آخرین مطالب

مقاله گنبد آسمان و بحرالمکفوف و معنای کلمات و آزمایشی برای اثبات حقانیت بحر المکفوف

نماد زمین تخت پارسی

مقاله گنبد آسمان و بحرالمکفوف + معنای کلمات + آزمایشی برای اثبات حقانیت بحر المکفوف

مدل اسلامی زمین تخت

کلمه گنبد آسمان در چهار زبان دنیا :

در پارسی:
گنبد آسمان و گنبد گردان (گنبد گردون) و گنبد مینا و گنبد دوار / چرخ فلک – گنبد فلک – طاق آسمان – سقف آسمان

در عربی :
قبه – قبه السماء – قبه الفلک – فلک دوار – سقف السماء – سقف

در انگلیسی :
Firmament – Dome – Dome of sky – roof of the sky

توجه : زمین تخت گرایان غربی از کلمه فرمامنت Firmament بیشتر استفاده میکنند برای اشاره به گنبد آسمان

در عبری :
הָרָקִֽיעַ׃
تلفظ  (hā·rā·qî·a‘) راکیآ

زمین تخت گرایان عبری زبان از کلمه הָרָקִֽיעַ راکیا برای اشاره به گنبدآسمان استفاده میکنند و در کتب قدیمی و همچنین مقدس آنها نیز تنها همین کلمه راکیا برای گنبدآسمان به کار رفته

منبعی مرتبط :https://biblehub.com/psalms/19-1.htm#lexicon

—–

پرسش : معنای آسمان چیست؟

پاسخ: آسمان  ترکیبی از  دو واژه است یعنی : آس (آسیاب) + مان (مانند)

آسیاب سنگی است که حول محور تخته سنگی  در چرخش است تا گندم و جو را تبدیل به آرد کند و معمولا یک گاو قوی یا خر را برای چرخاندن آسیاب به کار می گیرند

در ایران باستان اعتقاد بر این بوده که گنبد مانند سقف سنگی یک خانه ساخته شده است و به همین دلیل  گنبد را آسِ مان =آسِمان نامیدند
و این هم یعنی واژه آسمان خود به معنای گنبد سنگی است که مانند سنگ آسیاب دور تخته سنگی در چرخش هست که اینطور میتوان گفت گنبد دور صفحه زمین  مسطح ما در چرخش است

اما این تعاریف بالا اشتباهاتی دارند.

در اسلام (تشیع / احادیث 14 معصوم و آیات قرآن) اعتقاد بر این است که گنبد بر زمین بافته شده (والسماء ذات الحبک / در تفسیر آیه  امام رضا علیه السلام کلمه حبک را به معنای بافته شدن گنبداسمان به زمین معرفی کرده است /رجوع شود به تفسیر البرهان در ذیل ایه مربوطه این حدیث وجود دارد)
بجز حدیث بیان شده ، ذوالقرنین رحمت الله علیه نیز فرموده است : دو چیز ثابت و ایستاده زمین و گنبدآسمان است و دو چیز در چرخش خورشید و ماه اند
این هم یعنی اینکه فلک دوار= گنبد دوار به اجرام معلق در زیر گبند آسمان گفته میشود و همین که میگوییم گنبد دوار یا فلک دوار باید توجه کنید که منظور خود گنبد نیست بلکه اجرام زیر آن گنبد مانند خورشید و ماه و کواکب و ستارگان اند که می چرخند و همه اجرام آسمانی بالای صفحه زمین و در بین گنبدها و در زیر گنبد های هفت گانه معلق و در چرخش اند.

