آخرین مطالب
شجره طوبی

شجره طوبی (مقاله درختان غول پیکر 2)+ توضیحاتی مختصر درمورد بهشت و شیعیان و شهادت ثالثه بر پایه های عرش الهی !

شجره طوبی (مقاله درختان غول پیکر 2)


الصّادق (علیه السلام)- مَنْ أَطْعَمَ ثَلَاثَهًَْ نَفَرٍ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَطْعَمَهُ اللَّهُ مِنْ ثَلَاثِ جِنَانِ مَلَکُوتِ السَّمَاءِ الْفِرْدَوْسِ وَ جَنَّهًِْ عَدْنٍ وَ طُوبَی وَ هِیَ شَجَرَهًٌْ مِنْ جَنَّهًِْ عَدْنٍ غَرَسَهَا رَبِّی بِیَدِه.

امام صادق (علیه السلام)- هرکس سه نفر مؤمن را اطعام کند، خداوند متعال او را از سه بهشت ملکوت آسمان، بهره‌مند می‌سازد: فردوس، بهشت‌برین، طوبی. طوبی، درختی است در بهشت‌ عدن و خداوند با دست خویش (1) آن را کاشته است.

(1- الله جسم ندارد ، به همین دلیل دست نیز ندارد و کلمه ید الله یا دست خدا اشاره به نیرویی دارد که الله متعال ایجاد میکند برای کنترل دراوردن اشیاء و جابه جا کردن ان ها یا ایجاد کردن تغییرات)
  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۲۸۴ –  بحارالأنوار؛ ج۷۱، ص۳۸۵/ نورالثقلین/ البرهان

معراج رسول الله و شجره طوبی که در آسمان قرار دارد  :

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- قَالَ أَبُوعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یُکْثِرُ تَقْبِیلَ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) عَلَیْهَا وَ عَلَی أَبِیهَا وَ بَعْلِهَا وَ أَوْلَادِهَا (أَلْفُ أَلْفِ التَّحِیَّهًِْ وَ السَّلَامِ فَأَنْکَرَتْ ذَلِکَ عَائِشَهًُْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَا عَائِشَهًُْ إِنِّی لَمَّا أُسْرِیَ بِی إِلَی السَّمَاءِ دَخَلْتُ الْجَنَّهًَْ فَأَدْنَانِی جَبْرَئِیلُ مِنْ شَجَرَهًِْ طُوبَی وَ نَاوَلَنِی مِنْ ثِمَارِهَا فَأَکَلْتُهُ فَحَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ مَاءً فِی ظَهْرِی فَلَمَّا هَبَطْتُ إِلَی الْأَرْضِ وَاقَعْتُ خَدِیجَهًَْ فَحَمَلَتْ بِفَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) فَمَا قَبَّلْتُهَا قَطُّ إِلَّا وَجَدْتُ رَائِحَهًَْ شَجَرَهًِْ طُوبَی فهی حوراء انسیهًْ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- امام صادق (علیه السلام) فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دختر گرامیش فاطمه (سلام الله علیها) را زیاد می‌بوسید. عایشه نیز بدلیل کینه و حسادت بر این عمل عیب و ایراد گرفت؛ پس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در پاسخ به عایشه فرمود: «ای عایشه! وقتی مرا در شب [معراج] به سوی آسمان بالا بردند، وارد بهشت شدم و جبرئیل (علیه السلام) مرا نزد درخت طوبی برد و از میوه‌هایش به من داد و من خوردم. خداوند آن میوه‌ها را به آبی در پشت من تبدیل کرد و وقتی به زمین فرود آمدم با خدیجه (سلام الله علیها) همبستر شدم؛ پس به فاطمه (سلام الله علیها) را باردار شد؛ من هیچ وقت او را نبوسیدم مگر آنکه بوی درخت طوبی را استشمام کردم؛ پس او حوریه‌ی انسان نماست و پاک».

(یک نکته : بوسیدن فرزندان و همچنین بوسیدن و پدر و مادر برای احترام گذاری به آنان از جمله مواردی است که اسلام روی آن تاکید دارد برای اینکه اشخاص خانواده از یکدیگر بی محبت نشوند)(نکته دیگر : صرفا بوسیدن نامحرم امری حرام و ناپسند است)
  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۲۸۴ – بحارالإنوار، ج۸، ص۱۴۲/ نورالثقلین/ البرهان

شجره طوبی یکی از بزرگترین و غول پیکر ترین درختانی است که الله متعال آن را خلق کرده است !

