آخرین مطالب
مدل زمین تخت اسلامی - زمین تخت پارسی

خلقت خورشید و ماه و ستارگان + علت خسوف و کسوف

مقاله خلقت خورشید و ماه و ستارگان در توضیح نحوه آفرینش آنها و علت خسوف و کسوف :

در این مقاله به توضیح خلقت خورشید و ماه در نجوم اسلامی(مدل اسلامی زمین تخت) و علت رخ دادن گرفتگی ها خواهیم پرداخت.


سوره اسراء (اسراییل)

وَ جَعَلْنَا الَّيْلَ وَ النَّهارَ آيَتَيْنِ فَمَحَوْنا آيَةَ الَّيْلِ وَ جَعَلْنا آيَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلاً مِنْ رَبِّكُمْ وَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَ الْحِسابَ وَ كُلَّ شَيْءٍ فَصَّلْناهُ تَفْصِيلاً [12]

ما شب و روز را دو نشانه [عظمت و رحمت خود] قرار داديم،  سپس نشانه‌ی شب را محو كرده و نشانه‌ی روز را روشنى‌بخش ساختيم تا [در پرتو آن] فضل پروردگارتان را بطلبيد  و عدد سال‌ها و حساب را بدانيد و هرچيزى را به‌طور مشخّص [و آشكار] بيان ‌كرديم.

منبع : http://alvahy.com/اسراء/12


خلقت دو خورشید = شمسین و دلیل تبدیل شدن یکی از آنها به قمر و علت ایجاد شدن حفره های روی ماه (با توجه به مدل اسلامی زمین تخت)

أمیرالمومنین ( ثُمَّ خَلَقَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ فَجَعَلَهُمَا شَمْسَیْنِ فَلَوْ تَرَکَهُمَا تَبَارَکَ وَ تَعَالَی کَمَا کَانَ ابْتَدَأَهُمَا فِی أَوَّلِ مَرَّهًٍْ لَمْ یُعْرَفْ خِلْقَهًُْ اللَّیْلِ مِنَ النَّهَارِ وَ لَا عُرِفَ الشَّهْرُ وَ لَا السَّنَهًُْ وَ لَا عُرِفَ الشِّتَاءُ مِنَ الصَّیْفِ وَ لَا عُرِفَ الرَّبِیعُ مِنَ الْخَرِیفِ وَ لَا عَلِمَ أَصْحَابُ الدَّیْنِ مَتَی یَحُلُّ دَیْنُهُمْ وَ لَا عَلِمَ الْعَامِلُ مَتَی یَتَصَرَّفُ فِی مَعِیشَتِهِ وَ مَتَی یَسْکُنُ لِرَاحَهًِْ بَدَنِهِ فَکَانَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لِرَأْفَتِهِ بِعِبَادِهِ نَظَرَ لَهُمْ فَبَعَثَ جَبْرَئِیلَ (إِلَی إِحْدَی الشَّمْسَیْنِ فَمَسَحَ بِهَا جَنَاحَهُ فَأَذْهَبَ مِنْهَا الشُّعَاعَ وَ النُّورَ وَ تَرَکَ فِیهَا الضَّوْءَ فَذَلِکَ قَوْلُهُ وَجَعَلْنَا اللَّیْلَ وَ النَّهارَ آیَتَیْنِ فَمَحَوْنا آیَةَ اللَّیْلِ وَ جَعَلْنا آیَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّکُمْ وَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِینَ وَ الْحِسابَ وَ کُلَّ شَیْءٍ فَصَّلْناهُ تَفْصِیلًا.

امام علی (علیه السلام)-  (ابتدا خداوند زمین وسقف آسمان را آفرید) سپس  دو عدد خورشید آفرید و هر دو را تابنده و منبع نور ساخت و اگر خدای تعالی آن دو را در همان حالت رها کرده بود بود چنانچه نخستین‌بار آفرینش خود بودند ، شناخته نمی‌شد شب از روز و ماه و سال و زمستان و تابستان و بهار و پاییز از هم شناخته نمی‌شدند.
و همچنین دین‌داران وقت وظایف دینی خود را نمی‌دانستند و  یک کارگر  نمی‌دانست کِی به‌دنبال زندگانی خود برود و چه زمانی  استراحت کند !
و خدا به دلیل علاقه ای که به بنده‌های خود داشت ، برای آن‌ها این وضعیت را پیش‌بینی کرد و  به همین جهت جبرئیل را فرستاد تا با پر هایش یکی از دو خورشید را مسح کرد و پرتو آن را برد و روشنی آن را به‌جا نهاد

(واین گونه بود که خورشید دوم قمر نامیده شد)

در ادامه امام علی علیه السلام فرمودند :  این است کلام خداوند عزّوجلّ: وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ وَ النَّهارَ آیَتَیْنِ فَمَحَوْنا آیَةَ اللَّیْلِ وَ جَعَلْنا آیَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّکُمْ وَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِینَ وَ الْحِسابَ وَ کُلَّ شَیْءٍ فَصَّلْناهُ تَفْصِیلًا.