قَارِئاً لِلْکُتُبِ قَالَ: قَرَأْتُ فِی بَعْضِ کُتُبِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّ ذَا الْقَرْنَیْنِ لَمَّا فَرَغَ مِنْ عَمَلِ السَّدِّ انْطَلَقَ عَلَی وَجْهِهِ فَبَیْنَا هُوَ یَسِیرُ وَ جُنُودُهُ إِذْ مَرَّ بِرَجُلٍ عَالِمٍ فَقَالَ لِذِی الْقَرْنَیْنِ أَخْبِرْنِی عَنْ شَیْئَیْنِ مُنْذُ خَلَقَهُمَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَائِمَیْنِ وَ عَنْ شَیْئَیْنِ جَارِیَیْنِ وَ عَنْ شَیْئَیْنِ مُخْتَلِفَیْنِ وَ عَنْ شَیْئَیْنِ مُتَبَاغِضَیْنِ
فَقَالَ لَهُ ذُو الْقَرْنَیْنِ
أَمَّا الشَّیْئَانِالْقَائِمَانِ فَالسَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ
وَ أَمَّا الشَّیْئَانِ الْجَارِیَانِ فَالشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ
وَ أَمَّا الشَّیْئَانِ الْمُخْتَلِفَانِ فَاللَّیْلُ وَ النَّهَارُ

وَ أَمَّا الشَّیْئَانِ الْمُتَبَاغِضَانِ فَالْمَوْتُ وَ الْحَیَاهُ قَالَ فَانْطَلِقْ فَإِنَّکَ عَالِمٌ.

کتاب : الخصال ج1 ص59

————-
(ترجمه کوتاه)
ذوالقرنین رحمت الله علیه فرمود:
دو چیز ثابت و ایستاده زمین و (گنبد) آسمانهاست
دوچیزی که در جریان و در چرخش اند خورشید و ماه هستند
دو چیز مختلف شب و روزاند


سماء چیست؟

سماء که در فارسی آسمان معنا میشود در واقع به معنای منبع آب هست و دریایی خود دار که بر زمین سقوط نمی کند زیرا با قدرت خدا در آسمان نگهداشته شده  و این کلمه  سماء ترکیبی از وسم + ماء که در نتیجه به طور خلاصه میشود : سَ+ماء  .

  هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَليمٌ [29 بقره]

او كسى است كه همه‌ي آنچه را در زمين وجود دارد را براى شما آفريد؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان ترتیب داد ؛ و او به هر چيزى دانا است.

——–

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- قَالَ عَلِیّ (علیه السلام) لِبَعضِ الیَهُودِ وَ قَد سَأَلَهُ عَن مَسَائِلَ: سُمِّیَتِ السَّمَاءُ سَمَاءً لِأَنَّهَا وَسْمُ الْمَاءِ یَعْنِی مَعْدِنَ الْمَاء.

امام علی (علیه السلام) حضرت علی (علیه السلام) در پاسخ به سؤال یک نفر یهودی که در مورد مسائلی از او سؤال کرده‌بود،
فرمود: الله ، آسمان را از آن جهت «سماء» نامیده‌اند، که «وسم الماء» به معنی «معدن آب» است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۱۲
 نورالثقلین/ بحارالأنوار، ج۱۰، ص۱۳
در بالای زمین وسم ماء (سماء / منبع آب) است
در بالای زمین وسم ماء (سماء / منبع آب) است

