آخرین مطالب
مسجدالاقصی و بیت المعمور

مسجدالاقصی یا بیت المعمور در کجاست و بیت المقدس چیست ؟

نام بخش اول  مقاله : مسجدالاقصی یا بیت المعمور در کجاست و بیت المقدس چیست ؟ .

+اثبات زمین تخت

—— —- —- —- —- —-

نام بخش دوم مقاله : بیت المقدس و قبله اول اسلام چیست و درکجاست ؟




بیت المعمور که نام دیگر ضراح نیز هست در واقع همان مسجدالاقصی هست که ساختمانی است جنس مروارید سرخ ، عقیق سرخ و یاقوت سرخ
و به هیچ عنوان به رنگ طلایی نیست!!! و این ساختمان مکعبی و هم اندازه کعبه هست و در میان گنبد آسمان چهارم است و در بالای مدار اصلی چرخش خورشید و در نزدیک آن قرار دارد –  و منظور قرآن از بیت المعمور و مسجد الاقصی درواقع همان ساختمان ضراح است که در وسط گنبدآسمان چهارم و در بالای ساختمان کعبه قرار دارد و آنها دقیقا در یک خط اند و هرگز جابه جا نمیشوند و همین اثباتی است بر مسطحیت زمین و غیر کروی بودن و بی حرکت بودنش ! …

اثبات یکسان بودن مسجد الاقصی با بیت المعمور (شبیه به کعبه که مکعبی است) و در زیر سقف آسمان چهارم قرار دارد و محل طواف فرشتگان هست همچون کعبه زمینی که در وسط زمین اول است و مردم به دور ان طواف کرده و حج را بجا میاورند:

 

بزرگترین دروغ فرقه ضاله عمریه (به خصوص شافعی ها،یکی از فرقه های دروغگو) این است که مسجد الاقصی را در زمین معرفی میکنند در حالی که به اعتراف علمای متقدم و متاخر سنی ها ، مسجدی که در اورشلیم بنا شده نامش مسجد عمر است و بعدها آن را بیت المقدس نامیدند  زیرا این مسجد عمر برای سنی ها ارزشمند بود ضمن اینکه گمان میشود بالای معبد سلیمان بنا شده باشد.
اما اینکه چرا به دروغ مدعی شده اند که مسجد عمر ، همان مسجد الاقصی هست یک ادعای با طل  و بی پایه اساس است  و بر خلاف اسناد و مدارک و شواهد تاریخی است و حتی تا پس از شهادت پیامبر اکرم اسلام بوسیله زهر ، هرگز کسی بسوی فلسطین نمی رفت که به مسجد اقصی برود  زیرا اصلا چنین چیزی روی صفحه زمین وجود نداشت!


🔹سلام حناط گوید: شخصی نقل کرده است که از حضرت امام جعفرالصادق علیه‌السلام در مورد مساجدی که فضل و برتری دارند سؤال کردم که امام علیه‌السلام فرمودند: مسجد الحرام و مسجد الرسول. عرض کردم فدایت شوم مسجد الاقصی چطور؟ امام علیه‌السلام فرمودند:((مسجد الاقصی در آسمان معلق است، رسول خدا صلی الله علیه و آله شبانه به سوی آن به معراج رفت)) . پس  عرض کردم مردم عامه(سنی ها/پیروان ابوبکر لع و عمر لع) میگویند که آن در بیت المقدس است، امام علیه‌السلام در پاسخ فرمودند: مسجد کوفه از آن پر فضیلت تر است.

  • 📚بحار الأنوار – العلامة المجلسي ج ٩٧  الصفحة ٤٠٥ به نقل از تفسیر عیاشی ؛ تفسیر عیاشی ج۲ ص۲۷۹

🟩 علامه مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی در کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم می‌گوید:

إنه حين دخل عمر بيت المقدس لم يكن هناك مسجد أصلا، فضلا عن أنه يسمى بالأقصى.

 وقتی عمر (یهودی مخفی) به بیت المقدس  وارد شد، در آنجا اصلا مسجدی نبود چه برسد به اینکه اسمی تحت عنوان اقصی هم داشته باشد.

  • 📚 الصحيح من سيرة النبي الأعظم صلّى الله عليه وآله. جلد : 3  صفحه : 137

و همچنین ایشان تصریح میکند:

((و قد كان انتهاء الرحلة الأولى في المسجد الأقصى، الذي هو في السماء كما دلت عليه الروايات))

 مسجد الاقصی که اسراء به سوی آسمان واقع شد و خداوند دور و بر آن را پربرکت قرار داده در آسمان چهارم قرار دارد.

  • 📚 الصحيح من سيرة النبي الأعظم صلّى الله عليه وآله. جلد : 3  صفحه : 106

در کتاب :  ((الصحيح من سيرة النبي الأعظم صلّى الله عليه وآله)) که در لینک زیر قرار دارد ، شما احادیث و روایات فراوانی را خواهید دید که نشان میدهد مسجدالاقصی در آسمان و در کنار بیت المعمور در آسمان چهارم است ! ونکته مهمتر این است که بیت المعمور کعبه مانند است و در بالای سر کعبه بناشده است و از جنس عقیق و یاقوت سرخ است که ملائکه حول محور آن که در وسط گنبد چهارم است طواف میکنند همانطور که حجاج اهل زمین دور کعبه ای که در وسط زمین اول است طواف میکنند

https://lib.eshia.ir/27772/3/


 

الباقر ( إِسْمَاعِیلَ الْجُعْفِیِّ قَالَ:کُنْتُ فِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ قَاعِداً وَ أَبُوجَعْفَرٍ (فِی نَاحِیَهًٍْ فَرَفَعَ رَأْسَهُ فَنَظَرَ إِلَی السَّمَاءِ مَرَّهًًْ وَ إِلَی الْکَعْبَهًِْ مَرَّهًًْ ثُمَّ قَالَ سُبْحانَ الَّذِی أَسْری بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی وَ کَرَّرَ ذَلِکَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیَّ فَقَالَ أَیَّ شَیْءٍ یَقُولُ أَهْلُ الْعِرَاقِ فِی هَذِهِ الْآیَهًِْ یَا عِرَاقِیُّ قُلْتُ: یَقُولُونَ أُسْرِیَ بِهِ مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْبَیْتِ الْمُقَدَّسِ. فَقَالَ: لَیْسَ هُوَ کَمَا یَقُولُونَ وَ لَکِنَّهُ أُسْرِیَ بِهِ مِنْ هَذِهِ إِلَی هَذِهِ وَ أَشَارَ بِیَدِهِ إِلَی السَّمَاءِ وَ قَالَ مَا بَیْنَهُمَا حَرَمٌ.

امام باقر (علیه السلام)- اسماعیل جعفی گوید: در مسجد الحرام نشسته بودم و امام محمّد باقر (علیه السلام) نیز در گوشه ای نشسته بود، ایشان سر بلند کرد و نگاهی به آسمان و نگاهی به کعبه کرد و فرمود: سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ المَسْجِدِ الحَرَامِ إِلَی الْمسْجِدِ الأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ و این آیه را سه بار فرمود، سپس رو به سوی من کرد و فرمود: «ای عراقی! عراقیان درباره‌ی این آیه چه می گویند»؟ عرض کردم: «می گویند: ایشان را شبانگاهی از مسجد الحرام به‌سوی بیت المقدّس سیر داد». حضرت (علیه السلام) فرمود: «چنین که می گویند نیست، بلکه ایشان را شبانگاه از اینجا (کنار کعبه) به آنجا سیر داد». و با دست خود به آسمان بالای سر کعبه اشاره کرد، سپس فرمود: «بین این دو جا، حرم است».

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۷۴ / نورالثقلین/ بحارالأنوار، ج۱۸، ص۳۷۲/ القمی، ج۲، ص۲۴۳

 

 یا علی! مَنْ عَمَرَ قُبُورَکُمْ وَ تَعَاهَدَهَا فَکَأَنَّمَا أَعَانَ سُلَیْمَانَ بْنَ دَاوُودَ عَلَی بِنَاءِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ

☑️پیامبر فرمود :
ای علی علیه السلام ! هر کس قبرهای شما را تعمیر کند، و به زیارت آنها مداومت کند،▫️ همانند کسی است که به حضرت سلیمان علیه السلام در زمان ساختن بیت المقدس کمک رسانده باشد.

  • 📚 تهذیب الاحکام، ج۶، ص ۲۲

 


مسجدالاقصی


منظور قرآن از بیت المعمور همان مسجد الاقصی است که در وسط گنبدآسمان چهارم معلق بوده  و در بالای سر کعبه ایستاده و ثابت است !