منابع :

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۰۴

 بحارالأنوار، ج۵۴، ص۹۳/ فرات الکوفی، ص۱۸۵/ بحارالأنوار، ج۵۴، ص۹۳/ فرات الکوفی، ص۱۸۵

نتیجه : خداوند جبرئیل را فرستاد و بال هایش بر ماه ضربه زده و آن را لمس کرده و آز نور ماه کم کرده است و نور ماه به هیچ عنوان بازتابی از نور خورشید نیست ، در عین حال اگر خدا دستور انجام چنین کاری را به جبرئیل  نمی داد ، کل صفحه زمین   همواره با دو خورشید چرخان مواجه بود که باعث میشد تا شب و روزی وجود نداشته باشد و حتی تصور آن نیز آزار دهنده هست!
نکته دیگر : در جهان انیمیشنی و تخیلی ناسا ، ماه و خورشید اصلا قابل مقایسه نیستند زیرا ماه کره خاکی فرض میشود و خورشید یک توپ آتشین بزرگ در حالی که در مدل اسلامی زمین تخت ، خورشید و ماه از یک جنس آفریده شده اند ! اما با این تفاوت که خداوند بر روی لایه هفتم خورشید لباسی از آتش قرار داد و برای ماه لباسی از آب وبه همین جهت  نور ماه سردتر از خورشید است و نور خورشید گرم تر از نور ماه هست و این یک کشف جدید علمی نیز هست که نشان میدهد نور ماه سرد و سرد کننده و نور خورشید گرم و گرم کننده است!

این اثباتی قوی هست برای پیشرفته بودن علوم اسلامی (صرفا آیات قرآن و فرمایشات معصومین جزوی از علوم اسلام محسوب میشوند.ولاغیر )


نکته ای در خصوص ابن کواء ، حضرت علی علیه السلام بارها به ابن کواء سفارش کرده بود که برای یادگیری و فهمیدن سوال بپرسد ، نه برای اذیت کردن و گرفتن وقت دیگران اما ابن کواء معمولا به سفارشات حضرت علی بی توجه بود و بارها یک سوال تکراری را می پرسید ! به طوری که بارها احادیث و روایاتی تکراری از ان بدست ما رسیده که  بطوری که در یک جا صبر حضرت علی علیه السلام لبریز شد  :

أمیرالمومنین ( عن الْأَصْبَغِ‌بْنِ‌نُبَاتَهًَْ قَالَ خَطَبَنَا أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (عَلَی مِنْبَرِ الْکُوفَهًْ … فَقَامَ إِلَیْهِ ابْنُ الْکَوَّاءِ فَقَال‌یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِین (… أَخْبِرْنِی عَنِ الْمَحْوِ الَّذِی یَکُونُ فِی الْقَمَرِ قَالَ (اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ رَجُلٌ أَعْمَی یَسْأَلُ عَنْ مَسْأَلَهًٍْ عَمْیَاءَ أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ وَ النَّهارَ آیَتَیْنِ فَمَحَوْنا آیَةَ اللَّیْلِ وَ جَعَلْنا آیَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً.

اصبغ‌بن‌نباته گوید: امام علی (علیه السلام) بر منبر کوفه برایمان خطبه خواند … تا جایی که ناگهان  ابن‌کوّاء به سوی ایشان رفت و گفت: «یا امیرالمؤمنین (علیه السلام)! سیاهی‌ای که در قمر بیّن و ظاهر است چیست»؟

امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «اللهُ اکبر اللهُ اکبر اللهُ اکبر، این مرد کور و بی‌دلِ بی‌بصر مسائل کورکورانه می‌پرسد.

ای ابن‌الکواء ! مگر نشنیدی که حق تعالی در قرآن می‌فرماید: وَجَعَلْنَا اللَّیْلَ وَ النَّهارَ آیَتَیْنِ فَمَحَوْنا آیَةَ اللَّیْلِ وَ جَعَلْنا آیَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۰۶

 بحارالأنوار، ج۱۰، ص۱۲۱/ الاحتجاج، ج۱، ص۲۵۹/ نورالثقلین

در واقع در اینجا حضرت علی علیه السلام به پاسخی که قبلا داده بود اشاره میکرد ولی با این وجود ابن کواء  علاقه خاصی داشت در پرسیدن سوال تکراری و تلف کردن وقت دیگران  .

هم اکنون متاسفانه افرادی مانند ابن کواء زیاد شده اند و پاسخ هایی که به سوالاتشان در مقالات سایت و مستندات ویدیویی داده ایم را دائما مجبوریم مجددا بازگو کنیم  که این اصلا خوشایند نیست.


 خورشید و ماه اجرامی خاص اند که خلقتشان جامد نیست  و صرفا ترکیبی از اب و اتش اند !

+ خلقت اولیه ماه و خورشید و نحوه ایجاد تفاوت در آنها در مرحله آخر آفرینش آنها:

 حدیث اول

سَلّام بن مُستنیر گفته است:

از امام محمد باقر علیه السلام پرسیدم: چرا خورشید داغ تر از ماه است؟

امام فرمود: خداوند خورشید را از نور آتش و زلالیّت آب آفرید، یک لایه از این  نور آتش و یک لایه از آن زلالیت آب ، وقتی به طبقه و لایه هفتم رسید لایه و پوششی از آتش بر روی آن کشید؛ لذا خورشید داغ تر از ماه است.

