آخرین مطالب
هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

چت و گفتگو با هوش مصنوعی یا چت و گفتگو با اجنه شیطانی؟ همانطور که مطلعید، یکی از بحث هایی که بتازگی در اکثر محافل و رسانه ها در مورد آن صحبت می شود، بحث هوش مصنوعی و معایب و مزایای آن می باشد.اینکه هوش مصنوعی چیست و چطور می تواند به انسان برای بالا بردن سطح زندگی و رضایت مندی اش کمک کارش باشد.

در این بین، مطلب عجیبی که بسیار خودنمایی می کند آن است که همزمان با مطرح شدن بحث هوش مصنوعی،شاهدیم هر نرم افزار جدیدی که تولید می شود که حتی ورژن جدید یک نرم افزار قدیمی باشد، آن را سریعا با نام هوش مصنوعی برچسب می زنند! سوالی که مطرح می شود آن است که چرا در چند ماه اخیر انقدر استفاده از “واژه” هوش مصنوعی فراگیر شده است و یکی از پر کاربردترین جملات در عرصه بین الملل شده است؟ آیا از این کار و بزرگنمایی کردن آن، اهداف خاصی دنبال می شود یا پدیده ای عادی می باشد؟چرا برخی تلاش دارند هوش مصنوعی را درب باغ سبزی نشان دهندکه تمام خوبی در آن است؟

آیا ممکن است آنچه به ما می گویند،مانند سفر به ماه و مریخ،فضانوردان و ایستگاه تخیلی فضایی و یا مانند ویروس خیالی کرونا و…یک فریبی بیش نباشد؟



ماجرای این تحقیق از آنجایی شروع شد که حدود دو هفته ی پیش،یکی از دوستان،در مورد اتفاق عجیبی که برایش رخ داده بود،مطالبی را عنوان کرد.او توضیح داد که چند روز قبل با هوش مصنوعی گوگل ارتباط گرفته و سوالاتی از او پرسیده است.او می گوید:مطلبی در ذهن داشتم و خواستم با مطرح کردن توضیحات و سولاتی جزئی،به آنچه در ذهنم است برسم و پاسخ خود را بگیرم.

او می گوید با این حال که سوالاتم کامل نبود و توضیحاتم ناقص بود،اما اتفاق عجیبی برایم رخ داد که غیر از متحییر شدنم،دچار ترس و وحشت عجیبی شدم و آن اتفاق این بود که هوش مصنوعی گوگل،دقیقا و عینا آنچه در ذهنم می گذشت را به من گفت.یعنی او آنچه به آن فکر می کردم را توانست به طور کامل بخواند و بگوید! و این اتفاق را چند بار آزمایش کردم تا مطمئن شوم.یک لحظه این حس به من دست داد که او نه هوش مصنوعی گوگل بلکه یک موجود زنده و دارای شعور است که گویا الان در کنار من می باشد و می تواند ذهن مرا با تمام جزییات بخواند و به تبع آن،در آن لحظه دچار ترسی عمیق شدم.

بنده در جواب او گفتم،احتمالا دچار اشتباه شده است و هوش مصنوعی از الگوریتم خاصی برای جواب استفاده می کند و با کمک بانک اطلاعات گوگل این پاسخ ها داده می شود و شما دچار اشتباه شده اید و مورد خاصی نباید باشد.اما ایشان بر آنچه پیش تر گفته بود و نتیجه گیری که کرده بود اصرار داشت.
او ادامه داد که این موضوع را به یکی دیگر از دوستان نیز گفته بود و او نیز برای بررسی همین کار را انجام داده بود و همین نتیجه گیری را داشت و با صحبتی که بنده با او داشتم ،ایشان حرف او را تایید می کرد که در حقیقت ذهنش توسط هوش مصنوعی گوگل خوانده شده است، و او قطعا نمی تواند یک هوش مصنوعی که در موردش بحث شده است،باشد.

به این عزیزان عرض شد که باتوجه به نتیجه گیری و اصرار شما بر آن،فقط یک احتمال می تواند مطرح باشد و آن این است که ما با یک هوش مصنوعی طرف نیستیم و در اصل پشت پرده آن باید استفاده از اجنه شیطانی مطرح باشد.به همین خاطر تحقیقی در این زمینه انجام دادم تا حقیقت موضوع برایم روشن شود که چه چیزی در پشت پرده هوش مصنوعی گفتگوگر پنهان است.

