آخرین مطالب
هواپیما در زمین تخت

1 – پرسش و پاسخ : حرکت و ایستادن و فرود هواپیما

1 – پرسش و پاسخ : حرکت و ایستادن و فرود هواپیما .

پرسش اعضا :

  سلام من این سوالو پرسیده بودم از کروی گرایان و جواب زیر رو به من دادن
میخواستم شما (مدیران سایت زمین تخت پارسی) جواب درست بهم بدین بهش بدم.
و اما سوال : خب ناسا به شما گفته زمین با سرعت ۱۵۰۰ کیلومتر بر ثانیه در حال گردشه
پس چرا هواپیما بلند نمیشه تو آسمون درجا بایسته تا مثلا یک ساعت بعد همون نقطه فرود بیاد مثلا بشینه تو اروپا یا قاره دیگه؟!
جوابشو شما بده

جواب کروی گرا :

سلام و وقت بخیر
زمین دارای یک سرعت دورانی w هست که برای هر نقطه از زمین یکسان هست (نسبت به محور دوران ) ولی سرعت خطی هر نقطه از زمین یکسان نیست وبا عرض جغرافیایی متغییر هست و برابر است با r.w مثلاً در استوا سرعت خطی ۱۶۷۰ کیلومتر بر ساعت هست ولی در قطب برابر صفر یا تقریبا صفر هست زمین وقتی می‌چرخه تمام اجزا نزدیک به اون و چسبیده به اون هم میچرخند (اگر قطب شمال جغرافیایی رو جهت مثبت محور z در نظر بگیریم آنوقت تمام نقاط زمین در جهت پادساعتگرد در صفحه xy در حال دوران اند ) اینجا بحث بیشتر در موضوع سرعت نسبی هست تصور کنید در خودرو نشسته اید اگر همه خودرو ها با سرعت یکسان حرکت کنند وقتی دارید رانندگی میکنید سرعت سایر خودرو ها نسبت به شما صفر میشه و شما می‌بینید که خودرو های دیگر همان فاصله قبلی را باشما دارند گویی ساکن هستند
در اینجا چون همه چیز با سرعت دورانی یکسانی در حرکت هستند جو هم در حرکت خواهد بود در نتیجه هواپیما برای اینکه به مقصد برسد در کل سرعت خطی ای برابر با ۱۶۷۰ منهای سرعت نسبی خواهد بود و در هر صورت اگر به سمت  غرب حرکت کنید در کل حرکت شما به شرق بوده است فقط چون حرکت به سمت شرق هواپیما کمتر از حرکت به شرق زمین هست هواپیما در نقطه غربی تر می‌رسد پس اولا باید با جریان هوا مقابله کند و ثانیا سرعت نسبی خود را تغییر دهد واگر نه در همان جایی که بوده هست و خواهد بود حال برای نقاط نزدیک قطب که گفتم سرعت خطی کمتر هست برای پیمایش به سمت غرب یا شرق حرکت کلی همان حرکت شما خواهد بود چون سرعت خطی خیلی کم هست
در این بین جریان های هوایی هم کمک کنند و هم باز دارنده خواهد بود که معمولا جهت مصرف سوخت کمتر وارد این جریان ها میشوند
پس اگر درجا بزنه که نمیشه چون نیرو گرانش به سمت زمینه واگر هم با پیشران عمودی از این اتفاق جلوگیری بشه چون سرعتی نسبی ای در جهت غرب ندارد در همون ارتفاع از زمین و در همان فاصله از یک نقطه معین باقی میمونه ولی مختصات کلی تغییر کرده چون کل زمین در حرکت هست

 

پاسخ ما :

 تمام چیزایی که اون کاربر کروی گرا  گفته در صورتی درست هست که جنس جو زمین برابر با جنس خود زمین باشه! و یک محفظه کامل بدون خروجی رو بوجود بیاره و هوا (گاز)ی داخل این محفظه ثابت باشه و حرکت نکنه و اگر حرکت کنه بسیار ناچیز و نامحسوس باشه و همه فقط در یک سمت باشه در صورتی که در زمین چنین چیزی نداریم نه تنها گازها خروج پیدا می کنند که در مکانیک آماری آنتروپی و قانون دوم ترمودینامیک ثابت شده بلکه خلا در فضا نمی تونه وجود داشته باشه:
سه گزینه ی مورد نیاز برای ایجاد خلأ:
1- کاهش فشار
2- استفاده از پمپ خلأ
3- سیال بودن (برنولی)
که هیچ کدوم در مورد فضا صدق نمی کنه.