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ أَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) قَالَ لَمَّا نَزَلَتْ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ قَامَ مِقْدَادُ بْنُ الْأَسْوَدِ الْکِنْدِیُّ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ {النَّبِیِ} (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ مَا طُوبَی قَالَ یَا مِقْدَادُ شَجَرَهًٌْ فِی الْجَنَّهًِْ لَوْ یَسِیرُ الرَّاکِبُ الْجَوَادُ لَسَارَ فِی ظِلِّهَا مِائَهًَْ عَامٍ قَبْلَ أَنْ یَقْطَعَهَا وَرَقُهَا وَ قُشُورُهَا بُرُودٌ خُضْرٌ وَ زَهْرُهَا رِیَاضٌ وَ أَفْنَانُهَا سُنْدُسٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ وَ ثَمَرُهَا حُلَلٌ خُضْرٌ وَ طَعْمُهَا زَنْجَبِیلٌ وَ عَسَلٌ وَ بَطْحَاؤُهَا یَاقُوتٌ أَحْمَرُ وَ زُمُرُّدٌ أَخْضَرُ وَ تُرَابُهَا مِسْکٌ وَ عَنْبَرٌ وَ حَشِیشُهَا مَنِیعٌ وَ أَلَنْجُوجٌ یَتَأَجَّجُ مِنْ غَیْرِ وَقُودٍ یَتَفَجَّرُ مِنْ أَصْلِهَا السَّلْسَبِیلُ وَ الرَّحِیقُ وَ الْمَعِینُ وَ ظِلُّهَا مَجْلِسٌ مِنْ مَجَالِسِ شِیعَهًِْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ علی‌بن‌أبی‌طالب (علیه السلام) یَأْلَفُونَهُ وَ یَتَحَدَّثُونَ بِجَمْعِهِمْ وَ بَیْنَا هُمْ فِی ظِلِّهَا یَتَحَدَّثُونَ إِذْ جَاءَتْهُمُ الْمَلَائِکَهًُْ یَقُودُونَ نُجَبَاءَ جُبِلَتْ مِنَ الْیَاقُوتِ ثُمَّ نُفِخَ الرُّوحُ فِیهَا مَزْمُومَهًًْ بِسَلَاسِلَ مِنْ ذَهَبٍ کَأَنَّ وُجُوهَهَا الْمَصَابِیحُ نَضَارَهًًْ وَ حُسْناً وَبَرُهَا خَزٌّ أَحْمَرُ وَ مِرْعِزَّی أَبْیَضُ مُخْتَلِطَانِ لَمْ یَنْظُرِ النَّاظِرُونَ إِلَی مِثْلِهِ حُسْناً وَ بَهَاءً وَ ذُلُلٌ مِنْ غَیْرِ مُهْلَهًٍْ نُجَبَاءُ مِنْ غَیْرِ رِیَاضَهًٍْ عَلَیْهَا رِحَالٌ أَلْوَاحُهَا مِنَ الدُّرِّ وَ الْیَاقُوتِ الْمُفَضَّضَهًِْ بِاللُّؤْلُؤِ وَ الْمَرْجَانِ صَفَائِحُهَا مِنَ الذَّهَبِ الْأَحْمَرِ مُلَبَّسَهًًْ بِالْعَبْقَرِیِّ وَ الْأُرْجُوَانِ فَأَنَاخُوا تِلْکَ النَّجَائِبَ إِلَیْهِمْ ثُمَّ قَالُوا لَهُمْ رَبُّکُمْ یُقْرِئُکُمُ السَّلَامَ وَ یَرَاکُمْ وَ یَنْظُرُ إِلَیْکُمْ وَ یُحِبُّکُمْ وَ تُحِبُّونَهُ وَ یَزِیدُکُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ سَعَتِهِ فَإِنَّهُ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ وَ فَضْلٍ عَظِیم.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هنگامی که این آیه بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شد: طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ؛ مقدادبن‌اسود کندی به سوی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) برخاست و گفت: «ای پیامبر خدا، درخت طوبی چیست»؟ فرمود: «ای مقداد، طوبی درختی است در بهشت که اگر اسب سواری بر روی اسب تیزرو  در سایه آن بتازد، تا پیش از رسیدن به انتهای آن صد سال راه طی می‌کند!!!. برگ‌ها و پوسته آن سرد و خنک و سبز است، شکوفه‌های آن سبزه‌زارها، شاخه‌هایش سندس و استبرق، میوه‌هایش جامه‌های سبز، طعم آن زنجبیل و عسل، سنگفرش آن یاقوت سرخ و زمرد سبز و خاکش مشک و عنبر است. خزه‌هایش محکم و عود بخوری که بدون هیزم زبانه می‌کشد. از ریشه آن سلسبیل و رحیق و آب معین می‌جوشد. و سایه آن جایی برای نشستن شیعیان علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) است که در آن گرد هم می‌آیند و با یکدیگر سخن می‌گویند و در همین حال مشغول سخن گفتن هستند که فرشتگانی نزدشان می‌آیند و افسار اسب هایی برگزیده در دست دارند که از یاقوت آفریده شده‌اند و سپس روح در آن‌ها دمیده شده، با ریسمان‌های طلا بسته شده‌اند. چهره‌هایشان در زیبایی و نیکویی همچون چراغ است، یال‌هایشان آمیخته‌ای از خز سرخ و پشم نرم سفید است که هیچ بیننده‌ای مانند آن را در زیبایی و شکوه ندیده است. بدون فرصت رام شده‌اند و بدون تمرین برگزیده‌اند، بر رویشان زین‌هایی است که تخته‌هایش از مروارید و یاقوت است و با لؤلؤ و مرجان نقره‌کوبی شده است. صفحه‌هایش از طلای سرخ است که با پارچه ها و جامه‌های سرخ رنگ و نیکو پوشانده شده است. پس آن اسب‌ها را برای ایشان فرو می‌خوابانند. سپس می‌گویند:پروردگارتان به شما سلام رسانده و شما را می‌بیند و به شما نگاه می‌کند و دوستتان می‌دارد و شما نیز دوستش می‌دارید و از بخشش و گستردگی خود بر شما می‌افزاید، به راستی که او دارای رحمت گسترده و بخشش بسیار است؛ فَإِنَّهُ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ وَ فَضْلٍ عَظِیم».

