آخرین مطالب

زمین تخت در قرآن (دحاها – ذلولا – لموسعون – سقف آسمان – یکور – سطحت – فراشا)

زمین تخت در قرآن


آیا قرآن زمین را تخت میداند یا کروی؟ (چند تفسیر کوتاه در باره :دحاها-ذلولا-لموسعون-سقف آسمان – یکور – سطحت)
پاسخ از امامان معصوم در تفاسیر روایی و حدیثی! = (افشای دروغ های تفسیر به رای کنندگان اهل بدعت)

در این پست ، به ارائه صرفا خلاصه ای از تفاسیر روایی و حدیثی برای آیات نجومی قرآن خواهیم پرداخت برای اثبات حقانیت زمین تخت و با هدف رد و نقض تفسیر به رای های متناقض و دروغ هایی که  اهل بدعت (سنی ها) و تفسیر به رای کنندگان به قرآن نسبت داده اند!.


مقدمه :
امام صادق علیه السلام میفرماید :

علمای شیعه ما (راویان حدیث=محدثین شیعه) ٬ مرزدارانی هستند که مراقب شیاطین و عفریت‌ها هستند. و مانع از تسلط شیاطین و نواصب بر آن دسته از شیعیان و جوانان ما که عقیده قوی ندارند می‌شوند.
هرکسی که در حوزه دفاع از شیعه و پاسخگویی به شبهات دینی  کار کند پاداش او از یک میلیون رزمنده و مجاهدی که در میدان جنگ می‌جنگد بالاتر است.
زیرا او از دین دوستداران وشیعیان ما دفاع می کند ولی آن دیگری از اموال و جسمشان دفاع می کند.

«عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثَّغْرِ الَّذِی یلِی إِبْلِیسُ وَ عَفَارِیتُهُ یمْنَعُونَهُمْ»
یمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَی ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ یتَسَلَّطَ عَلَیهِمْ إِبْلِیسُ وَ شِیعَتُهُ النَّوَاصِب»  «أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِک مِنْ شِیعَتِنَا کانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْک وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ یدْفَعُ عَنْ أَدْیانِ مُحِبِّینَا وَ ذَلِک یدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ»

بحار الأنوار؛ ج 2، ص 5، ح 8

زمین تخت

تفاسیر کامل آیات قرآن با احادیث 14 معصوم در مستندات زمین تخت پارسی ارائه می شوند (خصوصا فصل 1 و 2 ) :

https://flatearthfarsi.ir/category/all/مستندات-زمین-تخت-پارسی/


شروع مطالب ⬇️


دحاها
معنا و تفسیر دحاها

دحو الارض


ذلولا
معنا و تفسیر : ذلولا
معنا و تفسیر : ذلولا
معنا و تفسیر : ذلولا

لموسعون
معنا و تفسیر : لموسعون
لموسعون
معنا و تفسیر : لموسعون
زمین تخت
معنا و تفسیر : لموسعون
زمین تخت در قرآن
ترجمه صحیح ایه و کلمه لموسعون

بشدت مهم ! :

با توجه به اینکه ریشه کلمه لموسعون از وسع هست  ، به همین ترتیب در زبان عربی  برای شخصی که از نظر رق و روزی و درامد مالی تکمیل باشد کلمه اوسع فلان رو بکار می برند ،  که به همین شکل  در ایه قران و کلمات  مرتبط یعنی انا لموسعون  ، این کلمات به بی نیازی خدا که نمایش دهنده قدرتمندی او هست اشاره میکنند و هیچ ارتباطی ندارد با گسترش جهان !!!

چراکه مشخص است خدا وقتی با دستان خویش  آسمان را بنا کرده، در نتیجه دارای قدرت و وسع مورد نیاز بوده و حتی فراتر از مقدار لازم.
و البته بازهم دقت کنید که منظور از دست خدا این است که الله یک جریان انرژی  کنترل شده را ایجاد میکند که عملکردش شبیه به دست هست برای کنترل کردن اجسام و اعمال تغییرات روی انها یا جابه جا کردنشان و… – در نتیجه خود  واژه (بِاَیدٍ) = (با دستان) اشاره ای به نیرویی نامرئی هست نه چیزی جسم دار، چون خدا جسم ندارد و برای تحرک در اوردن چیزی باید نیرویی ایجاد کند و ان را به حرکت در اورد .

این تفاسیر و توضیحات اضافی را نیز برای شما ارائه کردیم تا مبادا پیروان فرقه های ضاله نصیریه که به دروغ خود را علویه معرفی میکنند بیافتید چون ان یهودیان مخفی همانند یهودیان صهیونیست و حتی سنی های اهل بدعت معتقدند که خدای تحریف شده ان ها دارای جسم است درحالی که این تفکر آنها از ریشه باطل بوده و ریشه آن در کج فهمی و تفاسیر شیطانی و دروغین بوده که بر طبق رای و نظر عده ای ابله و فاقد عقل و بشدت ظاهر بین و بدون مغز انجام شده.
— پست مرتبط زیر را نیز حتما مطالعه کنید–

پاسخگویی به شبهات – دروغ سنی ها درباره جسمانیت خدا


گنبدآسمان

گنبد آسمان
این تصویر با تفسیر دحاها نیز مرتبط است

سقف آسمان

 

گنبد آسمان

گنبدآسمان

 

سوره طور
وَ السَّقْفِ الْمَرْفُوعِ [5] و(سوگند به) سقف برافراشته و بلند !!! .

