علیاکبر رائفیپور و معنای اشتباه جبت و طاغوت

در یکی از گفتگو هایی که آقای علیاکبر رائفیپور داشتند به آیه 51 سوره نساء (جبت و طاغوت) اشاره کردند و ترجمه ای عجیب و خارج از مباحث گفته شده در اسلام و تفاسیر رو گفتند که یکی از تفسیر به رای های عجیب به شمار می آید؛ این مورد از نظر ما کاملاً سهواً صورت گرفته و مطالعاتی که از روی ویکی پدیا!! بوده این نتیجه رو به ایشون القاء کرده. برای همین ترجمه صحیح این دو کلمه را در این مطلب یاد آوری می کنیم.
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هَٰؤُلَاءِ أَهْدَىٰ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا
آیه 51 سوره نساء
آيا كسانى را كه از كتاب [آسمانى] نصيبى يافتهاند نديدهاى؟ كه به «جبت» و «طاغوت» ايمان دارند، و در باره كسانى كه كفر ورزيدهاند مىگويند: «اينان از كسانى كه ايمان آوردهاند راهيافتهترند.»
متن گفته شده توسط رائفیپور :
اینا مصر زده شده بودند قرآن می فرماید …يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ…
جبت، فرهنگ مصری، ایجبت … خوب !؟ اینا به مصر باور کرده بودند وقتی یک جامعه ای رو ما آرام آرام رها کنیم …
معنی صحیح در منابع اسلامی:
نِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عِيسَى قَالَ كَتَبْتُ إِلَيْهِ يَعْنِي عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَسْأَلُهُ عَنِ النَّاصِبِ هَلْ أَحْتَاجُ فِي امْتِحَانِهِ إِلَى أَكْثَرَ مِنْ تَقْدِيمِهِ الْجِبْتَ وَ الطَّاغُوتَ وَ اعْتِقَادِ إِمَامَتِهِمَا فَرَجَعَ الْجَوَابُ مَنْ كَانَ عَلَى هَذَا فَهُوَ نَاصِبٌ
🔸محمد بن أَحمد بن زياد و موسى بن محمد بن علي بن عيسى گویند : به امام علی النقی صلوات اللَّه علیه نامه نوشتم و در مورد #ناصبی از او سؤال کردم که آیا برای امتحان کردن او به چیزی بیشتر از مقدم داشتن جبت و طاغوت و اعتقاد به امامت آن دو احتیاج دارم؟ پس جواب آمد : کسی که بر این عقیده باشد #ناصبی است!
📚مستطرفات السرائر ص۶۸ ح۱۳
جبت و طاغوت
عن ابا جعفر علیه السلام فی قول الله تعالی: «الذین امنوا به و عزروه و نصبوه و اتبعوا النو الذی انزل معه اولئک هم المفلحون» یعنی الذین اجتنبوا الجبت والطاغوت ان یعبدوها و الجبت و الطاغوت فلان و فلان وفلان و العبادة طاعةالناس لهم…
امام محمد باقر علیه السلام در مورد آیه «کسانیکه به او ایمان آورده و گرامیش می دارند و یاریش می کنند و از نوریکه همراه او نازل شده پیروی کرده اند ایشان رستگارند. (157-7) یعنی کسانی که از پرستش جبت و طاغوت دوری گزیدند و جبت و طاغوت، فلان و فلان و فلان اند و(منظور از) پرستش، اطاعت مردم از آن ها می باشد.
کافی ، ج2 ، ص305.
