آخرین مطالب

اندازه خورشید و ماه و ستارگان در زمین تخت اسلامی

زمین تخت

((نام مقاله : اندازه خورشید و ماه و ستارگان در زمین تخت اسلامی ))


در این مقاله به ارائه اندازه دقیق خورشید و ماه و ستارگان خواهیم پرداخت ضمن پیش از ارائه مطالب اصلی ، به نقد یک حدیث تحریف شده می پردازیم و سپس به ارائه احادیث صحیح و معتبر خواهیم پرداخت…


حدیث شناسی و نقد و بررسی  :

بخشی از حدیث نقل شده از امام علی علیه السلام که در خصوص اندازه خورشید و ماه است ، یعنی نهصد فرسخ در نهصد فرسخ  (اشاره ای به یکسان بودن اندازه خورشید و ماه) بی اعتبار است و با احادیث روایات معتبر شیعه در تعارض است و مورد قبول هیچ یک از افراد معتقد به زمین تخت یا کروی نیست و این اندازه ها در مدل سازی کروی و حتی زمین مسطح ، با مشکلات بسیاری همراه هست زیرا طبق احادیث معتبر شیعه شمس باید در گنبد آسمان  چهارم باشد و تا زیر سقف آسمان هفتم بالا رفته و سپس به جایگاه اصلیش در زیر سقف آسمان چهارم بازگردد ، اما قمر باید در زیر سقف آسمان اول باشد .! و به همین علت اگر اندازه خورشید و ماه برابر باشد ، غیر ممکن است که در مدل های زمین مسطح و یا  نجوم کروی به درستی کار کند زیرا از خورشید تا ماه به اندازه چندین اسمان فاصله هست و این فواصل منجر میشود که در مدل کروی و حتی در مدل تخت هرگز نتوان  خورشید را به اندازه ماه در نظر گرفت و در همه مدل ها می بایستی که شمس بزرگتر از قمر باشد و غیر از این امکان پذیر نیست.

حدیث  را ادامه مشاهده خواهید کرد و سپس به نقد و بررسی آن می پردازیم با استفاده از شیوه حدیث شناسی محدثین که در یک پست به شما آموزش داده شده است.

حدیث :

متن عربی کامل :

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَبِی‌الْحُسَیْنُ‌بْنُ‌عَلِیٍّ (علیه السلام) قَالَ: کَانَ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) بِالْکُوفَهًْ فِی الْجَامِعِ إِذْ قَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنِّی أَسْأَلُکَ عَنْ أَشْیَاءَ فَقَالَ سَلْ تَفَقُّهاً وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً فَأَحْدَقَ النَّاسُ بِأَبْصَارِهِمْ فَقَالَ أَخْبِرْنِی عَنْ أَوَّلِ مَا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَی فَقَالَ (علیه السلام)
خَلَقَ النُّورَ قَالَ فَمِمَّ خُلِقَتِ السَّمَاوَاتُ قَالَ (علیه السلام) مِنْ بُخَارِ الْمَاءِ قَالَ فَمِمَّ خُلِقَتِ الْأَرْضُ قَالَ (علیه السلام) مِنْ زَبَدِ الْمَاءِ قَالَ فَمِمَّ خُلِقَتِ الْجِبَالُ قَالَ مِنَ الْأَمْوَاجِ قَالَ فَلِمَ سُمِّیَتْ مَکَّهًُْ أُمَّ الْقُرَی قَالَ (علیه السلام) لِأَنَّ الْأَرْضَ دُحِیَتْ مِنْ تَحْتِهَا وَ سَأَلَهُ عَنِ السَّمَاءِ الدُّنْیَا مِمَّا هِیَ
قَالَ (علیه السلام) مِنْ مَوْجٍ مَکْفُوفٍ

وَ سَأَلَهُ عَنْ طُولِ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ وَ عَرْضِهِمَا
قَالَ تِسْعُمِائَهًْ فَرْسَخٍ فِی تِسْعِمِائَهًْ فَرْسَخٍ

