آخرین مطالب

آزمایش اثبات سرد بودن نور ماه + رد فرضیه تصویر زمین روی ماه

در این پُست دلایلی که می تواند بر سرد بودن نور ماه دلالت داشته باشید را اشاره می کنید، آیا واقعاً دمایی که از سمت ماه به زمین می آید سرد است ؟

در مطالبی قبلی توضیح داده شد که جنس ماه چه چیزی می باشد و سطح ماه شباهت فراوانی به یخ های روی زمین دارند:

جنس کوکب ماه از چیست ؟

مستند ویدیویی همراه با آزمایشات در انتهای این پست قرار دارد

در احادیث دلایلی که بر سرد بودن نور ماه وجود دارد لایه آخر ماه می باشد و همینطور متنی که مستقیماً گفته است که نور ماه سرد است:

سَلّام بن مُستنیر گفته است: از امام محمد باقر علیه السلام پرسیدم: چرا خورشید داغ تر از ماه است؟ فرمود: خداوند خورشید را از نور آتش و زلالیّت آب آفرید، یک لایه از این و یک لایه از آن، وقتی به طبقه و لایه هفتم رسید لایه و پوششی از آتش بر روی آن کشید؛ لذا خورشید داغ تر از ماه است. پرسیدم: ماه چطور؟ فرمود: خداوند ماه را از نور آتش و زلالیّت آب آفریده است، یک لایه از این و یک لایه از آن، وقتی به طبقه و لایه هفتم رسید، پوششی از آب بر روی آن کشید؛ لذا ماه سردتر از خورشید شد.
عیاشی رحمت الله علیه بار دیگر از ابو بصیر، از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که درباره آیه: «فَمَحَوْنَا آیَةَ اللَّیْلِ» فرمود: منظور، لکّه سیاهی است که بر روی ماه وجود دارد.

منبع تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۳۰۶، ح ۲۹.

لایه های ماه و خورشید

🌸 332- سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي النَّوَارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ لِأَيِّ شَيْ‌ءٍ صَارَتِ الشَّمْسُ أَشَدَّ حَرَارَةً مِنَ الْقَمَرِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الشَّمْسَ مِنْ نُورِ النَّارِ وَ صَفْوِ الْمَاءِ طَبَقاً مِنْ هَذَا وَ طَبَقاً مِنْ هَذَا حَتَّى إِذَا كَانَتْ سَبْعَةَ أَطْبَاقٍ أَلْبَسَهَا لِبَاساً مِنْ نَارٍ فَمِنْ ثَمَّ صَارَتْ أَشَدَّ حَرَارَةً مِنَ الْقَمَرِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ الْقَمَرُ قَالَ إِنَّ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ خَلَقَ الْقَمَرَ مِنْ ضَوْءِ نُورِ النَّارِ وَ صَفْوِ الْمَاءِ طَبَقاً مِنْ هَذَا وَ طَبَقاً مِنْ هَذَا حَتَّى إِذَا كَانَتْ سَبْعَةَ أَطْبَاقٍ أَلْبَسَهَا لِبَاساً مِنْ مَاءٍ فَمِنْ ثَمَّ صَارَ الْقَمَرُ أَبْرَدَ مِنَ الشَّمْسِ.
📚 الکافي ج۸ ص۲۴۱
📚 الخصال ج۲ ص۳۵۶
📚 علل الشرایع ج۲ ص۵۷۶
📚 الوافي ج۲۶ ص۴۸۴
📚 تفسیر البرهان ج۳ ص۱۴
📚 بحار الأنوار ج۵۵ ص۱۵۵
🌺 ۳۳۲ – سهل بن زیاد از علی بن حسان از علی بن ابی نوار از محمد بن مسلم گفته: به ابی جعفر (امام باقر) علیه‌السلام عرض کردم فدایت شوم، برای چه چیزی خورشید از قمر حرارتش شدید تر شده است؟ پس حضرت فرمودند قطعا خدا خورشید را از نور آتش و آب صاف خلق نمود طبقه‌ای از این و طبقه‌ای از این تا آن که هنگامی که هفت طبقه شد لباسی از از آتش پوشانیدش پس حرارت شدیدتر از قمر همان است؛ عرض کردم فدایت شوم و قمر؟ فرمودند همانا خدای که ذکرش متعالی است قمر را از روشنی ضوء آتش و صافی آب خلق کرد طبقه ای از این و طبقه ای از این تا هنگامی که هفت طبقه شد لباسی از آب پوشانیدش پس از آنجاست که قمر سردتر از شمس شده است.