—–

▪️فی خَبَرِ الشَّامِیِّ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام: أَنَّهُ سَأَلَهُ مِمَّ خُلِقَ السَّمَاوَاتُ قَالَ مِنْ بُخَارِ الْمَاءِ وَ سَأَلَهُ عَنْ سَمَاءِ الدُّنْیَا مِمَّا هِیَ قَالَ مِنْ مَوْجٍ مَکْفُوفٍ وَ سَأَلَهُ کَمْ طُولُ الْکَوَاکِبِ وَ عَرْضُهُ قَالَ اثْنَا عَشَرَ فَرْسَخاً فِی اثْنَیْ عَشَرَ فَرْسَخاً وَ سَأَلَهُ عَنْ أَلْوَانِ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ أَسْمَائِهَا فَقَالَ لَهُ اسْمُ السَّمَاءِ الدُّنْیَا رَفِیعٌ وَ هِیَ مِنْ مَاءٍ وَ دُخَانٍ وَ اسْمُ السَّمَاءِ الثَّانِیَةِ قَیْدُومٌ وَ هِیَ عَلَی لَوْنِ النُّحَاسِ وَ السَّمَاءُ الثَّالِثَةُ اسْمُهَا الْمَارُومُ وَ هِیَ عَلَی لَوْنِ الشَّبَهِ وَ السَّمَاءُ الرَّابِعَةُ اسْمُهَا أرفلون وَ هِیَ عَلَی لَوْنِ الْفِضَّةِ وَ السَّمَاءُ الْخَامِسَةُ اسْمُهَا هیعون وَ هِیَ عَلَی لَوْنِ الذَّهَبِ وَ السَّمَاءُ السَّادِسَةُ اسْمُهَا عَرُوسٌ وَ هِیَ یَاقُوتَةٌ خَضْرَاءُ وَ السَّمَاءُ السَّابِعَةُ اسْمُهَا عَجْمَاءُ وَ هِیَ دُرَّةٌ بَیْضَاءُ.

در خبر شامی است که از امیر المؤمنین علیه السّلام پرسید: سماوات از چه چیزی آفریده شدند؟
امام علی علیه السلام فرمودند : سماوات از بخار آب خلق شده اند،
آن مرد اهل شام مجددا پرسید سماء دنیا از چیست؟
امام فرمودند :، از دریایی خود دار خلق شده است ،
آن مرد پرسید پهنا و درازای ستارگان چند است؟
امام فرمودند : طول  ۱۲ فرسخ در  عرض ۱۲ فرسخ،
و آن مرد اهل شام سوالی دیگر درباره رنگ هفت آسمان و نامشان پرسید،
امیرالمومنین علی علیه السلام نیز در پاسخ آخر فرمودند : نام آسمان اول دنیا رفیع است و از آب و دود ساخته شده است،
و نام آسمان دوم «قیدوم» است و به رنگ مس،
و نام آسمان سوّم «ماروم» به رنگ مس زرد،
نام چهارم «ارفلون» به رنگ نقره،
و نام پنجم «هیعون» و به رنگ طلا است
و نام ششم «عروس» و از یک دانه یاقوت سبز است
و نام هفتم «عجماء» و یک در سپید است.

📚الخصال: ۳
📚العلل: ج۲، ص۲۸۰
📚العیون: ج۱، ص۲۴۱

—–

🍃قالَ فَأَخْبِرْنِي مَا بَالُ سَمَاءِ اَلدُّنْيَا خَضْرَاءُ قَالَ يَا اِبْنَ سَلاَمٍ اِخْضَرَّتْ مِنْ جَبَلِ قَافٍ قَالَ صَدَقْتَ يَا مُحَمَّدُ فَأَخْبِرْنِي مِمَّ خُلِقَتْ قَالَ خُلِقَتْ مِنْ مَوْجٍ مَكْفُوفٍ قَالَ وَ مَا اَلْمَوْجُ اَلْمَكْفُوفُ قَالَ يَا اِبْنَ سَلاَمٍ مَاءٌ قَائِمٌ لاَ اِضْطِرَابَ لَهُ وَ كَانَتِ اَلْأَصْلُ دُخَاناً…⚘

⚘عبدالله بن سلام رئیس یهودی‌ها‌ی مکه، سوالاتی از پیامبر خدا صلی الله علیه وآله می‌پرسه و بعدش شیعه میشه، یکی از این پرسش‌ها درمورد خلقت آسمانه، بن سلام به پیامبر خدا صلی الله علیه وآله میگه: به من اطلاع بده که چرا رنگ آسمانِ دنیا آبی هست؟ پیامبر خدا صلی الله علیه وآله گفتند: ای بن سلام! آسمان به تاثیر رنگِ کوه قاف، آبی شده، پس بن سلام گفت: حقیقت رو میگی، پس به من بگو آسمان از چی خلق شده؟ پیامبر صلی الله علیه وآله گفتند: از موج مکفوف، بن سلام گفت: موج مکفوف چیه؟ پیامبر صلی الله علیه وآله گفتند: آبی ایستاده و بدون لرزش و اصل خلقت آن از یک دود است…🍃

