آخرین مطالب

خلقت آدم و حوا و پاسخ به شبهه ازدواج فرزندان آدم – 1

(( نام مقاله : خلقت آدم و حوا و پاسخ به شبهه ازدواج فرزندان آدم – 1 ))


در این مقاله آیات قرآن و روایات و احادیثی معتبر و مهم در خصوص حقیقت خلقت آدم و حوا و تشکیل گونه آدمیزاد را گردآوری و ارائه کرده ایم.


وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ إِنىّ‌ِ جَاعِلٌ فىِ الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَ تجَعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَ يَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَ نحَنُ نُسَبِّحُ بحِمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنىّ‌ِ أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ [30بقره]

[به يادآور] هنگامى را كه پروردگارت به فرشتگان فرمود: «من بر روى زمين، جانشينى (نماينده‌اى) قرار خواهم‌داد». فرشتگان گفتند: «[پروردگارا!] آيا كسى را در آن قرار مى‌دهى كه فساد و خونريزى كند؟! حال آنكه ما تسبيح و حمد تو را به جا مى‌آوريم، و تو را تقديس مى‌كنيم [و براى جانشينى شايسته‌تريم]». فرمود: «من حقايقى را مى‌دانم كه شما نمى‌دانيد».

الرّضا (علیه السلام)- اسْتَغْفَرُِوا مِنْ قَوْلِهِمْ أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَ عَلِمُوا أَنَّهُمْ أَذْنَبُوا فَنَدَمُوا وَ لَاذُوا بِالْعَرشِ وَ اسْتَغْفَرُوا.

امام رضا (علیه السلام) ملائکه دانستند که گناه کرده‌اند و از گفتار خود در خصوص اعتراض به خدا نسبت به خلقت آدم، پشیمان شدند. سپس برای استغفار به عرش پناه برده و توبه کردند.

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۱۶
  •  قصص الأنبیاءللجزایری، ص۲۶

 وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقالَ أَنْبِئُوني بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ [31بقره]

سپس، تمامى علم اسماء(علم اسرار آفرينش و نام‌گذارى موجودات) را به آدم آموخت. آنگاه آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: «اگر راست مى‌گوييد، [و از آدم شايسته‌تر هستيد] اسامى اينها را به من خبر دهيد»!

علیّ‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- انْهَ سُبْحَانَهُ عَلَّمَهُ جَمِیعَ الاسماء وَ الصِّنَاعَاتِ وَ عِمَارَِهًَْ الأرَضین وَ الأطعَمَهًَْ وَ الأدوِیَهًَْ وَ اسْتِخْرَاجَ الْمَعَادِنِ وَ غَرَسَ الاشجار وَ مَنَافِعِهَا وَ جَمِیعَ مَا یَتَعَلَّقُ بعماره الدِّینِ وَ الدُّنْیَا.

علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه) خداوند سبحان، تمام نام‌ها، صنایع، بناهای دو دنیا، طعم‌ها، داروها، علم استخراج معادن، کاشتن درختان و منفعت‌های آن و هرآنچه که به آبادانی دین و دنیا مربوط می‌شود را به آدم (علیه السلام) آموخت.

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۶
  •  بحرالعرفان
۴ -۹
(بقره/ ۳۱)

الصّادق (علیه السلام)- أُهْدِیَ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) دانجوج فِیهِ حَبٌّ مُخْتَلِطٌ فَجَعَلَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یُلْقِی إِلَی عَلِیٍّ (علیه السلام) حَبَّهًًْ وَ حَبَّهًًْ وَ یَسْأَلُهُ أَیُّ شَیْءٍ هَذَا؟ وَ یُخْبِرُهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَمَا إِنَّ جَبْرَئِیلَ أَخْبَرَنِی أَنَّ اللَّهَ عَلَّمَکَ اسْمَ کُلِّ شَیْءٍ کَمَا عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها.

امام صادق (علیه السلام) مقداری غلّه شبیه عدس، به رسول‌خدا (هدیه داده‌شد که در آن دانه‌های گوناگونی بود. رسول‌خدا (دانه دانه، آن را به علی (علیه السلام) می‌داد و از او می‌پرسید: «این چیست»؟ و علی (علیه السلام) نام آن‌ها را به درستی عرض می‌کرد. پیامبر (فرمود: جبرئیل (علیه السلام) پیش از این مرا مطّلع کرده بود که خداوند همان‌گونه که به آدم (علیه السلام) تمام نام‌ها را آموخت، به تو نیز آموخته است.

