آخرین مطالب

علی‌اکبر رائفی‌پور و معنای اشتباه جبت و طاغوت

در یکی از گفتگو هایی که آقای علی‌اکبر رائفی‌پور داشتند به آیه 51 سوره نساء (جبت و طاغوت) اشاره کردند و ترجمه ای عجیب و خارج از مباحث گفته شده در اسلام و تفاسیر رو گفتند که یکی از تفسیر به رای های عجیب به شمار می آید؛ این مورد از نظر ما کاملاً سهواً صورت گرفته و مطالعاتی که از روی ویکی پدیا!! بوده این نتیجه رو به ایشون القاء کرده. برای همین ترجمه صحیح این دو کلمه را در این مطلب یاد آوری می کنیم.

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هَٰؤُلَاءِ أَهْدَىٰ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا

آیه 51 سوره نساء

آيا كسانى را كه از كتاب [آسمانى‌] نصيبى يافته‌اند نديده‌اى؟ كه به «جبت» و «طاغوت» ايمان دارند، و در باره كسانى كه كفر ورزيده‌اند مى‌گويند: «اينان از كسانى كه ايمان آورده‌اند راه‌يافته‌ترند.»

متن گفته شده توسط رائفی‌پور :

اینا مصر زده شده بودند قرآن می فرماید …يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ…

جبت، فرهنگ مصری، ایجبت … خوب !؟ اینا به مصر باور کرده بودند وقتی یک جامعه ای رو ما آرام آرام رها کنیم …

معنی صحیح در منابع اسلامی:

نِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عِيسَى قَالَ كَتَبْتُ إِلَيْهِ يَعْنِي عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَسْأَلُهُ عَنِ النَّاصِبِ هَلْ أَحْتَاجُ فِي امْتِحَانِهِ إِلَى أَكْثَرَ مِنْ تَقْدِيمِهِ الْجِبْتَ وَ الطَّاغُوتَ وَ اعْتِقَادِ إِمَامَتِهِمَا فَرَجَعَ الْجَوَابُ مَنْ كَانَ عَلَى هَذَا فَهُوَ نَاصِبٌ

🔸محمد بن أَحمد بن زياد و موسى بن محمد بن علي بن عيسى گویند : به امام علی النقی صلوات اللَّه علیه نامه نوشتم و در مورد #ناصبی از او سؤال کردم که آیا برای امتحان کردن او به چیزی بیشتر از مقدم داشتن جبت و طاغوت و اعتقاد به امامت آن دو احتیاج دارم؟ پس جواب آمد : کسی که بر این عقیده باشد #ناصبی است!

📚مستطرفات السرائر ص۶۸ ح۱۳


جبت و طاغوت

عن ابا جعفر علیه السلام فی قول الله تعالی: «الذین امنوا به و عزروه و نصبوه و اتبعوا النو الذی انزل معه اولئک هم المفلحون» یعنی الذین اجتنبوا الجبت والطاغوت ان یعبدوها و الجبت و الطاغوت فلان و فلان وفلان و العبادة طاعةالناس لهم…

امام محمد باقر علیه السلام در مورد آیه «کسانیکه به او ایمان آورده و گرامیش می دارند و یاریش می کنند و از نوریکه همراه او نازل شده پیروی کرده اند ایشان رستگارند. (157-7) یعنی کسانی که از پرستش جبت و طاغوت دوری گزیدند و جبت و طاغوت، فلان و فلان و فلان اند و(منظور از) پرستش، اطاعت مردم از آن ها می باشد.
کافی ، ج2 ، ص305.


ثواب عظیم لعن بر جبت و طاغوت در کلام امام سجاد علیه السلام

🔹 میرزا ابی الفضل طهرانی رضوان الله علیه عالم بزرگ شیعه می‌نویسد:

