آخرین مطالب

2 – پرسش و پاسخ : حرکت پشه و مثال قطار یا ماشین

در زمین تخت آزمایشی هست که هلی کوپتر به سمت بالا بصورت عمودپروز برود، و در جایی ثابت باشد، پس از گذشت چند ساعت بصورت عمود پایین بیایید نباید در همان جای قبلی باشد چرا که زمین در مدل کروی در حال چرخش است.

کروی گرایان در پاسخ به این موضوع مثال ماشین و قطار را عنوان می کنند که اگر پشه داخل ماشین باشد، با خود ماشین حرکت می کند. به معنی اینکه جَو داخل ماشین و قطار با خود ماشین حرکت می کند.

در ابتدا باید این رو بدونیم که مقایسه ی ماشین ببا زمین کروی به هیچ عنوان مقایسه درستی نیست به دلیل اینکه اجزای روی زمین با اجزای ماشین بسیار متفاوت هستند هم از نظر عملکرد و هم از نظر مقایس اندازه گیری ها.

و کُل ماشین در حال حرکت است و نه چرخش به دور خودش! چنینی بگیریم که کل زمین تخت همراه گنبد و …. با شتاب حرکت بدهیم و بگوییم چرا ما به یک طرف نمی چسبیم! در کنارش باید بدونیم که در همون زمین کروی هم میزان غلظت جو متفاوت هست در حالیکه داخل ماشین چنینی نسبیتی وجود ندارد.

در زمین کروی اگر قرار بود جو با خود زمین بچرخد به دلیل وجود همان گازهایی مثل اکسیژن که تنفس می کنیم و خود علم می گوید هست اما نمی بینید و شبه علم گراها فراموش می کنند که هست، نه بادی بود نه جریانی بود و نه هیچ چیزی حرکت نمی کرد مگر با استفاده از شتاب! پس بالن چگونه در زمینی حرکت می کند که زمینش قفل است؟ (به دلیل  تفاوت جریان شتاب مثال بالن آورده شده)

و اما داخل ماشین!

داخل ماشین اگر خلاء بود که ماشین دفرمه میشد و اصلاً نمی توانستید داخل آن را ببینید! داخل ماشین هوا است! گاز! داخل ماشین با گاز پر شده! با گاز هایی مثل اکسیژن و … که تنفس هم می کنیم! زمانی که پشه داخل ماشین است گویی که کنار جسم قرار دارد و بین هوا است، با هوا حرکت می کند! به دلیل نوع فیزیکی که دارد توانایی حرکت بین این مواد را دارد اما یادتان نرود که همان هوا توانایی نگه داشتن اون پشه رو هم دارد و خود پشه رو با هوا حرکت می دهد.

جدا از اینکه خاصیت فیزیکی پشه طوری است که می تواند بین بین این هوا حرکت کند، یعنی می تواند با مواد هوا معلق باشد و به دلیل اینکه خود اون حجم هوا داخل ماشین با ماشین حرکت می کند ثابت باشد و هم به اطراف حرکت کند.

شبه علم گراها (کروی گراها) فراموش می کنند هوا ماده است؟!

این مثال کروی گراها در حقیقت ثابت می کند که جو با زمین حرکت نمی کند و آزمایش هلی کوپتر اثباتی بر زمین تخت می باشد. ماشین با شتاب به جلو می رود، شما را روی صندلی نگه می دارد، اگر صندلی نباشد که با ماشین حرکت نمی کنید به همین دلیل در مااشین و جت های جنگنده که بالا سرعت بالا حرکت می کنند کسیکه نسته به داخل صندلی فشار داده می شود.

در همین مثال ماشین و پشه وقتی تغییر سرعت اتفاق می افتد، تمام سرنشینان اغییرات سرعت را حس می کنند و به آنها نیرو وارد می شود. جالب است بدانید که سرعت کرات در مدار چرخش اون ها طبق قوانین کپلر، به علت مسیر بیضوی ، تغییر سرعت دارند و زمانیکه به خورشید نزدیکتر می شوند سرعت شان بیشتر می شود ولی ما در عمل هیچ تغییر سرعتی را در مزنی متوجه نمی شویم.

