزار های adobe (در فضای مجازی)

همچنین بررسی کنید:

پایستگی انرژی

پایستگی انرژی

یک جسم در اطراف یک سیاره در تعادل بین دو نیرو قرار دارد: نیروی گریز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 4 =

Translate »