📚بحار الأنوار ج ۵۷، ص ۲۴۱

—–
🍃أنَّهُ سَأَلَ النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله مَا بَالُ النُّجُومِ تَسْتَبِینُ صِغَاراً وَ کِبَاراً وَ مِقْدَارُ النُّجُومِ کُلُّهَا سَوَاءٌ قَالَ صلی الله علیه وآله: لِأَنَّ بَیْنَهَا وَ بَیْنَ سَمَاءِ الدُّنْیَا بِحَاراً یَضْرِبُ الرِّیحُ أَمْوَاجَهَا فَلِذَلِکَ تَسْتَبِینُ صِغَاراً وَ کِبَاراً وَ مِقْدَارُ النُّجُومِ کُلُّهَا سَوَاءٌ.⚘

⚘ راوی از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله پرسید، چرا ستارگان، کوچک و بزرگ به چشم می‌آیند با اینکه همه در اندازه برابرند؟
پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: زیرا میان ستارگان و سقف آسمان دنیا ، دریاهایی است که باد و طوفان امواج آن‌ها را می‌زند (=روی آب موج ایجاد میکند)؛ به این سبب، ستارگان کوچک و بزرگ دیده می‌شوند، در حالی که درحقیقت  اندازه‌ی همه ی ستارگان برابر و یکسان است .🍃

📚علل الشرائع: ج ۲، ص ۱۵۶/ بحارالأنوار، ج۵۵، ص۸۰

—-

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- ثُمَّ أَنْشَأَ سُبْحَانَهُ رِیحاً اعْتَقَمَ مَهَبَّهَا وَ أَدَامَ مُرَبَّهَا وَ أَعْصَفَ مَجْرَاهَا وَ أَبْعَدَ مَنْشَأَهَا فَأَمَرَهَا بِتَصْفِیقِ الْمَاءِ الزَّخَّارِ وَ إِثَارَهًِْ مَوْجِ الْبِحَارِ فَمَخَضَتْهُ مَخْضَ السِّقَاءِ وَ عَصَفَتْ بِهِ عَصْفَهَا بِالْفَضَاءِ تَرُدُّ أَوَّلَهُ عَلَی آخِرِهِ وَ سَاجِیَهُ عَلَی مَائِرِهِ حَتَّی عَبَّ عُبَابُهُ وَ رَمَی بِالزَّبَدِ رُکَامُهُ فَرَفَعَهُ فِی هَوَاءٍ مُنْفَتِقٍ وَ جَوٍّ مُنْفَهِقٍ فَسَوَّی مِنْهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ جَعَلَ سُفْلَاهُنَّ مَوْجاً مَکْفُوفاً وَ عُلْیَاهُنَّ سَقْفاً مَحْفُوظاً وَ سَمْکاً مَرْفُوعا.

امام علی (علیه السلام) [حضرت علی (علیه السلام) در نهج‌البلاغه در ذکر خلقت آسمان‌ها فرمود]: سپس [خدا] بادی عقیم (غیر باران‌زا) را آفرید که از جایی دور و نامعلوم ،پیاپی و به‌شدّت وزید.
سپس به باد امر کرد تا آب خروشنده را بگرداند و موج دریای عظیم  را برانگیزاند.
باد چنان‌که گویی مشکی را می‌جنباند، سر آب را به پایان آن برد و جنبنده آن را به آرام رساند [و آب را زیرورو کرد] تا آنکه موج‌های بزرگ و سنگینی زا بلند کرد و بر اثر آن کف بر روی آب می‌افکند.
پس آن کف را در گستردگی هوا و فضا بالا برد و از آن هفت آسمان برآورد. در زیر هر آسمان هم دریایی (موجی) پدید آورد تا مانع فرو ریختن (سقف) آن گردد
و در بالای آن (موجی یا همان دریایی خود دار که خلق نمود) آسمان  را نیز به شکل سقفی محفوظ و بلند و افراشته ایجاد کرد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۱۴

