آخرین مطالب
خسوف و کسوف

ناسا چگونه خسوف و کسوف را پیش بینی می کنه؟

اگر زمین مسطح است، چطور سازمان فضایی ناسا یا دانشمندان میتوانند تا چندین سال گرفتگی ها (خسوف و کسوف) را بطور دقیق پیش بینی کنند؟

بسیاری از باورمندان به کرویت زمین مدعی هستند که پیش بینی خسوف و کسوف تنها با مدل خورشید مرکزی تطابق دارد و اگر زمین را مسطح و ثابت در مرکز جهان (زمین مرکزی) فرض کنیم، تمام معادلات از هم خواهد پاشید. اما این یک باور غلط و به دور از علم و منطق است. در این پست قصد داریم توضیح دهیم که نجوم مدرن چگونه به پیش بینی گرفتگی ها می پردازد، و چگونه می شود در یک زمین مسطح نیز با همان روش پیش بینی را انجام داد.

تصویر زیر، باور بابلیان باستان را درباره شکل زمین و آسمان نشان می دهد. با فرض این مدل در هزاران سال قبل، بابلیان گرفتگی ها را با دقت بسیار بالایی پیش بینی می کردند. به نظر شما، زمانی که هنوز از قوانین نیوتون و کپلر خبری نبود و کیهان شناسی شکل امروزی خود را نداشت، چگونه اقوام باستانی خسوف و کسوف را با دقت بالا پیش بینی می کردند؟ پاسخ، دوره ساروس است.

چرخه یا دوره ساروس چیست ؟

ساروس در اخترشناسی به دوره ای گفته می شود که برای پیشگویی زمان خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی استفاده می شود. ساروس دوره ای به مدت 223 ماه قمری است. یک ساروس برابر است با 18 سال خورشیدی و 11 روز و 8 ساعت. بعد از گذشت 18 سال از یک کسوف یا خسوف، مکان نقاط گره ای مدار ماه به جای قبلی خود برگشته، ماه و خورشید دوباره به حالت قبلی بر میگردند و کسوف و خسوفی شبیه همان کسوف یا خسوف قبلی (از لحاظ مکان وقوع، زمان وقوع، شکل گرفتگی و اندازه گرفتگی) روی میدهد. گفته می شود این گرفتهای مشابه تشکیل یک دنباله می دهند. هر دنباله ساروسی دارای یک شماره اختصاصی می باشد.

ساروس را از روزگاران باستان می شناختند و بابلی های قدیم برای پیشگویی گرفتها از آن ها بهره می گرفتند. واژه سومری/بابلی “سار” یکی از یکاهای اندازه گیری بود و ارزش عددی آن ظاهرا 3600 بوده است.

این ارتباط اولین بار توسط کلدانی ها یا منجمین بابلی چندین قرن قبل از میلاد مسیح کشف شد. بعد ها این ارتباط به دست منجمین یونانی و رومی و مسلمان رسید. ساروس اولین بار توسط ادموند هالی در سال 1691 به چرخه کسوفها اطلاق شد، که آن را از یک دایره المعارف بیزانسی در قرن 11 گرفته بود. در بعضی از منابع نیز کلمه ساروس به معنای تکرار آمده است.

جالب است بدانید، اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا)، برای پیش بینی گرفتگی ها از دوره ساروس استفاده می کند.

https://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEsaros/SEsaros.html

قرن ها قبل از میلاد مسیح، بابلیان با تصور زمین مسطح و آسمان گنبدی شکل، با استفاده از دوره ساروس پیش بینی های دقیقی انجام می دادند و قرن ها بعد در عصر حاضر، مجهز ترین سازمان فضایی دنیا با استفاده از همین دوره، گرفتگی هارا پیش بینی می کند.

اینکه ناسا و یا سایز سازمان های فضایی یا منجمان عصر حاضر از دوره ساروس برای پیش بینی ها استفاده میکنند میتواند جالب باشد، اما با توجه به مدل زمین کروی، معادلات آن ها باید بر اساس “مسئله سه جسم” انجام شود، نه با استفاده از دوره ساروس که برای قرن ها قبل می باشد. البته دوره ساروس مشکلی در روند کار ایجاد نمی کند، چه زمین مسطح باشد، چه کروی، می توان نتایج درست و جالبی از دوره ساروس بدست آورد.

مسئله سه جسم – Three body problem

همچنین جالب است بدانید در دوره های پیشرفته آموزش نجوم )آکادمیک و دانشگاهی( ، به دانشجویان دوره ساروس را آموزش می دهند.

https://users.astro.ufl.edu/~reyes/classes/ast2003/FR_CH_2.pdf

این موضوع نشان می دهد که دوره ساروس از اعتبار خوبی برخوردار است و هنوز پس از گذشت قرن ها مورد استفاده قرار میگیرد. پس صرفا با پیش بینی خسوف و کسوف نمیتوان ادعا کرد زمین کروی یا مسطح است و کمکی به تعیین شکل زمین نمی کند.

همچنین در کتاب A Text-Book of Astronomy نوشته شده توسط استاد کیهان شناسی دانشگاه ویسکانسین، آقای George C. Comstock، در صفحه 116 ، به وضوح میتوان دید که هیچ چیز در کتاب درباره مسئله سه جسم، هندسه منظومه شمسی، زمین ، ماه یا معادلات نیوتون به عنوان مبنای پیش بنی های گرفتگی ها وجود ندارد.

http://www.gutenberg.org/files/34834/34834-h/34834-h.htm

متنی از A Text-Book of Astronomy

 

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره بهرام

بهرام
زمان خود را به بهتر کردن خود با مطالعه نوشته های دیگران اختصاص دهید. بنابراین شما به سادگی آنچه را بدست می آورید که دیگران سخت برای آن زحمت کشیده اند.

همچنین بررسی کنید:

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

چت و گفتگو با هوش مصنوعی یا چت و گفتگو با اجنه شیطانی؟ همانطور که …

5 دیدگاه

  1. Avatar

    سلام و عرض ادب
    در سال 78 خورشید گرفتگی کامل در ایران رخ داد که تو شهر ما وسط روز دقیقا مثل شب شد و چراغ های سنسوری روشن شدن. اما بعد از گذشت 24 سال از وقوع خورشید گرفتگی، هنوز چیزی شبیه به اون اتفاق نیافتاده!!! طبق دوره ساروس بازهم باید خورشید گرفتگی با اون مشخصات رخ میداد تو شهر ما
    میشه توضیح بدید.
    تشکر

  2. Avatar

    با سلام و تشکر
    عتیقی ادامه داد: دوشنبه 30 مرداد 1396، كسوف كاملی رخ داد كه در ایران قابل مشاهده نبود.
    پس میشه گفت فرمول زمان،مکان،اندازه و شکل زیر سوال میره!؟

    • مدیر Bahram

      نه زیر سوال نمیره فقط باید بیشتر ابعاد محتلف ساروس و دوره اینکس رو یاد بگیریم که برای زمین تخت فعلاً در همین حدود کفایت می کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 6 =

Translate »