ثواب عظیم لعن بر جبت و طاغوت در کلام امام سجاد علیه السلام
🔹 میرزا ابی الفضل طهرانی رضوان الله علیه عالم بزرگ شیعه مینویسد:
✍ فاضل زاهد ورع آخوند ملا محمد کاظم هزار جریبی که از تلامذه استاد اعظم آقای بهبهانی قدس سره بوده و خود از فضلای محدثین و عرفای محصلین است در کتاب «جمع الفضايح لأرباب القبايح» از ابو حمزه ثمالی حدیث میکند که وی از امام همام زین العابدین و سید الساجدین علیه السلام روایت کرده است: «قال: من لعن الجبت و الطاغوت لعنة واحدة کتب الله له سبعین الف الف حسنة و محی عنه سبعین الف الف سیئة و رفع له سبعین الف الف درجه و من امسی یلعنهما لعنة واحدة کتب له مثل ذلک. قال: فمضی مولا نا علی بن الحسین علیهم السلام فد خلت علی مولانا ابی جعفر محمد الباقر علیه السلام فقلت: یا مولای حدیثاً سمعته من ابیک، فقال: هات یا ثمالی فاعدت علیه الحدیث؟ فقال:نعم یا ثمالی اتحب ان ازیدک؟ فقلت: بلی یامولای. فقال: من لعنهما لعنةواحدة فی کل غداة لم یکتب علیه ذنب فی ذلک الیوم حتی یمسی و من امسی و لعنهما لم یکتب له ذنب فی لیلة حتی یصبح. قال: فمضی ابو جعفر ، فد خلت علی مولانا الصادق علیه السلام فقلت: حدیثاً سمعتهمن ابیک وجدک. فقال: هات یا اباجعفر فاعدت علیه الحدیث، فقال: حقاً یا ابا حمزه ثم قال علیه السلام: و یرفع له الف الف درجه ثم قال: ان الله واسع کریم.
🔸 امام سجاد علیه السلام فرمودند: کسی که یک مرتبه لعن بفرستد بر جبت و طاغوت ، خدای تبارک و تعالی هفتاد هزار هزار (هفتاد میلیون) حسنه برای او ثبت مینماید و هفتاد هزار هزار گناه او را میبخشد و هفتاد هزار هزار درجه بر او میافزاید و اگر کسی در شامگاه این چنین کند همان ثواب را برای او مینویسند. ابو حمزه در ادامه میگوید: بعد از شهادت امام سجاد علیه السلام خدمت مولایم امام باقر علیه السلام شرفیاب شدم و عرض کردم: مولای من ! حدیثی است که از پدر بزرگوارتان شنیدهام. فرمودند: بگو. و من حدیث را برای حضرت خواندم. حضرت فرمودند: بله؛ ای ثمالی آیا دوست داری که من هم بر آن بیفزایم؟ عرض کردم: آری ای مولای من. حضرت فرمودند: هر کس که آن دو را یک مرتبه لعن کند در هر صبحگاهان هیچ گناهی برای او نوشته نمیشود در آن روز تا این که شب هنگام را درک کند و هر کس شب را سپری کند و آن دو را لعن کند برای او گناهی نوشته نمیشود در آن شب تا این که صبح را درک کند. ابو حمزه در ادامه میگوید: بعد از شهادت امام باقر علیه السلام خدمت مولایمان امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم و عرضه داشتم: حدیثی است که از پدرتان و جدتان شنیدهام. حضرت فرمودند: بگو آن را ای ابا حمزه. من نیز حدیث را برای حضرتش خواندم. حضرت فرمودند: حق است ای ابا حمزه و فرمودند: و هزار هزار (یک میلیون) درجه بر او افزوده میشود. سپس فرمودند: همانا که خدا وسعت دهنده و بخشنده است.
📚 شفاء الصدور، تألیف میرزا ابی الفضل طهرانی، صفحه ۶۰۸، چاپ انتشارات نبوغ

سلام.
جبت و طاغوت که فقط منحصر به عمر و ابوبکر نیست، آنها طاغوت زمانه خودشون بودند.فکر میکنم امام یک مثال از جبت و طاغوت رو زدند.
در زمان بنی اسرائیل هم ممکن هست جبت و طاغوت همان فراعنه بودند و همین الان هم قطعا طاغوت زمانه خودمون رو داریم.
من قبلا از یک استادی شنیدم : طاغوت به کسی میگند که به اسم دین بخواهد به مردم حکومت کنه در واقع دین براش ابزار هست.
