آخرین مطالب

آیا ماه گرفتگی دلیلی بر چرخش زمین هست ؟

اگرچه موضوع ماه گرفتگی قبلاً مورد بحث قرار گرفته است، اما مجدداً به طور خلاصه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
زیرا یکی از دسته شواهد فرضی (و نه قطعی) که چرخش زمین را تشکیل می دهد ماه گرفتگی اعلام می شود.کسانی که معتقدند زمین یک کره است، اغلب با اشتیاق زیاد تأیید می‌کنند که در یک ماه گرفتگی «اثبات مثبت» در جهت چرخش زمین وجود دارد.

سوال های پر تکرار:
1️⃣”آیا سایه زمین، روی ماه، همیشه گرد نیست؟”
2️⃣”آیا چیزی جز یک کره می تواند سایه ای ایجاد کند که در همه زمان ها و در همه موقعیت ها به طور آشکار دایره ای باشد؟”

برای توضیح روز و شب، فرض کروی گرایان از موارد تجربی بر این بود که زمین هر بیست و چهار ساعت یک بار می‌چرخد.
از طرفی
تنها شواهد مستقیم ویژگی‌های نوسانات یک آونگ بلند و تمایل واگن‌های راه‌آهن به پرتاب شدن از روی ریل هنگام حرکت روی خطوط در جهت شمالی یا جنوبی ارائه شده است.

همه می دانند که منظور از آونگ در ساده ترین شکل آن چیست، وزنه ای که با نخ به یک نقطه ثابت آویزان شده است. چنین آونگی بود که مدت ها پیش توسط گالیله آزمایش شد

آونگ

یک هواپیما گاهی اوقات سایه ای از لبه نمی اندازد که بر روی ماه به صورت یک نوار یا خط مستقیم در سراسر آن ظاهر می شود؟ با وجود معقول بودن این سوالات، ضرورت های اساسی یک استدلال در نظر گرفته شده‌است. اینکه ماه گرفتگی اصلاً سایه است، این فقط یک فرضیه هست و هیچ دلیلی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. اینکه ماه نور خود را از خورشید دریافت می‌کند و در نتیجه سطحش توسط زمین که جلوی نور خورشید را می گیرد، تیره می شود، ثابت نشده است و حتی برعکس اون ثابت شده:

جنس کوکب ماه از چیست ؟

آزمایش اثبات سرد بودن نور ماه + رد فرضیه تصویر زمین روی ماه

ثابت نشده است که زمین در مداری به دور خورشید حرکت می کند:

جورج ساگناک و اثر ساگناک:

جورج ساگناک و اثر ساگناک

و بنابراین بعضی اوقات با قرار گرفتن در موقعیت های مختلف و پیوند خورشید و زمین و ماه روز اتفاق می افتد. برعکس، به وضوح ثابت شده است که ماه تحت الشعاع سایه قرار نمی گیرد؛ بلکه خود نورانی است و فقط بازتابنده نور خورشید نیست و بنابراین نمی توان آن را با سایه ای از هر شیئی پوشاند یا تحت الشعاع قرار داد؛ و زمین چه بر روی محورها و چه در مداری در فضا عاری از حرکت است. از این رو، در جایی که هر گزاره ضروری صرفاً فرض می شود و در رابطه با آن، شواهد مستقیم و عملی برعکس فراوان است، بیان استدلالی برای چرخش زمین، به معنای خنثی کردن قضاوت و هر قوه استدلال دیگر است. بنابراین دیدیم در هر موردی پیش از بیان و بررسی کامل موضوع، تلاش برای اثبات چرخش زمین پیش کشیده می شود که نابهنگام است و مقدمات نتیجه‌گیری را تضمین نمی‌کند و زمانی علل قابل مشاهده و دیگری برای توصیف پدیده ها کافی می باشند که در اصل برای توجیه آنها نظریه چرخش شکل گرفته باشد.

همین اتهام را می توان به چند نمونه وارد کرد.

که به عنوان اثبات حرکت زمین مطرح شده است. برای توضیح روز و شب فرض بر این بود که زمین یک بار در بیست و چهار ساعت می چرخد. تنها شواهد مستقیم ارائه شده، ویژگی‌های نوسانات یک آونگ بلند، و تمایل واگن‌های راه‌آهن به پرتاب شدن از روی ریل هنگام حرکت روی خطوط در جهت شمالی یا جنوبی است. در اوایل سال 1851 مجلات علمی و تقریباً تمام روزنامه‌های منتشر شده در بریتانیای کبیر و در قاره‌های اروپا و آمریکا مشغول ضبط و بحث درباره آزمایش‌های خاصی که اولین بار توسط ام. فوکو اهل پاریس با آونگ انجام شد، بودند و مردم از شنیدن این خبر که نتایج به دست آمده دلیلی عملی بر چرخش زمین است، شگفت زده شدند. در مجله ادبی به این موضوع به صورت زیر اشاره شده بود:

