آخرین مطالب

تهیه آذوقه یک سال + لیست پیشنهادی

تهیه آذوقه (غذا) ی یک سال از چهار جهت قابل تامیل است:

  1. شرایط بحرانی و جنگ
  2. قحطی و کم شدن مواد غذایی
  3. گران شدن و وضعیت نابسامان اقتصادی
  4. پیروی از روایات و احادیث اهل بیت علیهم السلام

پس فرقی نمی کند شما آیا دین خاصی داشته باشید و یا نداشته باشید، با توجه به عقل گرایی و منطقی بودن انسان و همینطور وابستگی شدید به آب و غذا باید به تهیه آذوقه یک سال توجه ویژه ای داشته باشیم مخصوصاً در این شرایط کنونی کشورمان ایران.

در آخر یک کوله بقا معرفی کردیم که در زمان لازم مثل جنگ و زلزله و جابجایی بسیار مهم هست.

یکی از دلایل قحطی می باشد که در اسلام در نتیجه‌ی (داشتن پادشاه ستمگر، عدم انجام موارد دینی – تقید دینی) از آن یاد شده و در خارج از اسلام و دین، به عواملی از جمله بیماری، جنگ، حوادث طبیعی و … از آن یاد شده است.

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

و اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند، قطعاً بركاتى از آسمان و زمين برايشان مى‌گشوديم، ولى تكذيب كردند؛ پس به [كيفر] دستاوردشان [گريبان‌] آنان را گرفتيم.

آیه 96 سوره اعراف

حضرت علی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می فرمایند:

«قَتْلٌ فَظِیعٌ وَ مَوْتٌ ذَرِیعٌ وَ طَاعُونٌ شَنِیعٌ وَ لَا یبْقَى مِنَ النَّاسِ أَحَدٌ فِی ذَلِک الْوَقْتِ إِلَّا ثُلُثُهُمْ وَ ینَادِی مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِ رَجُلٍ مِنْ وُلْدِی تَکثُرُ الْآیاتُ حَتَّى یتَمَنَّى الْأَحْیاءُ الْمَوْتَ مِمَّا یرَوْنَ الْآیاتِ فَمَنْ أُهْلِک اسْتَرَاحَ وَ مَنْ کانَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ خَیرٌ نَجَا ثُمَّ یظْهَرُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِی فَیمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً…» دیلمى، حسن بن محمد، إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، قم: الشریف الرضی‏، چاپ اول، 1412 ق، ج 2، ص 286.

کشتار و مرگى عمومى و ناگوار و پست و مرگ‌هایی سریع و پی‌درپی و شیوع طاعون که از مردم یک‌سوم باقى مى‏ماند و منادى از آسمان، نام یکى از فرزندان مرا مى‏خواند و بلاها بسیار مى‏شود تا جایى که زنده‏ها آرزوى مرگ مى‏کنند و کسى که بمیرد، راحت شده و کسى که نزد خدا عملى درست دارد، نجات مى‏یابد، سپس مردى از تبار من ظهور و زمین را، چنان‌که از ستم پرشده، از عدل پر مى‏کند.

امام صادق (علیه‌السلام) می فرمایند:

«قُدَّامَ الْقَائِمِ مَوْتَتَانِ مَوْتٌ أَحْمَرُ وَ مَوْتٌ أَبْیضُ حَتَّى یذْهَبَ مِنْ کلِّ سَبْعَةٍ خَمْسَةٌ الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ السَّیفُ وَ الْمَوْتُ الْأَبْیضُ الطَّاعُونُ» ابن‌بابویه، محمد بن على‏(شیخ صدوق)، کمال‌الدین و تمام النعمة، محقق/مصحح: غفارى، علی‌اکبر، تهران: اسلامیه‏، چاپ اول، 1395 ق، ج ‏2، ص 655.