——–
الصّادق (علیه السلام)- فَخَلَقَ السَّمَاءَ سَقْفاً مَرْفُوعاً وَ لَولَا ذَلِکَ لَأَظْلَمَ عَلَی خَلْقِهِ بِقُرْبِهَا وَ لَأَحْرَقَتْهُمُ الشَّمْسُ بِدُؤْبِهَا وَ حَرَارَتِهَا.
امام صادق (علیه السلام)- خداوند (گنبد) آسمان را به صورت * السَّقْفِ الْمرْفُوعِ = سقفی بلند * آفرید و اگر اینگونه نبود، انسان‌ها به خاطر نزدیکی  و کم ارتفاعی سقف یا همان گنبد آسمان، دلگیر می‌گشتند و خورشید به خاطر نزدیکی‌ بیش از حدش، آن‌ ها را می‌سوزاند. / کتاب تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۷۸ / کتاب نورالثقلین


مدل اسلامی زمین تخت - هفت گنبد آسمان - گنبدآسمان - زمین تخت - زمین تخت پارسی / پرحجم

توصیف گنبد آسمان در نهج البلاغه :

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- ثُمَّ أَنْشَأَ سُبْحَانَهُ رِیحاً اعْتَقَمَ مَهَبَّهَا وَ أَدَامَ مُرَبَّهَا وَ أَعْصَفَ مَجْرَاهَا وَ أَبْعَدَ مَنْشَأَهَا فَأَمَرَهَا بِتَصْفِیقِ الْمَاءِ الزَّخَّارِ وَ إِثَارَهًِْ مَوْجِ الْبِحَارِ فَمَخَضَتْهُ مَخْضَ السِّقَاءِ وَ عَصَفَتْ بِهِ عَصْفَهَا بِالْفَضَاءِ تَرُدُّ أَوَّلَهُ عَلَی آخِرِهِ وَ سَاجِیَهُ عَلَی مَائِرِهِ حَتَّی عَبَّ عُبَابُهُ وَ رَمَی بِالزَّبَدِ رُکَامُهُ فَرَفَعَهُ فِی هَوَاءٍ مُنْفَتِقٍ وَ جَوٍّ مُنْفَهِقٍ فَسَوَّی مِنْهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ جَعَلَ سُفْلَاهُنَّ مَوْجاً مَکْفُوفاً وَ عُلْیَاهُنَّ سَقْفاً مَحْفُوظاً وَ سَمْکاً مَرْفُوعا.

امام علی (علیه السلام) [حضرت علی (علیه السلام) در نهج‌البلاغه در ذکر خلقت آسمان‌ها فرمود]: سپس [خدا] بادی نازا (غیر باران‌زا) آفرید که از جایی دور و ناپدید، پیاپی و به‌شدّت وزید. سپس به باد امر کرد تا آب خروشنده را بگرداند و موج دریا را برانگیزاند. باد چنان‌که گویی مشکی را می‌جنباند، سر آب را به پایان آن برد و جنبنده آن را به آرام رساند [و آب را زیرورو کرد] تا آنکه موج‌های بزرگ و سنگینی زا بلند کرد و بر اثر آن کف بر روی آب می‌افکند. پس آن کف را در گستردگی هوا و فضا بالا برد و از آن هفت آسمان را خلق کرد . در زیر هر آسمان موجی پدید آورد تا مانع فرو ریختن آن گردد و در بالای آن نیز (گنبد یا) سقفی محفوظ و بلند و افراشته ایجاد کرد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۱۴ نورالثقلین/ بحارالأنوار، ج۵۴، ص۱۷۷


یکور :

یکور

آیه ۵ – سوره زمر

آیه خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ

يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهارِ وَ يُكَوِّرُ النَّهارَ عَلَى اللَّيْلِ

وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْري لِأَجَلٍ مُسَمًّى أَلا هُوَ الْعَزيزُ الْغَفَّارُ [5]

خداوند آسمان‌ها و زمين را به حق آفريد ؛

 به گردش و جریان دراورد روز (خورشید) را و به گردش و جریان دراورد شب(ماه) را

و خورشيد و ماه را مسخّر [فرمان خويش] قرار داد؛

و هركدام تا سرآمد معيّنى به حركت [خود] ادامه مى‌دهند؛ آگاه باشيد كه او توانا و آمرزنده است.