سلام;
با توجه به معنی آیه این موارد گفته شده و اینکه ایشون نگفتند این دو کلمه به چه چیزی اطلاق میشه یک راست گفتند در قرآن وقتی این رو گفته یعنی همون مصر زده ها !!!
وگرنه همین بت و بت پرستی میشه که به شیوه های مختلفی هست و افرادی که از سلبریتی ها بت میسازند خود این سلبریتی ها خیلی هاشون جزو طاغوت هستند.
سلام
چون شما حالا به هر دلیلی از ایشون که از قضا خیلی هم برای اسلام زحمت کشیدن خوشتون نمیاد اینطور مسخره کنین اتفاقا از منظر ریشه یابی کلمات در عربی اندکی مطالعه کنین متوجه میشین که کاملا صحیح هست ولی اگر شما نقدی دارین به ایشون این راهش نیست این سبک اهل بیتی که شما دارین ازشون یاد میکنین نبوده شما یک سایت علمی هستین تمسخر راه شما نیست خوب کاملا منطقی نقد خودتون و بفرمایین که دوستان بخاط این یافته های ما نظر ما این هست
هم مطالب علمی هست هم مطالب مذهبی، ایشون هم داستان سرایی زیاد می کنند، ریشه یابی این آیه هم ربطی به مصر نداره، تحقیق کردن در ویکی پدیا با تحقیق در منابع اسلامی فرق می کنه به امید الله ایشون این جمله رو بفهمند معمای ذوالقرنین ایشون هم حل میشه.
فکر می کنم دیگه 10 سال شده که هر سال یه داستان دروغین از ذوالقرنین تعریف می کنند.
مطلب دوم اینه که سعی کنند تفسیر به رای نکنند.
سلام . من صحبت های ایشون در مورد ذوالقرنین نشنیدم . اگه امکان داره خلاصه وار توضیح بدید . ممنون❤️🌺
سلام درمورد ذوالقرنین کلا حرفاش غلطه و حتی یک حرف درست در سخنرانی چند ساعتش نبود !
——-
ما خودمون مستندی خاص در این رابطه ساختیم
https://flatearthfarsi.ir/all/64/مستند-زمین-تخت-پارسی-فصل-اول-قسمت-3/
جتما تماشا کنید
اگه سخرانی استاد رو پیگیر شده باشین خاهین فهمید ک استاد تو سخنرانیاش اشاره کرده ک ی بطن آیه از جبت فلانی هس و ی بطن دگ همونی ک شما سوژه کردین
من خیلی دوس دارم سایتتون و مطالبتون رو
فقط موندم ک چرا شما و امثال شما وقتی بیکار میشین میرین از استادی ک چندین ساله داره زحمت میکشه برای اسلام اینطور برخورد میکنین
در مورد ذولقرنین هم میگین ییییکککک کلمه هم حرفاش درست نبود نمیفهمم منظورتون رو
یعنی شما سخنرانی چند ساعته استاد در مورد ذولقرنین رو شنیدین بعد متوجه شدین ک یکک کلمش رو درست نبود؟!
بزرگترین ایراد شما ک خییلی زشته و در شانتون نیس خدایی میدونین چیه؟
اینک گاها تو نقدها و انتقاد ها و .. مثل ی بچه و احساسی رفتار میکنین
در حالی ک باید با زبان علم و منطق و با روش اهل بیت برین جلو
ن اینک بگین تو اخی تو جیزی تو..
پوووف
خدایی بعضی از حقایق هس ک جز تو پیج شما من جای دگ نتونستم پیدا کنم و خیلی مدیونم راجع ب این زحماتتون
ولی بعضی جاها ی رفتار های احساسی و بچه گانه هم میبینم ک کمی منو ب شک میندازه..
موفق باشین.
سلام ، من سخنرانی کامل رائفی پور درمورد ذوالقرنین رو تماشا کردم
جز از تورات و انجیل دلیل دیگری نداشت و این درحالی هست که یهودیان شخصیت ذوالقرنین رو تحریف کردن و به کوروش نسبتش دادن.