پیش از قیام قائم (علیه‌السلام) دو مرگ‌ومیر عمومى رخ دهد، یکى مرگ سرخ و دیگر مرگ سپید تا به حدی که از هر هفت تن، پنج‌تن برود. مرگ سرخ با شمشیر و مرگ سپید با طاعون است.

حضرت علی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می فرمایند:

  1. گرسنگی مزمن و مرگ سرخ، رایج می شود.
  2. … ملخ ها در فصل و غیر فصل خود، ظاهر می شوند و به مزارع و غلات حمله می کنند و محصولات، کم می شوند.
  3. وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَىٰ دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ آیه 21 سوره سجدة » و قطعاً غير از آن عذاب بزرگتر، از عذاب اين دنيا [نيز] به آنان مى‌چشانيم، اميد كه آنها [به خدا] بازگردند. که تفسیر امیرالمؤمنین گفته اند: عذاب کوچک، همان قحطی، خشکسالی و گرانی است که قبل از ظهور قائم(ع) با شمشیر، خواهد بود و عذاب بزرگ، قیام مهدی(عج) با شمشیر خواهد بود

امام صادق علیه‌السلام می فرمایند:

.. دریاچه طبریه، خشک می شود و نخل ها دیگر خرما نمی دهند و آب چشمه زعر در سمت قبله شام، بسیار کم می شود.

  • نهرها خشک می شوند … و قحطی و گرانی، سه سال، فراگیر می شود.
  • … مصر به وسیله خشک شدن رودخانه نیل، خراب و ویران می شود
  • … دشمنان، مصری ها را از مصر بیرون نمی کنند، بلکه رودخانه نیل، آن ها را بیرون می کند. آب آن خشک می شود، به صورتی که بستر آن به صورت تپه خاکی در می آید.

امام صادق علیه‌السلام می فرمایند:

“ستونی از آتش در طرف مشرق، در آسمان پدیدار می شود که تمام مردم روی زمین، آن را می بینند. پس کسی که این زمان را درک کرد، برای خانواده اش آذوقه یک سال را تهیه کند.

با توجه به این که دیدن این آتش باید برای یک سال خود مواد غذایی تهیه کنیم مشخص می شود که پس از آن آتش قحطی خواهد آمد.

ابن مسعود از حضرت رسول اکرم حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلّم) روایت كرد كه فرمودند:

« وقتى صیحه (آسمانى) در ماه رمضان واقع شد پس از آن در ماه شوال آتش جنگ برافروخته گشته و مردم براى تهیه غذا و آذوقه مهاجرت كرده و در ماه ذیقعده با هم مى‏جنگند.»

یک سال گشنگی

امام صادق علیه‌السلام می فرمایند:ناچار بايد پيش از قيام قائم سالی باشد كه مردم در آن سال گرسنه بمانند و از دو ناحيه ترس و سختی آنان را فرا گيرد از كشتار و از كم بود ثروتها و جانها و ميوه ها و اين مطلب در كتاب خدا بطور روشن بيان شده است سپس اين آيه را تلاوت فرمود:
شما را آزمايش خواهيم كرد به چيزی از ترس و گرسنگی و كمبود در مال و جان و ميوه جات و بردباران را مژده بده
155 بقره
غیبت نعمانی ص293

در احادیث است که بعد از شنیدن صیحه آسمانی که امام ظهور فرمودند، برای یک سالتان آذوقه خریداری نمایید

امام صادق علیه‌السلام می فرمایند:

  • نشانه حوادث در ماه رمضان، علامتی در آسمان است که بعد از آن، بین مردم اختلاف می افتد. پس چون این زمان را درک کردید، مواد غذایی بسیار تهیه کنید.
  • «وقتى صیحه در ماه رمضان شنیده شد، در ماه شوال جنگى برپا مى‏شود (معركه قرقیسیا) قبایل به مسافرت كردن براى تهیه خوراكیها و جنگیدن (با همدیگر براى آن) در ماه ذیقعده مى‏پردازند. در ماه ذیحجه هم حجاج غارت مى‏شوند و خون به پا مى‏شود. »
  • « پیش از (آمدن) قائم(ع) نشانه‏هایى از ناحیه خداوند متعال براى (امتحان كردن) آنها خواهد بود.»پرسیدم: «جانم به فدایتان آنها كدام نشانه‏ها هستند؟» فرمودند:« این آیه شریفه:وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ.(حتماً شما را (یعنى مؤمنان قبل از قیام حضرت مهدى(ع)) با چیزهایى از ترس و گرسنگى و كمبود و كاستى در اموال و بدنها و محصولات امتحان مى‏كنیم و (در این راستا) به صبرپیشگان بشارت بده (كه سربلند خواهد بود)). »

مستحب بودن تهیه آذوقه یک سال
1- سَأَلَ مُعَمَّرُ بْنُ خَلَّادٍ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا عَنْ حَبْسِ‏ الطَّعَامِ‏ سَنَةً فَقَالَ أَنَا أَفْعَلُهُ.
معمّر بن خلّاد از امام رضا درباره ذخيره مواد خوراكى براى يك سال سوال كرد؟
فرمود:من نيز اين كار را انجام مى‏دهم.
. من لا يحضره الفقيه ‏3/167

2- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا يَقُولُ‏ إِنَّ الْإِنْسَانَ إِذَا أَدْخَلَ طَعَامَ‏ سَنَتِهِ‏ خَفَ‏ ظَهْرُهُ وَ اسْتَرَاحَ وَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ وَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ لَا يَشْتَرِيَانِ عُقْدَةً حَتَّى يُحْرَزَ إِطْعَامُ سَنَتِهِمَا.
امام رضا فرمود:انسان وقتى خوراك سالش را به دست آورد، پشتش سبك مى‏شود و آسايش مى‏يابد و امام باقر و امام صادق تا وقتى خوراك سال‏شان را ذخيره نمى‏كردند،مزرعه نمى‏خريدند.
. الكافي ‏5/89

3- عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي حَدِيثٍ: فِي حُكْرَةِ الطَّعَامِ أَنَّهُ كَانَ يَشْتَرِي قُوتَهُ وَ قُوتَ‏ عِيَالِهِ‏ سَنَةً مِنْهُ.
امام همواره غذاى يك سال خود و خانواده‏اش را مى‏خريد.
. دعائم الإسلام ‏2/35

4- وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ قَالَ: ثُمَّ مَنْ قَدْ عَلِمْتُمْ فِي فَضْلِهِ وَ زُهْدِهِ سَلْمَانُ وَ أَبُو ذَرٍّ رَحِمَهُمَا اللَّهُ فَأَمَّا سَلْمَانُ فَكَانَ إِذَا أَخَذَ عَطَاءَهُ رَفَعَ مِنْهُ‏ قُوتَهُ‏ لِسَنَتِهِ‏ حَتَّى يَحْضُرَ عَطَاؤُهُ مِنْ قَابِلٍ فَقِيلَ لَهُ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَنْتَ فِي زُهْدِكَ تَصْنَعُ هَذَا وَ أَنْتَ لَا تَدْرِي لَعَلَّكَ تَمُوتُ الْيَوْمَ أَوْ غَداً فَكَانَ جَوَابَهُ أَنْ قَالَ مَا لَكُمْ لَا تَرْجُونَ لِيَ الْبَقَاءَ كَمَا خِفْتُمْ عَلَيَّ الْفَنَاءَ أَ مَا عَلِمْتُمْ يَا جَهَلَةُ أَنَّ النَّفْسَ قَدْ تَلْتَاثُ عَلَى صَاحِبِهَا إِذَا لَمْ يَكُنْ لَهَا مِنَ الْعَيْشِ مَا تَعْتَمِدُ عَلَيْهِ فَإِذَا هِيَ أَحْرَزَتْ مَعِيشَتَهَا اطْمَأَنَّتْ.
امام صادق در حديثى فرمودند: … سلمان و ابو ذر- رحمهما اللَّه- از كسانى بودند كه شما از فضيلت و زهد آنان آگاهيد؛همين سلمان چون سهم خود را از بيت المال مى‏گرفت، به اندازه قوت سال خود از آن برمى‏داشت و تا رسيدن سهم سال بعد آن را نگاه مى‏داشت. به او گفتند: اى ابا عبد اللَّه‏! تو با زهدى كه دارى چنين مى‏كنى،و حال آنكه نمى‏دانى امروز خواهى مرد يا فردا؟ و او در جواب مى‏گفت: چرا همان گونه كه مى‏ترسيد بميرم، اميد نداريد (فكر نمى‏كنيد) زنده بمانم؟ مگر شما نادانان‏ نمى‏دانيد كه نفس انسان اگر به داشتن وسيله معيشت خود مطمئن نباشد گرفتار پريشانى و اضطراب مى‏شود،و چون وسيله معيشت داشت اطمينان خاطر پيدا مى‏كند .
. الكافي ‏5/68