 

از امام باقر عليه السلام نقل شده است که می فرمایند نور ماه سرد است:

«عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع جُعِلْتُ فِدَاکَ لِأَیِّ شَیْ‏ءٍ صَارَتِ الشَّمْسُ أَشَدَّ حَرَارَةً مِنَ الْقَمَرِ فَقَالَ: إِنَّ اللهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى خَلَقَ الشَّمْسَ مِنْ نُورِ النَّارِ وَ صَفْوِ الْمَاءِ طَبَقاً مِنْ هَذَا وَ طَبَقاً مِنْ هَذَا حَتَّى إِذَا کَانَتْ سَبْعَةَ أَطْبَاقٍ أَلْبَسَهَا لِبَاساً مِنْ نَارٍ فَمِنْ ثَمَّ صَارَتْ أَشَدَّ حَرَارَةً مِنَ الْقَمَرِ فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ فَالْقَمَرُ؟ فَقَالَ: إِنَّ اللهَ تَعَالَى خَلَقَ الْقَمَرَ مِنْ نُورِ النَّارِ وَ صَفْوِ الْمَاءِ طَبَقاً مِنْ هَذَا وَ طَبَقاً مِنْ هَذَا حَتَّى إِذَا صَارَتْ سَبْعَةَ أَطْبَاقٍ أَلْبَسَهَا لِبَاساً مِنْ مَاءٍ فَمِنْ ثَمَّ صَارَ الْقَمَرُ أَبْرَدَ مِنَ الشَّمْسِ».

محمد بن مسلم از امام باقر(ع) پرسید: چرا خورشید از ماه گرم‌تر است؟ امام(ع) فرمود: «خورشید را از طبقات پیاپی نور آتشین و آب زلال آفرید و در طبقه هفتم که آخرین طبقه بود، جامه‌اى آتشین بر آن پوشید و به همین دلیل است که گرم‌تر از ماه شد». گفتم: پس ماه چطور؟ فرمود: «خدا ماه را از پرتو نور آتش و چکیده آب خلق کرد؛ یک طبقه از این و یک طبقه از آن و وقتی هفت طبقه شد، جامه‌ای از آب بر آن پوشید، و از این جهت ماه سردتر از خورشید گشت».

نور ماه

آیه 57 سوره بقره :

وَظَلَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْغَمَامَ وَأَنْزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَىٰ ۖ كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ ۖ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَٰكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ

✍️امام حسن عسکری علیه السلام در تفسیر آیه ۵۷ بقره: ﴿ وَظَلَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْغَمَامَ ﴾ ( یعنی؛ و ابر را بر شما سایبان قرار دادیم)‏ فرمودند: زمانی که بنی‌اسرائیل در بیابان سرگردان بودند، خداوند ابرها را بر ایشان سایبان قرار داد تا آنها را از گرمای خورشید و سردی ماه حفظ کند.


خداوند ماه را یک بازتاب دهنده توصیف نکرده بلکه ماه منیر توصیف شده.اجسام منیر اجسامی هستند که خودشان نور تولید می نمایند و اجسام غیر منیر آن گروهی هستند که نور تابیده شده به خود را انعکاس می دهند تا به چشم ما برسد. درقرآن ماه منیر توصیف شده است.

این حقیقت که در قرآن نیز به آن اشاره شده، توسط روش های علمی بسیاری قابل اثبات است. ما میتوانیم با مشاهده و آزمایش علمی پی ببریم که نور ماه بازتابی نیست و ماه نور خاص خودش را دارد. دکتر سموئل برلی روبوتهام در کتاب خود درباره نور خورشید و ماه و تفاوت این دو توضیح میدهد که به کل تئوری بازتابی بودن نور ماه را زیر سوال میبرد:

“یک بازتاب دهنده نور خورشید هرگز سرما تولید نمیکند(زمانی که منبع گرمایی به آن می تابد). وقتی نور قرمز دریافت میشود، دوباره همان نور بازتاب میشود(قرمز) و تبدیل به نور سبز، آبی یا زرد نمیشود. اگر ماه بازتاب دهنده نور خورشید باشد، نمیتواند چیزی جز آنچه از خورشید دریافت میکند را به زمین منتقل کند. هیچ تفاوتی نمیتواند در کیفیت و سرشت (طبیعت) این نور وجود داشته باشد.