چرا؟ چون کوروش به یهودیان امتیازات زیادی داد و حکومتش هم دربست تحت اختیار یهودیان بود و در اخر ، یعنی دو قرن بعدش هم بوسیله خیانت یهودیان و مست کردن شاه با شراب تونستن بزرگترین فرماندهان سپاه هخامنشی رو گردن بزنن ، در نتیجه بدون استراتژیست های توانا و فرماندهان استاد شمشیر زنی و… امپراطوری ایران از یک سری گروهک های داغون بربر های وحشی و کم جمعیت تحت فرماندهی الکساندر مقدونی (لعنت الله غلیه) شکستی سنگین خورد ، پایتختش هم به آتش کشیده شد.
در پایان هم باید گفت : خود کرده را تدبیر نیست
——————
در اینجا ذوالقرنین حقیقی رو معرفی کردیم :
https://flatearthfarsi.ir/all/64/مستند-زمین-تخت-پارسی-فصل-اول-قسمت-3/
و نشان دادیم که کوروش بت پرست ، ذوالقرنین نیست
هر آیه ی قرآن حداقل میلیاردها تفسیر داره (اگر بینهایت نباشه).
در این مورد هم تفسیری که رائفی پور گفت درسته هم تفسیر به ابوبکر و عمر.
هدفم در اینجا حمایت از رائفی پور نیست بلکه نهی از منکر از عملی بدتر از تفسیر به رای هست که از بعضی آخوندها و مذهبی ها هم زیاد دیدم و اون «تک معنی» تصور کردن آیات قرآن ـه.
یه مثال ساده می زنم (که موجع به دعوا هم نشه 😅): آیه ی اول سوره تین، وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ
معنای اصلی و ساده اش میشه انجیر و زیتون که دو میوه ی بهشتی اند؛ اما در تفسیر ها به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام هم تفسیر شده اند. همچنین به منطقه ی مکه (کعبه) و منطقه کوه زیتون (بیت المقدس) تفسیر کرده اند.
خب حالا حرف بنده اینه که آیا این سه معنا باهم منافات و تناقضی دارند یا همه درست اند؟ همچنین معنای جبت و طاغوت آیا فقط میشه ابوبکر و عمر، و اگر معنای دیگری نیز بدهند با معنی اول دچار تناقض و ایراد میشن؟ و آیا هرآیه تک معنی است؟
=========
ریشه یابی از این ساده تر که جب، ایزد زمین در مصر باستان است و با های مصری هم در زمان جاهلیت قبل از پیامبر اکرم وارد عربستان شدند.
برای ریشه یابی کامل و دقیق (و طولانی) کلمات جبت و طاغوت به کانال تلگرام**** برید و مطالعه کنید.
(در مورد ذوالقرنین قبول دارم که رائفی پور خیلی چرت و پرت گفت و از اول تا آخر سخنرانی ذوالقرنین ـش رو اعصابم راه میرفت)
======
بت* های مصری
(پیام ها یکی شدند / ادمین)
به نظر من تو این زمان نباید علنی روایات مربوط به فلانیها رو بیان کرد تا وحدت بین مسلمونا حفظ شه
سلام :
——————-
محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِى نَصْرٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله إِذَا رَأَيْتُمْ أَهْلَ الرَّيْبِ وَ الْبِدَعِ مِنْ بَعْدِى فَأَظْهِرُوا الْبَرَاءَةَ مِنْهُمْ وَ أَكْثِرُوا مِنْ سَبِّهِمْ وَ الْقَوْلَ فِيهِمْ وَ الْوَقِيعَةَ وَ بَاهِتُوهُمْ كَيْلَا يَطْمَعُوا فِى الْفَسَادِ فِى الْإِسْلَامِ وَ يَحْذَرَهُمُ النَّاسُ وَ لَا يَتَعَلَّمُوا مِنْ بِدَعِهِمْ يَكْتُبِ اللَّهُ لَكُمْ بِذَلِكَ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعْ لَكُمْ بِهِ الدَّرَجَاتِ فِى الْآخِرَةِ
✳️ حضرت صادق عليه السلام حديث شده است كه فرمود؛
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرموده است:
✳️ هرگاه پس از من اهل ريب و بدعت را ديديد بيزارى خود را از آنها آشكار كنيد، و بسيار به آنها دشنام دهيد، و درباره آنها بد بگوئيد، و آنها را با برهان و دليل خفه كنيد كه (نتوانند در دل مردم القاء شبهه كنند و) نتوانند به فساد در اسلام طمع كنند، و در نتيجه مردم از آنها دورى كنند و بدعتهاى آنها را ياد نگيرند، و خداوند در برابر اين كار براى شما حسنات بنويسد و درجات بنويسد و درجات شما را در آخرت بالا برد.