✍ فاضل زاهد ورع آخوند ملا محمد کاظم هزار جریبی که از تلامذه استاد اعظم آقای بهبهانی قدس سره بوده و خود از فضلای محدثین و عرفای محصلین است در کتاب «جمع الفضايح لأرباب القبايح» از ابو حمزه ثمالی حدیث می‌کند که وی از امام همام زین العابدین و سید الساجدین علیه السلام روایت کرده است: «قال: من لعن الجبت و الطاغوت لعنة واحدة کتب الله له سبعین الف الف حسنة و محی عنه سبعین الف الف سیئة و رفع له سبعین الف الف درجه و من امسی یلعنهما لعنة واحدة کتب له مثل ذلک. قال: فمضی مولا نا علی بن الحسین علیهم السلام فد خلت علی مولانا ابی جعفر محمد الباقر علیه السلام فقلت: یا مولای حدیثاً سمعته من ابیک، فقال: هات یا ثمالی فاعدت علیه الحدیث؟ فقال:نعم یا ثمالی اتحب ان ازیدک؟ فقلت: بلی یامولای. فقال: من لعنهما لعنةواحدة فی کل غداة لم یکتب علیه ذنب فی ذلک الیوم حتی یمسی و من امسی و لعنهما لم یکتب له ذنب فی لیلة حتی یصبح. قال: فمضی ابو جعفر ، فد خلت علی مولانا الصادق علیه السلام فقلت: حدیثاً سمعتهمن ابیک وجدک. فقال: هات یا اباجعفر فاعدت علیه الحدیث، فقال: حقاً یا ابا حمزه ثم قال علیه السلام: و یرفع له الف الف درجه ثم قال: ان الله واسع کریم.

🔸 امام سجاد علیه السلام فرمودند: کسی که یک مرتبه لعن بفرستد بر جبت و طاغوت ، خدای تبارک و تعالی هفتاد هزار هزار (هفتاد میلیون) حسنه برای او ثبت می‌نماید و هفتاد هزار هزار گناه او را می‌بخشد و هفتاد هزار هزار درجه بر او می‌افزاید و اگر کسی در شامگاه این چنین کند همان ثواب را برای او می‌نویسند. ابو حمزه در ادامه می‌گوید: بعد از شهادت امام سجاد علیه السلام خدمت مولایم امام باقر علیه السلام شرفیاب شدم و عرض کردم: مولای من ! حدیثی است که از پدر بزرگوارتان شنیده‌ام. فرمودند: بگو. و من حدیث را برای حضرت خواندم. حضرت فرمودند: بله؛ ای ثمالی آیا دوست داری که من هم بر آن بیفزایم؟ عرض کردم: آری ای مولای من. حضرت فرمودند: هر کس که آن دو را یک مرتبه لعن کند در هر صبحگاهان هیچ گناهی برای او نوشته نمی‌شود در آن روز تا این که شب هنگام را درک کند و هر کس شب را سپری کند و آن دو را لعن کند برای او گناهی نوشته نمی‌شود در آن شب تا این که صبح را درک کند. ابو حمزه در ادامه می‌گوید: بعد از شهادت امام باقر علیه السلام خدمت مولایمان امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم و عرضه داشتم: حدیثی است که از پدرتان و جدتان شنیده‌ام. حضرت فرمودند: بگو آن را ای ابا حمزه. من نیز حدیث را برای حضرتش خواندم. حضرت فرمودند: حق است ای ابا حمزه و فرمودند: و هزار هزار (یک میلیون) درجه بر او افزوده می‌شود. سپس فرمودند: همانا که خدا وسعت دهنده و بخشنده است.

📚 شفاء الصدور، تألیف میرزا ابی الفضل طهرانی، صفحه ۶۰۸، چاپ انتشارات نبوغ


اعتقاد علامه مجلسی درباره جبت و طاغوت بودن عمر و ابوبکر

درباره بهرام

بهرام
نمی شه آشتی داد سنگو با شیشه/از هر کی بپرسی اسمم تو لیسته ----- ببین بازی رو بردم بدون بودجه/تکتون ریزه و جفتتون پوچه

همچنین بررسی کنید:

پایستگی انرژی

پایستگی انرژی

یک جسم در اطراف یک سیاره در تعادل بین دو نیرو قرار دارد: نیروی گریز …

22 دیدگاه

  1. Avatar

    مهم* *بخوانید*
    تا کی میخواهند به مردم دروغ بگویند ، تا کی میخواهند جرم ابوبکر و عمر پنهان کنند ، روایات و احادیث در باره ی جریمه های ابوبکر و عمر بی شمارند این روایات و احادیث که بی شمار هستند چرا این مدعیان تشیع به مردم این تاریخ نشان نمیدهند لعنت بر ایشان و لعنت بر کسانی که این احادیث را پنهان میکنند مردم بی دانی منحرف میشوند چون تاریخ اهل بیت که بزرگتر از تاریخ اولین و اخرین است پنهان میکنند مردم خیلی کم از اینها میدانند.
    تا کی میخواهند قرآن بنظرشان تفسیر کنند اهل بیت می فرمایند: {من فسر القرآن برأيه فقد كفر} و کسی جز اهل بیت حق دادن تأويل قرآن ندارد و کسی حق ندارد جز اهل بیت معنی قرآن به ما بدهند خداوند می فرماید: ما ما آمن بي من فسّر برأيه كلامي. (معنیش: به من ایمان نیاورده است کسی که سخنم به نظر خودش تفسیر کند.)
    و تا الان این احادیثی که گفتم در باره ی تفسیر قرآن جواب ندادند قرآن با رأی خود تفسیر میکنند که این کار کفر است و تفسیر اهل بیت علیهم السلام کنار گذاشتند و انگار که حدیث قدسی که تازه فرستادم وجود نداره چون پنهان یا بیخیالی میکنند