متن عربی اصلی :

شف، کشف الیقین مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاسِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِیسَ عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنِ الْأَهْوَازِیِّ عَنْ فَضَالَهَ عَنِ الْحَضْرَمِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: أَتَی رَجُلٌ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ هُوَ فِی مَسْجِدِ الْکُوفَهِ وَ قَدِ احْتَبَی (3) بِحَمَائِلِ سَیْفِهِ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنَّ فِی الْقُرْآنِ آیَهً قَدْ أَفْسَدَتْ عَلَیَّ دِینِی وَ شَکَّکَتْنِی فِی دِینِی قَالَ وَ مَا ذَلِکَ قَالَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رُسُلِنا أَ جَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَهً یُعْبَدُونَ (4) فَهَلْ کَانَ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ نَبِیٌّ غَیْرُ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله فَیَسْأَلُهُ عَنْهُ فَقَالَ لَهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام اجْلِسْ أُخْبِرْکَ بِهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ فِی کِتَابِهِ سُبْحانَ الَّذِی أَسْری بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا فَکَانَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ الَّتِی أَرَاهَا مُحَمَّداً أَنَّهُ انْتَهَی بِهِ جَبْرَئِیلُ إِلَی الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ وَ هُوَ الْمَسْجِدُ الْأَقْصَی فَلَمَّا دَنَا مِنْهُ أَتَی جَبْرَئِیلُ عَیْناً فَتَوَضَّأَ مِنْهَا ثُمَّ قَالَ یَا مُحَمَّدُ تَوَضَّأْ ثُمَّ قَامَ جَبْرَئِیلُ فَأَذَّنَ ثُمَّ قَالَ لِلنَّبِیِّ تَقَدَّمْ فَصَلِّ وَ اجْهَرْ بِالْقِرَاءَهِ فَإِنَّ خَلْفَکَ أُفُقاً مِنَ الْمَلَائِکَهِ لَا یَعْلَمُ عِدَّتَهُمْ إِلَّا اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ فِی الصَّفِّ الْأَوَّلِ آدَمُ وَ نُوحٌ وَ إِبْرَاهِیمُ وَ هُودٌ وَ مُوسَی وَ عِیسَی وَ کُلُّ نَبِیٍّ بَعَثَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مُنْذُ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ إِلَی أَنْ بَعَثَ مُحَمَّداً فَتَقَدَّمَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَصَلَّی بِهِمْ غَیْرَ هَائِبٍ وَ لَا مُحْتَشِمٍ فَلَمَّا انْصَرَفَ أَوْحَی إِلَیْهِ کَلَمْحِ الْبَصَرِ سَلْ یَا مُحَمَّدُ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رُسُلِنا أَ جَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَهً یُعْبَدُونَ فَالْتَفَتَ إِلَیْهِمْ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله بِجَمِیعِهِ فَقَالَ بِمَ تَشْهَدُونَ قَالُوا نَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّکَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنَّ عَلِیّاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَصِیُّکَ وَ أَنَّکَ رَسُولُ اللَّهِ سَیِّدُ النَّبِیِّینَ وَ أَنَّ عَلِیّاً سَیِّدُ الْوَصِیِّینَ أُخِذَتْ عَلَی ذَلِکَ مَوَاثِیقُنَا لَکُمَا بِالشَّهَادَهِ فَقَالَ الرَّجُلُ أَحْیَیْتَ قَلْبِی وَ فَرَّجْتَ عَنِّی یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ 

  • الیقین فی إمره أمیر المؤمنین: 87 و 88

**[ترجمه]یقین: حضرمیّ از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود: مردی به خدمت امیر المؤمنین آمد در حالی که آن حضرت در مسجد کوفه بود و بند شمشیرش را به دور خود پیجانده بود. گفت: ای امیر المؤمنین در قرآن آیه ­ای است که دینم را تباه و مرا در امر دینم به شکّ و تردید انداخته است. فرمود: آن آیه کدام است؟

گفت: این فرموده خداوند عزّ و جلّ «وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ مِن رُّسُلِنَا أَجَعَلْنَا مِن دُونِ الرَّحْمَنِ آلِهَهً یُعْبَدُونَ» – . زخرف / 45

– {و از رسولان ما که پیش از تو گسیل داشتیم جویا شو آیا در برابرِ [خدای] رحمان، خدایانی که مورد پرستش قرار گیرند مقرّر داشته ایم؟}

آیا در آن زمان پیامبری غیر از محمد صلی الله علیه و آله و سلم بود که از او بپرسد؟ امیر المؤمنین به او فرمود: بنشین ان شاء الله تو را از آن با خبر می­کنم.

همانا خداوند عزّ و جلّ در کتابش می­فرماید: « سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا» – . اسراء / 1 –

{منزّه است آن [خدایی] که بنده اش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الأقصی- که پیرامون آن را برکت داده ایم- سیر داد، تا از نشانه های خود به او بنمایانیم.}

از جمله آیات و نشانه­هایی که خداوند به محمد صلی الله علیه و آله و سلم نمایاند این بود که جبرئیل آن حضرت را به آسمان چهارم که بیت المعمور یعنی مسجد الاقصی قرار داشت بالا برد.

هنگامی که به آنجا نزدیک شد، جبرئیل چشمه آبی آورد و از آن وضو گرفت. سپس گفت: ای محمد! وضو بگیر. سپس جبرئیل برخاست و اذان گفت. و بعد به پیامبر گفت: پیش­ نماز شو و قرآن را با صدای بلند بخوان چرا که در پشت سر تو افقی از فرشتگان ایستاده­ اند که شمار آن­ها را جز خداوند عزّ و جلّ کسی نمی­داند ، و در صفّ اول، آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و همه پیامبرانی ایستاده­اند که خداوند تبارک و تعالی از زمان آفرینش آسمان­ها و زمین تا زمان بعثت محمد به سوی مردم فرستاده است. پس پیامبر جلو رفت و پیش­نماز شد و بدون ترس و شرم بر آنان نماز گزارد.

هنگامی که پیامبر بازگشت، همچون چشم برهم زدنی به او وحی شده که: ای محمد از رسولان ما که پیش از تو گسیل داشتیم

جویا شو آیا در برابرِ خدای رحمان، خدایانی که مورد پرستش قرار گیرند مقرّر داشته ایم؟ پس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم رو به سوی همه آنان کرد و فرمود: به چه چیز گواهی می­دهید؟ گفتند: گواهی می­دهیم که هیچ معبودی جز خداوند یکتا نیست و همتایی ندارد، و تو فرستاده خدائی و علیّ امیر مؤمنان وصیّ توست، و تو فرستاده خدا سرور پیامبران، و علیّ سرور اوصیاء است. بر ما عهد گرفتند که بر این مطلب برای شما گواهی دهیم. آن مرد گفت: قلبم را زنده کردی و مرا رهانیدی و شادمانم کردی ای امیر المؤمنین. –

در منابع سنی ها  از جمله (حنبلی / حنفی / شافعی/ وهابی /و….) (که در نزدشان معتبر است) آمده است که :

عمر بن خطاب (لع) در جریان فتوحات و جنگ افروزی های بی پایانش ، بلافاصله پس از فتح اورشلیم در مکان فعلی بیت المقدس ، محلی را به عنوان مسجد مشخص کرد که تا به حال برای اهل سقیفه مقدس است و از این رو آن را بیت المقدس می نامند، ابن خلدون نیز از مسجد الاقصی به عنوان مسجد جامع عُمَر ابن خطاب  نام می‌برد (ابن خلدون ج۱ص۴۳۳)

محقق و تاریخدان مشهور Gustave Le Bon بیان میکند :

لذا در زمان #معراج مسجدی به نام الاقصی در فلسطین ساخته نشده بود که بخواهد از آن مکان معراج رخ دهد ، پس در آن زمان در تپه بیت المقدس کلیسایی به نام حضرت مریم سلام الله علیها موجود بوده است
(تمدن اسلام و غرب گوستاو لوبون ص۱۸۳)


سیستم شیطانی سقیفه  قصد داشت تا جایگاهی گرانبها برای مسجدی که  عمر در فلسطین ساخته است ایجاد کنند ، و حتی در زمان حکومت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه‌السلام ایشان افرادی را که قصد داشتند به جای کعبه به مسجد الاقصی در فلسطین بروند ، امام از این کار  آنان برحذر داشتند و بشدت نهی کرده و آشکارا مقام مسجد کوفه را بالاتر از آن مسجد معرفی نمودند. همانطور که در متن عربی زیر از منبع  (وسائل الشیعه ج۵ ص٢٦١) مشاهده میکنید :