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۶
  •  بحارالأنوار، ج۴۰، ص۱۸۵/ نورالثقلین؛ فیه: «دلجوج» بدلٌ «دانجوج»
۴ -۱۰
(بقره/ ۳۱)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- إِنَّ رَبِّی عَزَّوَجَلَّ مَثَّلَ لِی أُمَّتِی فِی الطِّینِ وَ عَلَّمَنِی أَسْمَاءَ أُمَّتِی کَمَا عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا.

پیامبر ( [خداوند] زمانی که امّتم در حالت گِل بودند (قبل از خلقت) آن‌ها را برای من ممثّل کرد و به من نام‌های آنان را آموخت؛ چنانچه به آدم (علیه السلام) همه‌ی نام‌ها را آموخت.

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۶

وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ أَبى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرينَ [34بقره]

و [ياد كن] هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم: «براى آدم سجده [و خضوع] كنيد!» همگى سجده كردند؛ جز ابليس كه سرباز زد و تكبّر ورزيد و [به‌خاطر نافرمانى و تكبّرش] از كافران شد. (34بقره)

 وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةً وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةً فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمينَ [35]

و گفتيم: «اى آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن؛ و از [نعمت‌هاى] آن، از هرجا مى‌خواهيد، در كمال فراوانى بخوريد؛ [ولى] نزديك اين درخت نشويد؛ كه از ستمكاران خواهيد شد.»(35بقره)

الصّادق (علیه السلام)- سُئِلَ الصَّادِقُ (علیه السلام) عَنْ جَنَّهًِْ آدَمَ (علیه السلام): أَ مِنْ جِنَانِ الدُّنْیَا کَانَتْ أَمْ مِنْ جِنَانِ الْآخِرَهًِْ؟ فَقَالَ: کَانَتْ مِنْ جِنَانِ الدُّنْیَا تَطْلُعُ فِیهَا الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ لَوْ کَانَتْ مِنْ جِنَانِ الْآخِرَهًِْ مَا أُخْرِجَ مِنْهَا أَبَداً آدَمُ (علیه السلام) وَ لَمْ یَدْخُلْهَا إِبْلِیس.(بقره/ ۳۵)

امام صادق (علیه السلام) از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی بهشت آدم (علیه السلام) پرسیده‌شد که «آیا از بهشت‌های دنیایی بوده یا از بهشت‌های آخرت»؟ حضرت (علیه السلام) فرمود: «آن یک باغی از باغ‌های دنیا بود که خورشید و ماه در آن طلوع می‌کرد و اگر از باغ‌های بهشت آخرت بود هرگز آدم (علیه السلام) از آن بیرون نمی‌رفت و ابلیس به آن راه نمی‌یافت».

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۵۴
  •  القمی، ج۱، ص۴۳/ نورالثقلین و البرهان؛ فیهما: بالإختصار

جنس خلقت بشر :

 فَاسْتَفْتِهِمْ أَ هُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمْ مَنْ خَلَقْنا إِنّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طِينٍ لازِبٍ [11صافات]

از آنان بپرس: «آيا آفرينش[دوباره‌ي] آنان سخت‌تر است يا آفرينش تمام كسانى[از فرشتگان و اهل آسمان‌ها و زمين] كه آفريده‌ايم؟!» ما آنان را از گل چسبنده‌اى آفريديم.

 خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ كَالْفَخَّارِ [14الرحمن]

انسان را از گلِ خشكيده‌اى همچون سفال آفريد.

 وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ [26]

ما انسان را از گل خشكيده‌اى [همچون سفال] كه از گل بدبوى [تيره رنگى] گرفته شده ‌بود آفريديم.

 

نکته مهم :

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ کَالْفَخَّارِ علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه) قَالَ الْمَاءِ الْمُتَصَلْصِلِ بِالطِّینِ.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ کَالْفَخَّارِ یعنی آب آمیخته با گل.

