آخرین مطالب

نظرات صاحب‌ نظران درباره کتاب «مغز متفکر شیعه»

[به نقل از :  اندیشکده مطالعات یهود / در نقد عقاید باطل یهودیان ]

 صاحب‌نظران و کتاب «مغز متفکر شیعه»

📖 در اواسط دههٔ پنجاه کتابی به اسم «مغز متفکر جهان شیعه: امام صادق (ع)» در ایران منتشر شد که نام آشنای #ذبیح‌الله_منصوری را به‌عنوان مترجم با خود یدک می‌کشید. این کتاب شامل محتویات متنوع و گسترده‌ای پیرامون فعالیت‌های علمی و شاگردان منتسب به امام صادق (ع) است و طی چهار دههٔ گذشته، مورد استقبال عامهٔ مردم و البته مورد ارجاع پژوهشگران و نویسندگان بوده است. در ادامه، نظرات تعدادی از پژوهش‌گران عرصهٔ دین و تاریخ را، در باب تشکیک در اعتبار این کتاب می‌خوانیم:


 حجةالاسلام دکتر محمدعلی مهدوی‌راد (عضو هیئت علمی پردیس قم دانشگاه تهران)
👈 ایشان کتاب «مغز متفکر جهان شیعه؛ امام صادق (ع)» را اثری کاملاً بی‌پایه و غیرمستند خوانده و اظهار کرد: «متولیان امر باید جلوی چاپ و انتشار این کتاب را به‌عنوان روشن‌ترین مصداق جعل و کذب و وضع بر امام معصوم (ع) بگیرند… بنده فضلا را به کتاب «ذبیح‌الله منصوری» تألیف آقای جمشیدی ارجاع می‌دهم که در آن سلسله مقالات نقد و بررسی آثار وی، از جمله «مغز متفکر جهان شیعه؛ امام صادق (ع)» جای گرفته است. در آن کتاب آمده است که «جعفر آقایانی چاوشی» پس از جست‌وجوی بسیار در کشور فرانسه، کتابی با این عنوان از مرکز استراسبورگ پیدا نکرده است.(یعنی دروغ گفته است)  ذبیح‌الله منصوری خود در محضر «آقایانی چاوشی» اعتراف کرده که مطالب این کتاب را ساخته است، البته کمابیش به «السماء و العالم» از بحارالانوار و برخی از روایات طب‌النبی (ص) و… مراجعه و از آن‌ها استفاده کرده است.»
📚 منبع: goo.gl/1r86ru

 

2⃣ مرحوم دکتر صادق آیینه‌وند (چهره ماندگار تاریخ، استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
👈 ایشان معتقد بود مستندات این کتاب، واقعیت ندارد و مانند برخی دیگر از کتاب‌های منصوری، ساخته و پرداختهٔ ذهن خود اوست: «جمعی به‌نام استراسبورگ وجود نداشته و چنین دانشمندانی وجود خارجی نداشته‌اند. شاید بحثی در جایی صورت گرفته و جرقه‌ای در کشور آلمان زده شده اما آقای منصوری، هم مرکز مطالعات و هم دانشمندان را در ذهن خودش درست کرده و با قلم خودش از زبان آن‌ها صحبت کرده است. مطالبی هم که در برخی از کتاب‌هایش و از جمله کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» مطرح می‌کند از نظر علمی عجیب بوده و اثبات نشده است. مثلاً این‌که موریانه‌ها از چند هزار کیلومتر بو می‌کشند و…، این‌ها را خودش درست می‌کند و مبنای علمی ندارد.»
📚 منبع: goo.gl/umpYYV

3⃣ بهاءالدین خرمشاهی (نویسنده، مترجم، قرآن‌پژوه و استاد دانشگاه)
👈 ایشان در سخنانی درباره کتاب مغز متفکر جهان شیعه گفت که این کتاب، کمتر علمی و تاریخی است و به نظر وی، این کتاب ارزش تحقیقی ندارد. وی هیچ کدام از کتاب های مرحوم منصوری را دارای ارزش استناد و تحقیق نمی‌داند چرا که به‌گفتهٔ وی، ذبیح‌الله منصوری در ترجمهٔ کتب، حدود ٧٠درصد به متن اصلی کتاب اضافه می‌کرد!
📚 منبع: goo.gl/cPQxLP

