آخرین مطالب

اندازه دروغین نقشه ها

در نقشه های کنونی علاوه بر دروغین بودن کلیت نقشه ها، در سایز کشورها شاید بشه گفت مقدار زیادی اغراق کرده اند.

بیشتر نقشه‌هایی که تاکنون دیده‌ایم، هیچکدام اجزای این زمین را در اندازه‌ی واقعی نشان نمی‌دهند؛ چرا که نشان دادن شکل زمین بصورت یک دایره‌ی کروی همیشه دارای اشکالات زیادی خواهد داشت و به این سادگی‌ نخواهد بود.

برای نمایش شکل زمین در مدل کروی مدل ها و الگوریتم های مختلفی تهیه تنظیم و ویرایش شده است که یکی از متداول‌ترین الگوریتم‌ها، مرکاتور نام دارد که احتمالاً بیشتر نقشه‌هایی که دیده‌اید، بر اساس این الگوریتم ساخته شده‌اند.


پیش‌بینی مرکاتور یک نقشه استوانه‌ای است که توسط جغرافی‌دان و نقشه‌بر فلاندری جراردوس مرکاتور در سال 1569 ارائه شد. این طرح به نقشه استاندارد برای ناوبری تبدیل شد زیرا در نمایش شمال به عنوان بالا و جنوب به پایین در همه جا با حفظ جهات و اشکال محلی منحصر به فرد است. به عنوان یک عارضه جانبی، برآمدگی Mercator اندازه اجسام را دور از استوا باد می کند. این تورم در نزدیکی استوا بسیار کوچک است اما با افزایش عرض جغرافیایی شتاب می گیرد تا در قطب ها بی نهایت شود. در نتیجه، خشکی هایی مانند گرینلند، قطب جنوب، کانادا و روسیه نسبت به خشکی های نزدیک خط استوا، مانند آفریقای مرکزی، بسیار بزرگتر از آنچه در واقع هستند به نظر می رسند.


هر کدام از انواع الگوریتم‌ها اشتباهات خاص خودشان را دارند. به طور مثال در مرکاتور، اندازه‌ی کشورها هرچه به سمت قطب‌ها حرکت می‌کنیم، بزرگتر از واقع و هر چه به سمت خط استوا می‌رویم، کوچکتر می‌شوند. باید بدانید که اندازه کشورهایی که در نزدیکی خط استوا هستند به اندازه واقعی نزدیکتر است و کشورهایی در مدارهای بالاتر با بزرگنمایی غیر واقعی دیده می‌شوند.

همین موضوع ایده‌ای شد برای طراحان سایت The True Size تا با ساخت این سایت این امکان را به ما بدهند تا با جستجوی نام کشورها بتوانیم آن‌ها را با موس به جاهای دیگر نقشه منتقل و ابعادشان را در کنار سایر کشورها با آن‌ها مقایسه کنیم.

به طور مثال مساحت کشور ایران، حدود 1.65 میلیون کیلومتر مربع است و روی نقشه بسیار بسیار کوچک‌تر از کشور گرینلند به نظر می‌رسد. اما جالب است بدانید که گرینلند با تمام ضمایمش تنها نیم میلیون کیلومتر مربع از ایران بزرگتر است! کافی‌ست نام ایران را جستجو کرده و روی نقشه آن را به نزدیکی گرینلند بکشید تا بتوانید واقعا ابعاد این دو سرزمین را مقایسه کنید.

نقشه

اندازه نقشه کشور ایران به تنهایی از کشورهای (آذربیایجان+ترکیه+عراق+ارمنستان+سوریه) بزرگتر است.

نقشه

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره بهرام

بهرام
زمان خود را به بهتر کردن خود با مطالعه نوشته های دیگران اختصاص دهید. بنابراین شما به سادگی آنچه را بدست می آورید که دیگران سخت برای آن زحمت کشیده اند.

همچنین بررسی کنید:

نگاهی به فرضیه‌ی آینه بودن ماه

نگاهی به فرضیه‌ی آینه بودن ماه

فرض بر این هست که کوکب ماه مانند یک آینه بر فراز زمین قرار دارد …

یک دیدگاه

  1. Avatar

    سلام صالح هستم از اصفهان . ببینید الان در استرالیا ساعت چنده و همزمان ساعت شیلی رو نگاه کنید ۱۲ ساعت اختلاف دارند واین اختلاف در زمین کروی امکان ندارد چراکه که در زمین کروی اختلاف باید ۴ ساعت باشد . اما در زمین تخت ثابت میشه که شیلی با استرالیا چقدر فاصله داره .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

Translate »