پرسیدم: ماه چطور؟

امام فرمود: خداوند ماه را از نور آتش و زلالیّت آب آفریده است، یک لایه از این  نور آتش و یک لایه از آن زلالیت آب،  وقتی  به طبقه و لایه هفتم رسید، پوششی از آب بر روی آن کشید؛ لذا ماه سردتر از خورشید شد.

منبع تفسیرالبرهان.

حدیث دوم

🌸 332- سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ[5] عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي النَّوَارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ لِأَيِّ شَيْ‌ءٍ صَارَتِ الشَّمْسُ أَشَدَّ حَرَارَةً مِنَ الْقَمَرِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الشَّمْسَ مِنْ نُورِ النَّارِ وَ صَفْوِ الْمَاءِ طَبَقاً مِنْ هَذَا وَ طَبَقاً مِنْ هَذَا حَتَّى إِذَا كَانَتْ سَبْعَةَ أَطْبَاقٍ أَلْبَسَهَا لِبَاساً مِنْ نَارٍ فَمِنْ ثَمَّ صَارَتْ أَشَدَّ حَرَارَةً مِنَ الْقَمَرِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ الْقَمَرُ قَالَ إِنَّ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ خَلَقَ الْقَمَرَ مِنْ ضَوْءِ نُورِ النَّارِ وَ صَفْوِ الْمَاءِ طَبَقاً مِنْ هَذَا وَ طَبَقاً مِنْ هَذَا حَتَّى إِذَا كَانَتْ سَبْعَةَ أَطْبَاقٍ أَلْبَسَهَا لِبَاساً مِنْ مَاءٍ فَمِنْ ثَمَّ صَارَ الْقَمَرُ أَبْرَدَ مِنَ الشَّمْسِ.

🌺 ۳۳۲ – سهل بن زیاد از علی بن حسان از علی بن ابی نوار از محمد بن مسلم گفته: به ابی جعفر (امام باقر) علیه‌السلام عرض کردم فدایت شوم، برای چه چیزی خورشید از قمر حرارتش شدید تر شده است؟

پس حضرت فرمودند : همانا خدا خورشید را از نور آتش و آب صاف خلق نمود یک لایه از این  نور آتش و یک لایه از آن زلالیت آب  تا آن هنگامی که هفت طبقه شد ، سپس لباسی از از آتش پوشانیدش پس این دلیل حرارت شدیدترش از قمر است؛

عرض کردم فدایت شوم و قمر چگونه ؟

فرمودند همانا خدای که ذکرش متعالی است قمر را از روشنی ضوء آتش و صافی آب خلق کرد یک لایه از این  نور آتش و یک لایه از آن زلالیت آب   تا هنگامی که هفت طبقه شد ، سپس  لباسی از آب پوشانیدش پس از آنجاست که قمر سردتر از شمس شده است.

مهمترین منبع 📚 الکافي ج۸ ص۲۴۱
منابع دیگر :
📚 الخصال ج۲ ص۳۵۶
📚 علل الشرایع ج۲ ص۵۷۶
📚 الوافي ج۲۶ ص۴۸۴
📚 تفسیر البرهان ج۳ ص۱۴
📚 بحار الأنوار ج۵۵ ص۱۵۵


بزرگترین اجرام آفریده شده درون گنبددوار:

بعلاوه چندتا از احکام + در نور ماه پرتویی از نور خداست / نور ماه بازتابی از خورشید نیست و از چند جزء خاص آفریده شده است !

 

الرّسول ( عَلِیِّ‌بْنِ‌إِبْرَاهِیمَ‌بْنِ‌هَاشِمٍ قَال مِنْ آدَابِ رَسُولِ اللَّهِ (فَإِذَا أَرَادَ الْبَوْلَ وَ الْغَائِطَ فَلَا یَجُوزُ لَهُ أَنْ یَسْتَقْبِلَ الْقِبْلَهًَْ بِقُبُلٍ وَ لَادُبُرٍ وَ الْعِلَّهًُْ فِی ذَلِکَ أَنَّ الْکَعْبَهًَْ أَعْظَمُ آیَهًًْ لِلَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ أَجَلُّ حُرْمَهًًْ فَلَا تَسْتَقْبِلْ بِالْعَوْرَتَیْنِ الْقُبُلِ وَ الدُّبُرِ لِتَعْظِیمِ آیَهًِْ اللَّهِ وَ حَرَمِ اللَّهِ وَ بَیْتِ اللَّهِ وَ لَا یَسْتَقْبِلُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لِأَنَّهُمَا آیَتَانِ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَیْسَ فِی السَّمَاءِ أَعْظَمُ مِنْهُمَا لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ وَ النَّهارَ آیَتَیْنِ فَمَحَوْنا آیَةَ اللَّیْلِ وَهُوَ السَّوَادُ الَّذِی فِی الْقَمَرِ وَ جَعَلْنا آیَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً الْآیَهًَْ وَ عِلَّهًٌْ أُخْرَی أَنَّ فِیهَا نُوراً مُرَکَّباً فَلَا یَجُوزُ أَنْ یَسْتَقْبِلَ بِقُبُلٍ وَ لَا دُبُرٍ إِذْ کَانَتْ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ وَ فِیهَا نُورٌ مِنْ نُورِ اللَّهِ.

حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله)-

علی‌بن‌ابراهیم‌بن‌هاشم گوید: از جمله آداب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) این است؛ هنگامی‌که کسی می‌خواهد قضای حاجت کند نباید رو به قبله یا پشت به قبله باشد و دلیلش این است که کعبه بزرگ‌ترین نشانه‌ی خداوند روی زمین و دارای بیشترین حرمت است، بنابراین به‌خاطر بزرگداشت نشانه‌ی خدا و حَرم و خانه‌ی خدا نباید رو به قبله یا پشت به قبله باشد.

و [همچنین] یک نفر  برای قضای حاجت  نباید رو به خورشید و ماه باشد چون خورشید و ماه دو نشانه از نشانه‌های خداوند هستند که در آسمان از آن دو بزرگتر آفریده نشده و وجود ندارد

به دلیل این کلام خداوند که فرموده است:

وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ وَ النَّهارَ آیَتَیْنِ فَمَحَوْنا آیَةَ اللَّیْلِ؛ که مراد از نشانه‌ی شب، سیاهی موجود در ماه است. وَجَعَلْنا آیَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّکُمْ وَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِینَ وَ الْحِسابَ وَ کُلَّ شَیْءٍ فَصَّلْناهُ تَفْصِیلًا

و دلیل دیگر این است که در آن ماه ، نوری وجود دارد که از چند جزء تشکیل شده است و به‌همین‌خاطر نباید رو به آن یا پشت به آن باشد چرا که از نشانه‌های خداوند است و در نور قمر  پرتویی از نور خدا وجود دارد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۰۴

 بحارالأنوار، ج۷۷، ص۱۹۴/ مستدرک الوسایل، ج۱، ص۲۷۲؛ «من آداب… حرم الله و بیت الله» محذوف

الصّادق ( فَمَحَوْنا آیَةَ اللَّیْلِ قَالَ: الْمَحْوُ فِی الْقَمَرِ.

امام صادق (علیه السلام)- فَمَحَوْنَا آیَةَ اللَّیْلِ، منظور این است که محو شدن در ماه اتّفاق افتاده [و از نورش کاسته شده است].

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۰۴ / تفسیر  البرهان

الصّادق ( عن أَبِی‌بَصِیرٍ عَنِ ألصّادق (فِی قَوْلِهِ تَعَالَی فَمَحَوْنا آیَةَ اللَّیْلِ قَالَ هُوَ السَّوَادُ الَّذِی فِی جَوْفِ الْقَمَرِ.

 ابوبصیر گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «فَمَحَوْنَا آیَةَ اللَّیْلِ، منظور، همان لکّه‌ های سیاهی است که بر روی ماه وجود دارد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۰۶

 بحارالأنوار، ج۵۵، ص۱۶۱/ العیاشی، ج۲، ص۲۸۳/ نورالثقلین/ البرهان

لکه های روی ماه چه مفهومی دارند؟ :

الصّادق ( لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْقَمَرَ کَتَبَ عَلَیْهِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیٌّ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ هُوَ السَّوَادُ الَّذِی تَرَوْنَهُ.

امام صادق (علیه السلام)- چون خدا ماه را آفرید بر آن نوشت :

لا اله الا اللَّه، محمّد رسول‌اللَّه (صلی الله علیه و آله)، علی امیرالمؤمنین (علیه السلام))

و آن سیاهی که در چهره‌ی ماه می‌نگرید، همان ذکر است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۰۶

 بحارالأنوار، ج۵۵، ص۱۵۶/ نورالثقلین

 قدرت نور ماه :

الحسن ( … وَ أَمَّا الْمَحْوُ الَّذِی فِی الْقَمَرِ فَإِنَّ ضَوْءَ الْقَمَرِ کَانَ مِثْلَ ضَوْءِ الشَّمْسِ فَمَحَاهُ اللَّهُ وَ قَالَ فِی کِتَابِهِ فَمَحَوْنا آیَةَ اللَّیْلِ وَ جَعَلْنا آیَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً.

امام حسن (علیه السلام)- … و امّا آن لکّه‌ها که در ماه است؛

به‌راستی که   تابش نور ماه دقیقا مانند تابش نور خورشید پر قدرت بود

و سپس خداوند دانا حکیم آن نور را کم  کرده هست (برای ایجاد تفاوت بین شب و روز)

و در قرآن فرمود است: فَمَحَوْنا آیَةَ اللَّیْلِ وَ جَعَلْنا آیَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۰۶

 بحارالأنوار، ج۳۳، ص۲۳۸/ تحف العقول، ص۲۲۸


حدیث صریح بر چرخش خورشید و ماه به دور صفحه زمین

أمیرالمومنین ( وَ جَعَلَ شَمْسَهَا آیَهًًْ مُبْصِرَهًًْ لِنَهَارِهَا وَ قَمَرَهَا آیَهًًْ مَمْحُوَّهًًْ مِنْ لَیْلِهَا وَ أَجْرَاهُمَا فِی مَنَاقِلِ مَجْرَاهُمَا وَ قَدَّرَ مَسِیرَهُمَا فِی مَدَارِجِ دَرَجِهِمَا لِیُمَیِّزَ بَیْنَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ بِهِمَا وَ لِیُعْلَمَ عَدَدُ السِّنِینَ وَ الْحِسَابُ بِمَقَادِیرِهَا.