مشکلات حرکت روزانه زمین

طبق قانون کپلر، باید مساحت محصور بین خورشید و کمان طی شده توسط سیاره در مدت زمان ثابت، ثابت باشد، پس وقتی سیاره به خورشید نزدیک می شد باید سریعتر حرکت کند تا مساحت ناحیه طی شده اش با زمانیکه از خورشید دور است برابر شود.

1 – پرسش و پاسخ : حرکت و ایستادن و فرود هواپیما

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره بهرام

بهرام
زمان خود را به بهتر کردن خود با مطالعه نوشته های دیگران اختصاص دهید. بنابراین شما به سادگی آنچه را بدست می آورید که دیگران سخت برای آن زحمت کشیده اند.

همچنین بررسی کنید:

ارتباط انار و وسوسه های شیطانی

ارتباط انار و وسوسه های شیطانی

بررسی علمی،روایت ارتباط خوردن انار و محافظت در برابر وسوسه های شیطانی و اسرار باورنکردنی …

11 دیدگاه

  1. Avatar

    سلام، چند تا سوال داشتم در رابطه با زمین مسطح👇👇👇
    ۱- میگن که جهان ما( زمین ما) ۳ بعد دارد
    طول، عرض، ارتفاع
    ولی جسم مسطح ۲ بعد دارد
    طول و عرض
    اینجا یه تناقض شدید ایجاد شده برام که در نهایت زمین چند بعدی است؟
    و ۲- امکان داره که زمین به شکل مسطح ۳ بعدی باشه؟
    یه سوال دیگه هم که کلا جدا از این هاست
    ۳- اینکه در بعضی از منابع اینترنتی میگن که از ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲، ما وارد یک عصر جدید دیگه ای از ستاره شناسی شدیم به اسم آکواریوس که دوره ی عشق و صلح و آزادی و کلا از بردگی بیرون در آمدن و همین طور عصر آگاهی هستش و اینکه میگن در این عصر، قراره زمین صعود کنه به بعد پنجم و اگه فرض کنیم که زمین همین ۳ تا بعد دارد( طول و عرض و ارتفاع) و بعد چهارم هم زمان باشد، زمین امکان صعود به بعد پنجم دارد؟
    ممنون میشم که به سوالاتم جواب بدید.
    با تشکر❤❤❤

  2. Avatar

    https://blog.faradars.org/dimensions-in-geometry/
    سایتی که میگفتم در اون گفته شده، جسم مسطح ۲بعد دارد.

  3. Avatar

    من یک سوال دارم
    اگر زمین دارد با شتاب رو به بالا حرکت میکند جاذبه در همه جای کره ی زمین یکسان باشد اما این گونه نیست
    و در ارتفاعات جاذبه مقداری کم تر است

  4. Avatar

    و اینکه دوست عزیز تشکیل باد ربطی به چرخش زمین ندارد و در اثر گرم شدن نابرابر زمین هست
    و همچنین در زمین کروی برای حرکت هیچ نیازی به شتاب وجود ندارد زیرا اگر جسمی بخواهد رو به جلو حرکت کند میتواند فقط با کمی نیرو این کار را انجام دهد زیرا مهم برآیند نیرو ها هست وقتی که همه چیز در یک جهت حرکت میکند یک جسم فقط با کمی نیرو میتواند در جهت جلو حرکت کند برای بالن و هر جسم دیگری که رو به بالا حرکت میکند نیروی بالا ران مهم هست که باید از جاذبه بیشتر باشد
    در مورد حرکت ماشین با شتاب و جنگنده هیچ ربطی به سرعت ندارد و فقط و فقط حس کردن حرکت به دلیل شتاب است
    راجع به حرکت زمین
    دوست عزیز توجه کنید که در بعضی از مکان ها در مدار زمین( سرعت خطی)تند یا کند میشود که سرعت خطی با متوسط سرعت یا همان تندی فرق دارد