 نورالثقلین/ بحارالأنوار، ج۵۴، ص۱۷۷

اما بحر المکفوف چیست ؟

بحر المکفوف یا دریای بازداشته شده به دریایی میگویند که بین آسمان و زمین در جریان باشد
و علت نامگذاری آن هم بخاطر این است که نگاه داشته شده تا بر زمین نیوفتد

در احادیث اشاراتی به این دریا شده است :

امام جواد فرموده است : من از پدرم از پدرانم از پیامبر (ص) از جبرائیل از پروردگار جهانیان شنیدم که فرمود :

میان آسمان و زمین دریایی است. غبارناک و پر موج که در آن مارهائی عظیم الجثه بسیار بزرگ زندگی میکنند .
بحار الانوار ،ج 50 ، ص 56

(یعنی اهل آسمان همان موجودات درون بحر المکفوف اند+ملائکه-ولاغیر)

امام سجاد  فرمود : خداوند برای مردم خلق فرمود، دریایی بین آسمان و زمین که جایگاه چرخش خورشید و ماه و ستارگان روی آن دریا و بر روی یک فلک قرار دارد.

کافی/جلد ۱۵ (حدیث البحر مع الشمس)
ص ۲۰۹ الی ۲۱۱


بحرالمکفوف، دریایی بین زمین و گنبد آسمان است که  بعنوان موجی خود دار در نهج البلاغه  و سایر کتب روایی و حدیثی معتبر شیعه آمده است و خورشید و ماه اگر درونش فرو بروند کسوف و خسوف رخ می دهد :

–متن عربی حدیث درباره بحرالمکفوف =دریایی  بازداشته شده میان زمین و گنبدآسمان —

و عنه، قال: حدثني أبي، عن الحسن بن محبوب، عن عبد الله بن سنان، عن معروف بن خربوذ، عن الحكم بن المستنير، عن علي بن الحسين (عليهما السلام) قال: «إن [من الأوقات التي قدرها الله للناس مما يحتاجون إليه، البحر الذي خلقه الله بين السماء و الأرض، فإن الله قدر فيه مجاري الشمس و القمر و النجوم و الكواكب، ثم قدر ذلك كله علي الفلك، ثم وكل بالفلك ملكا معه سبعون ألف ملك يديرون الفلك، فإذا دارت الشمس و القمر و النجوم و الكواكب معه نزلت في منازلها التي قدرها الله فيها ليومها و ليلتها.

و إذا كثرت ذنوب العباد، و أراد الله أن يستعتبهم بآية من آياته، أمر الملك الموكل بالفلك أن يزيل الفلك الذي عليه مجاري الشمس و القمر و النجوم و الكواكب، فيأمر الملك أولئك

السبعين ألف ملك أن يزيلوا الفلك عن مجاريه- قال- فيزيلونه، فتصير الشمس في ذلك البحر الذي يجري فيه الفلك، فيطمس حرها و يتغير لونها.

و إذا أراد الله أن يعظم الآية طمست الشمس في البحر علي ما يحب الله أن يخوف خلقه بالآية، فذلك عند شدة انكساف الشمس، و كذلك يفعل بالقمر، فإذا أراد الله أن يخرجهما و يردهما إلي مجراهما، أمر الملك الموكل بالفلك أن يرد الشمس إلي مجراها، فيرد الملك الفلك إلي مجراه، فتخرج من الماء و هي كدرة، و القمر مثل ذلك».

ثم قال علي بن الحسين (عليهما السلام): «إنه لا يفزع لهما و لا يرهب إلا من كان من شيعتنا، فإذا كان ذلك فافزعوا إلي الله و ارجعوا».

