آخرین مطالب

آزمایش دریای کاسپین

در این مطلب قصد دارم در مورد آزمایشی برای اثبات مسطح بودن زمین انجام شده با عنوان (آزمایش دریای کاسپین) صحبت کنم؛ برخی ایراد ها خوبی ها و شرح کلی داده بشه.

قبل از هرچیز دلیل اینکه این آزمایش قبلاً گذاشته بودیم و حذف کردیم دلیلش این بود که پر از ابهام بودم و ایراد هایی داشت و دارد که به نظر ما خوب نبود که به عنوان یک آزمایش “صحیح” و همینطور یک آزمایش “علمی” قرار بدیم برای همین حذف کردیم و امروز مجدد قرار میدیم شاید در آینده فرد یا افرادی آزمایش رو تکمیل کنند و ایراد ها بر طرف بشه.

این آزمایش از مطالب در مورد “کشش نخ” از وب سایت فرادرس استفاده کرده که میتونید مطالعه کنید:

کشش نخ – به زبان ساده (+ دانلود فیلم آموزش رایگان) – فرادرس – مجله‌ (faradars.org)

بنا به گفته ها طول آزمایش 10 کیلومتر بوده که نقطه مبدا و مقطد و مرکز (C) که در مرکز با بالا آمدن قفل و همتراز بودن با سطح آب به این نتیجه رسیدند که انحنایی در این مسافت وجود نداره و اگر زمین کروی باشه باید به میزان حدقل 7 متر نخ یا طناب به سمت پایین (پایینتر از سطح آب) می رفت.

برخی موارد مبهم که آزمایش رو از حالت علمی به آماتوری تغییر میده:

  • جنس نخ نا معلوم هست
  • میزان سنگینی نخ قبل از به آب انداختن و بعد از آن نامعلوم است
  • نبود یک فرد ناظر برای بررسی صحت کار
  • مشخص نبودن نیروی کشش آب
  • تفهیم نکردن جنس و وزن قفل مورد استفاده (تنها گفته شده قفلی که وزنش مناسب آزمایش باشد)
  • خراب بودن و یا استفاده نکردن از آسانسور
  • مشخص نبودن و نامفهوم بودن گران‌روی در آزمایش

آزمایش دریای کاسپین در حال حاضر تنها یک فرضیه ریاضی می باشد.

  1. یک فرضیه است (فرضیه یک پیش بینی قابل آزمایش است) ✔
  2. آزمایش مستقل نیست ❌
  3. آزمایش علمی نیست ❌
  4. علم تجربی نیست ❌
  5. نظریه نیست (نظریه یعنی چند بار آزمایش انجام شود و نتیجه مورد تایید باشد) ❌
  6. فرضیه ممکن است درست و یا غلط باشد ✔
  7. روش ریاضی نیست (در تئوری و تصاویر خوبه اما در عمل محاسبات انجام نشده و یا نامفهوم می باشد) ❌

چرا وجود ناضر مهم می باشد ؟

تایید نشدن توسط ناظر:

  • معلوم نبودن جنس قفل
  • راستی آزمایی نشدن مسافت طِی شده (میتونه در حد 50 متر باشه)
  • تایید نشدن نیروی نخ
  • تایید نشدن آسانسور و سایر ابزار ها

چرا جنس و وزن قفل مهم می باشد؟

این آزمایش چندین بار انجام شده و هر بار به دلایل مختلف جدا از اینکه تایم مناسبی از نظر آب و هوایی نبوده، نخ یا طناب پاره شده، اگر قفل سنگین تر باشد قبل از اینکه به مقدار لازم طناب بیاد بالا باعث کشیده شدن و فشار به نخ در قسمتی که قفل وجود دارد می شود و یا طناب/نخ بالا نمیاد و یا قبل بالا آمدن پاره می شود اگر قفل سبکتر باشد نیاز نیست به میزان خاصی طناب کشیده بشه چراکه اینرسی خود آب و جهت موج آب رو به بالا و ساحل است و یک محرک کوچک در عقب تر از قفل کفایت می کند که قفل به بالا بیاید.

چرا جنس نخ/طناب یا به طور کلی ابزار مورد استفاده مهم است؟

از آنجایی که آزمایش بصورت یک پیش فرض ریضی انجام شده و در مورد انحنای زمین می باشد، باید یک آزمایش مستقل باشد یعنی هر شخص یا گروهی بتواند بدون وابستگی به افرادی که آزمایش را انجام داده اند یا بدون وابستگی به ارگانی و … بتوانند در محیط های مشابه در هرجای سطح زمین این آزمایش را انجام دهند اگر جنس طناب/نخ مشخص نباشد باید مجدد چندین نوع نخ با برد 10 کیلومتر هر کسی تهیه کند و یکی یکی همه را تست کند تا بالاخره طناب/نخ که مناسب انجام آزمایش می باشد مشخص شود.