امام علی (علیه السلام)- خورشید آن‌ها را نشانی بینای روز ساخت و ماهشان را نشانه‌ی زدوده‌ی شب و این دو را در منازل دائره‌ی خود روان کرد و در هر پایه از گردش آن‌دو  سرشان را اندازه گرفت تا بدان‌ها شب و روز را از هم ممتاز کند و شماره‌ی سال‌ها و حساب کارها به‌اندازه دانسته شود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۰۸

 بحارالأنوار، ج۵۴، ص۱۰۹/ نورالثقلین

دلایل رخ دادن کسوف شمس و خسوف قمر :

 

تصویری از دایره المعارف معرفتنامه / نویسنده شیخ ابراهیم الحقی /  قدمت طراحی بالا : حدود دو قرن پیش

بحرمکفوف، دریایی بین زمین و گنبد آسمان است که خورشید و ماه اگر درونش فرو بروند کسوف و خسوف رخ می دهد :

حَکَم بن مُستَنیر، از علی بن حسین (یعنی امام سجاد(علیه السلام) روایت کرده است که فرمود:

یکی از زمان‌هایی که خداوند به خاطر نیاز مردم به آن مقدّر فرموده، ( بحرمکفوف ) دریایی است که خداوند بین آسمان و زمین خلق کرد،

سپس مدار خورشید و ماه و ستارگان و سیّارات را در آن دریا قرار داد،

پس همه این مجموعه را در فَلَک قرار داد.

سپس مَلَکی را که هفتاد هزار مَلَک تحت امر او بودند بر فلک گماشت،

و آن هفتاد هزار ملک(فرشته)، فلک را می‌چرخانند،

(نکته : فلک دوار به فارسی همان گنبد دوار هست که امام سجاد فرموده است با دست فرشتگان این اجرام آسمانی که در گنبدگردون اند به چرخش می افتند)

امام در ادامه فرمود :

این چرخش خورشید و ماه و ستارگان و سیارات در پی چرخش فلک دوار ، باعث می‌شود آنها در هر روز و شب در آن منزلی که خدا مقدّر فرموده قرار بگیرند.

وقتی گناه بندگان زیاد شود و خداوند بخواهد با آیتی از آیاتش آنها را مؤاخذه کند،

به فرشته ای که بر فلک مربوطه  گماشته شده است، امر می‌کند فلکی را که مدار خورشید و ماه و ستاره و سیاره در آن است از مجرا و محل همیشگی خود منحرف کند.

آن فرشته (فرمانده) به هفتاد هزار ملائکه تحت امرش همین دستور را می‌دهد و آنها اطاعت می‌کنند،

در نتیجه خورشید به آن دریایی که فلک در آن جاری است، می‌افتد و دما و حرارتش از بین می‌رود و رنگش تغییر می‌کند.

و هرگاه خداوند بخواهد آن آیت و نشانه را عظمت بیشتری بدهد، خورشید در آن دریا کاملاً فرو می‌رود،

به خاطر این که خداوند می‌خواهد با این نشانه خلق خود را بترساند و بیم دهد.

این حالتی است که کسوف کامل اتفاق می‌افتد.

و همین اتفاق در مورد ماه هم به وقوع می‌پیوندد

 سپس وقتی خدا اراده کند آن دو را (از درون بحرمکفوف / دریایی خود دار میان زمین و گنبدآسمان) حارج سازد و در مدار اصلی خود قرار دهد،

به فرشته مسئول امر می‌کند خورشید را به مدار خود برگرداند و آن فرشته ، فلک را بر مجرای خود بازمی گرداند

و خورشید از درون آب ها بیرون می آید در حالی که کدر و تیره رنگ است؛

و همین طور است درباره خسوف ماه.

سپس امام علی بن حسین علیه السلام فرمود: تنها شیعیان ما از این دو آیت و نشانه- کسوف و خسوف- می‌ترسند. پس وقتی این واقعه رخ می‌دهد، از عظمت و قدرت  خدا بترسید و به سوی او بازگردید و توبه کنید تا (عذاب برایتان نازل نشود).

منابع : تفسیر البرهان و  تفسير القمّي 2: 14

خسوف در زمین تخت

تغییر رنگ ماه در حین وارد شدن به درون بحرمکفوف باعث ایجاد یک تغییر شیمیایی هست که رنگ ماه را تغییر میدهد و نورش را کمتر میکند / و همین وضعیت با اندکی تفاوت برای خورشید وجود دارد که این مسئله به ترکیبات شیمیایی خورشید و ماه مربوط است و این متن هم اشاره ای هست به خلقت هفت طبقه ای خورشید و ماه که لایه به لایه انها با اب و اتش ساخته شده و پوشش خورشید از اتش و ماه از ابی خاص شده است و…

–متن عربی حدیث درباره بحرمکفوف =دریایی  بازداشته شده میان زمین و گنبدآسمان —

و عنه، قال: حدثني أبي، عن الحسن بن محبوب، عن عبد الله بن سنان، عن معروف بن خربوذ، عن الحكم بن المستنير، عن علي بن الحسين (عليهما السلام) قال: «إن [من الأوقات التي قدرها الله للناس مما يحتاجون إليه، البحر الذي خلقه الله بين السماء و الأرض، فإن الله قدر فيه مجاري الشمس و القمر و النجوم و الكواكب، ثم قدر ذلك كله علي الفلك، ثم وكل بالفلك ملكا معه سبعون ألف ملك يديرون الفلك، فإذا دارت الشمس و القمر و النجوم و الكواكب معه نزلت في منازلها التي قدرها الله فيها ليومها و ليلتها.

