در یکی از گفتگو هایی که آقای علی‌اکبر رائفی‌پور داشتند به آیه 51 سوره نساء (جبت و طاغوت) اشاره کردند و ترجمه ای عجیب و خارج از مباحث گفته شده در اسلام و تفاسیر رو گفتند که یکی از تفسیر به رای های عجیب به شمار می آید؛ این مورد از نظر ما کاملاً سهواً صورت گرفته و مطالعاتی که از روی ویکی پدیا!! بوده این نتیجه رو به ایشون القاء کرده. برای همین ترجمه صحیح این دو کلمه را در این مطلب یاد آوری می کنیم.

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هَٰؤُلَاءِ أَهْدَىٰ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا

آیه 51 سوره نساء

آيا كسانى را كه از كتاب [آسمانى‌] نصيبى يافته‌اند نديده‌اى؟ كه به «جبت» و «طاغوت» ايمان دارند، و در باره كسانى كه كفر ورزيده‌اند مى‌گويند: «اينان از كسانى كه ايمان آورده‌اند راه‌يافته‌ترند.»

متن گفته شده توسط رائفی‌پور :

اینا مصر زده شده بودند قرآن می فرماید …يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ…

جبت، فرهنگ مصری، ایجبت … خوب !؟ اینا به مصر باور کرده بودند وقتی یک جامعه ای رو ما آرام آرام رها کنیم …

معنی صحیح در منابع اسلامی:

نِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عِيسَى قَالَ كَتَبْتُ إِلَيْهِ يَعْنِي عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَسْأَلُهُ عَنِ النَّاصِبِ هَلْ أَحْتَاجُ فِي امْتِحَانِهِ إِلَى أَكْثَرَ مِنْ تَقْدِيمِهِ الْجِبْتَ وَ الطَّاغُوتَ وَ اعْتِقَادِ إِمَامَتِهِمَا فَرَجَعَ الْجَوَابُ مَنْ كَانَ عَلَى هَذَا فَهُوَ نَاصِبٌ

🔸محمد بن أَحمد بن زياد و موسى بن محمد بن علي بن عيسى گویند : به امام علی النقی صلوات اللَّه علیه نامه نوشتم و در مورد #ناصبی از او سؤال کردم که آیا برای امتحان کردن او به چیزی بیشتر از مقدم داشتن جبت و طاغوت و اعتقاد به امامت آن دو احتیاج دارم؟ پس جواب آمد : کسی که بر این عقیده باشد #ناصبی است!

📚مستطرفات السرائر ص۶۸ ح۱۳


جبت و طاغوت

عن ابا جعفر علیه السلام فی قول الله تعالی: «الذین امنوا به و عزروه و نصبوه و اتبعوا النو الذی انزل معه اولئک هم المفلحون» یعنی الذین اجتنبوا الجبت والطاغوت ان یعبدوها و الجبت و الطاغوت فلان و فلان وفلان و العبادة طاعةالناس لهم…

امام محمد باقر علیه السلام در مورد آیه «کسانیکه به او ایمان آورده و گرامیش می دارند و یاریش می کنند و از نوریکه همراه او نازل شده پیروی کرده اند ایشان رستگارند. (157-7) یعنی کسانی که از پرستش جبت و طاغوت دوری گزیدند و جبت و طاغوت، فلان و فلان و فلان اند و(منظور از) پرستش، اطاعت مردم از آن ها می باشد.
کافی ، ج2 ، ص305.


ثواب عظیم لعن بر جبت و طاغوت در کلام امام سجاد علیه السلام

🔹 میرزا ابی الفضل طهرانی رضوان الله علیه عالم بزرگ شیعه می‌نویسد:

✍ فاضل زاهد ورع آخوند ملا محمد کاظم هزار جریبی که از تلامذه استاد اعظم آقای بهبهانی قدس سره بوده و خود از فضلای محدثین و عرفای محصلین است در کتاب «جمع الفضايح لأرباب القبايح» از ابو حمزه ثمالی حدیث می‌کند که وی از امام همام زین العابدین و سید الساجدین علیه السلام روایت کرده است: «قال: من لعن الجبت و الطاغوت لعنة واحدة کتب الله له سبعین الف الف حسنة و محی عنه سبعین الف الف سیئة و رفع له سبعین الف الف درجه و من امسی یلعنهما لعنة واحدة کتب له مثل ذلک. قال: فمضی مولا نا علی بن الحسین علیهم السلام فد خلت علی مولانا ابی جعفر محمد الباقر علیه السلام فقلت: یا مولای حدیثاً سمعته من ابیک، فقال: هات یا ثمالی فاعدت علیه الحدیث؟ فقال:نعم یا ثمالی اتحب ان ازیدک؟ فقلت: بلی یامولای. فقال: من لعنهما لعنةواحدة فی کل غداة لم یکتب علیه ذنب فی ذلک الیوم حتی یمسی و من امسی و لعنهما لم یکتب له ذنب فی لیلة حتی یصبح. قال: فمضی ابو جعفر ، فد خلت علی مولانا الصادق علیه السلام فقلت: حدیثاً سمعتهمن ابیک وجدک. فقال: هات یا اباجعفر فاعدت علیه الحدیث، فقال: حقاً یا ابا حمزه ثم قال علیه السلام: و یرفع له الف الف درجه ثم قال: ان الله واسع کریم.