لیست شماره 1 آذوقه : برای افراد مجرد تهیه شده با توجه به اینکه در این دوران که اکنون هستیم ازدواج ها بسیار سخت شده

✅موارد مصرفی برای یک سال هر شخص
برنج ۴۰ کیلو
گندم ۹۰کیلو
حبوبات از هرکدام ۱۰ کیلو
عدس
ماش
نخود
لوبیا
نخود فرنگی
باقالا
لپه
سویا
ماکارونی ۳۰_۵۰ عدد
عسل ۵_۱۵ کیلو
نمک ۲۰ کیلو
شکر ۲۰ کیلو
روغن ۵۰ لیتر

ادویه جات
زردچوبه ۳ کیلو
فلفل سیاه ۲ کیلو
فلفل قرمز ۱ کیلو
دارچین ۱ کیلو
زنجفیل ۱ کیلو
هل ۲۵۰ گرم
وانیل ۲۵۰ گرم
میخک ۱۵۰ گرم
سماق نیم کیلو
سیاهدانه ۲۵۰ گرم
زنیان ۲۵۰ گرم
رازیانه ۲۵۰ گرم
زیره سبز و سیاه ۲۰۰ گرم
زعفران ۵۰ گرم
تخم گشنیز ۱۰۰ گرم
آویشن و چای کوهی ۲۵۰ گرم
جوز هندی ۱۵۰ گرم

خشکبار و تنقلات :

گردو ۱۰ کیلو
پسته ۱_۲کیلو
بادام ۵_۱۰ کیلو
کره بادام زمینی۵_۱۰ کیلو
گرده گل ۱_۵ کیلو

سیب زمینی ۲۰کیلو
پیاز ۲۰ کیلو
سیر ۵ کیلو

مصارف پزشکی :
گاز استریل ۲۰ عدد
چسب یک رول
پانسمان ۱۰ بسته
الکل یک شیشه
قرص و دارو و داروهای ویتامینه به مقدار لازم هر شخصی
مثل ویتامین سی و آمپول ب کمپلکس
چسب زخم
پنبه
پودر زردچوبه مازو
چسب دوخت یا نخ سوزن برای بخیه

✅برای خراب نشدن مواد غذایی

۱. در جای گرم نباشد
۲. در جای مرطوب نباشد
۳. نور آفتاب به مواد غذایی نخورد
۴.جای تاریک و ترجیح دور از آشپزخانه و محیط گرم باشد.