و إذا كثرت ذنوب العباد، و أراد الله أن يستعتبهم بآية من آياته، أمر الملك الموكل بالفلك أن يزيل الفلك الذي عليه مجاري الشمس و القمر و النجوم و الكواكب، فيأمر الملك أولئك

السبعين ألف ملك أن يزيلوا الفلك عن مجاريه- قال- فيزيلونه، فتصير الشمس في ذلك البحر الذي يجري فيه الفلك، فيطمس حرها و يتغير لونها.

و إذا أراد الله أن يعظم الآية طمست الشمس في البحر علي ما يحب الله أن يخوف خلقه بالآية، فذلك عند شدة انكساف الشمس، و كذلك يفعل بالقمر، فإذا أراد الله أن يخرجهما و يردهما إلي مجراهما، أمر الملك الموكل بالفلك أن يرد الشمس إلي مجراها، فيرد الملك الفلك إلي مجراه، فتخرج من الماء و هي كدرة، و القمر مثل ذلك».

ثم قال علي بن الحسين (عليهما السلام): «إنه لا يفزع لهما و لا يرهب إلا من كان من شيعتنا، فإذا كان ذلك فافزعوا إلي الله و ارجعوا».

 منبع : تفسير القمّي 2: 14

توجه کنید که حدیث کاملا معتبر است و محدث قمی رحمت الله علیه نویسنده تفسیر القمی  که از اصحاب امام هادی علیه السلام بودن نیز درستی حدیث را تایید کرده اند و این یکی از ارزشمند ترین احادیث شیعه در خصوص کسوف و خسوف هست / روایات مشابه نیز هست که هیچ گونه تعارضی ندارند و این هم دلیل دیگری برای درستی احادیث هست.

مدل اسلامی زمین تخت - هفت گنبد آسمان - گنبدآسمان - زمین تخت - زمین تخت پارسی / پرحجم

ارتباط ستاره ی هور بن ایسیه با بحرمکفوف :

🌺 19- در كتاب زيد نرسى است كه امام صادق علیه السلام فرمود:

چون نگاه بآسمان كنى بگو: و دعا را ذكر كرده تا گفته: بار خدايا پروردگار سقف مرفوع (گنبدآسمان) و درياى خوددار(بحرمکفوف)، و گنبد گردون (فلک دوار)، و اختران مسخر شده، و پروردگار هور بن ايسيّه، رحمت فرست بر محمّد و خاندان محمّد- تا آخر دعاء-

راوی می گويد: گفتم: هور بن ايسيّه چيست؟
فرمود: ستاره ‏ايست كم نور زير سه ستاره دنبال بنات النعش، آن امانست از آنچه گفتم.
📚 آسمان و جهان (ترجمه كتاب السماء و العالم بحار الأنوارجلد 54)، ج‏2، ص: 93

(نظر یکی از دوستان که در کار تنجیم اند : ظاهرا منظور  از ستاره هور بن ایسیه همان ستاره سها است)

 

حدیث امام علی علیه السلام در خصوص خورشید بزرگتر از ماه و کوچکتر بودن ستارگان از ماه و هم اندازه بودن ستارگان !:

قال: «و قال أمير المؤمنين (عليه السلام): الأرض مسيرة خمسمائة عام، الخراب منها مسيرة أربعمائة عام، و العمران منها مسيرة مائة عام، و الشمس ستون فرسخا في ستين فرسخا، و القمر أربعون فرسخا في أربعين فرسخا، بطونهما يضيئان لأهل السماء، و ظهورهما يضيئان لأهل الأرض، و الكواكب كأعظم جبل علي الأرض، و خلق الشمس قبل القمر».

امیر المؤمنین علی علیه السلام می‌فرماید: مسافت کل زمین پانصد سال راه است؛ صد سال مسافت و اندازه آبادی‌ها و شهرها و چهارصد سال مسافت و اندازه صحراها و کوه‌ها و مناطق غیر مسکونی، و اندازه خورشید شصت فرسخ (طول) در شصت فرسخ (عرض)، و اندازه ماه چهل فرسخ (طول ) در چهل فرسخ (عرض) است، / درون ماه و خورشید برای اهل آسمان‌ها می‌درخشد و نور می‌دهد (اهل اسمان موجودات درون بحرمکفوف اند =پیوست به مستند اول برای توضیحات بیشتر )  و برون و قشر آنها برای اهل زمین نور می‌دهد، و سیارات به اندازه بزرگ ترین کوه‌های روی زمین هستند و خورشید قبل از ماه خلق شده است.
 منابع :  تفسیر القمی : جلد دوم صفحه 14 و تفسیر البرهان

مقاله مرتبط با این حدیث

https://flatearthfarsi.ir/all/980/اندازه-زمین-و-گنبدآسمان/

حدیثی از  پیامبر در خصوص هم اندازه بودن تمامی ستارگان درون بحرمکفوف ! در تایید فرمایشات حضرت علی علیه السلام

خلقت خورشید و ماه و علت کسوف و خسوف در زمین تخت
.