پس از آن، برای دانستن اینکه آیا ماه یک بازتاب دهنده نور است یا خیر و صرفا برای اطمینان، باید برخی پارامتر هارا بررسی کنیم.

اول اینکه نور خورشید به طور کلی و معمول سوزاننده، شدید و طلایی است. اما نور‌ماه کم رنگ، نقره ای (یا سفید) و ملایم است و شدتی ندارد.

دوم اینکه نور خورشید گرم، خشک کننده، نگهدارنده یا به نوعی ضد عفونی کننده است. هرچیزی که در معرض نور آن قرار بگیرد خشک(از نظر رطوبت) و گرم میشود و تمایل به متلاشی شدن و تجزیه شدن و فساد را از بین میبرد. از این رو، انگور و سایر میوه ها زمانی که برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار میگیرند، خشک و سخت میشوند و آب خود را از دست میدهند. خرما،‌ انگور، زردآلو، انجیر، سیب، هلو و حتی گلابی، جزو میوه‌هایی هستند که با خشک کردنشان با استفاده از نور خورشید، pH شان را پایین و طول مدت ماندگاری‌شان را بالا می‌برند. از همین جهت، احتمال فاسد شدن ماهی و گوشت با توجه به قرار گرفتن در نور خورشید، بسیار پایین است.

اما ماه سرما بخش، مرطوب و نمناک،نقره ای رنگ (نور نقره ای)، باعث فساد و سپتیک است. مواد غذایی و گیاهی ای که در معرض نور ماه قرار میگیرند دچار فساد میشوند. حتی موجودات زنده ای که برای مدت بسیار طولانی در معرض پرتو های نور ماه قرار میگیرند، دچار علائم و احساسات ناخوشایندی میشوند. و البته موارد بسیار دیگر…”

کیهان شناسی زتتیک صفحه ۱۳۹ تا ۱۴۱:

نور ماه و نور خورشید دو نور متفاوت با ویژگی های خاص خود هستند. اما آیا ادعای روبوتهام مبنی بر تفاوت نور خورشید و ماه قابل اثبات است؟ البته که قابل اثبات است. “در لنست (ژورنال پزشکی)، برای ۱۴ مارچ ۱۸۵۶، چندین آزمایش انجام میشود که اثبات میکند وقتی نور ماه با لنز یا عدسی در جایی متمرکز میشود، دمای محیط را بیش از ۸ درجه کاهش میدهد و این با دماسنج قابل تست است. جالبتر اینکه نور خورشید وقتی در پروسه ای مشابه با استفاده از لنز در جایی متمرکز میشود، دما را افزایش میدهد اما نور ماه برعکس عمل میکند. ماه با نور سرد و متفاوت خود هرگز نمیتواند دارای نوری بازتابی باشد. بنابراین ماه نور خورشید را منعکس نمیکند و این نشان میدهد ماهیت ماه چیز دیگری است.”

کیهان شناسی زتتیک صفحه ۱۴۵

آزمایشات مشابه دیگری با آزمایش لنست در بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ و البته امسال (۲۰۱۷) صورت گرفته که نتایج آزمایش لنست را تایید میکند. با متمرکز کردن نور‌ماه (با استفاده از لنز یا عدسی) میتوان کاهش دمای قابل اندازه گیری ای را نشان داد و ثبت کرد. یکی از آزمایش کنندگان روی سطحی که نور‌ماه متمرکز شده است، دمای ۴ سلسیوس (۳۹.۲ فارنهایت) را اندازه گیری کرد و قسمت مجاور در سایه ماه ۱۲.۱ سلسیوس (۵۳.۸ فارنهایت) اندازه گیری شد.

اما آیا تنها میتوان با متمرکز کردن نور ماه کاهش دما و سردی را در آن اندازه گیری کرد؟ خیر اینطور نیست. آزمایش کنندگان دریافتند که اجسام موجود در نور ماه سرد تر از اجسام موجود در سایه ایجاد شده توسط نور ماه هستند(بدون استفاده از لنز یا عدسی). این کاهش دمای قابل اندازه گیری بسیار جالب است و نشان میدهد که نور ماه نور بازتابی نبوده و مدل خورشید مرکزی به کل اشتباه است.

یکی از آزمایش کنندگان کاهش دمای ۷.۲ درجه فارنهایت را در صفحه سرامیکی موجود در نور ماه ( ۴۴.۲ درجه فارنهایت) در مقایسه با صفحه سرامیکی موجود در سایه (۵۱.۴ درجه فارنهایت) اندازه گیری کرده و بدست آورد.