🔸 امام سجاد علیه السلام فرمودند: کسی که یک مرتبه لعن بفرستد بر جبت و طاغوت ، خدای تبارک و تعالی هفتاد هزار هزار (هفتاد میلیون) حسنه برای او ثبت می‌نماید و هفتاد هزار هزار گناه او را می‌بخشد و هفتاد هزار هزار درجه بر او می‌افزاید و اگر کسی در شامگاه این چنین کند همان ثواب را برای او می‌نویسند. ابو حمزه در ادامه می‌گوید: بعد از شهادت امام سجاد علیه السلام خدمت مولایم امام باقر علیه السلام شرفیاب شدم و عرض کردم: مولای من ! حدیثی است که از پدر بزرگوارتان شنیده‌ام. فرمودند: بگو. و من حدیث را برای حضرت خواندم. حضرت فرمودند: بله؛ ای ثمالی آیا دوست داری که من هم بر آن بیفزایم؟ عرض کردم: آری ای مولای من. حضرت فرمودند: هر کس که آن دو را یک مرتبه لعن کند در هر صبحگاهان هیچ گناهی برای او نوشته نمی‌شود در آن روز تا این که شب هنگام را درک کند و هر کس شب را سپری کند و آن دو را لعن کند برای او گناهی نوشته نمی‌شود در آن شب تا این که صبح را درک کند. ابو حمزه در ادامه می‌گوید: بعد از شهادت امام باقر علیه السلام خدمت مولایمان امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم و عرضه داشتم: حدیثی است که از پدرتان و جدتان شنیده‌ام. حضرت فرمودند: بگو آن را ای ابا حمزه. من نیز حدیث را برای حضرتش خواندم. حضرت فرمودند: حق است ای ابا حمزه و فرمودند: و هزار هزار (یک میلیون) درجه بر او افزوده می‌شود. سپس فرمودند: همانا که خدا وسعت دهنده و بخشنده است.

📚 شفاء الصدور، تألیف میرزا ابی الفضل طهرانی، صفحه ۶۰۸، چاپ انتشارات نبوغ


اعتقاد علامه مجلسی درباره جبت و طاغوت بودن عمر و ابوبکر

9 دیدگاه

  1. سلام.
    جبت و طاغوت که فقط منحصر به عمر و ابوبکر نیست، آنها طاغوت زمانه خودشون بودند.فکر میکنم امام یک مثال از جبت و طاغوت رو زدند.
    در زمان بنی اسرائیل هم ممکن هست جبت و طاغوت همان فراعنه بودند و همین الان هم قطعا طاغوت زمانه خودمون رو داریم.
    من قبلا از یک استادی شنیدم : طاغوت به کسی میگند که به اسم دین بخواهد به مردم حکومت کنه در واقع دین براش ابزار هست.

    1. سلام;
      با توجه به معنی آیه این موارد گفته شده و اینکه ایشون نگفتند این دو کلمه به چه چیزی اطلاق میشه یک راست گفتند در قرآن وقتی این رو گفته یعنی همون مصر زده ها !!!
      وگرنه همین بت و بت پرستی میشه که به شیوه های مختلفی هست و افرادی که از سلبریتی ها بت میسازند خود این سلبریتی ها خیلی هاشون جزو طاغوت هستند.

  2. سلام
    چون شما حالا به هر دلیلی از ایشون که از قضا خیلی هم برای اسلام زحمت کشیدن خوشتون نمیاد اینطور مسخره کنین اتفاقا از منظر ریشه یابی کلمات در عربی اندکی مطالعه کنین متوجه میشین که کاملا صحیح هست ولی اگر شما نقدی دارین به ایشون این راهش نیست این سبک اهل بیتی که شما دارین ازشون یاد میکنین نبوده شما یک سایت علمی هستین تمسخر راه شما نیست خوب کاملا منطقی نقد خودتون و بفرمایین که دوستان بخاط این یافته های ما نظر ما این هست

    1. هم مطالب علمی هست هم مطالب مذهبی، ایشون هم داستان سرایی زیاد می کنند، ریشه یابی این آیه هم ربطی به مصر نداره، تحقیق کردن در ویکی پدیا با تحقیق در منابع اسلامی فرق می کنه به امید الله ایشون این جمله رو بفهمند معمای ذوالقرنین ایشون هم حل میشه.
      فکر می کنم دیگه 10 سال شده که هر سال یه داستان دروغین از ذوالقرنین تعریف می کنند.
      مطلب دوم اینه که سعی کنند تفسیر به رای نکنند.