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۲۸۶ –  بحارالأنوار؛ ج۸، ص۱۵۱

محاسبات :

حالت اول :

اگر  سرعت سریعترین اسب را 100 کیلومتر در ساعت در نظر بگیریم ، و شخص اسب سوار بخواهد به مدت 100 سال بی وقفه (24H) به حرکت ادامه دهد ، آن گاه :

87,600,000 کیلومتر طی میشود

24H*365*100Year*100Km=87,600,000 KM

حالت دوم :

اگر  سرعت اسب را 88 کیلومتر در ساعت در نظر بگیریم ، و شخص اسب سوار بخواهد به مدت 100 سال بی وقفه(24H) به حرکت ادامه دهد ، آن گاه :

77,088,000 KM طی میشود

77,088,000 KM

24H*365*100Year*88Km=77,088,000 KM

حالت سوم :

اگر  سرعت اسب را 72 کیلومتر در ساعت در نظر بگیریم ، و شخص اسب سوار بخواهد به مدت 100 سال بی وقفه(24H) به حرکت ادامه دهد ، آن گاه :

63,072,000 KM طی میشود

24H*365*100Year*72Km=63,072,000 KM

درصورتی که توقف ها نیز حساب گردد و زمانی معین برای استراحت کردن و مدت زمان مفید برای اسب سواری 12 ساعت در روز باشد ،  آنگاه :

در حالت اول 43,800,000 کیلومتر  -و- در حالت دوم : 38,544,000  -و- در حالت سوم 31,536,000 کیلومتر مسیر طی میگردد .


الصّادق (علیه السلام)- فِی خَبَرِ الْمِعْرَاجِ قَالَ قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) ثُمَّ خَرَجْتُ مِنَ الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ فَانْقَادَ لِی … حَتَّی دَخَلْتُ الْجَنَّهًَْ … وَ إِذَا شَجَرَهًٌْ لَوْ أُرْسِلَ طَائِرٌ فِی أَصْلِهَا مَا دَارَهَا سَبْعَمِائَهًِْ سَنَهًٍْ وَ لَیْسَ فِی الْجَنَّهًِْ مَنْزِلٌ إِلَّا وَ فِیهَا قُتْرٌ {غُصْنٌ} مِنْهَا فَقُلْتُ مَا هَذِهِ یَا جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) فَقَالَ هَذِهِ شَجَرَهًُْ طُوبَی قَالَ اللَّهُ: طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ.

امام صادق (علیه السلام)- یکی از چیزهایی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در معراج دید، این بود … که فرمود: «ناگهان با درختی مواجه شدم که اگر پرنده‌ای فرستاده شود تا پیرامون ریشه آن بچرخد، حتی بعد از هفتصدسال نیز به این کار موفق نمی‌شود. هیچ خانه‌ای در بهشت نیست، مگر آنکه شاخه‌ای از این درخت، در آن خانه وجود دارد». به جبرئیل گفتم: «ای جبرئیل! این چیست»؟ جبرئیل گفت: «این درخت طوبی است.» خداوند فرموده است: طُوبَی لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ.