📚 اصول کافی جلد4 ص83
5-قَال الامام الصادق علیه السلامَ: ثَلَاثَةٌ لَيْسَ لَهُمْ حُرْمَةٌ صَاحِبُ هَوًى مُبْتَدِعٌ وَ الْإِمَامُ الْجَائِرُ وَ الْفَاسِقُ الْمُعْلِنُ بِالْفِسْقِ.
✳️ امام صادق علیه السلام فرمودند؛
سه نفر هستند که شخصیت و احترام ندارند:
👈1.کسی که بدعت گذار باشد. (بدعت یعنی : ایجاد انحراف ، ایجاد مسیری برای گمراهی مردم – گفتن کلامی مخالف با اهل بیت پیامبر و ایات قران)
👈2.امام جائر (غیرمعصوم)
👈3.تظاهرکننده به فسق (ادم بدکاری که گناهان خود را نمایش میدهد و ترسی ندارد)
📚وسائل الشیعه ج12ص289
————-
🔥ناصبی کیست ؟
عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام)؛ أَنَّ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ عِيسَى كَتَبَ إِلَيْهِ يَسْأَلُهُ عَنِ اَلنَّاصِبِ. هَلْ يُحْتَاجُ فِي اِمْتِحَانِهِ إِلَى أَكْثَرَ مِنْ تَقْدِيمِهِ اَلْجِبْتَ وَ اَلطَّاغُوتَ وَ اِعْتِقَادِ إِمَامَتِهِمَا؟ فَرَجَعَ اَلْجَوَابُ مَنْ كَانَ عَلَى هَذَا فَهُوَ نَاصِبٌ.
یعنی: شخصی در نامهای خدمت امام هادی ، سؤال ذیل را در مورد شناخت ناصبی، مطرح میکند؛ آیا ناصبی جز اینکه جبت و طاغوت(ابومَکر و عمر – و اشخاص غیر معصوم ) را بر امیرالمؤمنین علی علیه السلام مقدم دانسته و (غیرمعصوم را ) امام محسوب میکند ، آِیا علامت دیگری دارد تا او را امتحان کنیم؟!
امام (علیه السلام) در پاسخ نامه مرقوم فرمودند؛ هرکس که بر این اعتقاد باشد، پس او “ناصبی” است.
📚بحار الانوار، ج ۶۹، ص ۱۳۵
📚وسائل الشیعة، ج ۲۹، ص ۱۳۳
📚ذخیرة العقبی، ج ۲، ص ۲۰۲
🔥 جایگاه ناصبی (مخالف و دشمن مکتب اهل بیت علیهم السلام) نزد خداوند::
🪩 لو أَنَّ ناصِباً شَفَعَ لَهُ کُلُّ نَبی مُرْسَلٍ و مَلَکٍ مُقَرَّبٍ ما شُفِّعوا :: امام جعفرصادق علیهالسلام فرمودند: اگر تمام پیغمبران مرسل و همه فرشتگان مُقرّب درباره ناصبی و دشمن اهل بیت علیهم السلام شفاعت کنند شفاعتشان قبول نمیشود.