  2. Avatar

    رائفی در جایی دیگه چندسال قبل توی سخنرانی گفت که جبت و طاغوت اون دونفر هستن اما قرآن دارای لایه های مختلف هست ظاهر آیه با باطن آیه ممکنه دو معنی درست ولی متفاوت از هم داشته باشه

    • مدیر Vlad

      🔹یونس بن عبدالرحمن گوید به امام کاظم علیه السلام عرض کردم به چه چیز توحید خداوند را به جا آوریم؟
      امام علیه السلام فرمودند: اى يونس از خود چیزی ابداع نکن [و جدید نیاور]؛ كسى كه در دین به رأى و نظر شخصی نظر افکند هلاک می شود
      http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/1213_وسائل-الشيعة-آل-البيت-الحر-العاملي-ج-٢٧/الصفحة_37

      🔹امیر المومنین علیه السلام فرمودند: رأی و نظر [شخصی] در دین نیست
      http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/1213_وسائل-الشيعة-آل-البيت-الحر-العاملي-ج-٢٧/الصفحة_48
      —–
      🔹امام سجاد علیه السلام فرمودند: هر كس تسليم ما معصومین باشد سالم می ماند
      و هر كس به ما اقتداء كند هدايت می يابد
      و هر كس به قياس و رأى (خود یا افراد غیر معصوم)عمل كند نابود می شود
      http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/1146_كمال-الدين-وتمام-النعمة-للشيخ-الجليل-الأقدم-الصدوق-ج-١/الصفحة_352

    • مدیر Vlad

      امام حسن عسکری علیه السلام در تفسیر شریف خود (ص۵۳ ح۲۶) روایت کرده است که حضرت امیر المومنین علیه السلام فرمودند:
      أمير المؤمنين علی عليه السلام :
      يا معشر شيعتنا والمنتحلين [مودتنا] إياكم وأصحاب الرأي، فإنهم أعداء السنن، تفلتت منهم الأحاديث أن يحفظوها وأعيتهم السنة أن يعوها، فاتخذوا عباد الله خولا ، وماله دولا، فذلت لهم الرقاب وأطاعهم الخلق أشباه الكلاب، ونازعوا الحق أهله، وتمثلوا بالأئمة الصادقين وهم من الجهال والكفار والملاعين، فسئلوا عما لا يعلمون، فأنفوا أن يعترفوا بأنهم لا يعلمون، فعارضوا الدين [بآرائهم فضلوا وأضلوا.

      🔹امیر المؤمنین علی علیه السلام فرمودند : ای جماعت شیعه و ای کسانی که ادعای مودت ما را دارید! از اهل رأی بر حذر باشید، چرا که آنان دشمنان سُنّت هستند، حفظ احادیث از [یاد و کف] آنان رفته و نگاهداری سنت آنانرا درمانده ساخته. آنان مردمان را خدمتکاران خود ساخته و اموالشان را دولت و سرمایه خویش قرار دادند، پس مردمان نیز همچون سگ ها با خواری بر اطاعت از آنان گردن نهادند. آنان با اهل حق و حقیقت دشمنی کرده و خود را به ائمه صادقین علیهم السلام مانند و متمثل ساختند در حالی که جاهل، کافر و ملعونند. هرگاه از آنان از آنچه که نمی دانند سوالی شود، از اعتراف به ندانستن خودداری ورزند. آنان با رأی و نظراتشان با دین معارضه و رویارویی کرده، پس گمراه و ضال شده و دیگران را نیز گمراه ساختند.
      بحارالانوار ج2،ص84 ح 9 – تفسير الإمام العسكري علیه السلام، ج1، ص53
      https://lib.eshia.ir/12008/1/53