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۲۸۸ – بحارالأنوار؛ ج۸، ص۱۲۳/ نورالثقلین/ البرهان

در این صورت  پرنده می بایست سالی حداقل : 90,102  کیلومتر و یا حداکثر: 125142 کیلومتر مسیر را طی کند که 700 سال پس از آن بتواند فواصلی در حدود : حداقل:63,072,000 KM و یا حداکثر : 87,600,000km را طی کند

 

حداقل : اگر پرنده هر روز در طول 12 ساعت درحرکت باشه درنتیجه در هر روز (246.8547945205479) معادل تقریبا 246 کیلومتر را طی میکند.

در نتیجه سرعت حرکت پرنده نیز : (20.57123287671233) معادل تقریبا 20 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

حداکثر:   اگر پرنده هر روز 24 ساعته (بی وقفه) درحرکت باشه درنتیجه در هر روز (342.8547945205479) معادل تقریبا 342 کیلومتر را طی میکند.

در نتیجه سرعت حرکت پرنده نیز : (14.28561643835616) معادل تقریبا 14 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

 

احتمالا به نظر شما نتایج کمی عجیب به نظر میرسد زیرا ما میدانیم حتی یک گنجشک نیز ((میتواند)) در هر ساعت 46 کیلومتر بر ساعت هست.

با توجه به این اگر دقت کنید ما گفتیم که یک گنجشک ((میتواند))  46km/h (46کیلومتر/برساعت) حرکت کند! ولی اگر همین گنجشک بخواهد استراحت کند یا کمی هم دنبال غذا باشد و از مسیر حرکت اصلی خودش مقداری فاصله بگیرد و سپس به ادامه مسیر بپردازد در نتیجه ، اگر در طول مسافرت 700 ساله خودش هر روز 12 ساعت حرکت کند در هر ساعت باید 20 کیلومتر مسیر را طی کند که در  طول 700 سال  بتواند 90102 کیلومتر مسیر را طی کند.  و با توجه به همین نکته مهم، باید گفت که اگر گنجشک بخواهد 24 ساعته حرکت کند به طوری که هر روز 342 کیلومتر را طی کند برای اینکه در طول 700 سال مسیر 87600000 کیلومتر را طی کند ، در نتیجه در هر ساعت حرکتش  باید 14 کیلومتر را در حرکت بسوی مسیر اصلی طی کند!


یکی از اهداف ابلیس ، دور  کردن بنی آدم از بهشت هست :

الباقر ( عَن مُحَمَّدِبنِ قَیسٍ قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ عَرَضَ إِبْلِیسُ لِنُوحٍ (وَ هُوَ قَائِمٌ یُصَلِّی فَحَسَدَهُ عَلَی حُسْنِ صَلَاتِهِ فَقَالَ یَا نُوحُ (إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ جَنَّهًَْ عَدْنٍ وَ غَرَسَ أَشْجَارَهَا وَ اتَّخَذَ قُصُورَهَا وَ شَقَّ أَنْهَارَهَا ثُمَّ اطَّلَعَ عَلَیْهَا فَقَالَ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ أَلَا وَ عِزَّتِی لَا یَسْکُنُهَا دَیُّوثٌ.

امام  باقر ( محمّدبن‌قیس گوید: از امام باقر (شنیدم که می‌فرمود: ابلیس به  هنگام نمازخواندن نوح (پیش او رفت و درحالی که بر زیبا نمازخواندن او حسادت  می ورزید، گفت: «ای نوح (! خداوند عزّوجلّ بهشت عدن را آفرید و درختانش را در زمین کاشت و قصرهایش را درست  کرد و نهرهایش را جاری  ساخت آنگاه بر آن اشراف پیدا  کرد و فرمود: «قَدْ أَفْلَحَ المُؤْمِنُونَ، پس آگاه باشید به‌عزّتم سوگند که هرگز در آن بهشت ها ساکن نگردد کسی که دیّوث است (=یعنی شخصی بی غیرت نسبت به ناموسش / کسی که ناموسش را در ازای پول برای فحشا در اختیار دیگران قرار می دهد) ».

(در اینجا ابلیس یکی از اهدافش را بیان کرده که قصد دارد بنی آدم را از رسیدن به بهشت ها بازدارد با بی غیرت کردن مردان / به گونه ای دیگر میتوان گفت که ابلیس به حضرت نوح علیه السلام هشدار داده بود که بازهم میتواند مردم را گمراه کند ، هرچند که همه گمراهان پیشین در هنگام طوفان نوح نابود شدند، پس ابلیس میخواهد گمراهی جدیدتر و بدتری را ایجاد کند برای پیروان نوح و اولاد آنان.)