✅نحوه نگهداری مواد غذایی

نمک – شکر – حبوبات داخل ظرف پلاستیکی نوشابه یک یا 1.5 لیتری

برنج و گندم داخل دبه عروس
ته و وسط و سرش 2 تا سیر با پوست بزارین سرش هم نمک بریزین و ۵ عدد میخک پایین دبه و ۵ عدد بالای دبه
هر ۲_۳ ماه میخک و سیر را عوض نموده

گوشت نمک سود کرده
ماهی ۳ سال و گوشت معمولی ۱ سال میماند
گوشت:
جایگزین اول سویا بعد گرده گل بعد مکمل بدنسازی

لیست شماره 2 آذوقه : برای خانواده 5 نفری که شامل سه نفر بالغ و دو نفر کودک می شود (توجه داشته باشید که حداقل آذوقه مورد نیاز لحاظ شده و شرایط در این لیست بحرانی فرض شده است)

  • ۱۲ عدد ماکارونی نیم کیلویی برای سه نفر و دوتا بچه به ازای هر ماه یک عدد
  • ۱۲ کیلو ذرت (پفیلا) برای سه نفر و دوتا بچه به ازای هر ماه یک کیلو
  • حبوبات (لوبیا قرمز، چیتی، چشم بلبلی، رشتی، سفید، لپه، ماش) از هر کدام دو کیلو به ازای هر ماه ۱۵۰ گرم
  • ۶ کیلو نخود برای فلافل، کوکو شامی، آبگوشت ، کوفته و…هر چی که شانس درست کردنش باشه،به ازای هر ماه نیم کیل و
  • ۶ کیلو عدس برای عدسی، عدس پلو، پیراشکی (قطاب محلی؛ ترکیب تره و عدس پخته) و…. به ازای هر ماه نیم کیلو
  • ۳ کیلو سویا برای اکارونی، کوکو شامی، خوراک و… به ازای هر ماه ۲۵۰ گرم
  • ۶۰ کیلو برنج به ازای هر ماه پنج کیلو
  • ۳ کیلو آرد تفت داده، ۲ کیلو پودر تخم خربزه تفت داده ، ۳۰۰ گرم گوجه خشک کرده برای اشکنه خراسانی… به ازای هر ماه سه وعده
  • نان تازه خشک شده سه گونی برای تیلیت کردن البته باز هم دارم نان خشک میکنم
  • ۱۲ بسته چای برای هر ماه یک عدد
  • ۲۰ کیلو قند شکسته برای سه نفر
  • ۱۲ بطری چهار کیلویی روغن مایع به ازای هر ماه یکی
  • ده کیلو رب انار
  • ده کیلو عسل
  • ده کیلو باقالی خشک شد ه
  • ۳ کیلو گوشت سردست و ران قلیه شده در روغن دمبه (۱۲ وعده) هر وعده برای چهار نفر
  • ۵ کیلو گوشت چرخ کرده برای ماکارونی و کوکو شامی و…. ۲۴ وعده به ازای هر ماه دو وعده
  • گوشت آبگوشتی رو باید بروز خرید چون جای زیادی میخواد
  • ۲۴ کیلو بادمجان که باید خشک کنید ، به ازای هر ما ه ۴ وعد ه برای سه نفر
  • ۳ کیلو هویج و جعفری که باید خشک کرد برای یک سال برای سه نفر بسته به نیاز سوپ درست کرد
  • ۲۴ قالب صابون (دو بسته ۶ عددی) به ازای هر ما ه دو عدد
  • ۲۴ عدد پودر رختشویی دستی به ازای هر ماه دو عدد… برای سه نفر و دوتا بچه
  • ۳ قوطی شامپو خانواده یک کیلویی یا یک لیتری به ازای هر چهار ماه یک عدد
  • یک پک ده عددی دستمال کاغذی چهارصد برگ جنس با کیفیت (به دلیل مصرف زیاد)
  • ۱۲ عدد پد بهداشتی برای یک نفر (خانم) به ازای هر ماه یکی
  • ۲ عدد مسواک و ۲ عدد خمیر دندان برای هر نفر ، هر شش ماه یکی
  • یک بسته دستکش یک بار مصرف
  • ۴ بسته کیسه فریزر
  • کیسه های پلاستیکی در اندازه های متفاوت بسته به نیاز بانوی منزل
  • سه کیلو اسفند و کندر و عنبرنسارا ترکیبی با هم، برای یک سال روزی دو وعده
  • ۱۲ بسته (۶ عددی) کبریت به ازای هر ماه یکی
  • ۱۲ بسته شمع ۶عددی (شمع ساده به ازای هر ماه یکی، دومتر نخ فتیله اضافی برای شمع های ذوب شده بازیافت ی و چند قوطی رانی برای پسمانده شمعها که فتیله رو قیچی کنم بذارم بسوزه)
    نکته؛ با چربی مرغ که همسرتون حین پاک کردن دور میریزه، ذوب کنید کمی وانیل یا عطر روغنی بریزید و در قوطی های فلزی کوچک بریزین فتیله بذارین واسه خودش شمع میشه سوزن چند بسته، نخ سیاه و سفید هر کدام یک دوک، دو بسته سنجاق قفلی بزرگ سه بسته کوچک، قیچی بزرگ و کوچک، ناخنگیر کوچک و بزرگ، چند بسته تیغ ریش تراشی، چند عدد تیغ کاتر با دسته‌ش، حشره کش تارومار،کرم مرطوب کننده، وازلین، پودر تالک (بچه), یک بسته پنبه
  • پشه بند زیپی کفه دار پنج نفره مثل چادر مسافرتی
  • چادر مسافرتی هشت نفره
  • زیر انداز حصیری (پلاستیکی) دوازده نفره
  • دمپایی و کفش کتانی و جوراب ضخیم برای هر نفر
  • چند عدد ساک دستی بزرگ و کوچک
  • چند عدد لامپ برای روشنایی، باطری قلمی، چراغ قوه، کتری مسافرتی
  • تکه پارچه های نخی کوچک و بزرگ مصارف زیادی داره هم برای داخل منزل هم برای وسیله نقلیه
  • لوازم یدکی جزیی از هر کدام چند عدد برای وسیله نقلیه، باربند برای سقف ماشینش