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۳۹۸ – بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۵۳/ البرهان

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- ثُمَّ جَمَعَ سُبْحَانَهُ مِنْ حَزْنِ الْأَرْضِ وَ سَهْلِهَا وَ عَذْبِهَا وَ سَبَخِهَا تُرْبَهًًْ سَنَّهَا بِالْمَاءِ حَتَّی خَلَصَتْ وَ لَاطَهَا بِالْبَلَّهًِْ حَتَّی لَزَبَتْ فَجَبَلَ مِنْهَا صُورَهًًْ ذَاتَ أَحْنَاءٍ وَ وُصُولٍ وَ أَعْضَاءٍ وَ فُصُولٍ أَجْمَدَهَا حَتَّی اسْتَمْسَکَتْ وَ أَصْلَدَهَا حَتَّی صَلْصَلَتْ لِوَقْتٍ مَعْدُودٍ وَ أَمَدٍ مَعْلُومٍ ثُمَّ نَفَخَ فِیهَا مِنْ رُوحِهِ فَمَثُلَتْ إِنْسَاناً ذَا أَذْهَانٍ یُجِیلُهَا وَ فِکَرٍ یَتَصَرَّفُ بِهَا وَ جَوَارِحَ یَخْتَدِمُهَا وَ أَدَوَاتٍ یُقَلِّبُهَا وَ مَعْرِفَهًٍْ یَفْرُقُ بِهَا بَیْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ وَ الْأَذْوَاقِ وَ الْمَشَامِّ وَ الْأَلْوَانِ وَ الْأَجْنَاسِ مَعجوناً بِطِینَهًِْ الْأَلْوَانِ الْمُخْتَلِفَهًِْ وَ الْأَشْبَاهِ الْمُؤْتَلِفَهًِْ وَ الْأَضْدَادِ الْمُتَعَادِیَهًِْ وَ الْأَخْلَاطِ الْمُتَبَایِنَهًِْ مِنَ الْحَرِّ وَ الْبَرْدِ وَ الْبَلَّهًِْ وَ الْجُمُودِ.

امام علی (علیه السلام)- خداوند سبحان، خاکی از قسمت‌های گوناگون زمین، از قسمت‌های سخت و نرم و شور و شیرین گرد آورد و آب بر آن افزود تا گِلی خالص و آماده شد و با افزودن رطوبت، چسبناک گردید که از آن، اندامی شایسته و عضوهایی جدا و به یکدیگر پیوسته آفرید. آن را خشکانید تا محکم شد. خشکاندن را ادامه داد تا سخت شد تا زمانی معیّن و سرانجامی مشخّص، اندام انسان کامل گردید. آنگاه از روحی که آفرید در آن دمید تا به‌صورت انسانی زنده در آمد، دارای نیروی اندیشه که وی را به تلاش اندازد و دارای افکاری که در دیگر موجودات، تصرّف نماید. به انسان اعضاء و جوارحی بخشید که در خدمت او باشند و ابزاری عطا فرمود که آن‌ها را در زندگی به کار گیرد. قدرت تشخیص به او داد تا حق و باطل را بشناسد و حواسّ چشایی و بویایی، و وسیله‌ی تشخیص رنگ‌ها و اجناس مختلف در اختیار او قرار داد. انسان را مخلوطی از رنگ‌های گوناگون و چیزهای همانند و سازگار و نیروهای متضّاد و مزاج‌های گوناگون گرمی، سردی، تری و خشکی قرار داد.

  • نهج البلاغهًْ، ص۴۲

امام باقر علیه السلام فرمود:
« خداوند طینت ما را از اعلی علیین قرار داده است و قلوب شیعیان را نیز از همان قرار داده است….و آنان از آنچه ما خلق شده ایم ، خلق شده اند »

  •  بحار الانوار ج5 ص235

(قال صَاحِبِ الْأَمْرِ علیه السلام : شیعَتُنا جُزْءٌ مِنّا خُلِقُوا مِنْ فَضْلِ طینَتِنا یَسُوؤُهُمْ ما یَسُوؤُنا وَ یَسُرُّهُمْ ما یَسُرُّنا.)