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۱۰ – بحارالأنوار، ج۷۶، ص۱۱۵

هدف از ارائه این محاسبات و احادیث و روایات معصومین علیهم السلام این بود که کاربران بفهمند ، این درخت طوبی غیر ممکن است در یک سیاره  کروی قرار بگیرند. ضمن اینکه کروی گرایان درحدی گردالوگرا هستن که حتی گمان میکنند بهشت و جهنم نیز سیاراتی کروی اند 😂 در حالی که ما میدانیم ، بهشت و جهنم هر یک صفحاتی مسطح اند که خدا برای ایجاد کردن زیبایی هایی بی نظیر در بهشت ، آن را دارای کوه و دره و جنگل و دشت و… کرده هست

و خداوند برای کمتر کردن عذاب برخی از جهنمیان ابدی ، سرزمین هایی مسطح قرار داده و برای شدید تر کردن عذاب برخی از جهنمیان ابدی ، دره ها و چاه ها و چاله هایی را قرار داده هست که در انجا عذاب ها بشدت وحشتناک تر و غیر قابل تصور است ضمن اینکه طبقات جهنم منفی هستند یعنی عذاب در جهنم در طبقه منفی اول خیلی کمتر از طبقه منفی هفت هست.

 و اما در طبقات بهشت کاملا وضعیت متفاوت است و  هرچه بالاتر بروید نعمت های بیشتری بدست میاورید و هرچه پایین تر ، کمتر. بنابرین طبقه مثبت 1 را پایین ترین درجه بهشت میتوان دانست و طبقه مثبت هفت را بهترین و برترین و بالاترین  درجه بهشت.

در کل میتوانیم بهشت و جهنم را به یک آپارتمان تشبیه کنیم که هر طبقه از صفحه آن ها پهناوری  بی انتهایی دارد و اما طبقه همکف این آپارتمان را میتوان سرزمین اعراف نام برد که انجا ، سرزمینی عجیب است زیرا در میان جهنم و بهشت قرار  دارد و کسانی که در اعراف اند اگر شیعه باشند ولی گناهکار ، تا مدتی در همانجا باقی می مانند و منتظر رحمت و بخشندگی خدا هستند تا به بهشت ها بالا بروند و در جهنم سقوط نکنند.


در ادامه مقاله ، مطالب درخصوص بهشت و شیعیان و شهادت ثالثه و برخی احکام هست 👇


الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) {عَنْ قَوْلِهِ} طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ قَالَ شَجَرَهًٌْ فِی الْجَنَّهًِْ أَصْلُهَا فِی دَارِی وَ فَرْعُهَا عَلَی أَهْلِ الْجَنَّهًِْ ثُمَّ سُئِلَ مَرَّهًًْ أُخْرَی فَقَالَ شَجَرَهًٌْ فِی الْجَنَّهًِْ أَصْلُهَا فِی دَارِ عَلِیٍّ وَ فَرْعُهَا عَلَی أَهْلِ الْجَنَّهًِْ قَالَ قِیلَ {قُلْنَا} لَهُ سَأَلْتُکَ {سَأَلْنَاکَ} عَنْهَا {یَا رَسُولَ اللَّهِ} فَقُلْتَ أَصْلُهَا فِی دَارِی وَ فَرْعُهَا عَلَی أَهْلِ الْجَنَّهًِْ فَقَالَ إِنَّ دَارِی وَ دَارَ عَلِیٍّ وَاحِدَهًْ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- امام باقر (علیه السلام) فرمود: از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مورد طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ؛ سؤال شد. فرمود: «درختی است در بهشت که ریشه‌اش در خانه‌ی من و شاخه‌اش بالای سر اهل بهشت است». بار دیگر سؤال شد. فرمود: «درختی است در بهشت که ریشه‌اش در خانه‌ی علی (علیه السلام) و شاخه‌اش بالای سر اهل بهشت است». گفته شد: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! در مورد آن از شما پرسیدم، فرمودید: «ریشه‌اش در خانه‌ی من و شاخه‌اش بالای سر اهل بهشت است»!. فرمود: «خانه‌ی من و خانه‌ی علی (علیه السلام) یکی است».