📚بحار الأنوار مجلسی ج ۸، ص ۴۱
امام صادق علیه السلام
لَا یُبَالِی النَّاصِبُ صَلَّی أَمْ زَنَی وَ هَذِهِ الْآیَهًُْ نَزَلَتْ فِیهِمْ عامِلَةٌ ناصِبَةٌ* تَصْلی ناراً حامِیَةً.
تفاوتی نمیکند که ناصبی نماز بخواند یا زنا کند؛ چراکه این آیه دربارهی آنان نازل شده است؛ عَامِلَةٌ نَّاصِبَةٌ * تَصْلَی نَارًا حَامِیَةً».
الکافی، ج۸، ص۱۶۰/ بحارالأنوار، ج۸، ص356
شخصی از امام حسین علیهالسلام پرسید:
📌 نجات شیعهای که در حال کشته شدن است واجبتر میباشد یا شخصی از ضعفای شیعه که به دست ناصبی در حال از دست دادن عقیدهاش است؟!
امام پاسخ دادند: نجات دادن شیعه ای که به دست ناصبی در حال از دست دادن عقیدهاش است واجبتر است.
📚 تفسیر امام حسن عسکری علیهالسلام ص314
✍️ مفضل گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم ای مولای من #مقصره و #مرتفعه کیستند؟
🔻امام فرمود: ای مفضّل، مقصره کسانیاند که راهنمائی کرد خدا ایشان را به برتری علم ما و افاضه کردیم به او سِرّ خود را ، پس از آن شک کردند در حق ما و منکر فضل ما شدند و گفتند: خدا سلطنت و قدرت خود را به ایشان نداده!
🔹امّا مرتفعه کسانیاند که از حب و ولایت ما بالا میروند و آنچه اظهار میکنند از حب و ولایت ما دروغین است، پس اینها از ما نیستند و ما هم از ایشان و ائمه آنان هم نیستیم، این گروه عذاب کرده میشوند به عذاب امتهای سرکش و طاغی، تا آنکه باقی نماند نوعی از عذاب مگر آنکه به آن معذّب شوند.
📘الهدایه الکبری، ص۴۳۱
—————————————-
🌾 امام باقر علیه السلام فرمودند :
باکسانی که با خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله دشمنی کردند معاشرت نکنید از آنها زن نگیرید و به آنها زن ندهید
📔دعائم الإسلام جلد ۲ صفحه 199
🌾 امام صادق علیه السلام فرمود:با عمری ها ازدواج نکنید حیوانی را که آنها ذبح کردند نخورید و محل سکونت خویش را از آنها جدا کنید
و هیچگاه در یک منزل با هم زندگی نکنید
📔منابع :
التهذیب جلد ۷ صفحه ۳۰۳
الإستبصار جلد ۳ صفحه ۱۸۴
🌾 امام صادق علیه السلام فرمودند :
هرکس دشمن ما را اطعام کند در نزد خداوند مانند این است که یکی از دوستان ما را کشته باشد
📔منابع :
صفات الشیعه شیخ صدوق(ره) صفحه ۹
معانی الاخبار صفحه ۳۶۵
🌾 امام صادق علیه السلام فرمود :
هرگز برای ناصبی دلت نسوزد ( روایات متعدد داریم که امام صادق علیه السلام فرمود درناصبی بودن یک شخص اعتقادبه ابوبکر و عمر کافی است) بنابرین به ناصبی ها آب و غذا نده حتی اگر از تشنگی و گرسنگی بمیرد
اگر او در حال غرق شدن یا سوختن بود و از تو کمک خواست به او کمک نکن و بلکه او را به زیر آب فروکن و یا در میان آتش بینداز .
📔منابع :
بحارالانوار جلد ۹۳ صفحه ۷۱
مستدرک جلد ۷ صفحه ۱۹۷ به نقل از اصل زیدنرسی
امام صادق علیه السلام فرمود
مردم بر سه قسم اند :
دانشمند ؛طالب دانش ؛خاشاک برروی آب
۱_دانشمندان ما اهل بیت هستیم
۲_طالبان دانش شیعیان ما
۳_مخالفین ما خاشاک برروی آب
📔منابع :
اصول کافی جلد ۱ صفحه ۳۴
وسائل الشیعه جلد ۲۷ صفحه ۱۸
———————
پذیرنده ولایت غیر أولياء الهے ملحد است!