    • مدیر Bahram

      سلام
      در مورد تشکیل باد صحبتی در این مطلب میبینید؟!!!!
      در زمین کروی اتفاقً تشکیل باد به چرخش زمین ربط داره، کوریولیس در مدل کروی رو مطالعه کنید، شتاب چرخشی زمین در مدل کروی هم مطالعه کنید.
      در مورد ماشین و جنگنده متوجه نشدید اصلاً که چه چیزی در بالا نوشته شده مجدد بخونید.
      سرعت خطی در 24 ساعت ثابت هست و کم و زیاد شدن در طی فرایند یک ساله هست و نه کمتر که در خط استوا مشخص میشود.

  5. Avatar

    ببخشید متوجه منظورتان راجع به جت ها نشدم
    اما در باره باد. حرف شما در این مورد که تنها عامل باد فشار یا گرما نیست درست است.اما شما در متن گفته اید که که اگر در مدل کروی جو همراه زمین حرکت میکرد هیچ باد یا طوفانی به وجود نمی آمد که این غلط است،در مدل کروی یکی از عوامل باد اختلاف فشار در هوا است که یکی از مهمترین عوامل اختلاف فشار‌،دما است.عامل اصلی دما هم خورشید هست که به خاطر انحنای زمین در استوا گرمای بیشتری جمع میشود و در قطب ها کمتر که همین موضوع عامل به وجود آمدن باد است.
    همچنین اثر کوریولیس فقط میتواند عامل تغییر جهت باد شود.علاوه بر آن سرعت بیشتر چرخش زمین در استوا هم میتواند عامل باد شود
    منظورم را به روش دیگر توضیح دهم
    اگر هیچ گرما،انرژی،نیرو یا هرچیزی که عامل گرم شدن یا حرکت باد شود در زمین کروی نباشد باز هم باد تشکیل میشود زیرا هوایی که در مناطق استوا حرکت میکند سرعتش از هوایی که در مناطق قطبی حرکت میکند بیشتر است و این اختلاف سرعت در مکان های مختلف زمین باعث اختلاف فشار و در نهایت باد میشود.و اینکه در زمین کروی در حالی زمین در حال چرخش است باد تشکیل شود غیر قابل توضیح نیست و حتی بدن وجود حرکت شتابدار هم این اتفاق میتواند بی افتد
    و اما در مورد سرعت خطی و حرکت شتابدار زمین
    در اینکه زمین در مدل کروی حرکت شتابدار دارد شکی نیست اما این شتاب عامل تغییر یا افزایش مقدار سرعت نیست زیرا سرعت کمیتی برداری است و به جهت بستگی دارد و حرکت شتابدار زمین در مدار فقط به علت تغییر جهت شتاب دار است.این ماهیت حرکت دایره ای یک نواخت است یعنی با این که حرکت شتابدار است اما به مقدار سرعت جسم اضافه نمیشود.
    و در مورد سرعت خطی هم دقیقا همین است
    در حرکت انتقالی زمین به دور خورشید مدار بیضوی هست که در زمانی به خورشید نزدیک تر است سرعت خطی بیشتری دارد و دلیل باقی ماندن تکانه ی زاویه در زمین کروی همین هست حاصل ضرب سرعت خطی زمین در خورشید(به عنوان یکی از کانون های بیضی)ثابت است.
    و دلیل حس نکردن این تغییرات در سرعت خطی برای انسان هم به این دلیل است که سرعت خطی با مقدار و اندازه ی سرعت ثابت کاملا فرق دارد و به دلیل وجود تکانه ما این سرعت را حس نمیکنیم

    • مدیر Bahram

      جهت باد در جهت مخالف حرکت زمین فقط خواهد بود.
      جسم دایره در حال چرخش همواره دارای گرانش مثبت هست یعنی هیچگاه این سرعت کم نخواهد شد؛ بقیه مغلطه ها که نوشتید هم جوابش همین میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 3 =

Translate »