[ ٦٤٩٥ ] ١ ـ محمّد بن يعقوب ، عن عدّة من أصحابنا ، عن أحمد بن محمّد ، عن يعقوب بن عبد الله من ولد أبي فاطمة ، عن إسماعيل بن زيد مولى عبد الله بن يحيى الكاهلي ، عن امام أبي عبد الله (جعفر صادق) عليه‌السلام  قال : جاء رجل إلى المؤمنين عليه‌السلام و هو في مسجد الكوفة فقال : السلام عليك يا أمير المؤمنين ورحمة الله وبركاته ، فردّ عليه فقال :
جعلت فداك إنّي أردت المسجد الأقصى فأردت أن أُسلّم عليك وأُودّعك ،
فقال له : وأيّ شيء أردت بذلك ؟ قال : الفضل جعلت فداك ، قال : فبع راحلتك وكل زادك وصلّ في هذا المسجد فإنّ الصلاة المكتوبة فيه حجّة مبرورة ، والنافلة عمرة مبرورة ، والبركة منه على اثني عشر ميلاً ، يمينه يمن ويساره مكر ، وفي وسطه عين من دهن وعين من لبن وعين من ماء شراب للمؤمنين ، وعين من ماء طاهر [١] للمؤمنين منه سارت سفينة نوح ، وكان فيه نسر ويغوث ويعوق وصلّى فيه سبعون نبيّاً وسبعون وصيّاً أنا أحدهم ، وقال : بيده في صدره ما دعا فيه مكروب بمسألة في حاجة من الحوائج إلاّ أجابه الله تعالى وفرج عنه كربته.

https://lib.eshia.ir/11025/5/261


مسجد عمر که امروزه به دروغ به نام الاقصی در زمین معرفی میشود تا زمان عبدالملک بن مروان لعنت الله علیه در جهان اسلام معروفیتی به دست نیاورد تا اینکه وی مسجد کوچک عمَر را عظیم ساخت و حدودا به همین اندازه‌ای نمود که در حال حاضر است (که پس از آن مشهور شد و بیت المقدس و مجسد الاقصی نام گرفت).

  • (البدایة و النهاية ج٨ ق٢٨٠)

جاعلان حدیث در دستگاه خلافت بنی امیه نیز به همراهی یهودیان شروع به فضیلت تراشی برای مسجد الاقصی تقلبی جدید کردند تا جایی که امام صادق علیه السلام برای مقابله با این دروغ پردازی ها ، فرمود : هرکس مدعی شود مسجد عمری الاقصی دارای فضیلت است دروغگو است.

  • (نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 3 صفحه : 491)

نتیجه گیری :

متون روایی و حدیثی شیعی از قرآن های ناطق (امام های معصوم علیهم السلام) نشان می‌دهند که امامان های هدایت تعمداً در مقابل مقدس جلوه دادن این اماکن مقاومت کرده‌اند و همواره مقدس بودن مسجد عمر (مشهور به نام اقصی) را رد میکردند .

در کتاب‌ های  ادعیه شیعه، معمولاً به طور مفصل درباره فضایل، آداب، ادعیه و زیارات مخصوص هریک از اماکن مقدس شیعه سخن گفته شده است. حتی در مورد قبور نوادگان ائمه شیعه نیز چنین فضایل و آدابی ذکر شده است. نگاهی گذرا به مهمترین کتاب‌های شیعی از این جنس، فقدان چنین فضایل و آدابی در مورد مسجور عمری مشهور به نام الاقصی و بیت‌المقدس را به وضوح آشکار می‌کند.

مهمتر اینکه شیخ کلینی در مجموعه حدیثی «الکافی» احادیث مربوط به فضیلت مساجدی چون مسجد‌النبی، مسجد قبا، مسجد الفضیخ، مسجد الفتح، مسجد الاحزاب و مساجد دیگر را جمع آورده کرده است اما هیچ اشاره‌ای به بیت‌المقدس(عمریه)  نکرده است.

با فضیلت ترین مساجد در اسلام سه مسجد است؛ که در روایات نام برده شده اند؛

مسجد الحرام کعبه (در مکه) ، که اولین خانه ای است که در زمین محل عبادت قرار گرفته است؛

مسجد النبی صلی‌الله علیه و آله که محل عبادت رسول الله  بوده است؛

مسجد کوفه که محل عبادت و شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام بوده است.

مسجد کوچک موجود در بیت المقدس در کنار مسجدی که به نام الاقصی نامگذاری شده , جامع القبلی ، بر بالای ((بیت المقدس= معبد حضرت سلیمان نبی علیه‌السلام)) است ؛ این بناء قدمتش در حد همان مسجد عمر هست و نواصب عمریه آن را در زمان حمله عمر لع به اورشلیم ساخته اند و برای یهودیان و مسیحیان هم دارای ارزش است اما برای شیعه هیچ گونه ارزش و قداستی ندارد.

اما گنبد طلایی رنگ موجود در نزدیکی معبد سلیمان علیه السلام، مسجدی است که عمر بن الخطاب لعنت الله علیه در زمان فتح بیت المقدس بنا کرد ؛ و در آینده ، امویان آن را توسعه دادند و مشهور کردند و ابتدا ان را مقدس و سپس الاقصی نامیدند تا شهرت بدست آورند . و گنبد کنار آن را «قبة الصخرة» یا گنبد بالای صخره می نامند؛ و برای آن فضائلی از قبیل محل عبادت حضرت ابراهیم علیه السلام تراشیده اند. این مکان برای مسلمانان و به خصوص شیعیان قداستی ندارد و ما میدانیم که این ها پس از پیامبر ساخته شده اند و قدمت واقعی ندارند و امام های ما همواره نهی میکردند از رفتن به مسجد طلایی عمر (با نام مشهور دروغین الاقصی) در فلسطین .

آیا مسجد الاقصی در فلسطین همان مسجد الاقصی ذکر شده و نورانی در سوره اسراء است؟ آیا این مسجد برای شیعیان قداستی دارد؟؟

پی نوشت : محوطه رنگ آمیزی شده در طول تاریخ با عنوان «بیت المقدس» شناخته می‌شده و قبله اول مسلمانان هم به صورت کلی این محوطه بوده است که به صورت تپه ای از اطراف خود شناخته میشده، نه اینکه مسجدی در زمان معراج و دوران نبوت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله تا قبل از تغییر قبله در آن بوده باشد.

و نکته مهم این است که در آن زمان کل آن مناطق یهودی نشین بوده و یهودیان پیامبر را مسخره میکردند که چرا  خدا به رسول الله ابتدا دستور داده است که به سوی اورشلیم نماز بخواند ، و به همین علت چند سال بعد خداوند ایه را نازل کرد و دستور داد از این پس روبه مسجد الحرام (کعبه) که در مرکز زمین است نماز بخوانید .

و عده ای از یهودیانی که میگفتند : در تورات خوانده ایم که در آخرالزمان پیامبری خواهد آمد که دو مکان قبله او خواهد بود ، پس از نزول این آیه به رسول الله ایمان اورده اند و مسلمان شده اند  زیرا پیش گویی الله متعال و انبیاء علیهم السلام در کتب مقدسشان به حقیقت پیوسته بود و تنها گروهی از یهودیان لجوج که با ایات تورات دشمنی داشتند و اهل تفسیر به رای بودند ، مخالفت کردند و کفر ورزیدند و ایات واضح و شفاف تورات پیرامون محمد رسول الله صل الله علیه واله را زیرپا گذاشتند…


پایان مطالب پیرامون اثبات مسجد الاقصی بودن بیت المعمور که در آسمان چهارم قرار دارد


ادامه …


بیت المعمور  یا همان مسجد الاقصی در وسط  گنبد آسمان چهارم در اثبات زمین تخت :

مدل زمین تخت اسلامی - هفت زمین و گنبد آسمان

پرسش : بیت المعمور یا مسجد الاقصی چگونه میتواند مسطحیت زمین را اثبات کرده و کروی بودن زمین را نقض کند؟

پاسخ :

قرآن  ، سوره طور آیه 4 : و البیت المعمور
(سوگند به بیت المعمور که همان مسجد الاقصی و محل طواف فرشتگان است…)

نکات  آشکار و قابل فهم از آیه این است که دقیقا در چهارمین آیه طور ، خداوند به بیت المعمور یا مسجد الاقصی اشاره میکند که در زیر سقف آسمان چهارم قرار دارد طبق فرمایشات قرآن های ناطق (ائمةالهدی) علیهم السلام …

 

احادیث و روایات  :

الرّضا (علیه السلام)- فَوَضَعَ فِی السَّمَاءِ الرَّابِعَهًِْ بَیْتاً بِحِذَاءِ الْعَرْشِ یُسَمَّی الضُّرَاحَ ثُمَّ وَضَعَ فِی السَّمَاءِ الدُّنْیَا بَیْتاً یُسَمَّی الْبَیْتَ الْمَعْمُورَ بِحِذَاءِ الضُّرَاحِ ثُمَّ وَضَعَ هَذَا الْبَیْتَ بِحِذَاءِ الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ ثُمَّ أَمَرَ آدَمَ فَطَافَ بِهِ فَتَابَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ جَرَی ذَلِکَ فِی وُلْدِهِ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ.

