آخرین مطالب

2 – پرسش و پاسخ : حرکت پشه و مثال قطار یا ماشین

در زمین تخت آزمایشی هست که هلی کوپتر به سمت بالا بصورت عمودپروز برود، و در جایی ثابت باشد، پس از گذشت چند ساعت بصورت عمود پایین بیایید نباید در همان جای قبلی باشد چرا که زمین در مدل کروی در حال چرخش است.

کروی گرایان در پاسخ به این موضوع مثال ماشین و قطار را عنوان می کنند که اگر پشه داخل ماشین باشد، با خود ماشین حرکت می کند. به معنی اینکه جَو داخل ماشین و قطار با خود ماشین حرکت می کند.

در ابتدا باید این رو بدونیم که مقایسه ی ماشین ببا زمین کروی به هیچ عنوان مقایسه درستی نیست به دلیل اینکه اجزای روی زمین با اجزای ماشین بسیار متفاوت هستند هم از نظر عملکرد و هم از نظر مقایس اندازه گیری ها.

و کُل ماشین در حال حرکت است و نه چرخش به دور خودش! چنینی بگیریم که کل زمین تخت همراه گنبد و …. با شتاب حرکت بدهیم و بگوییم چرا ما به یک طرف نمی چسبیم! در کنارش باید بدونیم که در همون زمین کروی هم میزان غلظت جو متفاوت هست در حالیکه داخل ماشین چنینی نسبیتی وجود ندارد.

در زمین کروی اگر قرار بود جو با خود زمین بچرخد به دلیل وجود همان گازهایی مثل اکسیژن که تنفس می کنیم و خود علم می گوید هست اما نمی بینید و شبه علم گراها فراموش می کنند که هست، نه بادی بود نه جریانی بود و نه هیچ چیزی حرکت نمی کرد مگر با استفاده از شتاب! پس بالن چگونه در زمینی حرکت می کند که زمینش قفل است؟ (به دلیل  تفاوت جریان شتاب مثال بالن آورده شده)

و اما داخل ماشین!

داخل ماشین اگر خلاء بود که ماشین دفرمه میشد و اصلاً نمی توانستید داخل آن را ببینید! داخل ماشین هوا است! گاز! داخل ماشین با گاز پر شده! با گاز هایی مثل اکسیژن و … که تنفس هم می کنیم! زمانی که پشه داخل ماشین است گویی که کنار جسم قرار دارد و بین هوا است، با هوا حرکت می کند! به دلیل نوع فیزیکی که دارد توانایی حرکت بین این مواد را دارد اما یادتان نرود که همان هوا توانایی نگه داشتن اون پشه رو هم دارد و خود پشه رو با هوا حرکت می دهد.

جدا از اینکه خاصیت فیزیکی پشه طوری است که می تواند بین بین این هوا حرکت کند، یعنی می تواند با مواد هوا معلق باشد و به دلیل اینکه خود اون حجم هوا داخل ماشین با ماشین حرکت می کند ثابت باشد و هم به اطراف حرکت کند.

شبه علم گراها (کروی گراها) فراموش می کنند هوا ماده است؟!

این مثال کروی گراها در حقیقت ثابت می کند که جو با زمین حرکت نمی کند و آزمایش هلی کوپتر اثباتی بر زمین تخت می باشد. ماشین با شتاب به جلو می رود، شما را روی صندلی نگه می دارد، اگر صندلی نباشد که با ماشین حرکت نمی کنید به همین دلیل در مااشین و جت های جنگنده که بالا سرعت بالا حرکت می کنند کسیکه نسته به داخل صندلی فشار داده می شود.

در همین مثال ماشین و پشه وقتی تغییر سرعت اتفاق می افتد، تمام سرنشینان اغییرات سرعت را حس می کنند و به آنها نیرو وارد می شود. جالب است بدانید که سرعت کرات در مدار چرخش اون ها طبق قوانین کپلر، به علت مسیر بیضوی ، تغییر سرعت دارند و زمانیکه به خورشید نزدیکتر می شوند سرعت شان بیشتر می شود ولی ما در عمل هیچ تغییر سرعتی را در مزنی متوجه نمی شویم.

مشکلات حرکت روزانه زمین

طبق قانون کپلر، باید مساحت محصور بین خورشید و کمان طی شده توسط سیاره در مدت زمان ثابت، ثابت باشد، پس وقتی سیاره به خورشید نزدیک می شد باید سریعتر حرکت کند تا مساحت ناحیه طی شده اش با زمانیکه از خورشید دور است برابر شود.

1 – پرسش و پاسخ : حرکت و ایستادن و فرود هواپیما

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره بهرام

بهرام
زمان خود را به بهتر کردن خود با مطالعه نوشته های دیگران اختصاص دهید. بنابراین شما به سادگی آنچه را بدست می آورید که دیگران سخت برای آن زحمت کشیده اند.

همچنین بررسی کنید:

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

چت و گفتگو با هوش مصنوعی یا چت و گفتگو با اجنه شیطانی؟ همانطور که …

11 دیدگاه

  1. Avatar

    سلام بر دوستان
    اگر چرخش زمین یا مناطق گرم وسرد عامل وجود باد هستن؟! چرا در تهران که ما زندگی میکنیم و شمال آن کوهستانی و جنوب آن کویری است، چطور باد اکثرا از غرب به شرق می وزد نه شمال به جنوب یا جنوب به شمال؟ وزش باد غیر از غرق به شرق در جهات دیگر به ندرت اتاق میافته.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • مدیر Vlad

      سلام در قرآن اشاره شده که خدا مسیر حرکت باد هارو کنترل میکنه و به حرکت درمیاره اونارو.
      پس حتی اگر درگیر گردباد مخرب هم که شدید حق ندارید به بادها فحش بدید .
      و در احادیث بسیاری اومده که فحش دادن به بادها حرامه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

Translate »