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۲۹۲ –  فرات الکوفی؛ ص۲۰۹/ نورالثقلین/ البرهان

 شفاعت اهل بیت (علیهم السلام) برای کوری چشم دشمنان شیعه دوازده امامی :

روزی یک نفر از مخالفین شیعه 12 امامی به خدمت امام صادق (علیه السلام) و به ایشان عرض کرد :
👈 اگر روزی یکی از دوستان شما گناهی کند ، عاقبتش چگونه خواهد بود؟

✳️ امام «علیه السلام» در پاسخ به وی فرمودند؛
خداوند به او یک بیماری عطا می‌نماید تا سختی‌های آن بیماری کفارۀ گناهانش شود.

آن مرد دو مرتبه پرسید :
👈 اگر مریض نشد چه ؟

✳️ امام «علیه السلام» مجدد فرمودند؛
خداوند به او همسایه‌ای بد می‌دهد تا او را اذیت نماید و این اذیت و آزار همسایه، کفارۀ گناهانش شود.

آن مرد گفت :
👈 اگر همسایۀ بد نصیبش نشد چه ؟

✳️ امام «علیه السلام» فرمودند؛
خداوند به او دوست بدی می‌دهد تا وی را اذیت نماید و آزار آن دوست بد ، کفارۀ گناهان دوست ما باشد.

آن مرد گفت :
👈 اگر دوست بد هم نصیبش نشد چه ؟!

✳️ امام «علیه السلام» فرمودند ؛
خداوند همسر بدی به او میدهد تا آزارهای آن همسر بد ، کفارۀ گناهانش شود.

آن مرد گفت :
👈 اگر همسر بد هم نصیبش نشد چه ؟

✳️ امام «علیه السلام» فرمودند ؛
خداوند قبل از مرگ به او توفیق توبه عنایت می‌فرماید.

باز هم آن مرد از روی عناد و دشمنی که داشت گفت :
👈 و اگر نتوانست قبل از مرگ توبه کند، چه؟

✳️ امام «علیه السلام» فرمودند؛❗️❗️❗️

«به کوری چشم تو و امثال تو ! ما اهل بیت پیامبر (چون به اذن الله اولی الامر هستیم) او را شفاعت خواهیم کرد تا اجازه ورود بهشت را داشته باشد !.»

📚 عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج۱، ص ۳۴۵


شیعیان دوازده امامی به جهنم ابدی نمی روند اما در صورت بیش از حد گناهکار بودن ، در قبر عذاب میشوند تا در قیامت پاک شوند از گناهان و بتوانند وارد بهشت شوند.:

💎امام صادق علیه السلام فرمودند: جنازه مومن هنگامی که از خانه خود خارج می‌شود، فرشتگان او را تشییع می‌کنند و بر او ازدحام می‌کنند، تا زمانی که بنده مؤمن دفن شود زمین به او گوید: خوش آمدی (مرحبا و اهلا)، دوست داشتم افرادی چون تو بر پشتم راه بروند. پس چون تو را دریابم به زودی خواهی دانست که با تو چگونه رفتار می‌کنم، پس قبر به اندازه چشم اندازه وسعت یابد. دو فرشته قبر بر او وارد می‌شوند و آن‌ها دو نگهبان قبر، نکیر و منکر هستند، پس جان را تا کمرش بر او می‌اندازند و از او می‌پرسند: پروردگار تو کیست؟ می‌گوید: الله؛ می‌گویند: دین تو چیست؟ می‌گوید: اسلام(شیعه دوازده امام/ اسلام یعنی تسلیم بودن امر الله و فرمایشات معصومین علیهم السلام)؛ سپس می‌گویند: پیامبر تو کیست؟ می‌گوید: محمد صلی الله علیه و آله. می‌گویند: امام تو کیست؟ می‌گوید: امیرالمومنین علی علیه السلام اولین و حضرت مهدی (بقیةالله فی الارض)آخرین آنهاست  . (1) .حضرت علیه السلام فرمود: پس منادی از آسمان می‌گوید: بنده من راست گفت، از فاصله بهشت تا قبر او را فرش کنید، و از قبرش دری به سوی بهشت بگشایید، و از لباس‌های بهشتی به او بپوشانید، تا این که نزد ما بیاید، و آن چه نزد ماست برای او بهتر است. سپس به او می‌گویند: بخواب همانند خوابیدن عروس که هیچ ترس و هیجانی در او نیست.
و اگر کافر باشد، فرشتگان لعنت کنان وی را تا قبرش تشییع می‌کنند، وقتی در قبر گذاشته می‌شود، زمین به او می‌گوید: خوش نیامدی به خدا سوگند دوست نداشتم کسی مانند تو بر پشت من راه برود، چاره ای نیست و اکنون خواهی دید با تو چه خواهم کرد، پس بر او فشار می‌آورد تا این که دنده هایش در هم فرو رود.
حضرت علیه السلام فرمود: سپس فرشتگان قبر که نگهبانان آن و نکیر و منکر هستند، بر او وارد می‌شوند. ابو بصیر می‌گوید: عرض کردم: فدایتان شوم؛ آیا بر مومن و کافر به یک صورت وارد می‌شوند؟ فرمود: خیر. و فرمود: کافر را می‌نشانند و روح را در کالبدش می‌دمند و به او می‌گویند: خدای تو کیست؟ با شک و تردید می‌گوید: شنیدم مردم چنین و چنان می‌گفتند. آن‌ها می‌گویند: ندانستی.
و می‌پرسند: دینت چیست؟ باز تردید می‌کند و به او می‌گویند: ندانستی. و می‌پرسند: پیامبر تو کیست؟ می‌گوید: شنیدم مردم چنین و چنان می‌گفتند. فرشتگان به او می‌گویند: ندانستی. و از او درباره امام زمانش می‌پرسند. حضرت فرمود: منادی از آسمان ندا می‌دهد: دروغ گفت بنده من، قبرش را از آتش فرش کنید، و او را لباسی از آتش بپوشانید، و دری به سوی آتش به رویش بگشایید، تا قیامت که نزد ما می‌آید و آن چه نزد ماست برای او بدتر است. پس سه ضربه با گرز بر او می‌زنند، و با هر ضربه آتش از قبرش به آسمان شعله می‌کشد، اگر یکی از این ضربه‌ها بر کوه وارد شود، خاکستر می‌گردد.
امام صادق علیه السلام فرمود: و خداوند مارها را در قبرش مسلط می‌کند تا او را بگزند و شیطان را بر او چیره می‌سازد تا او را غمگین نماید، و عذاب او را مخلوقات خدا، به غیر از جن و انس، می‌شنوند، و فرمود: او صدای حرکت نعلین آن‌ها را و تکاندن دستهایشان را می‌شنود و اینست که خدای متعال می‌فرماید: « ُیثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ وَ یُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِینَ وَ یَفْعَلُ اللَّهُ ما یَشاءُ» [سوره ابراهیم ،آیه ۲۷] {خدا کسانی را که ایمان آورده اند، در زندگی دنیا و در آخرت با سخن استوار ثابت می‌گرداند، و ستمگران را بی راه می‌گذارد، و خدا هر چه بخواهد انجام می‌دهد. }

  • کافی ،ج۳،ص ۱۲۲ – بحارالانوار، ج۶،ص۲۶۴،ح۱۰۸

(1- ذکر شهادت ثالثه کلید ورود به بهشت هست و راهی است برای گذر از پل صراط و نجات از جهنم)

شهادت ثالثه در اذان و همچنین در نماز نیز واجب است:

 شهادت ثالثه حکاکی شده بر پایه‌های ستون های عرش الهی :

امام صادق علیه‌السلام فرمودند:
وقتی خداوند عزیز عرش را آفرید، بر پایه‌های آن نوشت: «لا اله الا اللَّه، محمّد رسول اللَّه علی امیرالمؤمنین.»

✨ شهادت ثالثه بر روی ماه
✨ شهادت ثالثه بر روی خورشید
✨ شهادت ثالثه بر روی کوه‌ها
✨ شهادت ثالثه بر روی زمین‌ها
✨ شهادت ثالثه بر روی آسمان‌ها
✨ شهادت ثالثه بر بال جبرئیل
✨ شهادت ثالثه بر پیشانی اسرافیل
✨ شهادت ثالثه در لوح
✨ شهادت ثالثه بر پایه‌های کرسی
✨ شهادت ثالثه در مجرای آب

📘الاحتجاج، ج ۱، ص ۱۵۸
📘بحار الأنوار، ج ۲۷، ص ۱
📘مدینة معاجز، ج ۲، ص ۳۷۵

قرآن ناطق امام صادق علیه السلام به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله در خصوص ذکر نجات بخش  فرمودند:

إِذَا قَالَ أَحَدُكُمْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّهِ، فَلْيَقُلْ عَلِيٌّ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَلِيُّ اَللَّهِ.

✓ هرگاه اقرار نمودید به ((لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ))،(( مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّه)) پس باید در ادامه بگوئید‌: (( عَلِيٌّ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَلِيُّ اَللَّه)) تا شهادت کامل ادا گردد.