 

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- ثُمَّ رَدَّ اللَّهُ عَلَی الَّذِینَ قَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً فَقَالَ اللَّهُ لَوْ أَرادَ اللهُ أَنْ یَتَّخِذَ وَلَداً لَاصْطَفی مِمَّا یَخْلُقُ ما یَشاءُ إِلَی قَوْلِهِ یُکَوِّرُ اللَّیْلَ عَلَی النَّهارِ وَ یُکَوِّرُ النَّهارَ عَلَی اللَّیْلِ یَعْنِی یُغَطِّی ذَا عَلَی ذَا وَ ذَا عَلَی ذَا.

علیّ‌بن‌ابراهیم ( خداوند متعال در این آیه به کسانی که گفتند: «خداوند رحمان فرزندی برای خود برگزیده است». (مریم/۸۸). پاسخ داد و فرمود: لَوْ أَرَادَ اللهُ أَنْ یَتَّخِذَ وَلَدًا لَّاصْطَفَی مِمَّا یَخْلُقُ مَا یَشَاء … یُکَوِّرُ اللَّیْلَ عَلَی النَّهَارِ وَ یُکَوِّرُ النَّهَارَ عَلَی اللَّیْلِ یعنی این ( حجاب ظلمات = شب) را بر آن (حجاب نور = روز) و آن (شب) را بر این (روز ) می‌پوشاند [و پیاپی می‌آورد].

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۱۸۰ – تفسیر البرهان

انواع حجاب + دلیل رنگ آبی آسمان


اشاره واضح قرآن و تاکید آن بر مسطحیت زمین :

غاشیه 20

وإِلى الإرض كيف سُطحت .
وبه زمین نگاه کن چگونه مسطح = (صاف) شده است !

بخشی از متن دعای پس از زیارت امام رضا که به اثبات مسطحیت زمین و غیرکروی بودنش  پرداخته است :

إِلٰهِي حَاجَاتِي مَصْرُوفَةٌ إِلَيْكَ، وَآمالِي مَوْقُوفَةٌ لَدَيْكَ، وَكُلَّما وَفَّقْتَنِي مِنْ خَيْرٍ فَأَنْتَ دَلِيلِي عَلَيْهِ وَطَرِيقِي إِلَيْهِ، يَا قَدِيراً لَاتَؤُودُهُ الْمَطالِبُ، يَا مَلِيّاً يَلْجَأُ إِلَيْهِ كُلُّ راغِبٍ، ما زِلْتُ مَصْحُوباً مِنْكَ بِالنِّعَمِ، جارِياً عَلَىٰ عَادَاتِ الْإِحْسانِ وَالْكَرَمِ، أَسْأَلُكَ بِالْقُدْرَةِ النَّافِذَةِ فِي جَمِيعِ الْأَشْياءِ، وَقَضائِكَ الْمُبْرَمِ الَّذِي تَحْجُبُهُ بِأَيْسَرِ الدُّعاءِ، وَبِالنَّظْرَةِ الَّتِي نَظَرْتَ بِها إِلَى الْجِبالِ فَتَشامَخَتْ، وَ إِلَى الْأَرَضِينَ فَتَسَطَّحَتْ، وَ إِلَى السَّماواتِ فَارْتَفَعَتْ وَ إِلَى الْبِحارِ فَتَفَجَّرَتْ؛

خدایا حاجاتم بازگردانده به سوی تو و آرزوهایم ایستاده در پیشگاه توست و هر زمان مرا به کار نیکی توفیق دادی، راهنمایم بر آن و راهم به سوی آن تو بودی، ای توانایی که خواسته‌ها درمانده‌اش نکند، ای عطابخش دائمی که هر مشتاقی به سوی او پناه می‌آورد، همواره از سوی تو هم‌نشین با نعمت‌هایت بوده‌ام که جاری بر عادت احسان و بزرگواری‌ات بوده، از تو می‌خواهم به آن نیروی نافذ در تمام اشیا و داوری استوارت که آن را با آسان‌ترین دعا باز می‌داری و به آن نظری که به وسیله آن به جانب کوه‌ها نظر کردی و کوه‌ها بلندی گرفتند و به زمین ها توجه کردی و آن‌ها مسطّح و صاف شدند و به سقف آسمان‌ها عنایت فرمودی پس  بلند و دارای ارتفاع شدند و به دریاها نگریستی پس جاری شدند؛


((بخش جدید مقاله ارسالی از طرف طلبه مجید))

بسم الله الرحمان الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج وأَرِنَا الطلحة الرشيىدة و الغُرة الحميدة

در این مقاله قصد داریم با برسی لغوی معنای 2 ماده (س-ط-ح) و (ف-ر-ش) به مقصود حقیقی از این الفاظ رسیده  و معنای مرسوم در نزد عرب واقف شویم بعون الله و منِّه.

الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا سوره بقره آیه 22 وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ   سوره غاشیه آیه 20

فصل اول : معانی مفردات از لغت نامه های معتبر عربی

فصل دوم : تحلیل و برسی

خاتمه : نکته مهمه

فصل اول : معانی مفردات از لغت نامه های معتبر عربی :

فرش: الفرش: مصدر فرش يفرش، فرشت الفراش: بسطته، {جا را باز کردم}وفرشته فلاناً، بمعنى: فرشتُ له. وفرشتهُ أمري: بسطته كلَّه له.{کار را برای او توسعه و وسعت دادم} وافترش فلان ترابا أو ثوبا تحته{طرف خاک و یا لباسی که زیرش بود را صاف کرد-پهن کرد}العين نویسنده : الخليل بن أحمد الفراهيدي    جلد : 6  صفحه : 255

سطح : قال الليث : السَّطْحُ : سَطْحُك الشيءَ على وجه الأرض ، كما تقول في الحرب : سَطَحُوهُم أي أَضْجَعُوهُم على الأَرْضِ {سطحوهم یعنی آن ها را به پهلو روی زمین خواباندی(کنایه از کشته شدن آن ها)}، والسَّطِيحُ المسطوح هو القَتِيلُ{به فرد کشته شده سطیح گفته میشود که فعیل بمعنی مفعول است یعنی پهن شده بر روی زمین} ، وأنشد :

* حتى تَراهُ وَسْطَهَا سَطيحاً*

{در این شعر نیز شاعر درباره دشمن خود میگوید {حتی تا این که او را بر روی زمین پهن شده ببینی(کنایه از کشته شدن وی)}

وسَطِيحٌ الذِّئْبِيُّ كان في الجاهلية يتكَهَّنُ سُمِّي سطيحاً ، لأنه لم يكن له بين مَفَاصِلِه قَصَبٌ *فكان لا يقدر على قيام ولا قعود ، وكان مُنْسَطِحاً على الأرض.{سطیح  نام شخصی بود در عصر جاهلیت که کاهن یود علت نامگذاری .وی به سطیح *این بود که بدن او دارای استخوان نبود و همواره بر روی زمین بود و قادر بر بلند شدن و نشستن نبود و بر روی زمین پهن بود}

* (فعیل صفت مشبه است و دلالت بر قیام شخص بر این صفت به نهو دوام و ثبوت میکند.شرح التسهیل ابن مالک جلد سوم باب الصفه المشبهه).

وقال غيره : المِسْطحُ : حصيرٌ يُسَفُّ من خُوصِ الدَّوْمِ

{مسطح نام حصیری * است که از نوعی گیاه بافته میوشد.}

*(علت اطلاق این نام بر حصیر به علت پهن شدن حصیر است .زیرا که اشتقاق دارای مناسبت میباشد.)

والمِسْطَح أيضاً : مكان مُسْتَوٍ يُجَفَّفُ عليه التمر ويُسَمَّى الجَرِين.{مسطح به مکانی گفته میشود که خرما را در آن پهن میکنند تا خشک شود.}

 تهذيب اللغة نویسنده : الأزهري، محمد بن أحمد  جلد : 4  صفحه : 163-164

 السطح ……كمَنَعَهُ: بَسَطَهُ، وصَرَعَهُ، وأَضجَعَهُ،{سَطَحَهُ مثل منعَهُ (در وزن نه در معنا) پهن کرد آن چیز را .گسترش داد.طرح کرد آن چیز را (طرح در عربی تقریبا معادل بسط است نه طرحِ بمعنای فارسی) .}

القاموس المحيط نویسنده : الفيروز آبادي، مجد الدين   جلد : 1  صفحه : 228

فرش فرشا وفراشا: بسطه. وفرشه أمرا: أوسعه إياه…. وتفريش الدار: تبلیطها.{ تفریش دار بمعنی گستراندن آن است.}

القاموس المحيط نویسنده : الفيروز آبادي، مجد الدين    جلد : 2  صفحه : 282

* فرشَ الشَّىْءَ يفرِشُهُ فَرْشاً ، وفَرَشَه فانْفَرَشَ وتفرَّشَ ، وافْتَرشه : بَسَطَهُ.

المحكم والمحيط الأعظم نویسنده : ابن سيده    جلد : 8  صفحه : 48

والسطيحُ ، الذى يُولَدُ ضَعيفا لا يقدِرُ على القيامِ والقُعودِ فهو أبداً مُنْبَسطٌ.

ورأيتُ الأرضَ مَساطيحَ ، لا مَرْعَى بها ، شُبِّهَتْ بالبيوتِ.

{زمین را دیدم که مانند سطح های صاف بود (کنایه از نبودن علف و چراگاه در آن).}

 المحكم والمحيط الأعظم نویسنده : ابن سيده    جلد : 3  صفحه : 175

السَّطْح معروف، و هو من كل شيء أعلاه.