✍🏻ابْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِے وَلَّادٍ وَ غَیْرُهُ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِے عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِے قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- «وَ مَنْ یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ» : فَقَالَ مَنْ عَبَدَ فِیهِ غَیْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ تَوَلَّے فِیهِ غَیْرَ أَوْلِیَاءِ اللَّهِ فَهُوَ مُلْحِدٌ بِظُلْمٍ وَ عَلَے اللَّهِ تَبَارَڪَ وَ تَعَالَے أَنْ یُذِیقَهُ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ.
ابی ولاد که از اصحاب امام صادق علیه السلام هستند ، از ایشان نقل کردند که فرمود:
«هر ڪس غیر خدا را بپرستد یا ولایت غیر اولیاء او را پذیرا شود،
ملحد و ستمگر است و بر خداست ڪه از عذاب دردناڪش به او بچشاند.»
«سوره حج آیه 25»
📚اصول ڪافے جلد 8 صفحه 337
اولیای الهی صرفا 14معصوم علیهم السلام اند که توسط الله انتخاب شده اند و وصی پیامبر اند.
و هرکس افراد غیرمعصوم را امام بداند ناصبی و کافر و مشرک محسوب میشود.
مهم* *بخوانید*
تا کی میخواهند به مردم دروغ بگویند ، تا کی میخواهند جرم ابوبکر و عمر پنهان کنند ، روایات و احادیث در باره ی جریمه های ابوبکر و عمر بی شمارند این روایات و احادیث که بی شمار هستند چرا این مدعیان تشیع به مردم این تاریخ نشان نمیدهند لعنت بر ایشان و لعنت بر کسانی که این احادیث را پنهان میکنند مردم بی دانی منحرف میشوند چون تاریخ اهل بیت که بزرگتر از تاریخ اولین و اخرین است پنهان میکنند مردم خیلی کم از اینها میدانند.
تا کی میخواهند قرآن بنظرشان تفسیر کنند اهل بیت می فرمایند: {من فسر القرآن برأيه فقد كفر} و کسی جز اهل بیت حق دادن تأويل قرآن ندارد و کسی حق ندارد جز اهل بیت معنی قرآن به ما بدهند خداوند می فرماید: ما ما آمن بي من فسّر برأيه كلامي. (معنیش: به من ایمان نیاورده است کسی که سخنم به نظر خودش تفسیر کند.)
و تا الان این احادیثی که گفتم در باره ی تفسیر قرآن جواب ندادند قرآن با رأی خود تفسیر میکنند که این کار کفر است و تفسیر اهل بیت علیهم السلام کنار گذاشتند و انگار که حدیث قدسی که تازه فرستادم وجود نداره چون پنهان یا بیخیالی میکنند
ماشاءالله 💐
رائفی در جایی دیگه چندسال قبل توی سخنرانی گفت که جبت و طاغوت اون دونفر هستن اما قرآن دارای لایه های مختلف هست ظاهر آیه با باطن آیه ممکنه دو معنی درست ولی متفاوت از هم داشته باشه
🔹یونس بن عبدالرحمن گوید به امام کاظم علیه السلام عرض کردم به چه چیز توحید خداوند را به جا آوریم؟
امام علیه السلام فرمودند: اى يونس از خود چیزی ابداع نکن [و جدید نیاور]؛ كسى كه در دین به رأى و نظر شخصی نظر افکند هلاک می شود
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/1213_وسائل-الشيعة-آل-البيت-الحر-العاملي-ج-٢٧/الصفحة_37
—
🔹امیر المومنین علیه السلام فرمودند: رأی و نظر [شخصی] در دین نیست
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/1213_وسائل-الشيعة-آل-البيت-الحر-العاملي-ج-٢٧/الصفحة_48