دو چیز ثابت و ایستاده زمین و گنبدآسمان و دوچیز در چرخش خورشید و ماه در حدیثی دیگر :

قَارِئاً لِلْکُتُبِ قَالَ: قَرَأْتُ فِی بَعْضِ کُتُبِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّ ذَا الْقَرْنَیْنِ لَمَّا فَرَغَ مِنْ عَمَلِ السَّدِّ انْطَلَقَ عَلَی وَجْهِهِ فَبَیْنَا هُوَ یَسِیرُ وَ جُنُودُهُ إِذْ مَرَّ بِرَجُلٍ عَالِمٍ فَقَالَ لِذِی الْقَرْنَیْنِ أَخْبِرْنِی عَنْ شَیْئَیْنِ مُنْذُ خَلَقَهُمَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَائِمَیْنِ وَ عَنْ شَیْئَیْنِ جَارِیَیْنِ وَ عَنْ شَیْئَیْنِ مُخْتَلِفَیْنِ وَ عَنْ شَیْئَیْنِ مُتَبَاغِضَیْنِ
فَقَالَ لَهُ ذُو الْقَرْنَیْنِ
أَمَّا الشَّیْئَانِ👈الْقَائِمَانِ فَالسَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ
وَ أَمَّا الشَّیْئَانِ👈 الْجَارِیَانِ فَالشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ

وَ أَمَّا الشَّیْئَانِ الْمُخْتَلِفَانِ فَاللَّیْلُ وَ النَّهَارُ
وَ أَمَّا الشَّیْئَانِ الْمُتَبَاغِضَانِ فَالْمَوْتُ وَ الْحَیَاهُ قَالَ فَانْطَلِقْ فَإِنَّکَ عَالِمٌ.

منبع : الخصال ج1 ص59

ترجمه کوتاه
ذوالقرنین رحمت الله علیه فرمود
دو چیز 👈ثابت و ایستاده 👈زمین و (گنبد) آسمانهاست
دوچیزی که ( در گنبددوار/فلک دوار)👈روان اند خورشید و ماه هستند
دو چیز مختلف شب و روزاند

دو چیز دشمن مرگ و زندگانی میباشند


بیشتر بخوانید :

مهمترین نکته ای که در مقاله ما هست همین متن زیر هست که به طور ویژه آن را قرار دادیم :
حضرت علی علیه السالام بارها به ابن کواء فرموده بود : برای آگاهی یافتن بپرس! نه برای به زحمت انداختن دیگران !

وضعیتی مشابه و تکرار تاریخ :

در همین مستندات و سایت برید ببینید چندین بار به سوالات تکراری پاسخ دادیم ! و حال به گروه زمین تخت پارسی در تلگرام بروید و ببینید چند هزار بار یک سری سوالات تکراری دائما پرسیده میشدند و پاسخ می دادیم !

از جمله : هدف غرب از مخفی کردن حقیقت زمین تخت چیه ؟

تقریبا این سوال بالا در همین یک ماه اخیر بیش از صد بار پرسیده شده !
و هر بار لینک زیر را میفرستادیم
https://flatearthfarsi.ir/all/blog/1750/هدف-شیطان-از-تحریف-خلقت-چیست-؟/
خلاصه اینکه برخی باید کلا خودشون رو اصلاح کنن تا مثل ابن کواء نباشند !

 

منفور بودن ابن کواء به دلیل پرسیدن سوالات تکراری !

عزیزالله عطاردی، ابن کواء را فردی خبیث و بدزبان و گستاخ دانسته است.
منبع:
عطاردی، الغارات و شرح حال اعلام آن، ۱۳۷س، ص۳۵۲.

—————————-
ابن کواء گاهی در برابر پاره‌ای از پاسخ‌های امام علی(علیه السلام) موضع می‌گرفت و واکنش های بدی نشان می داد !
منبع :
رحیم‌لو، دائره المعارف بزرگ اسلامی، ذیل واژه «ابن کواء»، ۱۳۷۰ش، ج۴، ص۵۲۹.

و در مواردی هم ابن کواء با تمسخر و کنایه با حضرت علی علیه السلام سخن میگفت :
چنان‌که وقتی امام از اعمالی می‌گفت که از پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرا گرفته بود و بدان عمل می‌کرد،
ابن کواء از با لحن بدی از امام پرسید آیا در جنگ صفین هم آن اعمال را ترک نکردی؟
امام نیز پاسخ تندی به او داد و گفت که در آن جنگ هم ترک نکردم.!
منبع:
ابن سعد، طبقات الکبری، ۱۴۱۰ق، ج۸، ص۲۱، بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۱۵۶؛ ابن حجر، الإصابة، ۱۴۱۵ق، ج۸، ص۲۶۸؛ ابن کثیر، البدایة و النهایة، ۱۴۰۷ق، ج۶، ص۳۳۳.