{سطح چیز شناخته شده ای است(نیاز به تعریف ندارد) وآن عبارت است از روی هر چیزی.}

و سَطَحَ اللّٰه الأرضَ سَطْحاً: بَسَطَها…..و انْسَطَحَ الرجُل: امتدّ على قفاهُ و لم يتحرك.{خداوند زمین را سطح کرد یعنی پهن کرد و فرد منسطح شد یعنی به گشت دراز کشید.(پهن شد.).}

الصحاح‌ تاج اللغة و صحاح العربية نویسنده : الجوهري، أبو نصر    جلد : 1  صفحه : 375

و الفَرْشُ : الزَّرْعُ إِذا فُرِشِ عَلَى الأَرْضِ{محصول زراعی اگر روزی زمین پهن شود به آن فرش گفته میشود}

و الفَرْشُ : البَثُ‌ ، قَالَ الجَوْهَرِيُّ: و يُحْتَمل أَنْ يَكُونَ الفَرْشُ في الآيَةِ مَصْدَراً، سُمِّيَ بهِ، مِنْ قَوْلِهِمْ: فَرَشَهَا اللََّه فَرْشاً ، أَيْ بَثَّها بَثًّا.{فرش بمعنی نشر دادن و گسترش دادن است جناب ابو نصر جوهری اسماعیل بن حماد فرموده است: در این آیه (الارض فراشا) احتمال هست که بمعنی : (خداوند گسترش داد زمین را) باشد.}

 تاج العروس من جواهر القاموس نویسنده : المرتضى الزبيدي    جلد : 9  صفحه : 158-159

(فَرَشَ) الْفَاءُ وَالرَّاءُ وَالشِّينُ أَصْلٌ صَحِيحٌ يَدُلُّ عَلَى تَمْهِيدِ الشَّيْءِ وَبَسْطِهِ. يُقَالُ: فَرَشْتُ الْفِرَاشَ أَفْرِشُهُ. وَالْفَرْشُ مَصْدَرٌ. وَالْفَرْشُ: الْمَفْرُوشُ أَيْضًا. وَسَائِرُ كَلِمِ الْبَابِ يَرْجِعُ إِلَى هَذَا الْمَعْنَى. يُقَالُ تَفَرَّشَ الطَّائِرُ، إِذَا قَرُبَ مِنَ الْأَرْضِ وَرَفْرَفَ بِجَنَاحِهِ. وَمِنْ ذَلِكَ الْحَدِيثُ: ” أَنَّ قَوْمًا مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ – أَخَذُوا فَرْخَيْ حُمَّرَةٍ ; فَجَاءَتِ الْحُمَّرَةُ تَفَرَّشُ {این سه حرف فاء -راء-شین اصل صحیحی است که دلالت میکند بر گستراندن و پهن کردن شیء. گفته میشود :جا را پهن کردم -=میکنم . و سایر اشتقاقات و کلمات این ماده به همین معنای اصلی که پهن کردن و گستراندن است برمیگردند. گفته میشود : پرنده بال های خود را پهن کرد (گسترانید) زمانی که نزدیک زمین شد(نزدیک به فرود آمدن) و پهن کرد هر2 بالش را .و در حدیث مروی است : عده ای از اصحاب حضرت رسول صلوات الله علیه وآله و لعنته علی اعدائهم جوجه ی پرنده ای را گرفتند و مادر جوجه نزد آنان آمد و بال هایش را باز کرد}

معجم مقائيس اللغة نویسنده : ابن فارس    جلد : 4  صفحه : 486

تاج العروس من جواهر القاموس نویسنده : المرتضى الزبيدي    جلد : 4  صفحه : 89-90

(سَطَحَ) السِّينُ وَالطَّاءُ وَالْحَاءُ أَصْلٌ يَدُلُّ عَلَى بَسْطِ الشَّيْءِ وَمَدِّهِ، مِنْ ذَلِكَ السَّطْحُ مَعْرُوفٌ. وَسَطْحُ كُلِّ شَيْءٍ: أَعْلَاهُ الْمُمْتَدُّ مَعَهُ. وَيُقَالُ انْسَطَحَ الرَّجُلُ، إِذَا امْتَدَّ عَلَى قَفَاهُ فَلَمْ يَتَحَرَّكْ.{ این ماده دلالت بر پهن کردن شیء و گستراندن آن میکند و این شناخته شده و معروف است .و فرد زمانی که به پشت دراز بکشد و پهن شود گفته میشود انسطح.} معجم مقائيس اللغة نویسنده : ابن فارس    جلد : 3  صفحه : 72

والمسطحُ (بكسر الميم) : عمود الخباء{مِسطَح به ستون خیمه گفته میشود}. مجمل اللغه نویسنده : ابن فارس    جلد : 1  صفحه : 460

وإّنّما سُمِّيَ بِذَلِكَ لِأَنَّهُ تُمَدُّ الْخَيْمَةُ بِهِ مَدًّا { وهمانا به ستون خیمه؛ مِسطح گفته میشود زیرا ابزار پهن شدن خیمه است } معجم مقائيس اللغة نویسنده : ابن فارس    جلد : 3  صفحه : 72. # الفائق في غريب الحديث نویسنده : الزمخشري    جلد : 1  صفحه : 241