 از ابن طاووس نقل شده که ایشان در سحرگاهی، در سرداب مقدس از صاحب الامر علیه السّلام ش‏نیده که حضرت صاحب امر (امام مهدی عجل الله) در دعا فرمودند: ای الله ! شیعیان ما از شعاع انوار ما و باقی طینت ما خلق شده اند و با اتکا به محبت و ولایت ما، گناهان زیادی مرتکب شده اند. اگر گناهان آنها حق الله است، از آنان درگذر و ببخش آنهارا که ما راضی شدیم و اگر گناهانشان حق الناس است، خودت بین آنها را اصلاح فرما ، و از خمس ما حقوق مال باختگانشان را تقاص کن و آنان را داخل بهشت فرما و از آتش دور کن و بین آنان و دشمنان ما در خشم خودت جمع نکن .

  •  بحار الانوار ج53 ص303

 

امام صادق علیه السلام فرمود:
شیعیان ما جزئی از ما هستند که از اضافه ی گل ما آفریده شده اند آن چه که ما را ناراحت کند آنان را ناراحت می کند و آن چه ما را خوشحال کند آنان را خوشحال می نماید.

  • بحار الأنوار : ج 65، ص 24

 

الباقر (علیه السلام)- عن إسحاق القمّیّ قال: دخلت علی أبی‌جعفر الباقر (علیه السلام) … فَقَالَ یَا إِسْحَاقُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَمَّا کَانَ مُتَفَرِّداً بِالْوَحْدَانِیَّهًِْ ابْتَدَأَ الْأَشْیَاءَ لَا مِنْ شَیْءٍ فَأَجْرَی الْمَاءَ الْعَذْبَ عَلَی أَرْضٍ طَیِّبَهًٍْ طَاهِرَهًٍْ سَبْعَهًَْ أَیَّامٍ بِلَیَالِیهَا ثُمَ نَضَبَ الْمَاءَ عَنْهَا فَقَبَضَ قَبْضَهًًْ مِنْ صَفْوَهًِْ ذَلِکَ الطِّینِ وَ هِیَ طِینَهًُْ أَهْلِ الْبَیْتِ ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَهًًْ مِنْ أَسْفَلِ ذَلِکَ الطِّینِ وَ هِیَ طِینَهًُْ شِیعَتِنَا ثُمَّ اصْطَفَانَا لِنَفْسِهِ فَلَوْ أَنَّ طِینَهًَْ شِیعَتِنَا تُرِکَتْ کَمَا تُرِکَتْ طِینَتُنَا لَمَا زَنَی أَحَدٌ مِنْهُمْ وَ لَا سَرَقَ وَ لَا لَاطَ وَ لَا شَرِبَ الْمُسْکِرَ وَ لَا اکْتَسَبَ شَیْئاً مِمَّا ذَکَرْتَ وَ لَکِنَّ اللَّهَ تَعَالَی أَجْرَی الْمَاءَ الْمَالِحَ عَلَی أَرْضٍ مَلْعُونَهًٍْ سَبْعَهًَْ أَیَّامٍ وَ لَیَالِیَهَا ثُمَّ نَضَبَ الْمَاءَ عَنْهَا ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَهًًْ وَ هِیَ طِینَهًٌْ مَلْعُونَهًٌْ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ وَ هِیَ طِینَهًُْ خَبَالٍ وَ هِیَ طِینَهًُْ أَعْدَائِنَا فَلَوْ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ تَرَکَ طِینَتَهُمْ کَمَا أَخَذَهَا لَمْ تَرَوْهُمْ فِی خَلْقِ الْآدَمِیِّینَ وَ لَمْ یُقِرُّوا بِالشَّهَادَتَیْنِ وَ لَمْ یَصُومُوا وَ لَمْ یُصَلُّوا وَ لَمْ یُزَکُّوا وَ لَمْ یَحُجُّوا الْبَیْتَ وَ لَمْ تَرَوْا أَحَداً مِنْهُمْ بِحُسْنِ خُلُقٍ وَ لَکِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی جَمَعَ الطِّینَتَیْنِ طِینَتَکُمْ وَ طِینَتَهُمْ فَخَلَطَهَا وَ عَرَکَهَا عَرْکَ الْأَدِیمِ وَ مَزَجَهَا بِالْمَاءَیْنِ فَمَا رَأَیْتَ مِنْ أَخِیکَ الْمُؤْمِنِ مِنْ شَرِّ لَفْظٍ أَوْ زِنًا أَوْ شَیْءٍ مِمَّا ذَکَرْتَ مِنْ شُرْبِ مُسْکِرٍ أَوْ غَیْرِهِ فَلَیْسَ مِنْ جَوْهَرِیَّتِهِ وَ لَا مِنْ إِیمَانِهِ إِنَّمَا هُوَ بِمَسْحَهًِْ النَّاصِبِ اجْتَرَحَ هَذِهِ السَّیِّئَاتِ الَّتِی ذَکَرْتَ وَ مَا رَأَیْتَ مِنَ النَّاصِبِ مِنْ حُسْنِ وَجْهٍ وَ حُسْنِ خُلُقٍ أَوْ صَوْمٍ أَوْ صَلَاهًٍْ أَوْ حَجِّ بَیْتٍ أَوْ صَدَقَهًٍْ أَوْ مَعْرُوفٍ فَلَیْسَ مِنْ جَوْهَرِیَّتِهِ إِنَّمَا تِلْکَ الْأَفَاعِیلُ مِنْ مَسْحَهًِْ الْإِیمَانِ اکْتَسَبَهَا وَ هُوَ اکْتِسَابُ مَسْحَهًِْ الْإِیمَانِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ فَمَهْ قَالَ لِی یَا إِسْحَاقُ أَ یَجْمَعُ اللَّهُ الْخَیْرَ وَ الشَّرَّ فِی مَوْضِعٍ وَاحِدٍ إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ نَزَعَ اللَّهُ تَعَالَی مَسْحَهًَْ الْإِیمَانِ مِنْهُمْ فَرَدَّهَا إِلَی شِیعَتِنَا وَ نَزَعَ مَسْحَهًَْ النَّاصِبِ بِجَمِیعِ مَا اکْتَسَبُوا مِنَ السَّیِّئَاتِ فَرَدَّهَا إِلَی أَعْدَائِنَا وَ عَادَ کُلُّ شَیْءٍ إِلَی عُنْصُرِهِ الْأَوَّلِ الَّذِی مِنْهُ.

