آخرین مطالب
برهان های کرویت زمین

برهان های کرویت زمین

بسیاری از مردم، در اولین مواجه با مبحث زمین مسطح، برهان ها و استلال هایی به ذهنشان خطور می کند که در اینترنت خوانده یا از دوستانشان شنیده اند. کمتر کسی را پیدا می کنید که با توجه کامل به این استلال ها، آن ها را خوانده باشد.

بسیاری از استدلال هایی که به منظور اثبات کرویت زمین مطرح می شوند، هدفی جز فریب ذهن نا آگاه و بدون علم افراد را ندارند.

آن ها به استدلال ارسطو در هزاران سال قبل اشاره می کنند اما زمانی که با استدلال های زمین مسطح مواجه می شوند، آن را پوسیده و تاریخ گذشته به حساب می آورند.

این تناقض آشکار نشان دهنده این می باشد که مهم نیست چه چیزی افکار و باور های اشتباه یک شخص را حتی به صورت ظاهری تایید کند، او به هر روشی متوسل می شود تا اثبات کند عقیده و باور اشتباهش کاملا درست و صحیح است، حتی با استفاده از استدلال های هزاران ساله و قرون وسطایی.

در اینجا به معروف ترین استدلال هایی که تاکنون برای اثبات کرویت زمین بیان شده خواهیم پرداخت و توضیحات کاملی پیرامون آن ها خواهیم داد.



برهان ناپدید شدن کشتی

اینگونه استدلال می شود که وقتی در ساحل دریا یا اقیانوس ایستاده اید، کشتی هایی که درحال دور شدن از شما هستند، به تدریج در افق ناپدید میشوند. ابتدا قسمت های زیرین کشتی شروع به ناپدید شدن میکند و سپس کل بدنه کشتی و دکل آن ناپدید میشود. این استدلال یکی از معروف ترین استدلالات کرویت زمین می باشد که از زمان ارسطو مورد قبول مدعیان کرویت زمین بوده است. بسیاری از دانشمندان هزاران سال بدون وجود امکانات و تجهیزات پیشرفته، چنین باوری را پذیرفته بودند.

ابتدا باید بدانید که چه عواملی در محیط و مکانی مانند ساحل دریا بر دید و محدوده دید شما تاثیر گذار هستند. یکی از پارامتر های تاثیر گذار این است که سطح آب مواج باشد یا آرام، و این تغییر بزرگی در آزمایش و نتیجه آزمایش شما ایجاد میکند.

چرا؟ چون در یک سطح مواج، آب ها بالاتر از سطح واقعی آب در حرکت هستند و دید شما را نسبت به جسمی که در بین این موج ها در حرکت است محدود میکنند. تصور کنید به یک قایق کوچک درست در وسط یک اقیانوس مواج نگاه میکنید، با تلاطم و حرکت امواج و آبها، هر لحظه میبینیم که قسمتی از قایق پنهان شده و دوباره قابل مشاهده میشود.

وقتی از دید یک ناظر در ساحل به یک قایق به عنوان مثال در فاصله ۱۰۰ متری در اقیانوس نگاه میکنید، بین شما و قایق (در این ۱۰۰ متر) سطح آب مواج وجود دارد که مدام درحال جنب و جوش و حرکت است پس منطقی است که دید شما به عنوان ناظر نسبت به جسم درحال حرکت در اقیانوس محدود شود.

تصاویر زیر از شبیه سازی سطح مواج و سطح غیر مواج را مشاهده کنید:

برهان های کرویت زمین

کشتی ها در سطح آب بدون موج و کاملا صاف

برهان های کرویت زمین

کشتی ها در سطح آب مواج و غیر صاف

همانطور که دیدید، پارامتر سطح صاف یا سطح موج دار بسیار قابل توجه است و معمولا در مشاهداتی که مدعیان کرویت زمین انجام میدهند در نظر گرفته نمیشود و چنین چیزی باعث بروز خطای بزرگی در نتیجه گیری میشود.

امیدوارم توانسته باشم بصورت خلاصه منظور و مفهوم موضوع را رسانده باشم.

پارامتر بعدی ای که باید به سراغ آن برویم به دمای هوا و ساعت مشاهده در روز بستگی دارد. دریا ها و اقیانوس ها مکان های دارای رطوبت بسیار بالایی هستند و در هر فصلی از سال مقدار قابل توجهی بخار آب همیشه بر فراز سطح آب ها وجود دارد.

در هوای چنین محیط هایی قطرات و ذرات ریز آب وجود دارد که در زمان های خاصی از روز به عنوان مثال سر ظهر یا صبح، به خصوص در فصل های گرم سال، باعث میشوند که محدوده دید شما در افق کاهش پیدا کند. حال این چطور ممکن است؟

دمای هوا بین صبح تا ظهر متغیر است و این یک امر کاملا بدیهی است اما چیزی که در اینجا همراه با دما و رطوبت در طول روز تغییر میکند مقدار شکست نور است.



شکست نور معمولا باعث ایجاد خطای دید و خطا های بصری میشود که سراب را تشکیل میدهند و سراب خود دارای چندین مدل و مفهوم است که فعلا کاری با آن نداریم اما بطور خلاصه شکست نور در افق ، حالتی مانند تصویر زیر ایجاد میکند:

برهان های کرویت زمین

چه چیزی در این تصویر توجه شما را به خود جلب می کند؟

تصویر صفحه را ببینید:

برهان های کرویت زمین

همانطور که در تصویر می بینید، تصویر خودرو، تابلو و تیر های برق کنار تصویر دچار قرینگی شده و تصویری درست مانند خودشان درست قرینه با تصویر واقعی ایجاد کرده اند. همچنین جاده کاملا ناپدید شده و گویا خودرو درحال حرکت بر روی هوا است.

زمانی که خودرو به مسیر خود ادامه دهد و به جلو پیش برود، به تدریج با تصویر مجازی اش یکی شده و ناپدید میگردد.

بطور خلاصه، تصویر مجازی با پیش رفتن بیشتر خودرو در افق، افزایش می یابد تا جایی که تمام چیزی که میبینید تبدیل به تصویر مجازی می شود و نهایتا تصویر مجازی نیز ناپدید خواهد شد.

در مقاله بعدی سراغ کشتی ها می رویم.

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره بهرام

بهرام
زمان خود را به بهتر کردن خود با مطالعه نوشته های دیگران اختصاص دهید. بنابراین شما به سادگی آنچه را بدست می آورید که دیگران سخت برای آن زحمت کشیده اند.

همچنین بررسی کنید:

آزمایش اراتوستن (Eratosthenes)

آزمایش اراتوستن (Eratosthenes)

بسیاری از باورمندان به کرویت زمین، در اولین برخورد با مفهوم زمین مسطح، به سوی …

2 دیدگاه

  1. Avatar
    لیلا محمد حسن زاده

    دوباره با هوش مصنوعی به گفتگو بپردازید و اینبار شخصی دانا و آگاه به علوم غریبه سوال بپرسد و یا هنگام گفتگو درکنار پرسشگر باشد،قطعا تشخیص میده که هوش مصنوعی است یا موجود زنده ای مثلا ماورایی ،جن ،پشت پرده است
    چرا گنگ مطلب گداشتین؟
    وقتی که راهکار است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

Translate »