امام رضا (علیه السلام)- خداوند در آسمان چهارم، خانه‌ای به نام صُراخ در مقابل عرش بنیان نهاد؛ سپس در آسمان دنیا خانه‌ای به نام الْبَیْتِ المَعْمُور را در مقابل صراخ قرار داد؛ پس از آن، خانه‌ی کعبه را در مقابل الْبَیْتِ المَعْمُور قرار داده و به آدم (علیه السلام) فرمان داد گرداگرد آن طواف کند. آدم (علیه السلام) به طواف آن پرداخت و بدین‌ترتیب خداوند توبه‌اش را پذیرفت و بعد این عمل در میان فرزندان آدم (علیه السلام) تا روز قیامت سنّت گردید.

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۷۶ –  علل الشرایع، ج۲، ص۴۰۶

 

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- الْبَیْتُ الْمَعْمُورُ فِی السَّمَاءِ الدُّنْیَا وَ فِی السَّمَاءِ الرَّابِعَهًِْ نَهَرٌ یُقَالُ لَهُ الْحَیَوَانُ یَدْخُلُ فِیهِ جَبْرَئِیلُ کُلَّ یَوْمٍ طَلَعَتْ فِیهِ الشَّمْسُ وَ إِذَا خَرَجَ انْتَفَضَ انْتِفَاضَهًًْ جَرَتْ مِنْهُ سَبْعُون أَلْفَ قَطْرَهًٍْ یَخْلُقُ اللَّهُ مِنْ کُلِّ قَطْرَهًٍْ مَلَکاً یُؤْمَرُونَ أَنْ یَأْتُوا الْبَیْتَ الْمَعْمُورَ فَیُصَلُّوا فِیهِ فَیَفْعَلُونَ ثُمَّ لَا یَعُودُونَ إِلَیْهِ أَبَداً.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- الْبَیْتُ الْمعْمُورُ در آسمانِِِ دنیا قرار دارد و در آسمان چهارم، نهریست (در بحرالمکفوف) به نام «زندگانی» که جبرئیل هر روز که خورشید طلوع می‌کند وارد آن می‌شود و وقتی بیرون می‌آید، تکانی به خود می‌دهد و از روی بال او هفتادهزار قطره می‌چکد و خداوند از هر قطره، فرشته‌ای می‌آفریند که فرمان می‌یابند به الْبَیْتُ الْمعْمُورُ (=مسجدالاقصی=ضراح) رفته و در آنجا نماز گزارند. آنان نیز چنین می‌کنند و پس از آن دیگر هیچگاه به آنجا باز نخواهند گشت (چون تعداد ملائکه بسیار زیاد است).

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۷۰ –  بحارالأنوار، ج۵۵، ص۵۵/ نورالثقلین

— –

أمیرالمومنین (علیه السلام)- إِنَّ ابْنَ‌الْکَوَّاءِ سَأَلَ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَنِ الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ وَ السَّقْفِ الْمَرْفُوع: ذَلِکَ الضُّرَاحُ بَیْتٌ فِی السَّمَاءِ الرَّابِعَهًِْ حِیَالَ الْکَعْبَهًِْ مِنْ لُؤْلُؤَهًٍْ وَاحِدَهًٍْ یَدْخُلُهُ کُلَّ یَوْمٍ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ لَا یَعُودُونَ إِلَیْهِ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ فِیهِ کِتَابُ أَهْلِ الْجَنَّهًِْ عَنْ یَمِینِ الْبَابِ یَکْتُبُونَ أَعْمَالَ أَهْلِ الْجَنَّهًِْ وَ فِیهِ کِتَابُ أَهْلِ النَّارِ عَنْ یَسَارِ الْبَابِ یَکْتُبُونَ أَعْمَالَ أَهْلِ النَّارِ بِأَقْلَامٍ سُودٍ فَإِذَا کَانَ مِقْدَارَ الْعِشَاءِ ارْتَفَعَ الْمَلَکَانِ فَیَسْمَعُونَ مِنْهُمَا مَا عَمِلَ الرَّجُلُ فَذَلِکَ قَوْلُهُ تَعَالَی هذا کِتابُنا یَنْطِقُ عَلَیْکُمْ بِالْحَقِّ إِنَّا کُنَّا نَسْتَنْسِخُ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ.

امام علی (علیه السلام)- ابن‌کوّاء(لع)  از امام علی (علیه السلام) درباره: الْبَیْتِ الْمعْمُورِ و السَّقْفِ الْمرْفُوع پرسید. امام علی (علیه السلام)  در پاسخ فرمود: «منظور «ضُراح» است، [نامِ] خانه‌ای در آسمان چهارم برابر با کعبه در زمین ، [که خلق شده] از دانه‌ای مروارید (سرخ)، که هر روز هفتادهزار فرشته وارد آن می‌شوند و تا روز قیامت به آن باز نخواهند گشت. نویسندگان [کردارِ] اهل بهشت، در سمت راستِ دروازه‌ی آن هستند که اعمال اهل بهشت را می‌نویسند و نویسندگان [کردارِ] دوزخیان، در سمت چپ دروازه‌ی آن، با قلم‌هایی سیاه، اعمال دوزخیان را می‌نویسند. شب هنگام دو فرشته [ای که مأمور نوشتن کردار هر انسان هستند] بالا می‌روند و آن نویسندگان، کردار هر انسان را از آن دو فرشته می‌شنوند [و ثبت می‌کنند]؛ این است تفسیر این کلام خداوند تعالی [که فرمود]: این کتاب ما است که بحق با شما سخن می‌گوید [و اعمال شما را بازگو می‌کند] ما آنچه را انجام می‌دادید می‌نوشتیم!. (جاثیه/ ۲۹)».

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۷۲ – بحارالأنوار، ج۵۵، ص۵۵/ نورالثقلین؛ «بتفاوت»

— –

اثبات ایستاده و ثابت بودن زمین مسطح و اثبات دروغین بودن مدل نجوم کروی :

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- {البیت المعمور}الْبَیْتُ الَّذِی فِی السَّمَاءِ یُقَالُ لَهُ الضُّرَاحُ وَ هُوَ بِفِنَاءِ الْبَیْتِ الْحَرَامِ لَوْ سَقَطَ سَقَطَ عَلَیْهِ یَدْخُلُهُ کُلَّ یَوْمٍ أَلْفُ مَلَکٍ لَا یَعُودُونَ إِلَیْهِ أَبَداً.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- در آسمان (چهارم)  خانه‌ایست به نام «ضُراح» برابر خانه‌ی کعبه که اگر سقوط کند مستقیما بر روی خانه‌ی کعبه سقوط میکند و ساختمان کعبه و مسجد الحرام (که در وسط زمین است) را به فنا میدهد ؛ و هر روز هزار فرشته در آن [بیت المعمور =مسجدالاقصی=ضراح] وارد می‌شوند و بیرون می‌آیند که دیگر هرگز به آن باز نخواهند گشت!

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۷۲ –  بحارالأنوار، ج۵۵، ص۵۵/ نورالثقلین

علی‌ّبن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- هُوَ فِی السَّمَاءِ الرَّابِعَهًِْ وَ هُوَ الضُّرَاحُ یَدْخُلُهُ کُلَّ یَوْمٍ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ ثُمَّ لَا یَعُودُونَ إِلَیْهِ أَبَداً.

محدث گرانقدر شیعه ، علامه علی‌ّبن‌ابراهیم (رحمة الله علیه) میگوید در احادیث روایات بسیاری امده است که –
[الْبَیْتُ الْمعْمُورُ] در آسمان چهارم قرار دارد و نام آن «ضُراح» می‌باشد. هر روز هفتادهزار فرشته وارد آن [خانه] می‌شوند و بیرون می‌آیند و هرگز به آن باز نمی‌گردند.