امام باقر (علیه السلام)- اسحاق قمی گوید: به حضور امام باقر (علیه السلام) رسیدم … ایشان فرمود: «ای اسحاق! از آن جایی که خداوند عزّوجلّ در یکتایی خودش یگانه است، موجودات را از هیچ آفرید؛ آب گوارایی را هفت روز و هفت شب بر زمین پاک نهاد و پاکیزه ای جاری کرد و سپس آن آب را از آن بیرون کشید و مشتی از بهترین قسمت آن گِل برداشت، که همان طینت ما اهل بیت بود، و مشتی از زیر آن گِل برداشت که طینت شیعیان ما بود و سپس ما را برای خود برگزید. اگر طینت شیعیانمان مانند طینت ما به حال خود رها می شد، هیچ یک از آنان زنا نمی کردند و دزدی نمی کردند و لواط نمی نمودند و نوشیدنی مست کننده که حرام است را نمی نوشیدند و هیچ یک از این کارهایی که گفتی را انجام نمی دادند. ولی خداوند عزّ و جلّ آب شوری را هفت روز و هفت شب در سرزمین ملعونی جاری کرد و آن گاه آن آب را از آن بیرون کشید و مشتی از آن برداشت، که همان طینت لعنت شده ایست که از گل سیاه بدبوست و همان طینت فاسد می باشد که طینت دشمنان ما هست(1)؛ اگر خداوند عزّ و جلّ طینت آنان را به همان حالی که آن را برداشت رها می نمود (یعنی با طین برگرفته از سرزمینی لعنت شده مخلوط نمیکرد)، [اکنون شما] آنان را به شکل آدمی زاد نمی دیدید (و آنهارا در زشت ترین چهره ها که نمایش دهنده ذات اصلی شیطانی و پلیدشان است می دید ودیگر اشخاص دو رو که در ظاهر خوب باشند و در باطن پلید وجود نداشتند) و آنان هرگز حتی در ظاهر نیز نمیتوانستند به شهادتین اقرار کنند (=یعنی کافر آشکار بودند، و نه کافری در ظاهر دین داران) و هرگز روزه نمی گرفتند و  هرگز نماز به جا نمی آوردند و  هرگز زکات نمی دادند و حج خانه خدا نمی کردند و هرگز ازهیچ یک از آنان را خوش اخلاق نمی دیدید، ولی خداوند تبارک و تعالی آن دو طینت، [یعنی] طینت شما و طینت آنان، را پیش هم آورد و با هم مخلوط کرد و مانند پوست به هم سایید و با آن دو آب مخلوط نمود. آن چه از بدکلامی و زنا و چیزهای دیگری مانند نوشیدن شراب و غیره که گفتی از برادرت دیده ای، به سبب جوهره و ایمان او نیست، بلکه سایش [طینت] دشمن مخالف به اوست که سبب شده است این کارهای بدی که گفتی را مرتکب شود. و آن چه از خوش رویی و خوشاخلاقی و روزه و نماز و حج خانه خدا و صدقه و کارهای خوب که گفتی از دشمن مخالف دیده ای، به سبب جوهره او نیست، این کارها فقط به سبب ساییدن ایمان است و آنها را به جهت سایش ایمان انجام داده است». عرض کردم: «فدایت شوم! وقتی روز قیامت برسد، چه میشود»؟ ایشان فرمود: «ای اسحاق! آیا خداوند خیر و شر را در یک  جا جمع می کند!؟ هنگامی که روز قیامت فرا رسد، خداوند عزّ و جلّ [اثر] سایش ایمان را از آنان خارج می کند و به شیعیان ما باز میگرداند و [اثر] سایش مخالفان و تمام کارهای بدی که کرده اند را از آنان خارج می کند و به دشمنان ما برمی گرداند و [بدین ترتیب] هر چیزی به عنصر اولی که [آفرینشش] از آن شروع شده بود باز می گردد».
  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۷۲ –  علل الشرایع، ج۲، ص۴۹۰