ترجمه :

حَکَم بن مُستَنیر، از علی بن حسین (یعنی امام سجاد(علیه السلام) روایت کرده است که فرمود:

یکی از زمان‌هایی که خداوند به خاطر نیاز مردم به آن مقدّر فرموده، ( بحرالمکفوف ) دریایی است که خداوند بین آسمان و زمین خلق کرد،

سپس مدار خورشید و ماه و ستارگان و سیّارات را در آن دریا قرار داد،

پس همه این مجموعه را در فَلَک قرار داد.

سپس فرشته ای را که هفتاد هزار فرشته تحت امر او بودند را برای  فلک  گماشت،

و آن هفتاد هزار ملک(فرشته)، فلک را می‌چرخانند
و این چرخش خورشید و ماه و ستارگان و سیارات در پی چرخش گنبد دوار ، باعث می‌شود آنها در هر روز و شب در آن منزلی که خدا مقدّر فرموده قرار بگیرند.

وقتی گناه بندگان زیاد شود و خداوند بخواهد با آیتی از آیاتش آنها را مؤاخذه کند،

به فرشته ای که بر فلک مربوطه  گماشته شده است، امر می‌کند فلکی را که مدار خورشید و ماه و ستاره و سیاره در آن است از مجرا و محل همیشگی خود منحرف کند.

آن فرشته(=فرمانده) به هفتاد هزار ملائکه تحت امرش همین دستور را می‌دهد و آنها اطاعت می‌کنند،

در نتیجه خورشید به آن دریایی که فلک در آن جاری است، سقوط میکنند و دما و حرارتش از بین می‌رود و رنگش تغییر می‌کند.

و هرگاه خداوند بخواهد آن آیت و نشانه را عظمت بیشتری بدهد، خورشید در آن دریا کاملاً فرو می‌رود، (یعنی خورشید گرفتگی کلی)

به خاطر این که خداوند می‌خواهد با این نشانه خلق خود را بترساند و بیم دهد و این حالتی است که کسوف کامل اتفاق می‌افتد.

و همین اتفاق در مورد ماه نیز به وقوع می‌پیوندد

 سپس وقتی خدا اراده کند آن دو را (از درون بحرمکفوف / دریایی خود دار میان زمین و گنبدآسمان) حارج می سازد و در مدار اصلی خود قرار می دهد،

به فرشته مسئول امر می‌کند خورشید را به مدار خود برگرداند و آن فرشته ، فلک را بر مجرای خود بازمی گرداند

و خورشید از درون آب ها بیرون می آید در حالی که کدر و تیره رنگ است؛

و همین طور است درباره خسوف ماه (که البته در حین وارد شدن ماه به درون بحرالمکفوف تنها رنگش تغییر میکند).

سپس امام علی بن حسین (=سجاد) علیه السلام فرمودند: تنها شیعیان ما از این دو آیت و نشانه- کسوف و خسوف- می‌ترسند. پس وقتی این واقعه رخ می‌دهد، از عظمت و قدرت  خدا بترسید و به سوی او بازگردید و توبه کنید (تا عذابی برایتان نازل نشود=گرانی ،قحطی یا بلاهایی مانند زلزله و سایر….).

منابع : تفسیر البرهان –  تفسير القمّي ج2: ص14

منبع دیگر : کتاب الکافی : حدیث البحر مع الشمس


هم اکنون باید گفت : منطقه دارای گازهای قابل تنفس  در حقیقت جو زمین است
و جو زمین سماء نیست  و همچنین هوا نیز به معنای اصلی  آسمان هم نیست
چراکه خود آسمان به معنای گنبد است و گنبد نیز در عربی یعنی قبة
و سماء نیز از وسم ماء میاید یعنی منبع اب و اشاره ای است به منابع آب و موجی بازداشته شده که بحرالمکفوف نیز به آن میگویند که در فارسی میشود دریایی خود دار که در زیر سقف یا گنبدآسمان قرار گرفته و با قدرت خداست که بر زمین سقوط نمیکند و البته آزمایشاتی علمی نیز در تایید حقانیت آن وجود دارد