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۷۲ –  بحارالأنوار، ج۵۵، ص۵۷/ القمی، ج۲، ص۳۳۱/ نورالثقلین/ البرهان
— —  —

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- لَمَّا أُسْرِیَ بِی إِلَی السَّمَاءِ انْتَهَیْتُ إِلَی مَحَلِّ سِدْرَهًِْ الْمُنْتَهَی وَ إِذَا الْوَرَقَهًُْ مِنْهَا تَظَلُّ أُمَّهًًْ مِنَ الْأُمَمِ فَکُنْتُ مِنْ رَبِّی کَقَابِ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَی. قَالَ: وَ سِدْرَهًُْ الْمُنْتَهَی فِی السَّمَاءِ السَّابِعَهًِْ وَ جَنَّهًُْ الْمَأْوَی عِنْدَهَا. قَالَ: وَ الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ هُوَ فِی السَّمَاءِ الرَّابِعَهًِْ وَ هُوَ الضُّرَاحُ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «هنگامی‌که شبانه به آسمان برده شدم به محلّ سدرةالمنتهی رسیدم (درخت پر برگ و پر سایه‌ای در آسمان هفتم که فرشته‌ها حتّی جبرئیل نمی‌توانند از آن فراتر روند) و مشاهده کردم که هر برگ آن، بر یکی از امّت‌ها سایه افکنده است و فاصله‌ی من تا پروردگارم مانند فاصله‌ی دو کمان یا کمتر بود (اشاره به آیه ۹ از سوره‌ی نجم) و سِدْرَةِ المُنْتَهی در آسمان هفتم است و جَنَّةُ الْمأْوی در آنجاست
و الْبَیْتِ المَعْمُور در آسمان چهارم است که همان «ضراح» می‌باشد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۷۶ –  بحرالعرفان، ج۱۵، ص۱۵۸
—– —-

نکات مهم در مورد بیت المعمور که لازم است به انها توجه شود تا حدیثی بی دلیل مورد انکار قرار نگیرد:

در احادیث معتبر داریم که ضراح (بیت المعمور) یا همان مسجد الاقصی در آسمان چهارم است ، اما در  بعضی از احادیث دیگر هم داریم که بیت المعمور در آسمان هفتم  نیز هست، حال انکه میدانیم جایگاه اصلی آن در آسمان چهارم است ، ولیکن این ساختمان مکعبی که همچون کعبه و به اندازه ان است ، میتواند همچون خورشید از آسمان چهارم تا آسمان هفتم تغییر موقعیت مکانی بدهد و طبیعتا در آسمان ششم نیز میتواند در همان خط باشد و تغییر مکان بدهد اما به این شکل که صرفا در یک خط ستونی از کعبه تا ساختمان مکعبی بنا شده روی عرش باشد و از این خط خارج و چپ و راست نگردد.

به تصویر دقت کنید و خط ستونی که از عرش تا کعبه هست :

مدل زمین تخت اسلامی - هفت زمین و گنبد آسمان

 و همانطور که میبینید در روایت زیر آمده است که بیت المعمور میتواند تغییر ارتفاع بدهد اما صرفا به همان شکل ستونی (خطی) که توضیح دادیم :

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ دَاوُدَ‌بْنِ‌کَثِیرٍ الرَّقِّیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) مَا مَعْنَی السَّلَامِ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَمَّا خَلَقَ نَبِیَّهُ وَ وَصِیَّهُ وَ ابْنَتَهُ وَ ابْنَیْهِ وَ جَمِیعَ الْأَئِمَّهًِْ وَ خَلَقَ شِیعَتَهُمْ أَخَذَ عَلَیْهِمُ الْمِیثَاقَ وَ أَنْ یَصْبِرُوا وَ یُصَابِرُوا وَ یُرَابِطُوا وَ أَنْ یَتَّقُوا اللَّهَ وَ وَعَدَهُمْ أَنْ یُسَلِّمَ لَهُمُ الْأَرْضَ الْمُبَارَکَهًَْ وَ الْحَرَمَ الْآمِنَ وَ أَنْ یُنَزِّلَ لَهُمُ الْبَیْتَ الْمَعْمُورَ وَ یُظْهِرَ لَهُمُ السَّقْفَ الْمَرْفُوعَ وَ یُرِیحَهُمْ مِنْ عَدُوِّهِمْ وَ الْأَرْضِ الَّتِی یُبَدِّلُهَا اللَّهُ مِنَ السَّلَامِ وَ یُسَلِّمُ مَا فِیهَا لَهُمْ لا شِیَهًَْ فِیها قَالَ لَا خُصُومَهًَْ فِیهَا لِعَدُوِّهِمْ وَ أَنْ یَکُونَ لَهُمْ فِیهَا مَا یُحِبُّونَ وَ أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) عَلَی جَمِیعِ الْأَئِمَّهًِْ وَ شِیعَتِهِمُ الْمِیثَاقَ بِذَلِکَ وَ إِنَّمَا السَّلَامُ عَلَیْهِ تَذْکِرَهًُْ نَفْسِ الْمِیثَاقِ وَ تَجْدِیدٌ لَهُ عَلَی اللَّهِ لَعَلَّهُ أَنْ یُعَجِّلَهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ یُعَجِّلَ السَّلَامَ لَکُمْ بِجَمِیعِ مَا فِیه.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- داودبن‌کثیر الرّقی گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: «معنی سلام [و درود] بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چیست»؟ فرمود: «چون خدای تبارک‌وتعالی پیغمبرش (محمّد (صلی الله علیه و آله))، جانشین او (علی (علیه السلام))، دخترش (فاطمه (سلام الله علیها))، دو فرزندش (حسن و حسین (علیها السلام)) و امامان دیگر (علیهم السلام) و شیعیان آن‌ها را آفرید، (ودر عالم ارواح)از آن‌ها [بر لزوم اطاعت از خویش] پیمان گرفت و [از آن‌ها خواست که در برابر بلاها] شکیبا باشند و [در مقابل دشمنانشان] پایداری و صبر کنند و نگاهبان مرزها [ی اسلام] باشند و از خدا پروا نمایند؛
و [در مقابل] به آن‌ها وعده فرمود که سرزمین مبارک (مدینه یا مکه) و حرم امن (=مکّه) را در اختیار آن‌ها قرار دهد و الْبَیْتُ الْمعْمُورُ را برایشان فرود آورد «وَ السَّقْفِ الْمرْفُوع؛ سقف دارای ارتفاع (=گنبد آسمان با ارتفاع بلند اما محدود) . (طور/۵)». را برای آن‌ها آشکار کند و ایشان را از دشمنشان و [آفاتِ] زمین آسوده‌خاطر سازد؛ زمینی که خدا آن را [از هر عیب و نقصی] پاک کند و آنچه در زمین است را به خاطر آن‌ها سالم گرداند [به‌گونه‌ای که] «إلَّا شِیَةَ فِیهَا؛ لکّه‌ای در آن نباشد. (بقره/۷۱)». یعنی در زمین، هیچ‌گونه جدال و ستیزی [میان آن‌ها] با دشمنشان وجود نداشته باشد و هرچه را دوست داشته باشند، برای آن‌ها در زمین موجود باشد. و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) [نیز] از تمامی امامان (علیهم السلام)و شیعیانشان این پیمان را گرفت. [بدان‌که] سلام [و درود] بر آن حضرت، یادآوری این پیمان و تجدید آن بر خداوند است تا شاید خدای عزّوجلّ، این وعده را پیش انداخته و آن سلامتی را با تمام برکاتش برایتان جلو اندازد».

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۷۴ –  الکافی، ج۱، ص۴۵۱/ نورالثقلین

السّجّاد (علیه السلام)- عَنْ أَبِی حَمْزَهًَْ الثُّمَالِیِّ عَنْ عَلِیِّ‌بْنِ‌الْحُسَیْنِ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لِمَ صَارَ الطَّوَافُ سَبْعَهًَْ أَشْوَاطٍ قَالَ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی قَالَ لِلْمَلَائِکَهًِْ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً فَرَدُّوا عَلَی اللَّهِ تَبَارَکَ‌وَ تَعَالَی وَ قَالُوا أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ قَالَ اللَّهُ إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ وَ کَانَ لَا یَحْجُبُهُمْ عَنْ نُورِهِ فَحَجَبَهُمْ عَنْ نُورِهِ سَبْعَهًَْ آلَافِ عَامٍ فَلَاذُوا بِالْعَرْشِ سَبْعَهًَْ آلَافِ سَنَهًٍْ فَرَحِمَهُمْ وَ تَابَ عَلَیْهِمْ وَ جَعَلَ لَهُمُ الْبَیْتَ الْمَعْمُورَ الَّذِی فِی السَّمَاءِ الرَّابِعَهًِْ وَ جَعَلَهُ مَثَابَهًًْ وَ وَضَعَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ تَحْتَ الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ فَجَعَلَهُ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً فَصَارَ الطَّوَافُ سَبْعَهًَْ أَشْوَاطٍ وَاجِباً عَلَی الْعِبَادِ لِکُلِّ أَلْفِ سَنَهًٍْ شَوْطاً وَاحِداً.

