آخرین مطالب
مشاهدات دریاچه پونت چارترین

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

این روز ها در شبکه های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، تصاویر بسیاری از دکل های خطی در دریاچه پونت چارترین منتشر می شوند. بیشتر پیج ها با دنبال کنندگان بالا ، پیج های فکت و به ظاهر علمی (که تنها به فکر جذب دنبال کنندگان بیشتر و بیشتر هستند) با انتشار و پخش چنین تصاویری ، بدون ذره ای تفکر در اصل موضوع، آن را به مخاطبان خود با عنوان “اثبات وجود انحنا” تحمیل می کنند. اما حقیقت چیست؟ ابتدا بیایید نمونه ای از تصاویر انتشار یافته در شبکه های اجتماعی مختلف را ببینیم:

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

تصویری از دکل های موجود در دریاچه پونت چارترین (به نظر شما آیا چنین تصویری نشان دهنده انحنای سطح آب می باشد؟)

 

ایراد این تصویر چیست؟ با توجه به مطالبی که در رابطه با شکست نور، سراب و پدیده قرینگی وجود دارد، همگی میدانیم که پارامتر های بسیار مهمی در این تصویر نادیده گرفته شده و منتشر کننده تصویر فقط به دنبال یک نتیجه (اثبات وجود انحنا به هر قیمتی) بوده است.

در شبیه سازی هایی که برای این تصویر در مدل کروی به انجام رسیده، به نظر میرسد که این تصویر مطابق با فرض کرویت زمین می باشد:

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

همانطور که در تصاویر بالا می بینید، تصویر تهیه شده مشابه شبیه سازی انجام شده بر روی سطح کروی است. اما مشکلی در این شبیه سازی سطح کره وجود دارد. این شبیه سازی با وجود هوشمندی سازنده آن، نمیتواند محاسبه ای برای پدیده قرینگی در افق، داشته باشید. از آنجا که چنین پدیده ای در نظر گرفته نشده، پس شبیه سازی بالا غلط می باشد و تصویر بالا نشان دهنده کرویت زمین نبوده، بلکه مایل ها و کیلومتر ها در این تصویر کاملا مجازی و غیرواقعی می باشد.

بررسی ساده تصویر را میتوانید در زیر ببینید:

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

چنین تصویری نمیتواند واقعی باشد، بیشتر منظره تصویر مجازی دکل هایی است که با یکدیگر ادغام شده اند. نمیتوان در تصویر بالا محدوده دقیق ادغام تصاویر واقعی جسم با تصاویر مجازیشان را درک کرد. بنابراین تصویر فاقد اثباتی برای کرویت زمین می باشد. همچنین در تصاویر زیر میتوانید منحنی های متغیری را ببینید که میزانشان کمتر یا بیشتر از تصویر بالا است.

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

مشاهدات به ما نشان میدهد اکثر کسانی که از چنین منظره ای تصویر تهیه کرده اند، تنها با یک قصد و هدف مشخص و از پیش تعیین شده، در زمان مشخص به ساحل دریاچه رفته و عکسی از تصاویر مجازی دکل های ادغام شده با یکدیگر تهیه کردند و آن را به عنوان دلیلی بر کرویت زمین دانستند. این اصلا روشی علمی و دقیق برای اثبات سطح منحنی نمی باشد. همانطور که در آزمایش سطح لیزر شاهد بودید، برای درک منحنی دقیق سطح، باید محاسبات دقیق و اندازه گیری های کاملی از تمامی پارامتر های موجود در محیط آزمایش بعمل آید. نکته جالب تر اینکه، اگر زمان تصویر برداری از دکل ها را تغییر دهید (در یک روز در زمان های مختلفی به ساحل دریاچه بروید یا در یک فصل خاص و…) می توانید شکل دیگری از شکست نور را شاهد باشید که به نفع مدل زمین مسطح خواهد بود:

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

مشاهده دیگری که انجام شده و نشان میدهد هیچ منحنی ای در سطح آب وجود ندارد. در ادامه میتوانید تصویر را بصورت زوم شده ببینید:

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

در این تصویر نیز پدیده شکست نور و قرینگی تا حدودی محسوس است اما مانند تصاویری که وایرال و منتشر شده اند و ادعا میکنند که نشان دهنده منحنی زمین هستند، این تصویر جایی پخش و وایرال نشده است.

بنابراین کدام دو تصویر حقیقت را نشان میدهند؟ از نظر ما هردوی این تصاویر نشان دهنده پدیده شکست نور و قرینگی هستند و موضوع خاصی را به اثبات نمی رسانند:

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

قرینگی ای که در تصاویر منحنی از دریاچه پونت چارترین قابل مشاهده است، بطور جالبی به قرینگی و شکست نور موجود در تصاویر زیر شباهت دارد – همانطور که در تصاویر زیر میبینید، حالت منحنی در تصویر ، به خصوص در کناره های پل، وجود دارد:

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

مشاهدات دریاچه پونت چارترین

و دوچرخه سواری که در هوا ناپدید می شود

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره بهرام

بهرام
زمان خود را به بهتر کردن خود با مطالعه نوشته های دیگران اختصاص دهید. بنابراین شما به سادگی آنچه را بدست می آورید که دیگران سخت برای آن زحمت کشیده اند.

همچنین بررسی کنید:

بمب اتمی

دروغ بودن سلاح هسته ای – (قسمت 10) برجام

فکر می کنید که چرا ایران در موضوع برجام پای کشور ژاپن را وسط کشیده …

2 دیدگاه

  1. Avatar

    آقا من موندم مثلا زمین تخت باشه بعدش که چی😐
    هیچی هم بهتون نمیرسه و وقت خودتون و مردم رو هدر میدین
    الان اگه ادعای شما درست باشه بازم هیچ مشکلی درست نمیشه بس کنین لطفاً

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

Translate »