آزمایش کننده دیگری حدود ۲ درجه فارنهایت تفاوت بین بخشی از یک رمپ فلزی در نور (۵۶ درجه فارنهایت) و سایه ماه(۵۴ درجه فارنهایت) بدست آورد. و البته آزمایشات بسیار دیگری که در سراسر جهان انجام گرفته که نشان از متفاوت بودن نور ماه میدهد. وقتی جسمی را در سایه ایجاد شده توسط نور خورشید قرار میدهیم، دمای کمتری نسبت به جسم موجود در نور خورشید دارد. جسمی که در معرض نور خورشید قرار میگیرد درواقع بسیار گرم تر از جسم موجود در سایه است. اما این برای ماه کاملا برعکس عمل میکند، اجسام موجود در سایه ماه گرم تر از اجسام موجود در نور ماه هستند و این نشان میدهد نور‌ماه دمای اجسام و محیط را کاهش میدهد.

نور ماه طبیعت متفاوتی(سرد است) نسبت به نور خورشید(که گرم است) دارد که اثبات میکند که نور‌ماه نمیتواند یک نور بازتابی خورشید باشد. اگر ماه نور خورشید را منعکس میکرد، نور آن باید اجسام را گرم میکرد یا در بهترین شرایطی که میتوانیم در نظر بگیریم، بر روی اجسام هیچ تاثیری نمیگذاشت. اما نور‌ماه به کل تاثیراتی در تضاد با نور خورشید بر اجسام میگذارد. این نشان میدهد که نور‌ماه نمیتواند بازتاب نور خورشید باشد چرا که ویژگی های نور خورشید را ندارد و این با آزمایش های علمی بسیاری قابل اثبات است. تنها کاری که عده ای میتوانند انجام دهند این است که این موضوع را انکار کنند چرا که به نفعشان نمی باشد پس قطعا همین کار را میکنند اما هرگز نمیتوانند این حقیقت را تغییر دهند. نور‌ماه نه تنها باعث کاهش دما میشود، بلکه تاثیراتی بر اجسام و محیط میگذارد که در تضاد با مدل خورشید مرکزی است.

دکتر henry noad در کتاب خود با نام lectures of chemistry به نکته جالبی اشاره میکند:

“اگرچه نور‌ماه با استفاده از قدرتمند ترین عدسی ( یا burning glass) ها متمرکز شده است، اما توان افزایش دما را حتی در حساس ترین ترمومتر ها (دماسنج ) ندارد. m.de la hire پرتو های نور‌ماه کامل را با استفاده از یک شیشه یا عدسی ۳۵ اینچی (قطر) جمع آوری کرده و بر روی یک دماسنج حساس متمرکز کرد. با اینکه بار ها این آزمایش تکرار شد، اما هیچ اثر گرمایشی ای در این آزمایش مشاهده نشد. پروفسور فوربس نور‌ماه را با لنزی با قطر ۳۰ اینچ، فاصله کانونی آن ۴۱ اینچ ، با قدرت تمرکز ۶۰۰۰ ، متمرکز کرد اما هرگز هیچ افزایش دمایی مشاهده نشد. این کاملا با انتظاراتی که داشتند در تضاد بود.”

-دکتر henry noad در کتاب lectures of chemistry صفحه ۳۳۴-

 


خداوند در قرآن در یک جمله برای خورشید از کلمه ضیاء استفاده کرده، و برای ماه از کلمه نور. در آیات دیگری هم از خورشید به چراغ تعبیر کرده،[نوح، 16] در حالی که چنین تعبیری هرگز در مورد ماه نشده است. رعایت شدن این نکته در قرآن کریم نشان می دهد که نور خورشید حاصل اشتعال جرم آن است (همچون چراغ)، اما نور‌ماه نوری است سرد و بدون اشتعال.