و یا در حال وضو وقتی امام ، ابن کواء را از اسراف آب نهی کرد، ابن کواء با کنایه گفت: که از خون مسلمانانی که ریخته شده، بیشتر نیست.!
شوشتری، قاموس الرجال، ۱۴۱۰ق، ج۶، ص۵۶۳.

درحالی که در جنگ جمل که بدست عایشه ملعون شتر سوار شروع شد و همین عایشه بود که 16 هزار مسلمان را به کام مرگ فرستاد !
ودر جنگ صفین و… نیز عمرو عاص بود که با مشرکان و کافران به دروغ ادعای مسلمانی میکردند و آنها بودند که جنگ راه انداختند و حضرت علی علیه السلام نیز چاره ای جز جنگ نداشت هرچند که ایشان طرفدار صلح بود ولی با این وجود افراد کور دل و بی بصیرتی مانند ابن کواء وجود داشتند که دائما حضرت علی علی علیه السلام را آزار می دادند

مشاهده مطالب بیشتر :

مستند توهم کرویت


شکل هفت زمین و آسمان در احادیث و قرآن

آفرینش زمین تخت و گنبدآسمان در نهج البلاغه

https://flatearthfarsi.ir/all/382/مقاله-گنبدآسمان-و-قرآن-1-feparsi/

 

https://flatearthfarsi.ir/all/1054/مقاله-گنبدآسمان-و-قرآن-2/

 

 

 

درباره مدیر Vlad

مدیر Vlad
ولاد {مدیر تولید محتوای مذهبی در رسانه زمین تخت پارسی} - عکاس ،گرافیست و تدوینگر - محقق ، مستندساز - مدرس رایانه و نرم افزار های adobe (در فضای مجازی)

همچنین بررسی کنید:

تمدن تارتاریا از آغاز تا پایان

تمدن تارتاریا از آغاز تا پایان

منابعی وجود دارد که می گویند تارتاریا به عنوان یک منطقه جغرافیایی از ابتدای قرن …

11 دیدگاه

  1. Avatar

    سلام و وقت بخیر. ماه خودش حرکت چرخشی داره دور خودش، مثله چرخیدن یه چرخ؟ چرا توی کشور هایی که به اصطلاح توی نیم کره جنوبی‌ان مثل استرالیا و برزیل و…. میگن ماه تصویر بر عکس داره نسبت به نیمکره شمالی؟ میشه علت‌اش رو توضیح بدید

  2. Avatar

    میگید نور ماه کم شده و بازتاب خورشید نیست وقتایی به غیر از شب چهارده چه اتفاقی افتاده که ماه به شکل هلال دیده میشه

  3. Avatar
    جواد جعفری

    سلام
    ابن کواء ملعون در جنگ با خوارج به دست لشکریان مولا علی علیه السلام به جهنم واصل شد .
    در خصوص آسمان و مزخرفات ناسا ، چرا شما به این حدیث نبوی اشاره نمی کنید که در جواب فردی که از خلقت و اداره جهان از پیامبر سوال کرد ، حضرت فرمودند :
    خلقت جهان و تدبیر امور به دست پروردگار جل جلاله است ولی اداره دنیا به دست آن ملعون ابلیس است و دنیا با جادو اداره می شود و بزرگترین جادو همین دنیاست .
    مگر انیمیشن های ناسا و مزخرفات هالیوودی نوعی جادو نیست ؟
    مردم را با این تصاویر و شعبده ها جادو می کنند و از صراط مستقیم دور می کنند .
    عده زیادی چنان تحت تاثیر و جادو شده اند که با شنیدن آیه قرآن یا کلام معصوم شروع به مسخره کردن می کنند .
    آیا این چیزی غیر از جادو است ؟

    • مدیر Vlad

      سلام و درود بر شما.
      ابن کواء لعنت الله علیه معمولا برای به زحمت انداختن سوال میپرسید و دنبال جواب نبود
      و بارها امام علی علیه السلام رو اذیت میکرد و در این شکی نیست ولی در کل پرسش های اون هرچند که به خودش سودی نرسوند و ارزشی قائل نبود ولی هم اکنون پاسخ های امیرالمومنین علی علیه السلام برای ما خیلی مفید و ارزشمنده .

      و در مورد حدیث هم همین بس که پیامبر فرمود این دنیای موقتی ، جهنمی برای مومن هست و بهشتی برای کفار ، و در آخرت ، بهشت ابدی برای مومنان است و جهنم ابدی برای کافران.

      در مورد این مسئله که ناسا تو کار جادوی سینما هست گمونم اولین نفری که حدیثی اورد در این خصوص خودم بودم
      در پست زیر :
      https://flatearthfarsi.ir/all/مستندات-زمین-تخت-پارسی/5789/مستند-اثبات-دروغین-بودن-ویدیو-های-ناسا/

  4. Avatar

    سلام و خسته نباشید به شما
    یک سوال در مورد ماه که چطوری زمان دقیق خسوف و کسوف اعلام میکنن و میگویند مثلا سال آینده این تاریخ این اتفاق میوفته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 9 =

Translate »