پاسخ به شبهه ازدواج فرزندان آدم :

در احکام اسلامی (آیات قران و فرمایشات معصومین علیهم السلام) ازدواج میان خواهر و برادر حرام اعلام شده است…

قال الإمام الصادق عليه السلام: حَلَالُ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) حَلَالٌ أَبَداً إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَا یَکُونُ غَیْرُهُ وَ لَا یَجِی‏ءُ غَیْرُهُ

 امام صادق علیه السلام می فرماید: حلال محمد (صلی الله علیه و آله) برای همیشه تا روز قیامت حلال، و حرام او برای همیشه تا روز قیامت حرام است؛ جز آن ، حلال و حرامى نيست و جز آن حلال و حرامى نمى آيد (جز او پيامبرى نمى آيد)

  • الکافی/ج1/ص58/بَابُ الْبِدَعِ وَ الرَّأْیِ وَ الْمَقَایِیسِ/ح19

قال الإمام الصادق عليه السلام: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَعَثَ مُحَمَّداً فَخَتَمَ بِهِ الْأَنْبِیَاءَ فَلَا نَبِیَّ بَعْدَهُ وَ أَنْزَلَ عَلَیْهِ کِتَاباً فَخَتَمَ بِهِ الْکُتُبَ فَلَا کِتَابَ بَعْدَهُ أَحَلَّ فِیهِ حَلَالًا وَ حَرَّمَ حَرَاماً فَحَلَالُهُ حَلَالٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ فِیهِ شَرْعُکُمْ وَ خَبَرُ مَنْ قَبْلَکُمْ وَ بَعْدَکُمْ.

 امام صادق عليه السلام: به درستی که خداوند ـ تبارك و تعالى  بر محمّد (صلى الله عليه و آله) قرآن را فرستاد و سلسله پيامبران را به او ختم كرد؛ بنابراين بعد از او پيامبرى نيست و كتابى را بر او فرو فرستاد و آن را پايان بخشِ همه كتاب ها [کتابهای آسمانى] قرار داد ؛ بنابراين پس از آن ديگر كتابى نمى آيد؛ در اين كتاب ، حلالى قرار داد و حرامى وضع كرد ؛ پس حلال آن ، تا قيام قيامت ، حلال است و حرامش ، تا قيام قيامت ، حرام  خواهد بود . شريعتِ (احكام و مقرّراتِ) شما در اين كتاب است و اخبار پيشينيان و پسينيانِ شما در آن آمده است

  • بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار عليهم السلام/ج 90/ص3

 در نتیجه ، کلام الله و حکم الهی غیر قابل تغییر است و هر چه الله امر کرده ، پیامبران و معصومین علیهم السلام طبق همان دستورات الهی عمل کرده و فرمایشات این دو (پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام) نیز بازگویی همان احکام الهی است .