آیه 5 سوره یونس

هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ ۚ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَٰلِكَ إِلَّا بِالْحَقِّ ۚ يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ

همچنین مطلب اینکه ماه، نوری که دارد از خودش می باشد و بازتاب خورشید نیست هم طبق معجزه شق القمر می توان دریافت :

در اثبات اینکه نور‌ماه از خود اوست و ربطی به نور خورشید ندارد..!+ رد فرضیه تصویر زمین بر روی ماه

✍🏻در حدیثی طویل از امام صادق علیه السلام آمده است که زمانی که مشرکین از حضرت رسول صلوات الله علیه درخواست معجزه کردند تا ماه به دو نیم شود و در دو منطقه زمین فرود آید، پیامبر صلی الله علیه و آله درخواست آنان را پذیرفت و علی علیه السلام را مأمور اینکار کرد، وقتی این اعجاز محیر العقول توسط امیر المؤمنین و به فرمان حضرت رسول علیهم السلام اتفاق افتاد و ماه به دو نیم شد و یک قسمت آن روی کوه صفا و نیم دیگرش روی مشعرین فرود آمد، مشرکین دیدند که خانه‌ها ، بیابان‌ها و دره‌های مکه روشن شد، مردم فریاد زدند به خدا و رسولش ایمان آوردیم، ولی مشرکین همچنان در کفر خود باقی ماندند و به پیامبر گفتند: با سحر و جادوی خودت ما را هلاک کرده‌ای، هرکاری که میخواهی بکن ولی ما به تو ایمان نمی‌آوریم!

اگر تصویر کنونی زمین بر روی ماه باشد و خشکی هایی که بر روی زمین می باشد، و سایر قسمت ها آب ها هستند در این صورت:

  1. شق القمر پیش نمی آمد
  2. نه تنها در وسط زمین نیستید بلکه در گوشه آن هستیم که در اینصورت نه تنها کعبه مرکز زمین نمیشد بلکه قطب شمال و جنوب هم در جای دیگری هستند
  3. روز و شب و زمان ها متغیر می شد (با توجه به خورشید برای تعیین ساعت روز و ماه برای تعیین 29-30 روزه بودن ماه)
  4. اندازه ماه طبق احادیث 40 در 40 فرسخ نمی توانست باشد

اندازه زمین و گنبدآسمان و خورشید و ماه

امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در تفسیر آیه۱۲ سوره اسراء فرمودند: «ثُمَّ خَلَقَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ فَجَعَلَهُمَا شَمْسَیْنِ» و خداوند خورشید و ماه را آفرید و هر دو را تابنده ساخت.
📙تفسیر فرات کوفی، ص۱۸۵🔸امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمودند: «فَإِنَّ ضَوْءَ الْقَمَرِ کَانَ مِثْلَ ضَوْءِ الشَّمْسِ فَمَحَاهُ اللَّهُ وَ قَالَ فِی کِتَابِهِ فَمَحَوْنا آیَةَ اللَّیْلِ..» براستی پرتو ماه همچون نور خورشید بود و خداوند نور ماه را محو و مات کرد و در قرآن فرمود است..
📙تحف العقول ص۲۲۹

🔸و امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «فَمَحَوْنا آیَةَ اللَّیْلِ قَالَ: الْمَحْوُ فِی الْقَمَرِ.» این محو در ماه اتّفاق افتاده [و از نورش کاسته شد].
📙علل الشرائع، ج‏۲، ص۴۷۰

طرازی از دعای جوشن کبیر در اثبات اینکه نور که از ماه می آید از خود اوست..

🤲اى آن که زمین را گهواره قرار داده، اى آن که کوه‌ها را میخ‌هاى زمین قرار داد. اى آن که خورشید را چراغ جهانش کرد. اى آن که ماه را تابان ساخت.
«يَا مَنْ جَعَلَ الْأَرْضَ مِهَادا يَا مَنْ جَعَلَ الْجِبَالَ أَوْتَادا يَا مَنْ جَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجا يَا مَنْ جَعَلَ الْقَمَرَ نُورا »
📗زاد المعاد، ص۴۳۸

فرازی از حدیث شریف کساء در اثبات اینکه نور ماه از خود اوست..

🔸پس خدای عزوجل فرمود: ای فرشتگان من و ای ساکنان آسمان‌هایم براستی که من نیافریدم آسمان بنا شده و نه زمین گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه فلک چرخان و نه دریای روان و نه کشتی در جریان را مگر بخاطر دوستی این پنج تن اینان که در زیر کسایند.
«فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یا مَلاَّئِکتی وَیا سُکانَ سَمواتی اِنّی ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیةً وَلا اَرْضاً مَدْحِیةً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضِیئَةً وَلا فَلَکاً یدُورُ وَلا بَحْراً یجْری وَلا فُلْکاً یسْری اِلاّ فی مَحَبَّةِ هؤُلاَّءِ الْخَمْسَةِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکساَّءِ..»
📕مفاتيح الجنان، ص۷۱۶


نور ماه

🌕آزمایش علمی اندازه‌گیری دمای نور‌ماه در سطوح مختلف در اثبات اینکه نور ماه از خودش است..