یک #شوخی نسبتا جدی 😄:
کروی گرایان عزیز ، حسابی با این مقاله ضربه فنی شدید و دیگه حتی نمیتونید واژه آسمان رو به کار ببرید در گفتگو هاتون چون خود این واژه به معنای گنبد است و مخصوص زمین تخت گرایان هست 🙂

نکته : آسمان چون به گنبد سنگی اشاره دارد لفظی از بیخ و بن غلط و نادرست محسوب میشود چون همانطور که میدانید جنس گنبد آسمان طبق روایات و احادیث و نظرات محدثین شیعه(اهل حدیث) این است که گنبد از جنس کریستالی و شیشه ای هست و مانند لنز و عدسی عمل میکند (اشاره به مستند دوم و سوم از فصل دوم  مستندات زمین تخت پارسی)

و سماء نیز  به معنای وسم سماء است که به بحرالمکفوف اشاره دارد که آن دریایی خود دار و پر موج است در بین گنبد های هفتگانه
بنابرین حساب سماء (منبع آب و دریای خود دار) با قبة (گنبد) جداست.

 


الباقر (علیه السلام)- لَمَّا قَالَ اللَّهُ تَعَالَی یا أَرْضُ ابْلَعِی ماءَکِ قَالَتِ الْأَرْضُ إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَبْلَعَ مَائِی فَقَطْ وَ لَمْ أُومَرْ أَنْ أَبْلَعَ مَاءَ السَّمَاءِ فَبَلَعَتِ الْأَرْضُ مَاءَهَا وَ بَقِیَ مَاءُ السَّمَاءِ فَصُیِّرَ بَحْراً حَوْلَ السَّمَاءِ وَ حَوْلَ الدُّنْیَا وَ الْأَمْرُ وَ الْجَوَابُ یَکُونَانِ مَعَ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالْأَرْضِ وَ بِالسَّمَاءِ.

🔖 امام باقر (علیه السلام) می فرمایند

وقتی خداوند متعال ( بعد از طوفان نوح ) فرمود: یا أَرْضُ ابْلَعِی ماءَکِ (ای زمین آب خود را فرو ببر )
زمین گفت: «من فقط مأمورم آب روی سطح خودم را فروببرم و دستورداده نشده‌ام آب آسمان را فروببرم» .
پس زمین فقط آب های سطحی خود را فروبرد و آب آسمان را فرو نبرد و در همانجا باقی ماند.
بنابراین اطراف آسمان و اطراف دنیا، دریایی خود دار و بازداشته شده تشکیل شد. و دستور و جواب به آسمان و زمین به‌وسیله‌ی فرشته‌ای که کار زمین و آسمان به او واگذارشده، انجام می‌شود.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۶۷۸
بحار الأنوار، ج۱۱، ص۳۲۴/ العیاشی، ج۲، ص۱۴۹
تفسیر برهان
http://lib.eshia.ir/71664/3/112
سفینه البحار قمی
http://lib.eshia.ir/10372/8/146

پرسش : چرا بحرالمکفوف سقوط نمیکند ؟؟؟
پاسخ : یه بطری یا لیوانی از آب رو بردارید و برعکسش کنید ، خواهید دید که آب سقوط نمیکنه
برای درک بهتر آزمایش زیر رو تماشا کنید

 

بر طبق بسیاری از روایات و احادیث : خداوند با قدرت خودش دریای زیر گنبد را معلق نگهداشته تا بر زمین سقوط نکند
و همچنین با توجه به ازمایش فوق نیز دیدید که وجود بحرالمکفوف به سادگی امکان پذیر است و اصلا چیز عجیب و دور از ذهنی نیست


رویت ستارگان درون بحر المکفوف و حرکت امواج آب با تلسکوپ

حرکت شهاب از درون بحرالمکفوف :

 

بخشی از دعای عرفه :