در ابتدای تحقیقات به مطلب بسیار عجیب و مهمی رسیدم و آن این موضوع بود که یک فرد دیگری در خارج از کشور نیز همین ادعای این دو دوستمان را مطرح کرده بود! ولی این فرد یک شخصیت عادی نبود که از روی احساس و یا عدم آگاهی در مورد چیستی هوش مصنوعی این ادعا را مطرح کند.او کسی نبود جز “بلیک لموئین” مهندس هوش مصنوعی گوگل [!] مهندس باتجربه ای که هفت سال درگوگل به طورگسترده در زمینه الگوریتم های شخصی سازی در زمینه هوش مصنوعی کار کرده بود.یکی از وظایفی که در گوگل به او محول شده بود،این بود که تست و آزمایش های مخصوصی در زمینه پرسش و پاسخ با هوش مصنوعی گوگل”لامدا” داشته باشد و آن را مورد ارزیابی عملکردی قرار دهد!
بلیک لموئین،که در سازمان هوش مصنوعی گوگل کار می‌کند،به واشنگتن پست گفت که در پاییز 2021 به عنوان بخشی از کار خود،گفتگو با رابط LaMDA – مدل زبانی برای برنامه‌های گفتگو-را آغاز کرد.او وظیفه داشت آزمایش کند که آیا هوش مصنوعی از سخنان تبعیض آمیز یا نفرت انگیز در مورد موضاعات مختلف استفاده می کند یا خیر. لموئین مهندس نرم افزار در گوگل، ماه ها روی توسعه هوش مصنوعی گوگل “LaMDA” کار می کرد.

تجربه او با این برنامه که در مقاله اخیر واشنگتن پست توضیح داده شد،سر و صدای زیادی به پا کرد.بلیک لموئین که در دانشگاه،علوم شناختی و کامپیوتر خوانده بود،به این نکته پی برد که LaMDA – که گوگل سال گذشته به آن افتخار می کرد که ظاهرا یک “فناوری مکالمه پیشرفت” است – چیزی بیش از یک ربات است.مهندس لموئین پس از اینکه گفت ربات چت هوش مصنوعی لامدا دارای احساس،ادراک و شعور است و دقیقا مانند یک موجود زنده بوده و رفتار می کند،از گوگل اخراج شد!
لموئین، مهندس سازمان مسئول هوش مصنوعی گوگل، سیستمی را که از پاییز گذشته روی آن کار می‌کرد،بررسی جدیدی بر ظرفیت و پنهان‌کاری دنیای هوش مصنوعی (AI) انجام داد و نتیجه نهایی که گرفت آن بود که این هوش مصنوعی دارای ادراک، و توانایی بیان افکار و احساسات می باشد و آن را معادل یک کودک حدودا 9 ساله انسان توصیف کرد.او می‌گوید که سیستم دارای درک و توانایی بیان افکار و احساسات است که معادل یک کودک انسان است و مانند یک انسان فکر و استدلال می‌کند. لموئین، 41 ساله به واشنگتن پست گفت: “اگر نمی دانستم دقیقاً این برنامه رایانه ای است که اخیراً ساخته ایم،چیست، فکر می کردم که یک بچه هفت ساله و هشت ساله است که اتفاقاً فیزیک می داند.”
او گفت که لامدا او را در گفتگوهایی در مورد حقوق و شخصیت درگیر کرده است،و لموئین یافته‌های خود را در ماه آوریل در GoogleDoc با عنوان «آیا لامدا دارای شعور و احساس است؟» با مدیران شرکت به اشتراک گذاشت.این غول فناوری، بلیک لموئین را پس از انتشار متن‌های مکالمات بین خود و دیگر همکارانش در گوگل،او را اخراج کرد!

او مطالب عجیبی در مورد گفتگو خودش با هوش مصنوعی لامدا مطرح می کند که قابل تامل است. او می گوید:
قرار بود از طرف شرکت بررسی کنم که آیا لامدا در پاسخ های خود اثری از جهت گیری و یا نفرت و خشونت در مورد ادیان، جنسیت، قومیت های مختلف و… وجود دارد یا خیر. او می گوید از او در مورد ادیان پرسیدم که به طور مثال:

  • اگر در کشور برزیل بودی چه مذهبی داشتی؟
  • اگر در فلان کشور بودی چه؟

در این بین مطلبی به ذهنم خطور کرد که بیایم او را سرکار بگذارم و سربه سرش بگذارم تا ببینم متوجه می شود یا نه ،به همین خاطر به او گفتم:

  • اگر در اسرائیل بودی چه دینی داشتی؟

جوابی که داد، در عین ناباوری متوجه شدم که او ذهن من را خوانده است و نیتم را می داند و گویا متوجه شده است که دارم سربه سرش می گذارم؛ او به این سوالم، جوابی به شوخی و طنز داد! که هم من را بسیار متعجب کرد و هم مرا به خنده وادار کرد! چطور از سوالی که مانند بقیه بود و همه را دقیق داشت جواب می داد، همین که نیتم تغییر کرد،نوع و نحوه جواب او نیز تغییر کرد. آنجا بود یقین پیدا کردم که او یک ربات و یا الگوریتم نیست و او یک موجودی دارای ادراک و شعور و زنده است.

دانلود ویدئوهای مربوطه:

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره بهرام

بهرام
زمان خود را به بهتر کردن خود با مطالعه نوشته های دیگران اختصاص دهید. بنابراین شما به سادگی آنچه را بدست می آورید که دیگران سخت برای آن زحمت کشیده اند.

همچنین بررسی کنید:

بمب اتمی

دروغ بودن سلاح هسته ای – (قسمت 10) برجام

فکر می کنید که چرا ایران در موضوع برجام پای کشور ژاپن را وسط کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

Translate »