وزن نخ/طناب هم همینطور می باشد اگر جنس مشابه نخ ماهیگیری باشد یعنی وزنی اضافه یا کم نمیشه و اینرسی و امواج تاثیر خاصی بر روی حرکت نخ/طناب ندارند ولی اگر فرض مثال از کناف باشد اینرسی آب و حرکت جهتی موج یا ب پارامتر های پیش فرض رو تغییر میدن و آزمایش با تداخل یا شکست مواجه میشود و شاید نیاز باشد در دو طرف نخ/طناب چیزی شبیه دیوار ساخته بشه تا تاثیری نداشته باشه که در 10 کیلومتر منطقی نمی باشد.

آزمایش مستقل

آزمایشی که بدون وابستگی به سازمان و یا ارگان خاصی بشود توسط افراد مختلف در مکان های مختلف انجام داد گفته می شود همچنین دارای متغیر مستقل و دارای پیشگویی می باشد که قابل کنترل است.

آزمایش هایی که به این صورت نباشد مستقل نیستند برای نمونه در اثبات کروی بودن زمین هیچ آزمایش مستقلی وجود ندارد اما در اثبات سرد بودن نور ماه و یا گرم بودن نور خورشید آزمایش های مستقل زیادی وجود دارد.

گران‌روی

ویسکوزیته یک سیال معیاری از مقاومت آن در برابر تغییر شکل در یک نرخ معین است. برای مایعات، با مفهوم غیررسمی «ضخامت» مطابقت دارد: برای مثال، شربت و یا عسل ویسکوزیته بالاتری از آب دارد.

ویسکوزیته نیروی اصطکاک داخلی بین لایه های مجاور سیال را که در حرکت نسبی هستند کمیت می دهد. به عنوان مثال، هنگامی که یک سیال چسبناک از طریق یک لوله عبور می کند، در نزدیکی محور لوله سریعتر از نزدیک دیواره های آن جریان می یابد. آزمایش‌ها نشان می‌دهند که برای حفظ جریان به مقداری تنش (مانند اختلاف فشار بین دو انتهای لوله) نیاز است. این به این دلیل است که برای غلبه بر اصطکاک بین لایه‌های سیال که در حرکت نسبی هستند، نیرویی لازم است. برای لوله ای با سرعت جریان ثابت، قدرت نیروی جبران کننده متناسب با ویسکوزیته سیال است.

به طور کلی، ویسکوزیته به حالت سیال، مانند دما، فشار و سرعت تغییر شکل آن بستگی دارد. با این حال، وابستگی به برخی از این خواص در موارد خاص ناچیز است. به عنوان مثال، ویسکوزیته یک سیال نیوتنی به طور قابل توجهی با سرعت تغییر شکل تغییر نمی کند. ویسکوزیته صفر (بدون مقاومت در برابر تنش برشی) فقط در دماهای بسیار پایین در ابر سیالات مشاهده می شود. در غیر این صورت، قانون دوم ترمودینامیک مستلزم آن است که همه سیالات ویسکوزیته مثبت داشته باشند. سیالی که ویسکوزیته آن صفر باشد، ایده آل یا غیر لزج نامیده می شود.

درباره بهرام

بهرام
نمی شه آشتی داد سنگو با شیشه/از هر کی بپرسی اسمم تو لیسته ----- ببین بازی رو بردم بدون بودجه/تکتون ریزه و جفتتون پوچه

همچنین بررسی کنید:

تمدن تارتاریا از آغاز تا پایان

تمدن تارتاریا از آغاز تا پایان

منابعی وجود دارد که می گویند تارتاریا به عنوان یک منطقه جغرافیایی از ابتدای قرن …

2 دیدگاه

  1. Avatar

    سلام
    اگر میشه شما این آزمایش رو انجام بدید و نتیجه رو اعلام کنید
    اجرتون با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

    • مدیر Bahram

      سلام
      آزمایش انجام شده و انحنا نبوده.
      چیزی که بیان شده از مشکلات احتمالی به خاطر این هست که گروه جدایی نمیتونه انجام بده و تایید عمومی نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + یازده =

Translate »