آخرین مطالب
آیا زمین میتواند مسطح باشد؟

آیا زمین میتواند مسطح باشد؟

این سوال بسیار خوبی است. آیا واقعا زمین میتواند یک صفحه یا دیسک مسطح باشد؟ قطعا پرسش این سوال در قرن 21، بسیار خنده دار جلوه می کند چرا که اکثریت مردم از سنین ابتدایی، آموخته اند که زمین یک کره درحال چرخش به دور خود و به دور خورشید است.

بنابراین برای اکثریت مردم خنده دار و مضحک به نظر میرسد. اما علت مضحک به نظر رسیدن تصور مسطح بودن زمین چیست؟ بیاید بررسی کنیم.

  1. تصور نادرستی که رسانه ها و جریان اصلی علم از مسطح بودن زمین در ذهن مردم ایجاد کرده اند.
  2. تصور نادرستی که مردم، خودشان در ذهن دارند چون هیچ تصویر پیش فرضی از یک زمین مسطح در ذهن ندارند.

این دو عامل، از جمله مهم ترین عوامل مضحک به نظر رسیدن یک زمین مسطح می باشد. اگر شخصی هستید که برای اولین بار درحال آغاز تحقیقات در رابطه با زمین مسطح هستید و هنوز هیچ اطلاعات درستی از منابع درست ندارید، به احتمال زیاد، تصور شما از زمین تخت مانند تصویر زیر است:

آیا زمین میتواند مسطح باشد؟

تصور اشتباه از مدل زمین مسطح

اکثریت مردم تصور می کنند که زمین یک تکه سنگ، یک دیسک، یک مکعب و یا یک صفحه صاف صیقلی است که در فضا و میان ستارگان و ماه و خورشید قرار گرفته و آب اقیانوس ها از لبه های زمین درحال جاری شدن به فضا هستند و در این میان، خورشید با اندازه صد ها برابر زمین درحال روشن کردن تمامی صفحه زمین می باشد.

پس منطقی است که مضحک به نظر برسد. کسانی که چنین تصوری دارند، عملا از 100 درصد مدل زمین مسطح بی اطلاع هستند. تصورات اشتباهی مانند تصاویر زیر در اذهان مردم جا افتاده است:

آیا زمین میتواند مسطح باشد؟

تصاویر بالا تصورات اشتباهی از زمین مسطح هستند

شاید حتی در ذهن خود شما که الان درحال خواندن این متن هستید، چنین تصاویری نقش بسته اند و به عنوان تصور درستی از یک زمین مسطح خنده دار مورد قبول شما هستند. شاید علت تمسخر شما همین تصورات اشتباه ذهن شما باشد.

باز در اینجا به سوال ابتدایی باز میگردیم:

  • آیا زمین میتواند مسطح باشد؟
  • زمانی که می گوییم زمین یک کره است، دقیقا منظور چیست؟
  • یا زمانی که میگوییم زمین مسطح است، منظورمان چیست؟

خیلی ها تصور اشتباهی از شکل هندسی در زمین تخت یا زمین تخت دارند و فکر می کنند اگر زمین تخت باشد باید حتماً به انتهای اون برسیم و به ناکجا آباد پرتاب بشیم!! در صورتی که در زمین مسطح لبه ای وجود ندارد و انتهای زمین چیزی که در تصورات هست قدری با واقعیت تفاوت دارد. بسیاری از تصورات باستانی از زمین تخت، به لبه زمین اشاره دارند. در قرون وسطی، بسیاری از اروپاییان باورمند به مسطح بودن زمین، به وجود لبه زمین باور داشتند و تا سالها بعد که اروپاییان با کشتی به گشت و گذار در اقیانوس ها میپرداختند، همیشه نگران از رسیدن به لبه های زمین بودند و تصور میکردند آب اقیانوس ها درحال سرازیر شدن در فضای خارج از زمین است.



 

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره بهرام

بهرام
زمان خود را به بهتر کردن خود با مطالعه نوشته های دیگران اختصاص دهید. بنابراین شما به سادگی آنچه را بدست می آورید که دیگران سخت برای آن زحمت کشیده اند.

همچنین بررسی کنید:

بمب اتمی

دروغ بودن سلاح هسته ای – (قسمت 10) برجام

فکر می کنید که چرا ایران در موضوع برجام پای کشور ژاپن را وسط کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + نه =

Translate »