  • 📚بحارالانوار، ج۲۷ ص۱ – 📚بحارالانوار، ج۳۸ ص۳۱۸ – 📚بحارالانوار، ج۸۱ ص۱۱۲ – 📚شرائع الاسلام، ج۱ ص۶۰
  • 📚مدینة معاجز، ج۲ ص۳۷۷ – 📚انوار الساطعة، ج۳ ص۱۹۷ – 📚کشف الغطاء، ج۳ ص۱۴۴
  • 📚انوار النعمانیة، ج۱ ص۱۲۹ – 📚مصباح الفقیه، ج۱۱ ص۳۱۳ – 📚ینابیع الاحکام، ج۳ ص۸۰۸
  • 📚دروس تمهیدیّة، ج۱ ص۲۱۱ – 📚منهاج الصالحین، ج۱ ص۱۸۷ – 📚الکشکول بحرانی، ج۱ ص۲۷۰
  • 📚الاحتجاج طبرسی، ج۱ ص۱۵۸ -📚تنقيح مبانی العروة، ج۲ ص۳۵۵ – 📚درر الاخبار، ص۲۶۰

از آنجا که اکثر شیعیان معمولا یا از این طرف بام می افتند یا از طرف دیگر بام ، بعضی قائل به این شده اند که نماز در هر شرایطی اگر بدون شهادت ثالثه  باشد کاملا باطل است، اما همانطور که میدانید از بسیاری از انحرافات و بدعت ها در زمان غیبت و تقیه گریزی نیست و ائمه علیهم السلام آنرا موقتا بر ما اباحه کرده اند (مثل نماز خواندن در مسجد مسقّف یا خواندن قرآن به شکل مرسوم تا زمانی که مهدی عجل الله ظهور کند و حقیقت کامل را آشکار کند) و لذا بی شک در صورت عدم خوف از ضرر باید نماز با شهادت ثالثه که قطعا بخشی از نماز است و باید خوانده شود، اما در زمان غیبت نمی توان به ابطال نماز سایرین که بدون ذکر شهادت ثالثه خوانده می شود حکم کرد، چنانکه در روایت نقل شده سورة بن کلیب گوید از امام باقر علیه السلام پرسیدم کمترین حد کفایت در تشهد چه میزان است؟ امام علیه السلام فرمودند : شهادتین .

همانطور که دیدید در برخی احادیث حد کفایت شهادت به صورت شهادتین بیان شده که این امر صرفا به دلیل وجوب تقیه در برخی موارد خاص بیان شده. و نکته مهم اینجاست تا زمانی که با سنی ها (عمریون) ارتباطی ندارید یا در اطراف محل زندگی شما وجود ندارند ، باید به  حکم امام صادق علیه السلام که به نقل از پیامبر آن را بیان کرده در خصوص کامل بیان کردن شهادت ثالثه  عمل کرد و اگر آن دسته افراد سنی در نزدیک محل زندگی شما هستند ، در مسجد و مکان های عمومی باید تقیه کرد و کمترین حد کفایت را که شهادتین هست را بجا آورد.

نکته دیگر این است که اگر کسی نمیداند شهادتین کمترین حد کفایت است و درستش این است که در نماز شهادت ثالثه کامل خوانده شود ، نماز آن اشخاص نیز مورد قبول خدا هست ولی بهتر است که به آن دسته شیعیان تذکر داد که تا جایی که میتوانند از شهادت ثالثه بجای شهادتین استفاده کنند. و هر زمان که تقیه لازم بود به خواندن همان شهادتین بپردازند تا جان خود و سایرین را به خطر نیاندازد.


پایان مطالب.


مطلب قبلی :

یکی از حقایق پنهان زمین از مردم – درختان غول پیکر 1

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره مدیر Vlad

مدیر Vlad
ولاد {مدیر تولید محتوای مذهبی در رسانه زمین تخت پارسی} - عکاس ،گرافیست و تدوینگر - محقق ، مستندساز - مدرس رایانه و نرم افزار های adobe (در فضای مجازی)

همچنین بررسی کنید:

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

چت و گفتگو با هوش مصنوعی یا چت و گفتگو با اجنه شیطانی؟ همانطور که …

یک دیدگاه

  1. Avatar
    جواد جعفری

    ادمین محترم ،
    در فیلم آواتار ، حمله کابال به یک سیاره و غارت منابع آن بوضوح نشان داده شده .
    درخت بزرگ آن سیاره که موجب حیات و آبادانی و برکت اهالی آنجا بود مورد حمله قرار گرفت و به آتش کشیده شد .
    در تفسیر فیلم خواندم که این بلا را سر زمین هم آورده اند .
    حتی در اروپا هم اکنون افراد زیادی معتقد به زمین تخت هستند و در خصوص بلاهایی که کابال بر سر زمین و ما آورده اند ، نظیر قطع درختان غول پیکر بحث می کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 4 =

Translate »