🔺به خلاف نور خورشید، نور ماه با متمرکز شدن به مکانی آن مکان را گرم نمی‌کند! اگر ماه در حقیقت، نور خورشید را بازتاب می‌داد نور آن باید دارای حرارت و گرم می‌شد، اما نور ماه اشیاء را سرد می‌کند! و حتی سایه ایجاد شده توسط نور ماه از نور مستقیم ماه گرم‌تر است!، زیرا نور ماه دارای حرارت نیست و سرد است..

🔝همانطور که در این فیلم مشاهده می‌کنید، با استفاده از دستگاه “دماسنج لیزری” نور ماه را در سطوح مختلف اندازه گیری می‌شود و اثبات می‌کند که سایه‌ی ایجاد شده توسط نور ماه، گرم‌تر است از نوری که از ماه می‌تابد!


آزمایش تجربی ساده برای تشخیص سرد بودن نور کوکب ماه بدون ابزار:

در طول روز که نور خورشید می تابد اگر زیر نور خورشید ایستاده باشید به وضوح گرمای خورشید را احساس می کنید اما این گرمایی که مختص نور خورشید می باشد اگر در زیر سایه بروید گرما رو احساس نمی کنید بلکه صرفاً دمای وحیط را احساس می کنید که خنک تر است؛ حال در طول شب لگر در زیر سایه جایی که نور کوکب ماه به شما نرسد بایستید، دمای محیط را احساس می کنید حال به زیر نور کوکب ماه بروید و بعد از مدت زمان بین 3 الی 10 دقیقه سرمایی که از نور کوکب ماه به شما تابیده می شود را می توانید احساس کنید.

دلیل این مدت زمان به خاطر ضعیف تر بودن میزان نور از سمت ماه می باشد همچنین اگر تعریف ساینس رو در نظر بگیریم که 9.6 میکرومتر (μm) لایه اوزون باشد باز هم این زمان نیاز هست تا حس لامسه به دمای نور عکس العمل نشان دهد.

همچنین اگر از یک دما سنج دیجیتالی استفاده کنید به خوبی تغییر دما رو مشاهده می کنید.

  • نور ماه را اگر با ذره بین های بزرگ در نقطه ها منعکس کنید باز هم متوجه می شوید که آن نقطه سرد تر از سایر نقاط می باشد.

روایتی از امام صادق علیه السلام درباره نحوه تشکیل سرما و گرما در فصول گوناگون

🟢عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ عَطِيَّةَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْحَرِّ وَ اَلْبَرْدِ مِمَّا يَكُونَانِ فَقَالَ لِي يَا أَبَا أَيُّوبَ إِنَّ اَلْمِرِّيخَ كَوْكَبٌ حَارٌّ وَ زُحَلَ كَوْكَبٌ بَارِدٌ فَإِذَا بَدَأَ اَلْمِرِّيخُ فِي اَلاِرْتِفَاعِ اِنْحَطَّ زُحَلُ وَ ذَلِكَ فِي اَلرَّبِيعِ فَلاَ يَزَالاَنِ كَذَلِكَ كُلَّمَا اِرْتَفَعَ اَلْمِرِّيخُ دَرَجَةً اِنْحَطَّ زُحَلُ دَرَجَةً ثَلاَثَةَ أَشْهُرٍ حَتَّى يَنْتَهِيَ اَلْمِرِّيخُ فِي اَلاِرْتِفَاعِ وَ يَنْتَهِيَ زُحَلُ فِي اَلْهُبُوطِ فَيَجْلُوَ اَلْمِرِّيخُ فَلِذَلِكَ يَشْتَدُّ اَلْحَرُّ فَإِذَا كَانَ فِي آخِرِ اَلصَّيْفِ وَ أَوَّلِ اَلْخَرِيفِ بَدَأَ زُحَلُ فِي اَلاِرْتِفَاعِ وَ بَدَأَ اَلْمِرِّيخُ فِي اَلْهُبُوطِ فَلاَ يَزَالاَنِ كَذَلِكَ كُلَّمَا اِرْتَفَعَ زُحَلُ دَرَجَةً اِنْحَطَّ اَلْمِرِّيخُ دَرَجَةً حَتَّى يَنْتَهِيَ اَلْمِرِّيخُ فِي اَلْهُبُوطِ وَ يَنْتَهِيَ زُحَلُ فِي اَلاِرْتِفَاعِ فَيَجْلُوَ زُحَلُ وَ ذَلِكَ فِي أَوَّلِ اَلشِّتَاءِ وَ آخِرِ اَلْخَرِيفِ فَلِذَلِكَ يَشْتَدُّ اَلْبَرْدُ وَ كُلَّمَا اِرْتَفَعَ هَذَا هَبَطَ هَذَا وَ كُلَّمَا هَبَطَ هَذَا اِرْتَفَعَ هَذَا فَإِذَا كَانَ فِي اَلصَّيْفِ يَوْمٌ بَارِدٌ فَالْفِعْلُ فِي ذَلِكَ لِلْقَمَرِ وَ إِذَا كَانَ فِي اَلشِّتَاءِ يَوْمٌ حَارٌّ فَالْفِعْلُ فِي ذَلِكَ لِلشَّمْسِ هَذَا «تَقْدِيرُ اَلْعَزِيزِ اَلْعَلِيمِ »