یَا مَنْ کَبَسَ الْأَرْضَ عَلَى الْماءِ وَسَدَّ الْهَواءَ بِالسَّماءِ،

ای آن‌کسی که زمین را بر روی آب انباشته کردی و هوا را به وسیله معدن آب (=سماء) سد بستی

 

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره مدیر Vlad

مدیر Vlad
ولاد {مدیر تولید محتوای مذهبی در رسانه زمین تخت پارسی} - عکاس ،گرافیست و تدوینگر - محقق ، مستندساز - مدرس رایانه و نرم افزار های adobe (در فضای مجازی)

همچنین بررسی کنید:

آلبرت انیشتین بزرگترین فریبکار تاریخ

انیشتین بزرگترین فریبکار تاریخ

آلبرت انیشتین یکی از بزرگترین فریبکاران تاریخ علم که باعث و بانی اوضاع فعلی جهان …

19 دیدگاه

  1. Avatar

    سلام با توجه به زمین های چندگانه و اینطور که من متوجه شدم، وقتی از دیوارهای دور زمین مسطح عبور کنیم به انتهای گنبد آسمان که به زمین میخوره می رسیم و از این گنبد و سپر عبور کنیم به زمین دوم می رسیم؟ یعنی منظورم اینه که از روی زمین اول که راه میریم، می رسیم به زمین دوم در صورت رد شدن از گنبد؟

  2. Avatar

    واقعاً متأسفم برای مسئولان این کشور و علما که دانستن چنین حقایقی رو از مردم دریغ می کنند. روایات و احادیثی زیاد به این آسمان ها و زمین ها اشاره می کنند و توی همین روایاتی و احادیثی که شما آوردید، دروغ های ناسا و شرقی و غربی ها آشکار میشه. میخوام بدونم توی این نظام آموزشی چیکار می کنن. از بچگی تو مدرسه بجای اینکه احادیث و روایات معصومین رو بهمون یاد بدن در هر زمینه ای، چرت و پرت های غربی ها رو یاد میدنو اون موقع باید الان این حقیقت رو بفهمیم. منم اول تو کفم نمی رفت ولی با دلایل علمی و نهایتاً با احادیث به قطعیت رسیدم. کاش تو بچگی این احادیث رو به ما می گفتن. متأسفانه الان خیلی تو کفشون نمیره که زمین تخت باشه. همه این دلایل و مستندات و احادیث رو میاری قبول نمی کنن و از همه بدتر علما هستند که نمیدونم دقیقاً این وسط نقش چی رو ایفا می کنن؟ مگه نباید علما مردم رو از جهل نجات بدن و حقیقت رو بگن؟ پس چرا چندین سال از دروغ غربی و شرقی ها میگذره و چیزی نمیگن و بدتر از همه حرف های اونا رو هم تصدیق می کنند؟

  3. Avatar

    همین امروز صحبت های یکی روحانی رو توی کلپی راجب رد زمین تخت گوش میدادم، دقیقاً داشت حرف ناسا رو تأیید می کرد.

  4. Avatar

    سلام خسته نباشید
    مطمئنید بحر المکفوف تا اسمان هفتم ادامه داره
    یعنی ایا روایاتی هست که نشون بده بحرالمکفوف چسبیده به گنبد هفتمه؟

    • مدیر Vlad

      سلام ، تاجایی که اطلاع داریم ، بین هر گنبد آسمان تا گنبدآسمان دیگر با دریاهایی بازداشته شده و خود دار فواصل پرشده .
      —-
      احادیثی که در این رابطه هست کم یابن و هرچه که پیدا کردیم تا کنون در همین مقالات سایت و مستندات ویدیویی و مذهبی زمین تخت پارسی ارائه میشن .

      اگر روزی احادیث بیشتری پیدا کردیم ، اگر لازم بود اصلاحاتی جدید روی مدل ها پیاده سازی میکنیم و اگر چیز جدیدی توشون نبود که باعث اعمال تغییرات در مدل ها بشه ، پس در نتیجه در ادامه توضیحات همین مطالب و افزایش جزییات خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 1 =

Translate »