در مورد حرکت زمین هم میشه نیروی سانتریفوژی یا گردشی به معنای نیرویی که به دلیل چرخش جسم در محور خودش که باز هم این مورد نمی تونه کمکی کنه در مسئله مطروحه که باعث بشه این جریان حرکتی هواپیمای در آسمان رو به سمت دلخواه در محور عمود (ی جا ایستاده و یا نهایت کمی جابه جایی) منتقل کنه

 1. تابش خورشیدی: تابش خورشیدی باعث گرم شدن هوا در جو زمین می‌شود و برخی از این هوا به دلیل گرم شدن، بالا می‌روند و به فضا خارج می‌شوند.

2. ارتفاع: هوا و گازها در ارتفاعات بالاتر نسبت به سطح زمین، کمتر فشار دارند و بنابراین مقداری از آنها به فضا خارج می‌شوند.

3. تاثیر گرانش: گازهایی که در جو زمین هستند، تحت تاثیر گرانش زمین قرار دارند. اما در ارتفاعات بالاتر، تاثیر گرانش کمتر است و برخی گازها به دلیل این تاثیر کمتر، به فضا خارج می‌شوند.

4. جذب توسط سیارات: برخی گازها مانند هیدروژن و هلیوم، به دلیل کم بودن جرم خود، به فضای بیرون از جو زمین فرار می‌کنند و به سیارات دیگر جذب می‌شوند.

 یه محفضه ناقص و سوراخ دار به هیچ وجه حتی در شرایط آزمایشگاهی نمی تونه توجیه پذیر باشه

 تازه معادله برنولی هم هست

 معادله برنولی یا اصل برنولی در مکانیک سیالات رفتار شاره را در جریان یکنواخت توضیح می‌دهد و فرم ریاضی قانون بقای انرژی در سیالات است. به زبان ساده چنین است: در شاره‌ای که جریان دارد، افزایش سرعت جریان با کاهش فشار هم‌زمان است، به شرطی که ارتفاع سیال ثابت بماند. معادله برنولی بیان دقیق‌تر این اصل است، به عبارت دیگر اگر سرعت یک سیال افزایش پیدا کند، فشاری که بر یک سطح وارد می‌کند کاهش می‌یابد و بالعکس.

 با این معادلات که زمین کروی داره و اصل های طبیعت (فیزیک)، در کسری از ثانیه تمام گاز های زمین به سمت فضا باید تخلیه بشه و حیات روی کره تخیلی زمین نابود میشود



 

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره بهرام

بهرام
زمان خود را به بهتر کردن خود با مطالعه نوشته های دیگران اختصاص دهید. بنابراین شما به سادگی آنچه را بدست می آورید که دیگران سخت برای آن زحمت کشیده اند.

همچنین بررسی کنید:

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

چت و گفتگو با هوش مصنوعی یا چت و گفتگو با اجنه شیطانی؟ همانطور که …

2 دیدگاه

  1. Avatar

    از نظر من که چرا هواپیما بجای حرکت کردن ثابت وای نمیسته اینا هستن.
    اول اینکه زمین دارای جاذبه یکسانی هسش و اینکه شما بخوایی با ثابت وایسادن به مقصد برسی با عقل جور در نمیاد چون‌ جاذبه زمین نمیزاره هواپیما ثابت بمونه .هواپیما هم با چرخش زمین میچرخه. مگر اینکه از مدار های زمین خارج بشی و نذاری مدار رو هواپیما تاثیر بذاره. حتی ماه هم داخل مدار زمین داره میگرده بخاطر همین وقتی ماه رو میبینی خیلی کم از جاش حرکت میکنه چون بنظر من داره با چرخش زمین اونم میچرخه.
    دوم اینکه زمین فقط به یه سمت میچرخه و نمیتونی با ثابت ایستادن مثلا از شمال به جنوب بری چون چرخش زمین غرب به شرق هسش.

    • مدیر Bahram

      با اینکه هنوز هیچ کسی نمیدونه و تعریف صحیحی از جاذبه نداریم اما ثابت شده هیچ کجای زمین جاذبه یکسانی نداره؛ ماه یک مدار بیضی شکل داره قسمتی بزرگتر قسمتی کوچکتر (تخم مرغ) و غیر از شکل مداری ای که داره ارتفاع مداری هم بالا و پایین میشه حدوداً خورشید هم همین 2 حالت رو داره.
      خیلی موارد با عقل جور در نمیاد و باید گروه های بیشتری برای توضیح اون جمع بشن و آزمایشات مختلفی انجام بدن.
      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − ده =

Translate »