🗨سليمان بن خالد مى‌گويد:از امام صادق عليه السّلام پرسيدم كه گرما و سرما از چه پديد مى‌آيد؟امام عليه السّلام فرمود:اى ابا ايوب!همانا مرّيخ⭐️ ستاره‌اى است گرم و زحل🪐 ستاره‌اى است سرد،پس هر گاه مرّيخ اوج مى‌گيرد زحل فرود مى‌آيد و اين به گاه بهار باشد.اين دو به همين وضع پيش مى‌روند يعنى هر گاه مرّيخ يك درجه اوج گيرد زحل يك درجه فرود آيد در طول سه ماه تا آنكه مرّيخ به حد اعلاى ارتفاع خود مى‌رسد و زحل آخرين درجۀ انحطاط‍‌ خود را مى‌پيمايد،و در اين هنگام است كه مرّيخ بخوبى آشكار مى‌گردد،و در اين هنگام گرما شدت يابد،و چون آخر تابستان سپرى شود و اول پاييز فرا رسد زحل ارتفاع گيرد و مرّيخ فرود خود را بياغازد و همچنان پيش مى‌روند يعنى هر درجه‌اى كه زحل اوج مى‌گيرد مرّيخ به همان درجه فرود مى‌آيد تا آنكه مرّيخ به حد اعلاى فرود خود مى‌رسد و زحل به نهايت اوج خود،و در اين هنگام است كه زحل آشكار مى‌شود،و اين روند در آغاز زمستان و پايان پاييز است،و از اين رو سرما شدت گيرد،و هر قدر آن يك اوج گيرد اين يك فرود آيد و هر قدر آن فرود آيد اين يك اوج گيرد،
🔹پس اگر روزى از روزهاى تابستان سرد باشد بدان كه سبب آن ماه است،و روزى از روزهاى زمستان گرم باشد سبب آن خورشيد است.اين است اندازه‌گيرى خداوند عزيز دانا(الکافی ج۸ ص۳۰۶ (http://lib.eshia.ir/11005/8/306)).

درباره بهرام

بهرام
نمی شه آشتی داد سنگو با شیشه/از هر کی بپرسی اسمم تو لیسته ----- ببین بازی رو بردم بدون بودجه/تکتون ریزه و جفتتون پوچه

همچنین بررسی کنید:

سرعت ستارگان

سرعت ستارگان

همانطور که در (مقاله پایستگی انرژی) گفته شد، ماهواره ها دارای دو نیروی متفاوت هستند، …

18 دیدگاه

  1. Avatar

    سلام جسارت بر خلاف جریان شنا کردن، ستودنی است و این کاری است که در سایت شما انجام می شود.
    پروردگار در آیه 61 سوره فرقان در مورد ماه می‌فرماید: قمراً منیراً در لغت منیر به معنی تابان، درخشنده، روشنگر و نوربخش آمده و ماه را صراحتا منیر معرفی کرده و نه مستنیر! از طرفی در آیه 5 سوره يونس می‌فرماید: هو الذي جعل الشمس ضیاءً والقمر نوراً یعنی خالق آسمانها و زمین بین نوع روشنایی خورشید و ماه تفاوت قائل شده(همان چیزی که این مقاله و آزمایش‌ها به اثبات آن می پردازد)، اما در تعجبم از علمای قرآن شناس که با این آیات صریح و روشن؛ چگونه زیر بار دروغ های ناسا رفته اند؟!