وَ سَأَلَهُ کَمْ طُولُ الْکَوْکَبِ وَ عَرْضُهُ
قَالَ اثْنَا عَشَرَ فَرْسَخاً فِی مِثْلِهَا
وَ سَأَلَهُ عَنْ أَلْوَانِ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ أَسْمَائِهَا فَقَالَ لَهُ اسْمُ أسماء {السَّمَاءِ} الدُّنْیَا رَفِیعٌ وَ هِیَ مِنْ مَاءٍ وَ دُخَانٍ وَ اسْمُ السَّمَاءِ الثَّانِیَهًْ فَیْدُومٌ وَ هِیَ عَلَی لَوْنِ النُّحَاسِ وَ السَّمَاءُ الثَّالِثَهًُْ اسْمُهَا الْمَارُومُ وَ هِیَ عَلَی لَوْنِ الشَّبَهِ وَ السَّمَاءُ الرَّابِعَهًُْ اسْمُهَا أرفلون وَ هِیَ عَلَی لَوْنِ الْفِضَّهًْ وَ السَّمَاءُ الْخَامِسَهًُْ اسْمُهَا هیعون وَ هِیَ عَلَی لَوْنِ الذَّهَبِ وَ السَّمَاءُ السَّادِسَهًُْ اسْمُهَا عَرُوسٌ وَ هِیَ یَاقُوتَهًْ خَضْرَاءُ وَ السَّمَاءُ السَّابِعَهًُْ اسْمُهَا عَجْمَاءُ وَ هِیَ دُرَّهًْ بَیْضَاءُ.
– عیون أخبارالرضا، ج۱، ص۲۴۱ / البرهان

ترجمه بخش مورد نظر :

على بن موسى الرّضا علیهما السّلام از قول پدرانشان و از حسین بن على نقل فرمود كه مردی از اهل شام میان مردم در مسجد کوفه از امیر المؤمنین پرسید:

 قسمت 1 : (( چرا مكّه را امّ القرى (مادر آبادى‏ها) نامیده‏اند؟ فرمود: زیرا خشکی های زمین از زیر آن پهن شده است (بر روی آب ها). ))

قسمت 2 : (( پرسید که آسمان چیست؟ حضرت فرمود: از یك موج بازداشته شده))

قسمت 3 : (( آن مرد از طول و عرض ماه و خورشید سؤال كرد، حضرت فرمود: نهصد فرسخ‏ در نهصد فرسخ — تِسْعُمِائَةِ فَرْسَخٍ فِی تِسْعِمِائَةِ فَرْسَخ‌ ))

قسمت 4 : (( و از طول و عرض ستارگان و کواکب پرسید و حضرت در پاسخ فرمود :  دوازده فرسخ در دوازده فرسخ.))

  • 📚عیون اخبارالرضا علیه السّلام جلد ١ص٢١٨

حدیث فوق که مشاهده می کنید ، همش درسته و هیچ مشکلی داره بجز  قسمت سوم که صرفا در قسمت سوم است که حدیث تحریف شده و مشکل دار است که طول و عرض خورشید و ماه برابر و یکسان (نهصد فرسخ در نهصد فرسخ – تِسْعُمِائَةِ فَرْسَخٍ فِی تِسْعِمِائَةِ فَرْسَخ‌) روایت می کند و فقط و فقط همین قسمت مذکور است که طبق تخصص ما در حدیث شناسی ، فاقد اعتبار و در تعارض با ایات قران و بسیاری از احادیث و روایات معتبر دیگر دانسته میشود  که از یک سو احتمال می رود یکی از راویان حدیث فوق ، این اندازه را به عمد تحریف کرده اند ، و از سوی دیگر میتوانیم احتمال دهیم که شاید هم یکی از راویان سهوا و به اشتباه این عدد نهصد فرسخ را در روایت وارد کرده اند و این قسمت سوم روایت را خراب کرده اند …

نکته : یک امام معصوم هرگز خطا نمی کند ! اما راویان حدیث گاهی اوقات بخشی از احادیث را به اشتباه روایت میکنند و بخش های دیگر را به درستی روایت میکنند… و گاهی ، بعضی از دشمنان به طور عمد بخشی از حدیث را تحریف میکنند.
که به همین علت همواره ما باید طبق روش حدیث شناسی که در پست زیر آموزش داده ایم عمل کنیم :

https://flatearthfarsi.ir/all/3255/حدیث-شناسی-و-تفسیر-شناسی/

محاسبات و نکات قابل توجه :

https://kitset.ir/conversion/length-converter/islamic-farsang-to-kilometer

900 فرسنگ (فرسخ) شرعی دین اسلام معادل 4829.9 کیلومتر (Kilometer)

که میشود :

4829.9 کیلومتر طول در 4829.9 عرض

 

نتیجه :

این اندازه ها کاملا غیر منطقی هست و در مدل کروی و مسطح غیر ممکن است که خورشید و ماه هرکدام به این اندازه باشند و اگر چنین اندازه ای درست بود  هیچ یک از مدل های زمین تخت یا زمین کروی هرگز نمی توانستند به درستی عمل کنند و همه چیز با مشکل روبه رو بود !!!


نکته ای قابل توجه در قرآن که  اندازه شمس بزرگتر از قمر بیان شده است:

فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِن لَّمْ يَهْدِنِي رَبِّي لأكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ ﴿77 – انعام﴾
فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّي هَذَآ أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿78 – انعام

در نتیجه اندازه مساوی خورشید و ماه که هر کدام نهصد فرسخ در نهصد فرسخ باشند فاقد اعتبار محسوب میشود زیرا در تعارض است با ایه صریح قرآن  که خورشید را بزرگتر از ماه معرفی میکند.!