لیست شماره 3 : تعداد و میزان بستگی به میزان مصرف خودتون هست این لیست بیشتر برای افرادی که در حال کوچ یا سفر هستند مناسب هست

برنج
بلغور گندم وجو
آرد
نان خشک ونان سوخاری
نمک
روغن
شکر
نبات
کنجد
نخودچی کشمش
غذای کنسروی دلخواه
ماکارونی
رشته سوپی
سبزیه خشک
نعنا پونه جعفری خشک
گلاب، عرق نعنا
بیسکویت
خرمای خشک
آجیل
آبنبات
عسل
شیره انگور یا ۳شیره
ارده
حلواشکری

ادویه= زردچوبه. فلفل .زنجبیل .دارچین. پودر سیر. گل محمدی. جوش شیرین. نشاسته. زعفران. هل .گردلیمو. سماق. گلپر. خاکشیر.

دارو گیاهی.= ۴تخمی. گل ختمی. حنا. گل زوفا. تخم بِه. روغن سیاهدونه و بنفشه.

دارو شیمیایی= استامینوفن معمولی و کدئین. ژلوفن. سرناخوردگی. بتادین. باندوگاز استریل. پارچه نخی از جنس کهنه بچه متری. چسب زخم. پماد کالاندولا برای سوختگیو خارش از گزش حشراتو عرقسوز شدنو غیره خوبه. چرک خشک کن. الکل. پنبه. ویتامینها. قرص ضدتهوع ضداسهال. ملین.