    • مدیر Bahram

      سلام;
      مقاله روانشناسی گوسفندی برای این افراد هست:
      https://flatearthfarsi.ir/blog-science/116/psychology-what-is-the-logic-of-a-sheep/
      از طرف دیگه، این علمای قرآن شناس اکثرشان کافر هستند همانطور که قرآن میفرماید:
      يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَهَا وَأَكْثَرُهُمُ الْكَافِرُونَ یعنی نعمت خدا را مى‌شناسند، اما باز هم منكر آن مى‌شوند و بيشترشان كافرند. و اکثر این ها از عقل استفاده نمی کنند و مثال همان گوسفند هستند که در لینک گفتم و قرآن هم میفرماید: اکثرهم لا‌یعقلون.

  2. Avatar

    سلام استناد به داستان شق القمر، که ردی از آن در کتب اربعة حدیثی شيعه وجود ندارد نوشته های شما را به چالش می کشد!

  3. Avatar

    لینکی را که معرفی کردید مطالعه کردم و لازم است نکاتی را در باره شق القمر، بیان کنم:
    کتاب‌های نو الثقلین، البرهان و بحار مربوط به قرن 11هجری به بعد است و قدیمی ترین منبع در أين خصوص؛ الهداية الکبری مربوط به قرن سوم میباشد که اولا سایت ویکی شیعه در باره آن می‌گوید: ” با این حال بعضی از رجال‌شناسان متقدم شیعه و برخی از محققان معاصر درباره شخصیت نویسنده و پاره‌ای از مطالب کتاب موضع انتقادی گرفته و او را تضعیف و روایات کتاب را غالیانه دانسته‌اند.” و در ثانی با توجه به هم عصر بودن این کتاب و کافی، احادیث مربوط به شق القمر در کتاب اصول کافی نیامده است!

    • مدیر Vlad

      اینها بهانه تراشی برای انکار حدیثه که عملی کفر آمیژه ،
      سرفرصت از کتب متقدمین هم منبع میذارم

  4. Avatar

    آخه کی با رد یک حدیث کافر میشه؟!

    • مدیر Vlad

      حتی رد کردن یک حدیث هم نوعی کفر چون کفر یعنی انکار کردن بدون صحت سنجی و استفاده شیوه حدیث شناسی محدثین.

      یک حدیث وقتی مشخص میشه کاملا جعلی است که: یک – با قران –و– دو- با احادیثی با همان موضوع در تعارض و برخلاف سایرین باشد و تا زمانی که تعارض چ تضادی ندارید و مخالفتی با کلام الله ومعصومین علیهم السلام وجود ندارد و در تایید ان ها هست در نتیجه رد نمی شود.

      در سایت ما کلمه حدیث شناسی رو جستجو کن

  5. Avatar

    سلام خسته نباشید . در اینکه ماه خود تولید کننده نور هست شکی نیست . ولی سوالی که برام پیش اومده اینه . خورشید به عنوان یک جسم منیر دارای “اشعه” هست و این کاملا تایید شده . که اشعه های مختلفی داره . ولی چرا ماه با اینکه منیر هست همچین چیزی نداره و قابل اندازه گیری نیست ؟

    • بهرام

      سلام;
      اشعه ای که در منظور شما هست در واقع این اشعه‌ها شامل انواع مختلفی از امواج الکترومغناطیسی مثل نور مرئی، موج‌های فرابنفش، اشعه ماورای بنفش، اشعه ایکس، و اشعه گاما میشه.
      اما در مورد ماه این اشعه ها بصورت امواج الکترومغناطیس نیست بلکه بصورت نور مرئی به ما میرسه بنابراین اندازه گیری اشعه‌ها مثل اینکه در مورد خورشید انجام می‌شود برای ماه به این سادگی نیست.
      دوربین های دید در شب (دوربین‌های DSLR) در واقع این توانایی رو دارند تا پرتوهایی که از ماه به زمین میرسه رو تفکیک کنند و به واسطه پرتوهای ماه توانایی دیده شدن اجسام در شب رو به ما میده، همچنین با چشم غیرمسطح هم میشه این پرتوهایی که از ماه بصورت نور در میاد رو دید اما برای دیدن باید شب کمی مظلم‌تر بشه.
      استفاده از این تجهیزات (دوربین‌های DSLR) باعث می‌شود تا جزئیات بیشتری از سطح ماه و نور آن را مشاهده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − یک =

Translate »