امام سجّاد (علیه السلام)- ابوحمزه‌ثمالی گوید: به امام سجاد (علیه السلام) عرض کردم: «چرا طوافِ [خانه‌ی کعبه] هفت دور است»؟ فرمود: «چون خدای تبارک‌وتعالی به فرشته‌ها فرمود: «إِنیّ‌ِ جَاعِلٌ فیِ الْأَرْضِ خَلِیفَة؛ من در روی زمین، جانشینی [نماینده‌ای] قرار خواهم داد. (بقره/۳۰)». و آن‌ها در برابر خداوند تبارک‌وتعالی عرض کردند: پروردگارا! آیا کسی را در آن قرار می‌دهی که فساد و خونریزی کند؟! [زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است]. (بقره/ ۳۰)». خدا فرمود: پروردگار فرمود: «من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید». (بقره/۳۰) و پیش از آن جریان، خداوند میان آن‌ها و نور خویش، حجابی قرار نمی‌داد ولی پس از آن، هفت‌هزار سال میان آن‌ها و نور خود، حجابی قرار داد. پس فرشته‌ها هفت‌هزار سال به عرش خداوند پناه بردند و در نهایت خداوند بر آن‌ها رحم نموده و توبه‌شان را پذیرفت و الْبَیْتِ المَعْمُور که در آسمان چهارم است را برایشان قرار داد تا محلّ بازگشت و جایگاه امن آن‌ها باشد و بیت الحرام (خانه‌ی کعبه) را زیر الْبَیْتِ المَعْمُور نهاد و مرکز امن و امان برای مردم. (بقره/۱۲۵) و هفت دور طواف بر بندگان واجب شد، [یعنی] در برابر هر هزار سال یک دور.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۷۶ — علل الشرایع، ج۲، ص۴۰۶

روایتی که میگوید :  بیت المعمور در آسمان هفتم نیز هست :

الباقر (علیه السلام)- قالَ اللَّهُ تَعَالَی إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ قَالَ فَظَنَّتِ الْمَلَائِکَهًُْ أَنَّ مَا قَالُوا رَدٌّ عَلَی رَبِّهِمْ عَزَّوَجَلَّ وَ أَنَّهُ قَدْ غَضِبَ عَلَیْهِمْ مِنْ قَوْلِهِمْ فَلَاذُوا بِالْعَرْشِ ثَلَاثَ سَاعَاتٍ فَنَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهِمْ فَنَزَلَتِ الرَّحْمَهًُْ عَلَیْهِمْ فَوَضَعَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ تَحْتَ الْعَرْشِ بَیْتاً عَلَی أَرْبَعِ أَسَاطِینَ مِنْ زَبَرْجَدٍ وَ غَشَّاهُنَّ بِیَاقُوتَهًٍْ حَمْرَاءَ وَ سَمَّی الْبَیْتَ الضُّرَاحَ ثُمَّ قَالَ اللَّهُ لِلْمَلَائِکَهًِْ طُوفُوا بِهَذَا الْبَیْتِ وَ دَعُوا الْعَرْشَ فَطَافَتِ الْمَلَائِکَهًُْ بِالْبَیْتِ وَ تَرَکُوا الْعَرْشَ فَصَارَ أَهْوَنَ عَلَیْهِمْ وَ هُوَ الْبَیْتُ الْمَعْمُورُ الَّذِی ذَکَرَهُ اللَّهُ یَدْخُلُهُ کُلَّ یَوْمٍ وَ لَیْلَهًٍْ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ لَا یَعُودُونَ فِیهِ أَبَداً.

امام باقر (علیه السلام)- خداوند فرمود: من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید. (بقره/۳۰) امام (علیه السلام) فرمود: «فرشته‌ها گمان کردند آنچه [در مورد آفرینش آدم] گفتند اعتراضی به پروردگارشان بوده و او به خاطر این سخن، بر آن‌ها خشم گرفته است؛ به همین‌خاطر تا سه ساعت به عرش الهی پناهنده شدند. بدین‌ترتیب خداوند بر آن‌ها نظر [لطف و رحمت] نمود و رحمت بر آن‌ها فرود آمد و خداوند در زیر عرش، خانه‌ای بر چهار ستون از زبرجد قرار داد و با یاقوتی سرخ، آن ستون‌ها را پوشاند و آن خانه را «صراخ» نامید و آنگاه به فرشته‌ها فرمود: «گرداگرد این خانه طواف کنید و عرش را وانهید». فرشته‌ها گرداگرد آن طواف کردند و عرش را وانهادند و این‌کار بر آن‌ها آسان‌تر بود. و آن خانه همان الْبَیْتِ المَعْمُور است که خدا در قرآن بیان فرموده است. و هر روز و شب هفتادهزار فرشته وارد آن می‌گردند و هیچگاه به آن باز نمی‌گردند».

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۷۶ –  بحارالأنوار، ج۵۵، ص۵۹

روایتی که میگوید بیت المعمور در آسمان ششم قرار میگیرد (= با اشاره به همان تغییر ارتفاع ستونی) :

الصّادق (علیه السلام)- فَأَمَرَ اللَّهُ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکَهًِْ أَنْ یَجْعَلَ لَهُ بَیْتاً فِی السَّمَاءِ السَّادِسَهًِْ یُسَمَّی الضُّرَاحَ بِإِزَاءِ عَرْشِهِ فَصَیَّرَهُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ یَطُوفُ بِهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ فِی کُلِّ یَوْمٍ لَا یَعُودُونَ وَ یَسْتَغْفِرُون.

امام صادق (علیه السلام)- پس خداوند به یکی از فرشتگان فرمان داد که در آسمان ششم برای او خانه‌ای بسازد که نام آن خانه، ضُراح می‌باشد و روبروی عرش او قرار دارد و خداوند آن را برای ملائکه ای که اهل آسمان اند قرار داده‌است و به همین علت روزانه هفتاد هزار فرشته دور آن طواف میکنند و [می‌روند و دیگر به آن] باز نمی‌گردند و [در همان حال] طلب آمرزش می‌کنند.

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۷۴ –  الکافی، ج۴، ص۱۸۷/ البرهان

— – – – – –

با توجه به تواتر روایات و احادیث معتبر و نظرات علمای اهل حدیث شیعه از جمله علی ابن ابراهیم القمی نویسنده تفسیر الفمی  ، میتوان گفت که آسمان چهارم جایگاه اصلی قرار گیری بیت المعمور است
و اگر فرض تغییر ارتفاع بیت المعمور نادرست باشد ، یعنی اینکه کاملا ایستاده و ثابت باشد علاوه بر اینکه در خط میان کعبه تا عرش (ستونی) قرار گرفته است ، پس در نتیجه بررسی بسیاری از احادیث میتوان گفت  همان آسمان چهارم جایگاه حقیقی بیت المعمور =مسجد الاقصی هست و احادیثی که  توسط برخی راویان روایت شده اند که میگویند  ((ضراح در اسمان ششم یا هفتم است)) احتمال می رود که راویان در خصوص مکان قرار گیری ضراح اشتباه و بی دقتی کرده باشند.

درکل میتوان چنین نتیجه گرفت که یا نظر دوم  کاملا صحیح است و برخی از راویان بی دقتی کرده باشند که بجای آسمان چهارم از ششم و هفتم را بیان کرده اند  و یا نظر اول هم تاحدودی احتمال  دارد که درست باشد و بیت المعمور به صورت خطی(ستونی) تغییر ارتفاع دهد و جابه جایی این چنینی داشته باشد… و الله اعلم.

و در آخر باید گفت  مهمترین نکته این است که ضراح(بیت المعمور) و مسجد الاقصی یکی هستند همچون مسجد الحرام و کعبه  و ضمن اینکه همیشه بالای سر ساختمان کعبه و در زیر ساختمان مکعبی  بناشده روی عرش قرار دارد و مطابق احادیث ذکر شده ، اگر سنگی از روی عرش سقوط کند بر روی بیت المعمور میافتد و اگر از روی بیت المعمور سقوط کند بر روی کعبه میافتد.




بیت المقدس
قبله اول مسلمین که بیت المقدس هست به چه میگویند؟
به اعتراف ابن تيمية لعنت الله علیه در کتاب : مجموعة الرسائل الكبرى 2/ 61 :
(فالمسجد الأقصى اسم لجميع المسجد الذي بناه سليمان عليه السلام، وقد صار بعض الناس يسمي الأقصى، المصلى الذي بناه عمر بن الخطاب في مقدمته.

ترجمه پاراگراف اول  : ابن تیمیه ملعون که موسس فرقه ضاله وهابیت است به دروغ ادعا میکند معبد سلیمان همان مسجد الاقصی است ((درحالی که اینطور نیست))
ابن تیمیه لع میگوید : پس مسجد الاقصی می نامند جمیع مسجدی را که بنا شده است بر بالای اثار معبد سلیمان علیه السلام.پس بعضی از مردم آن را الاقصی نامیدند که مصلی ای بود که بنا شده بود بدست عمر ابن خطاب در مقدمه فتوحات اورشلیم

والصلاة في هذا المصلى الذي بناه عمر للمسلمين أفضل من الصلاة في سائر المسجد،

ترجمه پاراگراف دوم : ابن تیمیه ملعون در ادامه میگوید : در نمازخانه ای که عمر برای مسلمین ساخته  نماز خواندن پر فضیلت تر از نماز خواندن در مساجد سایر نقاط دنیاست.