نحوه ازدواج فرزندان آدم :

قابیل به برادر خویش هابیل حسادت ورزید که چرا او خلیفه خدا و جانشین آدم علیه السلام در زمین است پس از روی حسادت او را کشت همانطور که اهل بیت علیهم السلام توسط پیروان سقیفه (گروهی حسود و دزد) به شهادت رسیدند :

🔺فرقه گمراه عمریه ، یهود، مسیحیت و زرتشتیان و تقریبا اکثریت فرقه ها بر این باورند که نسل آدم علیه السلام با ازدواج محارم و خواهر برادری شکل گرفته است غیر از مذهب اسلام شیعه که در این مذهب برحق ،  امام صادق علیه السلام فرمودند :

سليمان بن خالد میگويد: به امام صادق عليه السلام عرض کردم:
قربان شما بشوم،
👈 عمریون اینچنين خيال ميكنند که حضرت آدم علیه السلام فرزندان یعنی دختر و پسر خویش را به ازدواج هم در آورده است و نشر بشریت توسط ازدواج محارم و خواهر و برادر شکل گرفته است❗️

حضرت فرمودند:
👈 عامه (پیروان عمر / عمریه) از این سخنان بی اساس بسیار میگویند❗️
ای سليمان،
اما این را بدانکه رسول الله صلى الله عليه وآله فرمودند:

لو علمت أن آدم زوج ابنته من ابنه لزوجت زينب من القاسم وما كنت لأرغب عن دين آدم:
ترجمه:
✅ اگر آدم علیه السلام دختران و پسران خویش را به ازدواج هم در آورده بود پس من نیز دختر – خوانده خود – زینب را به عقد  پسرم قاسم علیه السلام در میآوردم، و از دین آدم علیه السلام عدول (=ترک عقیده) نمیکردم❗️

عرض کردم:
☑️ فدای شما بشوم، عوام (پیروان عمر و ابوبکر/ عمریه) معتقدند که قابيل – لعنة الله علیه – چون عاشق خواهر خود که دوقلوی حضرت هابیل علیه السلام بود و دوست داشت با او ازدواج کند برادرش هابيل را كشت❗️
حضرت فرمودند:
👈 آيا این جماعت شرم و حياء نمیكنند که چنین توهین و جسارتی را به حضرت آدم که پیامبر خدا هست نسبت میدهند؟!

عرض کردم: فدايتان گردم،
پس چرا قابيل – علیه العنة – حضرت هابيل علیه السلام را به قتل رساند ؟!
حضرت فرمودند:
☑️ قابيل – علیه العنة – حضرت هابيل علیه السلام را کشت چون او به اینکه حضرت هابیل خلیفةالله و وصی پدرش آدم علیه السلام بود حسادت ورزید❗️

سپس حضرت فرمودند:
👈 خداوند به آدم علیه السلام وحی فرمود كه وصايت و خلافت الهی و اسم اعظم را پس از انقضاء مدت نبوت خود به هابيل علیه السلام بسپار، و این در حالى بود كه قابيل از هابيل علیه السلام بزرگتر بود و وقتی او از این تصمیم الهی مطلع شد غضب کرد و گفت:
من به کرامت الهی و خلافت سزاوارتر هستم (و چون فرزند ارشد هستم پس من شایسته ترم)!!

پس خدا برای اینکه نشان دهد قابیل لیاقت مقام ((خلیفةالله)) را ندارد به آن دو دستور داد كه براى خدا قربانى بیاورند،
👈 پس خداوند قربانى قابیل را که کشاورز بود و از بدترین گندم خود آورد قبول نکرد، اما قربانى هابيل را پذیرفت که دامدار بود و بهترین دام خود را آورد ، پس قابيل بخاطر همین بر هابيل حسادت كرد و او را به قتل رساند.❗️

پس عرض کردم: فدايت گردم،
👈 پس نسل اولاد آدم علیه السلام چگونه توليد منتشر شد؟!  آيا او غير از حواء همسر ديگری داشت؟!  آيا غير از آدم علیه السلام مرد ديگری زمین وجود داشت⁉️

حضرت فرمودند:
👈 خدا از حوا علیها السلام دو پسر یعنی هابیل و قابیل به آدم علیه السلام عطا کرد، و وقتی قابيل به سنّ بلوغ رسيد خداوند به آدم علیه السلام وحی کرد که دخترى از جنّ را به عقد او درآورد، و قابيل نيز به اين ازدواج راضى بود (=یعنی عاشق همسرش بود که از طایفه جن ها بود) !