—–
🔹امام سجاد علیه السلام فرمودند: هر كس تسليم ما معصومین باشد سالم می ماند
و هر كس به ما اقتداء كند هدايت می يابد
و هر كس به قياس و رأى (خود یا افراد غیر معصوم)عمل كند نابود می شود
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/1146_كمال-الدين-وتمام-النعمة-للشيخ-الجليل-الأقدم-الصدوق-ج-١/الصفحة_352
امام حسن عسکری علیه السلام در تفسیر شریف خود (ص۵۳ ح۲۶) روایت کرده است که حضرت امیر المومنین علیه السلام فرمودند:
أمير المؤمنين علی عليه السلام :
يا معشر شيعتنا والمنتحلين [مودتنا] إياكم وأصحاب الرأي، فإنهم أعداء السنن، تفلتت منهم الأحاديث أن يحفظوها وأعيتهم السنة أن يعوها، فاتخذوا عباد الله خولا ، وماله دولا، فذلت لهم الرقاب وأطاعهم الخلق أشباه الكلاب، ونازعوا الحق أهله، وتمثلوا بالأئمة الصادقين وهم من الجهال والكفار والملاعين، فسئلوا عما لا يعلمون، فأنفوا أن يعترفوا بأنهم لا يعلمون، فعارضوا الدين [بآرائهم فضلوا وأضلوا.
🔹امیر المؤمنین علی علیه السلام فرمودند : ای جماعت شیعه و ای کسانی که ادعای مودت ما را دارید! از اهل رأی بر حذر باشید، چرا که آنان دشمنان سُنّت هستند، حفظ احادیث از [یاد و کف] آنان رفته و نگاهداری سنت آنانرا درمانده ساخته. آنان مردمان را خدمتکاران خود ساخته و اموالشان را دولت و سرمایه خویش قرار دادند، پس مردمان نیز همچون سگ ها با خواری بر اطاعت از آنان گردن نهادند. آنان با اهل حق و حقیقت دشمنی کرده و خود را به ائمه صادقین علیهم السلام مانند و متمثل ساختند در حالی که جاهل، کافر و ملعونند. هرگاه از آنان از آنچه که نمی دانند سوالی شود، از اعتراف به ندانستن خودداری ورزند. آنان با رأی و نظراتشان با دین معارضه و رویارویی کرده، پس گمراه و ضال شده و دیگران را نیز گمراه ساختند.
بحارالانوار ج2،ص84 ح 9 – تفسير الإمام العسكري علیه السلام، ج1، ص53
https://lib.eshia.ir/12008/1/53
🔹شیعه و سنی نقل کرده اند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: به زودی امت من به هفتاد و چند فرقه تقسیم میشود که بزرگترین فتنه بر امت من از جانب قومی است که مسائل را با رای و نظر خود قیاس میکنند، پس حرام را حلال و حرام را حلال میکنند.
http://www.shiaonlinelibrary.com/الكتب/1332_كنز-الفوائد-أبو-الفتح-الكراجكي/الصفحة_297
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/1394_الصراط-المستقيم-علي-بن-يونس-العاملي-ج-٣/الصفحة_207
🔹سفيان بن خالد روايت نموده كه امام صادق عليه السلام فرمودند: اى سفيان از ریاست ب
امام سجاد علیهالسلام فرمودند:
به وسیله عقل ناقص، و نظریه هاى باطل، و قیاس های فاسد و بى اساس، نمیتوان احكام و مسائل دین را به دست آورد. تنها وسیله رسیدن به احكام واقعى دین، تسلیم محض مى باشد، پس هركس در مقابل ما اهل بیت تسلیم باشد، از هر انحرافى در امان است، و هر كه به وسیله ما هدایت یابد، خوشبخت خواهد بود، و شخصى كه با قیاس، و نظریات شخصى خود بخواهد دین اسلام را دریابد، هلاک مى گردد.
منبع: مستدرک الوسائل، ج ۱۷، ص ۲۶۲