اندازه های صحیح و معتبر خورشید و ماه و ستارگان در احادیث و روایات :

امیر المؤمنین علی علیه السلام می‌فرماید:
اندازه خورشید شصت فرسخ  در شصت فرسخ است ،
و اندازه ماه چهل فرسخ  در چهل فرسخ است،
درون (بالای) ماه و خورشید برای اهل آسمان‌ها می‌درخشد و نور می‌دهد
 و برون و قشر آنها (پایین / پشت) برای اهل زمین نور می‌دهد.
و سیارات به اندازه بزرگ ترین کوه‌های روی زمین هستند
و خورشید قبل از ماه خلق شده است.

  • منابع :  تفسیر القمی : جلد دوم صفحه 17 / دسترسی ساده تر از طریق کتاب تفسیر البرهان : ذیل آیه 12 اسراء

 

محاسبات :

اندازه خورشید و ماه

 طبق حدیث معتبر امام علی علیه السلام  که در کتاب تفسیر القمی ، با نویسندگی محدث گرانقدر علی ابن ابراهیم القمی ، آمده است : خورشید 60 فرسخ طول در 60 فرسخ عرض دارد و ماه نیز 40 فرسخ در 40 فرسخ است .

پس لازم هست که تبدیل فرسخ دین اسلام به کیلومتر  انجام شود:

خورشید 60 فرسنگ (فرسخ) شرعی دین اسلام معادل 322 کیلومتر (Kilometer)

ماه 40 فرسنگ (فرسخ) شرعی دین اسلام معادل 214.7 کیلومتر (Kilometer)

ابزار محاسبه : https://kitset.ir/conversion/length-converter/islamic-farsang-to-kilometer

در نتیجه
خورشید 322km طول در 322 km عرض  دارد
و ماه  214km طول در 214 km عرض دارد

و اما سوالی که برایتان پیش می آید این است که خورشید در کدام آسمان قرار دارد؟

پاسخ :

امام سجاد علیه السلام در حدیثی طولانی فرمودند : خورشید در آسمان چهارم است(زیر گنبد چهارم) و اما هنگامی خورشید به زیر سقف آسمان اول میاید که آن هنگام قیامت باشد و مردم از شدت نزدیکی خورشید به سر هایشان عرق میکنند.

  • (منبع عربی : إرشاد القلوب  ج۱ ص۵۳)  منبع ترجمه شده : إرشاد القلوب / ترجمه رضایی ;  جلد ۱  ص ۱۳۷

خورشید در زیر چهارمین گنبد آسمان در حدیث امام سجاد و امام صادق علیه السلام


توضیح نحوه پدید آمدن شبانه روز در مدل اسلامی زمین تخت :

مستند زمین تخت پارسی : فصل 2 قسمت 2 + نحوه پدید آمدن شبانه روز در زمین مسطح

مستند زمین تخت پارسی : فصل 2 قسمت 3

 


اندازه ستارگان برابر است :

در تمامی احادیث امام ها و پیامبر اکرم فرمودند : اندازه ستارگان و سیارات برابر است و هیچ ستاره بزرگ و کوچکی وجود ندارد و همه دقیقا به یک اندازه اند!!!

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند : سیارات به اندازه بزرگ ترین کوه‌های روی زمین هستند / منابع : تفسیر القمی، ج1 ص 406 / کتاب تفسیر البرهان : ذیل آیه 12 اسراء

در حدیثی دیگر که در کتاب عیون الاخبار الرضا و حتی در کتاب تفسیر البرهان آمده است : امام علی علیه السلام فرموده است : ستارگان دوازده فرسخ طول در دوازده فرسخ عرض دارند

12 فرسنگ (فرسخ) شرعی دین اسلام معادل 64.4 کیلومتر (Kilometer)

که یعنی :

ستارگان 64.4 کیلومتر طول در 64.4 کیلومتر عرض دارند

اندازه زمین و گنبدآسمان و خورشید و ماه

 

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره مدیر Vlad

مدیر Vlad
ولاد {مدیر تولید محتوای مذهبی در رسانه زمین تخت پارسی} - عکاس ،گرافیست و تدوینگر - محقق ، مستندساز - مدرس رایانه و نرم افزار های adobe (در فضای مجازی)

همچنین بررسی کنید:

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

چت و گفتگو با هوش مصنوعی یا چت و گفتگو با اجنه شیطانی؟ همانطور که …

3 دیدگاه

  1. Avatar

    آخرش چی شد؟ اندازه خورشید و ماه چند فرسخ شد؟ نمیشه بگی یه قسمت این حدیث اشکال داره و بقیش اوکی هست! بعد هم برای اثبات زمین تخت یا کروی لطفا به ادیان مراجعه نکنین!!!!! اینقدر شواهد علمی و اجربی هست که لازم نیست دین و مقدسات رو وارد این بازی ها کنین.بعد هم حدیث یعنی اینکه کسی یه سخنی رو از کس دیگه شنیده و برای افراد دیگر بازگوی کرده و همیشه این امکان وجود داره که نقل کننده مطلب را به درستی و بدون کم و کاست انتقال بده یا نه. منظورم اینه که برای اثبات یه موضوع صرفا نمیشه به احادیث مراچعه کرد. اما در خصوص اندازه خورشید و فاصله اون از زمین!!! بر اساس شنیده های من از دوستان زمین تخت (کلاب هاوس) متاسفانه اطلاعات درستی در دسترس نیست!!! یکی از عزیزانی که ادعا می کنه اولین دانشمند ایرانی هست که زمین کروی را باطل کرده و در خصوص زمین تخت و اثبات تخت بودن اون کتاب نوشته (هر چند که این کتاب ظاهرا چاپ نشده!!!!!!!!) مدعی هستن که خورشید یک ایزد هست و جرم نداره! یا یکی دیگه مدعی میشه که این نوری که ما از خورشید می بینیم در واقع انعکاس نوری هست که به گند برخورد کرده و بازتاب اون به ما رسیده!!!!!! و یا یکی دیگه می فرمایند خورشید لابلای گنبدهای اسمان حرکت می کنه!! در هر صورت حداقل بین تخت گرایان فارسی ظاهرا هیچ اجماعی در خصوص اندازه و فاصله اون وجود نداره. متاسفانه بعضی از این عزیزان وقتی بحث تخصصی اندازه و فاصله خورشید مطرح میشه و کسانی که این فرضیه تخت بودن زمین را غیر ممکن می دونن و زمانیکه می خواهند با فرمول ریاضی به این عزیزان اثبات کنن که اگه اندازه خورشید را خیلی خیلی کوچکتر از چیزی که زمین کروی ادعا می کنه بدونیم و همچنین فاصله اون رو خیلی خیلی کمتر از ادعای زمین کروی در نظر بگیریم، به هیچ عنوان زمین تخت را نمیشه نوضیح داد.برای همین این دوستان زمین تخت، چون می دونن اگه بحث اندازه و فاصله را به صورت شفاف اعلام کنن، فرضیه تخت بودن زمین باطل میشه!!!! مدعی میشن که این اندازه و فاصله یک راز هست و فقط افراد برگزیده از اون مطلع هستن!!!!!!!!!! یا در خصوص جاذبه!!این عزیزان به صورت کلی بحث کردن در خصوص جاذبه و گرانش را ممنوع کردن تا با این بهونه نخوان به سوالات علمی چواب بدن و در مقابل یه نیروی دیگه را تصور کردن و اسمش رو گذاشتن نیروی دافعه گنبد!!!! (خیلی مسخره هست) این عزیزان هیچ توضیحی ندارن که این نیروی دافعه چگونه کار می کنه؟ دلیلش چیه؟ چرا وقتی جرمی از سطح زمین فاصله میگیره و به سمت گنبد حرکت می کنه، این نیروی دافعه تغییر می کنه! چرا هرچی به این گنبد فرضی نزدیک تر میشی نیروی دافعه شما کمتر میشه و هزاران هزار چرا های دیگه

    • بهرام

      متفق القول: خورشید 60*60 فرسخ و ماه 40*40 فرسخ.
      اتفاقاً مذاهب همگی تایید و تاکید بر مسطح بودن زمین دارند اگر شما ذائقه این مدلی ندارید از مطالب علمی دیدن کنید و حتماً مطالعه کنید:
      https://flatearthfarsi.ir/category/blog-science
      ضمناً این رو هم بدونید که حتی 1 (یک) آزمایش علمی در اثبات کروی بودن زمین و انحنا وجود ندارد.
      ====
      در مورد دیدگاه ها از مناظر مختلف قاعدتاً باید اختلاف نظراتی وجود داشته باشه، در بقیه مواردی که نوشتید در واقع نا آگاهی و نداشتن مطالعه از سمت خود شما سوالات رو بوجود آورده که در وب سایت سرچ کنید حتماً به همه‌ی سوالات خود میرسید.

  2. Avatar

    مهم ترین سوالی که دانشمندان نوین باید جواب بدن این هست که چرا اندازه ماه و خورشید با وجود فاصله از هم طوری است که در خورشید گرفتگی دقیقا روی هم منطبق میشن و اصلا چرا تنها قمر زمین همیشه یک سمتش رو به زمین هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + دو =

Translate »