4⃣ دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی (فیلسوف معاصر)
👈 ایشان نیز با انتقاد از عنوان «مغز متفکر جهان تشیع» اظهار داشته: «حتی عنوان کتاب “مغز متفکر جهان شیعه” مورد نقد است و واژهٔ نادرست و بیهوده‌ای است. نباید از تعبیر “مغز متفکر” برای مقام امامت که از جانب خدا مقرر شده است، استفاده کنیم. به‌نظر من حتی این‌که به امام بگوییم “مغز متفکر” تعبیر غلطی است و از روی نفهمی مقام امامت است. مگر امام صادق، برتراند راسل یا انیشتین است؟!»
📚 منبع: goo.gl/VwwGhh

✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter

 


برای اثبات دروغ بودن کلیه مطالب کتاب  ((مغز متفکر))  کافی است در همین حد بدانید که این کتاب به هیچ حدیثی استناد نمی کند ! و همچنین چندتا حدیث بدون منبع و سند دارد  که از ریشه مشکل دارد و همچنین توجه کنید که با علم نیز کرویت زمین نقض شده است

برای درک  بهتر اشتباهات علمی و حتی به ظاهر مذهبی  کتاب مغز متفکر ، مطالب زیر را مطالعه کنید

. https://flatearthfarsi.ir/all/blog/3013/زمین-هیچ-حرکت-محوری-یا-مداری-ندارد/

. https://flatearthfarsi.ir/all/3043/اثبات-زمین-ثابت-و-ایستاده-با-دین-و-علم/

 . https://flatearthfarsi.ir/all/blog/1750/هدف-شیطان-از-تحریف-خلقت-چیست-؟/

 . https://flatearthfarsi.ir/all/blog/1961/تیله-آبی-2002-و-نمادهای-شیطان-پرستی-ناسا/


مستندات برای نقض کرویت با انجام دادن آزمایشاتی علمی :

 . https://flatearthfarsi.ir/all/314/مستند-قوی-سیاه-اثبات-علمی-زمین-تخت/

 . https://flatearthfarsi.ir/all/174/laser-ground-curvature-test/

. https://flatearthfarsi.ir/all/1229/آزمایش-لیزر-برای-اثبات-زمین-تخت-توسط-dr-john-d/

. https://flatearthfarsi.ir/all/blog/1974/مستند-توهم-کرویت/

 

درباره مدیر Vlad

مدیر Vlad
ولاد {مدیر تولید محتوای مذهبی در رسانه زمین تخت پارسی} - عکاس ،گرافیست و تدوینگر - محقق ، مستندساز - مدرس رایانه و نرم افزار های adobe (در فضای مجازی)

همچنین بررسی کنید:

تمدن تارتاریا از آغاز تا پایان

تمدن تارتاریا از آغاز تا پایان

منابعی وجود دارد که می گویند تارتاریا به عنوان یک منطقه جغرافیایی از ابتدای قرن …

4 دیدگاه

  1. Avatar
    راضیه بابایی

    سلام. خداقوت جدیدا فعالیتتون زیاد شده. من شناختی نسبت به این کتاب ندارم ولی با این وجود نظر دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی را دوست داشتم. یک پیشنهاد داشتم، امکانش هست بیشتر به مطالب مربوط به زمین تخت بپردازید تا نقض کرویت.

    • مدیر Vlad

      سلام ، گاهی لازم هست که توهمات متوهمین رو نقد کنیم
      وجود هر مطلبی نشون دهنده ارزش اون مطلب هست که برای برخی همین حالا و برای برخی هم ممکنه چند دهه دیگه مفید واقع بشه …

  2. Avatar

    آیا چیزی به اسم عالم لاهوت ، جبروت ، ملکوت و ناسوت در ایات و روایات انطور که در فلسفه ی اسلامی و عرفان اسلامی هست وجود دارد و اصلا این چهار عالم جایگاهی در هیئت عالم در اسلام دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

Translate »