      1. سلام . من صحبت های ایشون در مورد ذوالقرنین نشنیدم . اگه امکان داره خلاصه وار توضیح بدید . ممنون❤️🌺

  3. اگه سخرانی استاد رو پیگیر شده باشین خاهین فهمید ک استاد تو سخنرانیاش اشاره کرده ک ی بطن آیه از جبت فلانی هس و ی بطن دگ همونی ک شما سوژه کردین
    من خیلی دوس دارم سایتتون و مطالبتون رو
    فقط موندم ک چرا شما و امثال شما وقتی بیکار میشین میرین از استادی ک چندین ساله داره زحمت میکشه برای اسلام اینطور برخورد میکنین
    در مورد ذولقرنین هم میگین ییییکککک کلمه هم حرفاش درست نبود نمیفهمم منظورتون رو
    یعنی شما سخنرانی چند ساعته استاد در مورد ذولقرنین رو شنیدین بعد متوجه شدین ک یکک کلمش رو درست نبود؟!
    بزرگترین ایراد شما ک خییلی زشته و در شانتون نیس خدایی میدونین چیه؟
    اینک گاها تو نقدها و انتقاد ها و .. مثل ی بچه و احساسی رفتار میکنین
    در حالی ک باید با زبان علم و منطق و با روش اهل بیت برین جلو
    ن اینک بگین تو اخی تو جیزی تو..
    پوووف
    خدایی بعضی از حقایق هس ک جز تو پیج شما من جای دگ نتونستم پیدا کنم و خیلی مدیونم راجع ب این زحماتتون
    ولی بعضی جاها ی رفتار های احساسی و بچه گانه هم میبینم ک کمی منو ب شک میندازه..
    موفق باشین.

    1. سلام ، من سخنرانی کامل رائفی پور درمورد ذوالقرنین رو تماشا کردم
      جز از تورات و انجیل دلیل دیگری نداشت و این درحالی هست که یهودیان شخصیت ذوالقرنین رو تحریف کردن و به کوروش نسبتش دادن.
      چرا؟ چون کوروش به یهودیان امتیازات زیادی داد و حکومتش هم دربست تحت اختیار یهودیان بود و در اخر ، یعنی دو قرن بعدش هم بوسیله خیانت یهودیان و مست کردن شاه با شراب تونستن بزرگترین فرماندهان سپاه هخامنشی رو گردن بزنن ، در نتیجه بدون استراتژیست های توانا و فرماندهان استاد شمشیر زنی و… امپراطوری ایران از یک سری گروهک های داغون بربر های وحشی و کم جمعیت تحت فرماندهی الکساندر مقدونی (لعنت الله غلیه) شکستی سنگین خورد ، پایتختش هم به آتش کشیده شد.
      در پایان هم باید گفت : خود کرده را تدبیر نیست
      ——————

      در اینجا ذوالقرنین حقیقی رو معرفی کردیم :
      https://flatearthfarsi.ir/all/64/مستند-زمین-تخت-پارسی-فصل-اول-قسمت-3/
      و نشان دادیم که کوروش بت پرست ، ذوالقرنین نیست

  4. هر آیه ی قرآن حداقل میلیاردها تفسیر داره (اگر بی‌نهایت نباشه).
    در این مورد هم تفسیری که رائفی پور گفت درسته هم تفسیر به ابوبکر و عمر.
    هدفم در این‌جا حمایت از رائفی پور نیست بلکه نهی از منکر از عملی بدتر از تفسیر به رای هست که از بعضی آخوندها و مذهبی ها هم زیاد دیدم و اون «تک معنی» تصور کردن آیات قرآن ـه.
    یه مثال ساده می زنم (که موجع به دعوا هم نشه 😅): آیه ی اول سوره تین، وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ
    معنای اصلی و ساده اش میشه انجیر و زیتون که دو میوه ی بهشتی اند؛ اما در تفسیر ها به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام هم تفسیر شده اند. همچنین به منطقه ی مکه (کعبه) و منطقه کوه زیتون (بیت المقدس) تفسیر کرده اند.
    خب حالا حرف بنده اینه که آیا این سه معنا باهم منافات و تناقضی دارند یا همه درست اند؟ همچنین معنای جبت و طاغوت آیا فقط میشه ابوبکر و عمر، و اگر معنای دیگری نیز بدهند با معنی اول دچار تناقض و ایراد میشن؟ و آیا هرآیه تک معنی است؟
    =========
    ریشه یابی از این ساده تر که جب، ایزد زمین در مصر باستان است و با های مصری هم در زمان جاهلیت قبل از پیامبر اکرم وارد عربستان شدند.
    برای ریشه یابی کامل و دقیق (و طولانی) کلمات جبت و طاغوت به کانال تلگرام**** برید و مطالعه کنید.
    (در مورد ذوالقرنین قبول دارم که رائفی پور خیلی چرت و پرت گفت و از اول تا آخر سخنرانی ذوالقرنین ـش رو اعصابم راه می‌رفت)
    ======
    بت* های مصری
    (پیام ها یکی شدند / ادمین)

دیدگاهتان را بنویسید

19 − پنج =