سطح الشيء: بسطه وسواه، ومنه سطح الخبز بالمسطح وهو المحور،{به ابزار پهن کردن نان ؛ مِسطح (که  در زبان عربی یکی از اوزان اسم آلت است گفته میشود .}

اساس البلاغه نویسنده : الزمخشري    جلد : 1  صفحه : 453

(فَرَشَ)

(هـ) فِيهِ «أَنَّهُ نَهَى عَنِ افْتِرَاش السَّبُع فِي الصَّلَاةِ» هُوَ أَنْ يَبْسُط ذِراعَيْه فِي السُّجود وَلَا يَرْفَعُهُما عَنِ الْأَرْضِ، كَمَا يَبْسُط الكلْب وَالذِّئْبُ ذِراعَيْه. والافْتِرَاش: افْتِعَالٌ، مِنَ الفَرْش والفِرَاش.  {در حدیث  وارد شده که جضرت رسول صلوات الله علیه و آله نهی فرمودند از افتراش ساق ها در نماز.(یعنی از پهن کردن و چسباندن ساق ها به زمین)همانطور که حیواناتی مانند سگ و گرگ ساق های خود را پهن کرده و روی زمین می گسترانند.}

 النهايه في غريب الحديث والاثر نویسنده : ابن الأثير، مجدالدين    جلد : 3  صفحه : 430-429

(وَافْتَرَشَ ذِرَاعَيْهِ) أَلْقَاهُمَا عَلَى الْأَرْضِ

(الْفِرَاشُ) مَا يُفْرَشُ أَيْ يُبْسَطُ عَلَى الْأَرْضِ (وَقَوْلُهُ) بَاعَ قُطْنًا أَوْ صُوفًا فِي فِرَاشٍ يَعْنِي الْمِثَالَ الَّذِي يُنَامُ عَلَيْهِ {فروخت -خرید صوف یا زیر اندازی را یعنی آنچه که بر روی او خوابیده میشود.}

المغرب في ترتيب المعرب نویسنده : المطرزي    جلد : 1  صفحه : 356-357

فصل دوم : تحلیل و برسی :

همانگونه که در فصل قبل  گذشت معنای این دو ماده از 12 معجم مهم و معتبر زبان عرب که مولفان هریک وزنه ای علمی و لغت دانی ماهر بودند ذکر شد .

پی بردن به معنای کلمات ازمواردی است که با استحسانات و قیاس عقلی ثابت نمیشود بلکه نیاز به نقل از اهلِ آن زبان یعنی عرب دارد تا مطلع شویم که عرب این لفظ را در چه معنایی  استفاده میکرده و چه معنای از این کلمات با ذهن وی خطور میکرده است.{المزهر فی علوم اللغه و انواعها-سیوطی)

این دو ماده هر دو دلالت بر پهن کردن و گستراندن شیی مییکنند و چنان که درجایش ثابت شده است فصاحت و بلاغت قرآن در بالاترین درجه و در حد اعجازمیباشد به گونه ای که دیگران از آوردن امثال آن عاجر بوده و تا ابد قرآن یکه تاز میدان فصاحت و بلاغت خواهد بود برای اثبات این ادعا کافی است به تفاسیر: ادبی_ بلاغی قرآن نظیر الکشاف زمخشری- التنویر و التحریر ابن عاشور و کتب اعجاز القرآن بباقلانی-قاضی عبدالجبار-رمانی و دلائل الاعجاز و اسرار البلاغه عبدالقاهر جرجانی مراجعه فرمائید تا دقائق لفظی قرآن و اعجاز بیانی آن بر شما آشکار شود .

حال که با چنین کتابی که بالاتر از تمامی کتب بشر قرار دارد آیا روا است که خداوند در آن از لفظی استفاده نماید که  هیچ دلالتی بر کرویت نداشته و شواهد فراوانی قیام بر دلالت وی بر معنای مسطح بودن میکنند؟

از کسانی که ادعا دارند این الفاظ دلالت بر مسطح بودن زمین نمی کند سوال میپرسیم که آیا برای خداوند مقدور نبود که با الفاظی مثل (دُوِّرَت-صارت کُرَة-دَوّرناها و …). {گرد شده است- کروی شده است- آن را گرد کردیم-و…} ذکر نماید که هم نزدیک تر به مقصود است و هم از  به اشتباه افتادن مخاطب در فهم معنای کلمات جلو گیری میکند ؟؟؟؟.

پس سرّ در استعمال این الفاظ چیست ؟ مگر نه این که خداوند حکیم است و هیچ کاری را بدون دلیل انجام نمیدهد ؟؟؟

اشکال: این الفاظ و تمام اسعمالاتی که در قرآن درباره خورشید و ماه و ستارگان است از باب مجاز بوده و هیچ یک حقیقی نیستند فلذا آیاتی که دلالت بر حرکت ماه و خروشید میکنند مجاز و استعاره میباشند.