فإن عمر بن الخطاب لما فتح بيت المقدس وكان على الصخرة زبالة عظيمة لأن النصارى كانوا يقصدون إهانتها مقابلة لليهود الذين يصلون إليها، فأمر عمر بإزالة النجاسة عنها،

ترجمه پارگراف سوم : ابن تیمیه ملعون میگوید : هنگامی که عمر ابن خطاب لع تسخیر کرد اورشلیم (بیت المقدس=محل مقدسی که معبد سلیمان در آن تخریب شده). پس در انجا مقدار زیادی زباله بر بالای صخره بود. زیرا مسیحیان قصد داشتند در هنگام مواجهه با یهودیانی که به آن دعا می کردند، به آن توهین کنند. پس عمر دستور داد زباله ها را از آن جا پاک کردند.

وقال لكعب: أين ترى أن نبني مصلى للمسلمين؟ فقال: خلف الصخرة، فقال: يا ابن اليهودية! خالطتك اليهودية، بل أبنيه أمامها فإنّ لنا صدور المساجد.

عمر ابن خطاب ملعون خطاب به دوستش کعب الاحبار گفت: کجا را می بینی که برای مسلمانان نمازخانه بسازیم؟ کعب الاحبار که مشاور عمر بود به عمر گفت: پشت آن صخره سنگی جایگاه مناسبی است.
عمر ابن خطاب لع گفت: ای یهودی زاده ! تو با یهودیت آمیخته ای. ترجیح می دهم که آن را در جلوی آن صخره بسازم ، زیرا بالای مساجد داریم.

با بیشتر حرف هایی که ابن تیمیه ملعون زده کاری نداریم چون یک رخداد تاریخی است در خصوص  فتوحات عمر لع .
اما برخی از حرف های مفت ابن تیمیه ملعون لازم است در اینجا نقد شود.
ابن تیمیه ملعون به دروغ ادعا کرده :
که منظور از مسجد الاقصی همان اطراف معبد سلیمان است !
در حالی که طبق احادیث و روایات شیعه از اهل بیت علیهم السلام داریم که فرمودند مسجد الاقصی در آسمان هاست و اما در وسط مسجد الاقصی ساختمانی به نام ضراح (=بیت المعمور) قرار دارد و مکان آن در آسمان چهارم است و سیستم آن مشابه با مسجدالحرام و کعبه (ساختمان مکعبی) است که در وسط آن است که در زمین اول ودر شهر مکه هست!!!

  حقیقت این است که بیت المقدس واقعی همان معبد سلیمان است که یهودیان روبه آن نماز میخواندند و مسلمانان در دوره ابتدایی نیز روبه همان معبد حضرت سلیمان نبی علیه السلام نماز میخواندند. و مهمترین نکته این است که  معبد سلیمان به هیچ وجه مسجد الاقصی نیست ! پس اینکه ابن تیمیه ملعون تفاوت بیت المقدس را با مسجد الاقصی نمیداند نشان میدهد که جزوی از نافهم ترین  اشخاص تاریخ بشریت است😂.

 

نکته مهم :  الله تعالی در قرآن می فرمایند :

 قَدْ نَرى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّماءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَيْثُ ما كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ مَا اللهُ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ [بقره 144]

نگاه‌هاى انتظارآميز تو را به‌سوى آسمان [براى تعيين قبله‌ی نهايى] مى‌بينيم! اكنون تو را به‌سوى قبله‌اى كه از آن خشنود باشى، بازمى‌گردانيم. پس روى خود را در نماز به سوى مسجدالحرام و کعبه کن . و هر‌جا باشيد، روى خود را به سوى آن بگردانيد.

و كسانى كه كتاب آسمانى به آنها داده شده، به خوبى مى‌دانند اين فرمان حقّى است از ناحيه‌ی پروردگارشان؛ ‌ [كه در كتاب‌ها‌ى خود خوانده‌اند]. و خداوند از آنچه [براى مخفى‌داشتن اين آيات] انجام مى‌دهند، غافل نيست.

حدیث :

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یُصَلِّی إِلَی بَیْتِ الْمَقْدِسِ مُدَّهًَْ مُقَامِهِ بِمَکَّهًَْ وَ فِی هِجْرَتِهِ حَتَّی أَتَی لَهُ سَبْعَهًُْ أَشْهُرٍ فَلَمَّا أَتَی لَهُ سَبْعَهًُْ أَشْهُرٍ عَیَّرَتْهُ الْیَهُودُ وَ قَالُوا لَهُ أَنْتَ تَابِعٌ لَنَا تُصَلِّی إِلَی قِبْلَتِنَا وَ نَحْنُ أَقْدَمُ مِنْکَ فِی الصَّلَاهًِْ. فَاغْتَمَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مِنْ ذَلِکَ وَ أَحَبَّ أَنْ یُحَوِّلَ اللَّهُ قِبْلَتَهُ إِلَی الْکَعْبَهًِْ فَخَرَجَ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ وَ نَظَرَ إِلَی آفَاقِ السَّمَاءِ یَنْتَظِرُ أَمْرَ اللَّهِ وَ خَرَجَ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ إِلَی مَسْجِدِ بَنِی سَالِمٍ الَّذِی جَمَعَ فِیهِ أَوَّلَ جُمُعَهًٍْ کَانَتْ بِالْمَدِینَهًِْ وَ صَلَّی بِهِمُ الظُّهْرَ هُنَاکَ بِرَکْعَتَیْنِ إِلَی بَیْتِ الْمَقْدِسِ وَ رَکْعَتَیْنِ إِلَی الْکَعْبَهًِْ وَ نَزَلَ عَلَیْهِ قَدْ نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها الْآیَاتِ.

(حضرت محمد صلی الله علیه وآله): به درستی که رسول الله  در مدّت اقامت خود در مکّه و تا هفت ماه بعد از هجرت نیز به طرف بیت‌المقدّس (اورشلیم یا معبد سلیمان) نماز می‌خواندند؛
در این هنگام یهودیان از او انتقاد کردند.  پس به رسول الله گفتند: «تو از ما متابعت و پیروی می‌کنی و به نظر میاید که بر دین و آئین ما هستی، زیرا شما به طرف بیت‌المقدّس (معبد سلیمان) که قبله‌ی ماست نماز می‌خوانی و ما قبل از تو [ رو به این معبد] نماز می‌خواندیم». پس پیغمبر (اندوهگین شد و دوست داشت که خداوند قبله را به طرف کعبه تغییر دهد تا مسلمان ها شبیه به یهودیان نباشند.  پس حضرت در دل شب از منزل بیرون می‌رفت و به اطراف آسمان نگاه می‌کرد و منتظر فرمان خداوند بود. تا روزی که حکم تغییر قبله  نازل شد و  پیامبر در مسجد بنی‌سالم  که همان مسجدی بود که اوّلین نماز جمعه را وقتی در مدینه بودند در آنجا خواندند ، نماز می‌خواند؛ او با آنان نماز ظهر را اقامه فرمود، حضرت دو رکعت به طرف بیت‌المقدّس و دو رکعت به طرف کعبه ادا کرد. در این هنگام [که در آن مسجد بود]، این آیه‌ی شریفه نازل گردید: قَدْ نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها …
((پس این چنین بود که تغییر قبله از بیت المقدس سلیمان به کعبه در مکه تغییر یافت))

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۱۴ –  بحارالأنوار، ج۱۹، ص۱۱۲

روایت معتبر دیگر :