☑️ وقتی هابيل به سن بلوغ رسيد، خداوند حوريه اى در شکل انسان (نوعی مخلوق خاص که از خاک بهشت و زعفران بهشتی خلق شده است) برای او از بهشت نازل کرد، و به آدم علیه السلام وحی فرمود که آنرا را به عقد او در آورد، و وقتی هابيل توسط قابیل كشته شد آن حوريه پسری باردار بود كه آدم علیه السلام او را هبةُ الله (هدیه خدا) نامید❗️
👈 سپس خدا به آدم علیه السلام وحى فرمود كه وصايت و خلافت الهی و اسم اعظم را به (هبة الله) بسپارد❗️

👈 سپس حواء علیها السلام پسر ديگری به دنيا آورد كه آدم علیه السلام او را (شيث) نامید، و وقتی (شيث) بالغ شد خداوند حوريه اى ديگر براى از بهشت نازل کرد و آدم علیه السلام آنرا را به عقد (شيث) درآورد و حاصل اين ازدواج یک دختر بود که آدم او را (حوره) نامید❗️

👈پس وقتی – نوه آدم علیه السلام – (حوره) به سن بلوغ رسيد، خداوند او را به عقد پسر عمویش (هبةُ الله) – نوه دیگر آدم از هابیل –  در آوردند، و نسل فرزندان آدم علیه السلام مانند ازدواجهای اين چنینی ادامه پيداكرد.
– یعنی برای دیگر فرزندان مستقیم (آدم) از (حواء)، خداوند حورالعین های از بهشت برای او نازل میکرد و با آنها ازدواج میکردند سپس  از آنها برای آدم نوه های به بدنیا می آمدند و این نوه ها با هم ازدواج میکردند، و نسل بشر نیز همینگونه و از راه حلال منتشر شده است

☑️ سپس هبة الله بن هابيل علیهما السلام از دنیا رفت، پس خداوند به آدم علیه السلام وحی کرد که خلافت و وصایت و اسم اعظم الهی و علوم نبوت را به شیث ابن آدم علیهما السلام بسپار❗️

منابع :
تفسير العياشي – محمد بن مسعود العياشي – ج ١ – الصفحة ٣١٢.
التفسير الصافي – الفيض الكاشاني – ج ١ – الصفحة ٤١٦.
تفسير نور الثقلين – ج ١ – الصفحة ٦١٠.

 

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره مدیر Vlad

مدیر Vlad
ولاد {مدیر تولید محتوای مذهبی در رسانه زمین تخت پارسی} - عکاس ،گرافیست و تدوینگر - محقق ، مستندساز - مدرس رایانه و نرم افزار های adobe (در فضای مجازی)

همچنین بررسی کنید:

بمب اتمی

دروغ بودن سلاح هسته ای – (قسمت 10) برجام

فکر می کنید که چرا ایران در موضوع برجام پای کشور ژاپن را وسط کشیده …

2 دیدگاه

  1. Avatar
    حمیدرضا نظری

    واقعا همینه نمیشه که خداوند قوانینش تغییر بده . حلال تا ابد حلال و حرام تا ابد حرام. تمام.

    • مدیر Vlad

      عده ای از علمای خائن یهودی و مسیحی معتقدن که شراب مسکر حلال هست در حالی که در ایات تورات و انجیل به وضوح افراد مست و شراب مسکر خور ، با کفار و شیطان پرستان و بت پرستان و همجنس بازان و …. در یک ردیف محسوب شدن و هرکس دقیقتر احکام رو بررسی کنه متوجه میشه که شرابخوار جزوی از گناهکاران و بدبخت ترین و حقیر ترین موجود روی زمین محسوب میشه.
      —-
      در اسلام هم مجدد حکم الهی بیان شده و شراب مسکر حرام اعلام شده و گناهی بزرگ هست و کسی که شراب مسکر (مست کننده ) بنوشد تا چهل روز‌ نمازش قبول نیست ، زیرا اثار الکل در بدن پس از ۴۰ روز پاک میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

Translate »