پاسخ: استعمال مجاز در قرآن “برفرض اثبات آن همانگونه  که عده ای تمام استعمالات قرآن را حقیقت دانسته اند(کتاب النظام القرآنی -سبیط نیلی)” دارای قواعد و ضوابطی است که در محل خود :علم معانی و بیان تقریر شده است.

استعمال مجازی نیازمند علاقه است و علاقه مجازیت 12 عدد است (نهایه الایجاز فی درایه الاعجاز -فخر الدین رازی) حال درمدعای شما کدام یک از علاقه ها وجود دارد که مجوز برای استعمال مجازی شده است ؟ آیا علاقه ی سبب و مسبب است ؟ یا ما کان و ما یکون ؟ و یا ….

ثانیا مجاز فرع حقیقت میباشد و اولویت با اصل است نه فرع پس حمل این استعمالات به معانی حقیقیشان اولیوت دارد بر مجاز.

نکته مهم :

از بزرگترین و گمراه کننده ترین اشکالات همه ی ما و حتی برخی از علما تحمیل نظرات بر قرآن و احادیث است. بنحوی که وقتی از خارج تصوراتی در زهن مان نقش میبندد بلا شک و انکار آنان را یقینی میپنداریم و درهنگام مواجهه با قرآن و حدیث اگر ذره ای مخالفت با تصور ما یافت شد بلافاصله قرآن و حدیث را تاویل  و تفسیر میکتنیم غافل از اینکه معدن حقیقی علوم  اعم از : {ادبیات طب معماری تمدن شهر سازی فراست جدل توحید و …..} همه و همه آیات قرآن کریم و روایات وارده از معصومین صلوات الله علیهم اجمهین میباشد

مفسرین واقعی قرآن و کسانی که پی به حقائق و دقائق آن میبرند جز معصومین نیستند پس  سزاوار است که برای درک آیات و معانی  آن به نزد اهلش رجوع کنیم زیرا که در حدیث مروی است  :

عن محمد بن مسلم قال: سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول: ليس عند أحد من الناس حق ولا صواب ولا أحد من الناس يقضي بقضاء حق إلا ما خرج منا أهل البيت وإذا تشعبت بهم الأمور كان الخطاء منهم والصواب من علي عليه السلام.

به شرق و غرب عالم هم برویم هیچ علم صحیحی پیدا نمی کنیم مگر آن علمی که از درب خانه ی اهل بین علیهم السلام بیرون آمده باشد.

((پایان مطالب ارسال شده توسط دوست گرامی ، طلبه مجید))


درمورد آیه ((والی الارض کیف سطحت )) در کتاب تفسیر قرآن ابن عجیبه آمده است :
قال الجلال: وفي الآية دليل على أنَّ الأرض سطح لا كرة، كما قال أهل الهيئة، وفي ابن عرفة، في قوله تعالى: {يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ } [الزمر: 5] أنَّ الآية تدل على أنَّ السماء كروية، قال: لأنَّ من لوازم تكويرهما تكوير محلهما لاستحالة تعلقهما دون مكان.

📄 آیه (وإِلى الإرض كيف سُطحت ): در آیه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زمین یک سطح صاف است و نه یک کره ، همانطور که اهل علم هیئت می گفتند .
وفی ابن عرفه ،  و اما در قول خدای متعال: { يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ..} [ زمر: 5]  این آیه نیز نشان می دهد که (اجرام درون) آسمان کروی است. چون شرط چرخش کواکب و سیارات آن است که چسبیده به مکان خاصی نباشد .(یعنی به گنبد یا سقف آسمان نچسبیده باشند و باید در فضای زیر گنبد شناور باشند)
البحر المديد في تفسير القران المجيد ابن عجيبة ج 7 ص 295
https://lib.eshia.ir/41674/7/295
(درنتیجه بحث اجرام درون گنبد اسمان با سطح زمین تخت ما متفاوته )


در کتاب تفسیر ثعالبی  آمده است :
وظاهرُ الآية أنّ الأرْضَ سَطْحٌ لا كرةٌ وهو الذي عليه أهلُ العلمِ

📄 ظاهر آیه قرآن به وضوح  نشان میدهد که زمین تخت است نه کره . همان چیزی که اهل علم (1) بر آن عقیده هستند . تفسير الثعالبي أبو زيد ج5 ص583
https://lib.eshia.ir/41726/5/583

1 – نکته مهم :  افراد اهل علم تا پیش از دوران کوپرنیک همگی به حقیقت دینی و علمی زمین تخت معتقد بودن !


در کتاب  تفسير الكتاب العزيز ابن عطية امده است :

«سطّحت» بشد الطاء على المبالغة، وهي قراءة الحسن، وظاهر هذه الآية أن الأرض سطح لا كرة، وهو الذي عليه أهل العلم

📄 قرائت درست کلمه سُطِّحَت با تشدید روی حرف طّ است و ظاهر آیه قرآن به وضوح و با تاکید نشان میدهد که زمین تخت است نه کره  ! . همان چیزی که اهل علم بر آن عقیده هستند .

المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز ابن عطية ج5 ص475
https://lib.eshia.ir/41716/5/475


  در کتاب رسائل الشریف نیز آمده است :
و احتجوا في أن الأرض مسطوحة بقول اللّٰه تعالى اللّٰهُ جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ بِسٰاطاً و البساط لا يكون كرويا و لا معادلا ذات تحديب
🔖و احتجاج کرده اند که زمین مسطح  و تخت است به استناد کلام خدا (جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ بِسٰاطاً ) و بساط (تخت و پهن) (بنابرین) کروی شکل و انحنا دار نخواهد بود .

رسائل الشريف المرتضى ج3 ص 141
https://lib.eshia.ir/15171/3/141


در کتاب تفسیر بحرالمحیط چنین آمده است:

وقد استدل بعض المنجمين بقوله: (جعل لكمالارض فراشا)على أن الأرض مبسوطة لا كروية، وبأنها لو كانت كروية ما استقر ماء البحار فيها

🔖 بعضی از منجمین به آیه(جعل لكم الارض فراشا) استدلال میکنند که زمین تخت است و نه کروی . چون اگر کروی بود دریاها روی سطح آن استقرار نمی یافتند (و هیچ گونه دلیل علمی برای اثبات کرویت و چسبیدن آبها به کره وجود ندارد) .
تفسير البحر المحيط أبو حيّان الأندلسي ج 1 ص 237

https://lib.eshia.ir/15393/1/237

مطلب علمی در تایید این حقیقت تاریخی و نقض وجود جاذبه نیوتنی :

نیروی هیدرواستاتیک (F_H) گرانش (نیروی جو جاذبه)

 


مطالبی که باید در ادامه بخوانید :

تفسیر آیه : و الی الارض کیف سطحت / تفسیر روایی برای آیات سوره غاشیه – اثبات زمین تخت با آیات قرآن

مقاله گنبدآسمان در قرآن و احادیث 1

مقاله گنبدآسمان در قرآن و احادیث 2

آفرینش زمین تخت و گنبدآسمان در نهج البلاغه

 

مستندات و ازمایشات علمی و تجربی در اثبات زمین تخت و در نقض کرویت زمین ! :

مستند رویت جزیره از فاصله هزار کیلومتری / قوی ترین اثبات زمین تخت / نقض کرویت

مستند : اثبات دروغین بودن ویدیو های ناسا از فضا – (جادوی سینما)

مستند لنز فیش آی و انحنای دروغین در تصاویر ناسا

مستند : سه ازمایش لیزر در اثبات زمین تخت

ترجمه و تشریح کامل مستند آزمایش لیزر 21 مایل در اثبات زمین تخت و نقض کرویت

 

درباره مدیر Vlad

مدیر Vlad
ولاد {مدیر تولید محتوای مذهبی در رسانه زمین تخت پارسی} - عکاس ،گرافیست و تدوینگر - محقق ، مستندساز - مدرس رایانه و نرم افزار های adobe (در فضای مجازی)

همچنین بررسی کنید:

سرعت ستارگان

سرعت ستارگان

همانطور که در (مقاله پایستگی انرژی) گفته شد، ماهواره ها دارای دو نیروی متفاوت هستند، …

13 دیدگاه

  1. Avatar

    قرآن اشتباهات علمی زیادی دارد.و امروزه اثبات شده که خرافه است.

  2. Avatar

    اگر زمین کروی نیست و صاف هست چرا ما به آخرش نمی‌رسیم چرا هرچی میریم بازم زمین هست تا موقعی که دوباره برگردی به سرجای اولت
    این خودش دلیل بر این هست که زمین کروی هست وگرنه باید برسیم به آخر زمین ولی زمین آخر نداره و اگر شما از یه نقطه شروع به حرکت کنی بعد از دور زدن کره زمین دوباره به همون نقطه برمی‌گردی همین چند روز پیش کشتی ایرانی ارتش کل دنیا رو دور زد و باز به ایران برگشت در صورتی که اگر زمین صاف بود باید وقتی می‌رسید به آخر زمین می افتاد پایین ولی ادامه داد تا به ایران رسید دوباره چون زمین کروی است

  3. Avatar
    محمدتقی صباغی

    سلام و عرض احترام
    برخی از روایاتی را که در عکس باذکر منبع در این صفحه منتشر کردید بررسی کردم و منابع را حتی چند صفحه قبل و بعد را هم مطالعه کردم چنین سندهایی وجود نداشت…

  4. Avatar
    محمدتقی صباغی

    مثلا روایتی که در مورد لموسعون نوشتی
    بحار جلد 4 صفحه ی 4
    همچین روایتی وجود نداشت

    و خیلی از موارد دیگر را چک کردم منابع وجود نداشت

    کتاب مقدس شما چی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 4 =

Translate »