💚کاپشن دوپوش پُلار دار وضدآب واسه پائیزو بهار
💚کاپشن پَر برای زمان بینهایت سرد کوهستانی
💚پانچو ضد آب چندکاره(پوشش،زیرانداز،جانپناه)
💚جوراب نورث فیس یا حوله ای وپشمیه ترک چندتا
💚کتانیه ساقدار کوهنوردی با یک سایز بزرگتر از پا
💚 کیسه خواب پر برای خیلی سرد. یا کیسه خواب ۳پوش برای ۳فصل
💚گتر کوهنوردی.
💚پتوی نجات چندتا
💚آتش زنه( چخماق.فندک. کبریت روکش شده با لاک بیرنگ. روغن مایع)
💚بیل چند کاره تاکتیکال(بیل،چنگک.کلنگ یا چاقو) بستگی به اون مدل داره که چندمنظوره هست وکمجا هست.
💚چراق قوه باطری خور وشارژی وضدآب.
💚دوربین.
💚قاشق چنگال تاشو.
💚سوت 💚عصا
💚 قطب نما.
💚کلاه پشمی یا پُلار یا کلاه خزدار بسیار گرم برای مناطق سردتر
💚دستکش پشمی و یا پَر برای سرمای خیلی بالا
💚چادر دوپوش کوهنوردی کمجاضد آبو سرما. نشد برزنتی باشه
💚نِی تصفیه آب.
💚 قرص حیات مخصوص تصفیه سریع آب
💚منقل تاشو برای کباب وپختن غذا .💚منقل آتش.
💚ظروف کمجا ۳تکه میشه کتری قابلمه ماهی تابه
💚شلوار گرم پُلار که ضدآبه یا برای سرمای بینهایت زیاد پَر
💚دبه تاشو. 💚 تَبَر
💚فلاسک آبجوش فلزی
💚قمقمه۳نوعه پلاستیکی فلزی وکیسه ای که میتونید مثل جلیقه زیر کوله تون تنتون کنید با نِیی که داره بنوشید که فلزیش بهتره به نظرم در صورتیکه وسایل زیاده جا نیست جلیقه ایش خوبه
💚طناب پلاستیکی. طناب روکش نخی کوهی
💚ناخنگیر. سوهان ناخن.قیچی. سوزن نخ. سنجاق قفلی. نخ ماهیگیری. یه قرقره سیم مفتولی متوسط وضخیم. شمع وارمر. شمع بلند.
💚ابزار چندکاره. مثلا عنبر دستو پیچ گوشتی وغیره بعضیاشون کوچیکو کمجاست وچندتا کار میکنه
💚بامبوزن یا همون قَمه. برای زدن شاخه های اضافیه درختانو غیره میشه داس هم جایگزین بشه
💚چاقوی بلند نظامی وچاقوی ضامندار جیبی برای کارهای مختلف
💚سفره یکبار مصرف وکیسه فریزر وکیسه های مختلف
💚فویل آلمینیومی. خیلی استفاده داره
💚ظرف دربدار چندتایی توی هم برای نگهداریه غذا
💚صندلیه تاشو کمجا
💚کمکهای اولیه (نخ وسوزن بخیه،پنس، باندوگازاستریل، الکل یاپدالکلی،چسب زخم،زردچوبه، بتادین، عسل ونمک، پارچه نخی مثل کهنه بچه. باندکشی. مسکن وچرک خشک کن. مولتی ویتامین.)
💚ذره بین برای وقتیکه وسیله ای برای آتش درست کردن نیست.
💚پشه بند ۱یا ۲نفره
💚شماق نخی
💚کوله ۵۰ لیتری یا۷۵لیتری

آذوقه یک سال یک فرد بالغ و مجرد

لوبیا 10 کیلوگرمبرنج 40 کیلوگرم
نمک 20 کیلوگرمگندم 90 کیلوگرم
شکر 20 کیلوگرمعدس 10 کیلوگرم
روغن 50 لیترماش 10 کیلوگرم
ماکارونی 40 عددنخود 10 کیلوگرم
عسل 15 کیلوگرمباقالا 10 کیلوگرم
سویا 10 کیلوگرملپه 10 کیلوگرم
 سویا 10 کیلوگرم