العسکری (علیه السلام)- وَ ذَلِکَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لَمَّا کَانَ بِمَکَّهًَْ أَمَرَهُ اللَّهُ تَعَالَی أَنْ یَتَوَجَّهَ نَحْوَ الْبَیْتِ الْمُقَدَّسِ فِی صَلَاتِهِ وَ یَجْعَلَ الْکَعْبَهًَْ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهَا إِذَا أَمْکَنَ وَ إِذَا لَمْ یَتَمَکَّنْ اسْتَقْبَلَ الْبَیْتَ الْمُقَدَّسَ کَیْفَ کَانَ فَکَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَفْعَلُ ذَلِکَ طُولَ مُقَامِهِ بِهَا ثَلَاثَ عَشْرَهًَْ سَنَهًًْ فَلَمَّا کَانَ بِالْمَدِینَهًِْ وَ کَانَ مُتَعَبِّداً بِاسْتِقْبَالِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ اسْتَقْبَلَهُ وَ انْحَرَفَ عَنِ الْکَعْبَهًِْ سَبْعَهًَْ عَشَرَ شَهْراً أَوْ سِتَّهًَْ عَشَرَ شَهْراً وَ جَعَلَ قَوْمٌ مِنْ مَرَدَهًِْ الْیَهُودِ یَقُولُونَ وَ اللَّهِ مَا دَرَی محمد (صلی الله علیه و آله) کَیْفَ صَلَّی حَتَّی صَارَ یَتَوَجَّهُ إِلَی قِبْلَتِنَا وَ یَأْخُذُ فِی صَلَاتِهِ بِهُدَانَا وَ نُسُکِنَا فَاشْتَدَّ ذَلِکَ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لِمَا اتَّصَلَ بِهِ عَنْهُمْ وَ کَرِهَ قِبْلَتَهُمْ وَ أَحَبَّ الْکَعْبَهًَْ فَجَاءَهُ جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله): یَا جَبْرَئِیلُ! لَوَدِدْتُ لَوْ صَرَفَنِیَ اللَّهُ تَعَالَی عَنْ بَیْتِ الْمَقْدِسِ إِلَی الْکَعْبَهًِْ فَقَدْ تَأَذَّیْتُ بِمَا یَتَّصِلُ بِی مِنْ قِبَلِ الْیَهُودِ مِنْ قِبْلَتِهِمْ. فَقَالَ جَبْرَئِیلُ: فَاسْأَلْ رَبَّکَ أَنْ یُحَوِّلَکَ إِلَیْهَا فَإِنَّهُ لَا یَرُدُّکَ عَنْ طَلِبَتِکَ وَ لَا یُخَیِّبُکَ مِنْ بُغْیَتِکَ فَلَمَّا اسْتَتَمَّ دُعَاؤُهُ صَعِدَ جَبْرَئِیلُ ثُمَّ عَادَ مِنْ سَاعَتِهِ فَقَالَ: اقْرَأْ یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) قَدْ نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ الْآیَاتِ.

امام عسکری (علیه السلام) خداوند به حضرت محمد صل الله علیه و آله در زمانی‌که در مکّه بود، امر فرمود که رو به‌سوی بیت‌المقدّس (معبد یا خانه مقدس سلیمان در اورشلیم) نمازگزارد و حتّی‌الامکان کعبه را بین خود و بیت‌المقدّس قراردهد و چنانکه امکان آن فراهم نباشد  به سمت بیت‌المقدّس نمازگزارد؛ و تا مدتها اوضاع همان‌گونه بود.
رسول‌خدا (در طول سیزده سالی که در مکّه حضور داشت، چنان می‌کرد.
ولی پس از ورود به مدینه حدود هفده یا شانزده ماه مجبور بود پیوسته جهت عبادت خود را از خانه‌ی کعبه به‌سوی بیت‌المقدّس تغییر دهد.
جمعی از عاصیان یهودی می‌گفتند: «به خدا سوگند! محمّد (ندانست که چگونه نماز بخواند و به‌همین خاطر به‌سوی قبله‌ی ما و با بهره‌گیری از راه و روش ما نمازش را به جای آورد».
و این برای پیامبر (سنگین و سخت بود که به این علت نیش و کنایه یهودیان را بشنود و [همچنین] قبله‌ی مشترک با یهود را نمی‌پسندید و کعبه (که در مرکز زمین است) را بیشتر دوست داشت .
پس چون جبرئیل (علیه السلام) نزد ایشان آمد، حضرت‌رسول (به او فرمود: «ای جبرئیل (علیه السلام)! حقیقتاً من دوست دارم که خداوند مرا از عبادت روبه بیت‌المقدّس (معبد سلیمان) معاف کرده و صرفا رو به‌سوی کعبه بازگرداند و ضمن  اینکه من علاقه ای ندارم که رو به قبله‌ی یهود نماز بخوانم و این امر  مرا می‌آزارد».
پس جبرئیل (علیه السلام) به پیامبر (گفت: «از خداوند تحوّل به‌سوی کعبه را تقاضا کن که او خواسته‌ی تو را رد نکرده و تو را از رسیدن به آرزویت محروم نمی‌گرداند و دعایت را مستجاب می کند».
جبرئیل (علیه السلام) پس از اتمام دعای حضرت، به سوی آسمان بالا رفت و پس از گذشت ساعتی بازگشت و فرمود: ای محمّد  خدای متعال پاسخ را فرمود ! ( قَدْ نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ …

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۱۴ – بحارالأنوار، ج۴، ص۱۰۴/ الإمام العسکری، ص۴۹۲؛ فیه: «سته عشر شهراً» محذوفٌ/ بحارالأنوار، ج۸۱، ص۵۹/ الاحتجاج، ج۱، ص۴۰/ مستدرک الوسایل، ج۳، ص۱۷۴

توجه :
هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع از نظر شرعی حرام است ، زیرا وقت زیادی صرف شده است برای حدیث شناسی و بررسی اعتبار آن ها و همچنین ترجمه دقیق کردن مطالب.

(اللهم العن الجبت والطاغوت – لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ)

پایان مقاله.

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره مدیر Vlad

مدیر Vlad
ولاد {مدیر تولید محتوای مذهبی در رسانه زمین تخت پارسی} - عکاس ،گرافیست و تدوینگر - محقق ، مستندساز - مدرس رایانه و نرم افزار های adobe (در فضای مجازی)

همچنین بررسی کنید:

بمب اتمی

دروغ بودن سلاح هسته ای – (قسمت 10) برجام

فکر می کنید که چرا ایران در موضوع برجام پای کشور ژاپن را وسط کشیده …

4 دیدگاه

  1. Avatar
    سیدمهدی علوی نژاد

    سلام و عرض ادب
    نظرتون راجع به این لینک در مورد اثبات خلاف مستندات شما مبنی بر تخت بودن زمین که اثبات کردن کروی هست چیه لطف کنید توضیح بدید ممنون
    ##########/map-in-flat-earth-conspiracy-theory

    • مدیر Vlad

      سلام برخلاف مستندات ما نیست
      صرفا بررسی نقشه ازیموتال پرداخته و مدل لندنی که تک قطبی هست با مرکزیت شمالگان پرداخته و به مدل ما ربطی نداره.

      طبق اعتقاد ما در مدل اسلامی زمین تخت ، کعبه وسط زمین هست و دو قطب داره و به طور کلی همه چیز متفاوته با انجه که در تصور رایج لندنی وجود داره.

      و نکته دیگر اینجاست که محدودیت های بی نهایتی وجود داره برای نقشه برداری ، بنابرین نقشه دقیق نداریم و نقشه ها صرفا فرضی و نزدیک به حالت واقعی هست (ولی دقیق نیست) و ان شاءالله
      پس از ظهور امام مهدی عجل الله ، حکومت جهانی ابلیس نابود میشه و نقشه های حقیقی اشکار میشه و همچنین راه های زمینی و دریایی میان هفت زمین بدست امام مهدی عجل الله باز میشه و علاوه بر نقشه کامل زمین اول (که قلمروی بشر یک قسمت بسیار کوچکش هست) ، نقشه های کامل هر هفت زمین (با وسعت بسیار زیاد) در دسترس مردم قرار میگیره و…

      بهتره کتاب هایی روایی و حدیثی رو مطالعه کنید خصوصا کار هایی امام مهدی عجل الله پس از ظهورش انجام میده.

  2. Avatar

    سلام و احترام خدمت برادرم و خداقوت که فعالیتتون بسیار ارزشمنده و نور چشم بنده اید
    من ترجیح میدم خصوصی باهاتون صحبت کنم اما پل ارتباطی پیدا نکردم پس میتونید بهم ایمیل بزنید و حذف این پیام رو درصورت صلاحدید خودتون به عهده خودتون میذارم
    فرمایشات شما درباره مسجدی که موسوم به مسجدالاقصی شده صحیح و قابل توجه است
    و بنده خواستم متذکر شم در احادیث مربوط به معراج آقارسول‌الله صلی الله علیه وآله گفته شده پیامبر ابتدا از مسجد الحرام به مسجد الاقصی رفتند سپس از اونجا به آسمان اول رفتند و اگر منظور بیت المعمور در نظر گرفته بشه درست در نمیاد چون کامل بیان شده که در مسیر کاروانی رو دیدند و… و از مسجد الاقصی به سمت دروازه آسمان اول رفتند و سپس با نگهبان درب آسمان اول مواجه شدند و… پس مشخصه سفر ارضی بوده و تعداد احادیث تایید کننده این موضوع زیاده و غیر قابل رده مثلا داریم که صخره بیت المقدس نزدیکترین مکان زمین به آسمانه و موضوعات دیگه هم برای تایید اینکه دروازه آسمان به مسجد الاقصی نزدیکه دارم که خدمتتون ارایه بدم پس در مدل شیعی باید این رو هم در نظر بگیریم
    و سلام به کسی که به دنبال هدایت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 8 =

Translate »