      🔹شیعه و سنی نقل کرده اند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: به زودی امت من به هفتاد و چند فرقه تقسیم می‌شود که بزرگ‌ترین فتنه بر امت من از جانب قومی است که مسائل را با رای و نظر خود قیاس می‌کنند، پس حرام را حلال و حرام را حلال می‌کنند.
      http://www.shiaonlinelibrary.com/الكتب/1332_كنز-الفوائد-أبو-الفتح-الكراجكي/الصفحة_297
      http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/1394_الصراط-المستقيم-علي-بن-يونس-العاملي-ج-٣/الصفحة_207

      🔹سفيان بن خالد روايت نموده كه امام صادق عليه السلام فرمودند: اى سفيان از ریاست ب

      امام سجاد علیه‌السلام فرمودند:
      به وسیله عقل ناقص، و نظریه هاى باطل، و قیاس های فاسد و بى اساس، نمی‌توان احكام و مسائل دین را به دست آورد. تنها وسیله رسیدن به احكام واقعى دین، تسلیم محض مى باشد، پس هركس در مقابل ما اهل بیت تسلیم باشد، از هر انحرافى در امان است، و هر كه به وسیله ما هدایت یابد، خوشبخت خواهد بود، و شخصى كه با قیاس، و نظریات شخصى خود بخواهد دین اسلام را دریابد، هلاک مى گردد.
      منبع: مستدرک الوسائل، ج ۱۷، ص ۲۶۲

    • Avatar
      جواد جعفری

      در خصوص رائفی پور :
      اولا در غیاب ولی خدا ولو به صورت ظاهر ، بازار مفسرین به رای و لمپن بازار دینی گرم می شود ، آن هم برای کسانی که از وجود عقل کامل بی بهره اند و می خواهند بدون تفکر ، اندیشه و تامل ، جواب را مثل قرص تحویل بگیرند و قورت بدهند و بعد برای افراد بی سواد دیگر پز بدهند که جواب را من می دانم و بس .
      دوما در مورد لقب استاد . به عقیده اینجانب هیچ بنی بشری لیاقت داشتن این لقب را ندارد جز ۱۴ معصوم علیهم السلام اجمعین . حتی اگر PHD فلان رشته فوق تخصصی را داشته باشد . چون حتی همین پروفسور در مورد بسیاری از سوالات رشته تحصیلی خود عاجز از پاسخ گویی است .
      دوستان عزیز ، لطفا گول این بازار گرمی های به ظاهر دینی را نخورید . دانش فقط در دست اهل البیت است و بس . حتی بسیاری از ۴ هزار شاگرد امام جعفر صادق علیه السلام که در حضور آقا تلمذ می کردند در خصوص برخی مسائل راه خطا می پیمودند که حضرت امام راه صحیح را نشان می دادند .
      الان و در این زمانه وانفسا ، عده ای از مردم با توجه به مسائل مملکت و دنیا و برای نگه داشتن دین خود به هر چیزی چنگ می زنند تا غرق نشوند . رائفی پور هم از این موقعیت استفاده کرده و اعتبار کاذبی برای خود دست و پا کرده است .
      عزیزان ، دانش را فقط در دامان ۱۴ معصوم علیهم السلام بجویید . هر جای دیگری غیر از ایشان گمراهی است . تفسیر ، تعبیر و هر موضوعی در خصوص دین و زندگی را از خاندان عصمت و طهارت بخواهید و لاغیر .
      واسلام

  3. Avatar

    سلام علیکم ، شیعیان چه دلیل محکمی دارند که منظور از جبت و طاغوت ، ابوبکر و عمر هستند ؟ در این احادیث و روایات امامان شیعیان هیچ اسمی از عمر و ابوبکر نیاوردند ، گفتند فلانی و فلانی یا گفتند آن دو نفر ، چه دلیلی دارید که امامان شیعیان منظورشان از آن دونفر ابوبکر و عمر است ؟ باتشکر

    • مدیر Bahram

      سلام،
      در توضیحات بالا به نظر منِ نوئی مشخص هست که از بُت ها نمیشه پیروی کرد بلکه باید یک شخص باشه نه یک بُت.
      از طرفی زمانی که لعن ثواب داره این لعن بر دشمنان اهل بیت علهم السلام هست و نه یک تکه سنگ و یا چوب که اگر اینطوری بود حتماً روایات و احادیث لعن چوب و سنگ زیاد میبود.
      تفسیر العیاشی جلد اول صفحه 236 هم این مورد که دو شخص هستند به نظرم مشهود هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + پنج =

Translate »