ادویه

سماق 500 گرمزوردچوبه 3 کیلوگرم
سیاه دانه 250 گرمفلفل سیاه 2 کیلوگرم
زیره 200 گرمفلفل قرمز 1 کیلوگرم
زعفران 50 گررمدارچین 1 کیلوگرم
تخم گشنیز 100 گرمزنجفیل 1 کیلوگرم
آویشم 250 گرمهل 250 گرم
جوز هندی 150 گرموانیل 250 گرم
 میخک 250 گرم

خشکبار

کره بادام زمینی 10 کیلوگرمگردو 10 کیلوگرم
گرده گل 2 کیلوگرمپسته 2 کیلوگرم
سیب زمینی 30 کیلوگرمبادام 8 کیلوگرم
سیر 5 کیلوگرمپیاز 30 کیلوگرم

کوله بقا :

راحت فراموش می‌کنیم حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله برای ما هم می‌توانند مشکل ایجاد کنند. کوله بقا کمک می‌کند به آمادگی بیشتر برای بقا در شرایط بحرانی.

کیت بقای کمک های اولیه
در صورتی که دچار سانحه شده و نیاز به حداقل لوازم کمک های اولیه برای پانسمان جراحات خود داشته باشید ابزار زیر می تواند کارساز باشد:

  • چسب زخم
  • رول کوچکی از باند و چسب
  • سنجاق قفلی
  • تیغ جراحی و نخ بخیه
  • چند عدد قرص مسکن و ضد اسهال
  • داروهای مخصوص در صورت داشتن بیماری های خاص
  • پتوی نجات

چسب زخم برای بستن روی زخم و جلوگیری از ورود آلودگی به آنها لازم است. چسب بسته بندی نیز برای پانسمان و بستن زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برخلاف تصور همگان پتوی نجات، وزن و حجم بسیار کمی اشغال می کند تا حدی که می تواند درون جیب شما جای بگیرد. این پتو دارای یک لایه زر ورق مانند است که برای گرم نگه داشتن بدن افراد یخ زده و آسیب دیده کرابرد دارد.

کیت نجات علامت دهی

  • سوت
  • قطب نما
  • شمع
  • ذره بین کوچک
  • موشک مخصوص آتش بازی
  • فویل آلومینیومی تا شده

از فویل آلومینیومی می توان برای علامت دهی استفاده کرد. موشک مخصوص آتش بازی هم برای سیگنال دهی از فواصل دور کاربرد دارد. سوت نیز که نوعی ابزار علامت دهی صوتی است که بایستی تحت هر شرایطی همراه شما باشد.

البته محصولاتی چون سوت ۳ کاره نیز وجود دارد که در عین حال می توان از آن به عنوان قطب نما و دماسنج نیز استفاده کرد.

سایر وسایل

  • یک ظرف کوچک فلزی برای درست کردن غذا
  • تعدادی کیسه پلاستیکی برای ذخیره آب باران
  • نخ و سوزن
  • چاقوی کوچک ترجیحا چندکاره
  • صابون کوچک
  • ناخن گیر کوچک
  • موچین
  • دفترچه یادداشت و مداد
  • وازلین (بهترین رطوبت دهنده برای مقابله با خشکی پوست)
  • دستبند پاراکورد

درباره بهرام

بهرام
نمی شه آشتی داد سنگو با شیشه/از هر کی بپرسی اسمم تو لیسته ----- ببین بازی رو بردم بدون بودجه/تکتون ریزه و جفتتون پوچه

همچنین بررسی کنید:

سرعت ستارگان

سرعت ستارگان

همانطور که در (مقاله پایستگی انرژی) گفته شد، ماهواره ها دارای دو نیروی متفاوت هستند، …

یک دیدگاه

  1. Avatar

    ما که کنترلی نداریم روی آینده اما از خدا می خوام که به مردم رحم کنه این احادیث نمیدونم درسته یا نه ولی اگه جدا اتفاق بیفته اوضاع خیلی داستان دار میشه دیگه احساسات و عواطف باید گذاشت کنار و این برای منی که مهربونم سخته😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 5 =

Translate »