“همه می دانند که منظور از آونگ در ساده ترین شکل آن چیست، وزنه ای که با نخ به یک نقطه ثابت آویزان شده است. چنین آونگی بود که مدتها پیش توسط گالیله آزمایش شد، او قانون شناخته شده ارتعاشات هم زمان را کشف کرد که برای آن قابل اعمال است. این موضوع از آن زمان تا کنون مورد بررسی کامل نظری و عملی ریاضی دانان و مکانیک ها قرار گرفته و در عین حال عجیب است که بگوییم برجسته ترین ویژگی این پدیده ناشناخته و نامشخص باقی مانده است تا اینکه در چند هفته اخیر یک فیزیکدان جوان و امیدوار فرانسوی به نام ام.فوکو که به واسطه برخی تاملات، به تکرار آزمایش های گالیله در سرداب خانه مادری اش در پاریس ترغیب شده بود، موفق شد وجود حقیقتی را که با آن در ارتباط است به اثبات برساند که به طور آنی و آشکار چرخش زمین را نشان می دهد. فرض کنید آونگ که قبلاً توضیح داده شد در یک صفحه عمودی از شمال به جنوب حرکت می کند؛ صفحه ای که در آن ارتعاش می کند، برای مشاهده عادی، ثابت به نظر می رسد. ام.فوکو به هر حال موفق شده است نشان دهد که چنین نیست، بلکه صفحه خود به آرامی به دور نقطه ثابت به عنوان یک مرکز در جهت مخالف چرخش زمین، یعنی با آسمان های آشکار از شرق به غرب حرکت می کند. آزمایش های او از آن زمان در تالار رصدخانه تحت نظارت ام. آرگو تکرار شد و کاملا تایید شد. اگر یک نشانگر به وزن یک آونگی که توسط سیم بلند و ظریفی آویزان است وصل شده باشد که بتواند در همه جهات بچرخد و تقریباً با کف اتاق در تماس باشد، خطی به نظر می رسد این نشانگر روی زمین ترسیم می کند و به راحتی با یک علامت گچی دنبال می شود، معلوم می شود که به آرامی، اما به طور قابل مشاهده و دائماً مانند عقربه صفحه ساعت در حال حرکت است. این موضوع در محافل ریاضی و فیزیکی پاریس حس بسیار خوبی ایجاد کرده است.

” پیشنهاد می شود که از دولت اجازه گرفته شود تا مشاهدات بیشتر را با استفاده از یک آونگ معلق از گنبد پانتئون، طول آویزش یک desideratum انجام دهد تا نتیجه در مقیاس بزرگ تر قابل مشاهده باشد و ثبات و مدت زمان بیشتری را در آزمایش ها تضمین کند.”

تغییرپذیری ارتعاشات آونگ:

تغییرپذیری ارتعاشات آونگ

کوریولیس در زمین تخت و آونگ فوکو:

کوریولیس در زمین تخت و آونگ فوکو

پس از آن، آزمایش هایی در پانتئون انجام شد و تقریبا در همه نقاط جهان متمدن تکرار شد، اما با نتایجی چنان متغیر، و در بسیاری از موارد، برخلاف پیش بینی های نظریه، که بسیاری از همان مکتب فلسفه نیوتنی با یکدیگر تفاوت داشتند، ناراضی ماندند، و اعتراضات بسیار جدی هم به ارزش آزمایش ها کردند.

خودشان و به دلیل فرضی که از چرخش زمین ارائه کردند. یکی از نویسندگان روزنامه تایمز آن دوره، که خود را با «بی. اِ. سی.» نشان می دهد، می گوید:

من گزارش های آزمایش پاریس را خوانده ام، همانطور که در بسیاری از مقالات ما آمده است، و باید اعتراف کنم که هنوز از واقعیت این پدیده متقاعد نشده ام.”

علت خسوف و کسوف:

خلقت خورشید و ماه و ستارگان + علت خسوف و کسوف

از آهم روح می بخشم از نگاهم نور
دلو می زنم به دریا توش میندازم تور

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره بهرام

بهرام
زمان خود را به بهتر کردن خود با مطالعه نوشته های دیگران اختصاص دهید. بنابراین شما به سادگی آنچه را بدست می آورید که دیگران سخت برای آن زحمت کشیده اند.

همچنین بررسی کنید:

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

چت و گفتگو با هوش مصنوعی یا چت و گفتگو با اجنه شیطانی؟ همانطور که …

2 دیدگاه

  1. Avatar

    واکنش دانشمند هوایی مثل اراتستن ، ارسطو و …. به این موضوع خیلی جالبه 🗿

    • Bahram

      قاعدتاً در اون زمان دقتی که باید باشه نبود و یا مثل بند پ که در ایران هست خیلی ها اجازه‌ی ایراد گرفتن نداشتند در مورد اراتوستن هم این مقاله رو مطالعه کنید:
      https://flatearthfarsi.ir/all/6606
      ارسطو هم تو کتاب on the heavens خودش زمین رو کروی دونست با فرض انحنای دریا که کشتی غیب میشه اماً این نکته که پرسپکتیو چشم با دوربین و تلسکوپ و … متفاوت هست مطرح نشده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − نه =

Translate »