آخرین مطالب
جزر و مد

جزر و مد

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ عَلِيٍّ الْبَصْرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ الْوَاعِظِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عَامِرٍ الطَّائِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: سَأَلَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع عَنِ الْمَدِّ وَ الْجَزْرِ مَا هُمَا فَقَالَ مَلَكٌ مُوَكَّلٌ بِالْبِحَارِ يُقَالُ لَهُ رُومَانُ فَإِذَا وَضَعَ قَدَمَيْهِ فِي الْبَحْرِ فَاضَ وَ إِذَا أَخْرَجَهُمَا غَاضَ.

👈مردی شامی از امیرالمؤمنین علیه السّلام پرسید: جزر و مد چیست؟ فرمود: فرشته ای به نام رومان به دریاها گماشته شده است و چون دو گام در دریا قرار می دهد، آب بالا می آید (و مدّ تولید می شود) و چون پاهای خود را از آب بیرون می آورد، آب پایین می آید (و جزر اتفاق می افتد)

📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام،ج1،ص242
📚 علل الشرائع،ج2،ص554و593
📚 بحار الأنوار (ط – بيروت)،ج10،ص76و84 – ج57،ص29

برای دیدن سایز اصلی و متن روی تصویر کلی کنید.


عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ عَنْ عَمِّهِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي الْقَاسِمِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ خَلَفِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْعَبْدِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ عَبَايَةَ بْنِ رِبْعِيٍّ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الْمَدِّ وَ الْجَزْرِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَكَّلَ مَلَكاً بِقَامُوسِ الْبَحْرِ فَإِذَا وضح [وَضَعَ‏] رِجْلَيْهِ فِيهِ فَاضَ وَ إِذَا أَخْرَجَهُمَا غَاض‏.

👈از ابن عباس نقل شده است که فرشته ای به نام رومان گماشته به دریاها شده است و چون دو گام در دریا می گذارد، آب بالا می آید (و مد تشکیل می شود) و چون آن ها را از آب بیرون می آورد، (و جزر به وجود می آید)

📚 علل الشرائع،ج2،ص554
📚 بحار الأنوار (ط – بيروت)،ج10،ص29



🔺قامُوسِ الْبَحْر به گودترین قسمت دریا گفته می شود.

🔺مرحوم مجلسی گوید: من از یکی موثقین شنیدم که گفت چیز بزرگی را دیدم که از هوا به دریا کشیده می شد و آبش بالا می آمد و چون آن چیز می رفت، آب ته می کشید و جزر می شد.



واقعیت شماره چهار جاذبه و قانون گرانش

جزر و مد چگونه است، برخی مخالفت خواهند کرد، زیرا حتی دانش آموزان مدرسه در مورد جزر و مد اقیانوس روی زمین، که به دلیل جذب آب به خورشید و ماه رخ می دهد، می دانند.

بر اساس این تئوری، گرانش ماه یک بیضی جزر و مدی در اقیانوس با دو قوز جزر و مدی تشکیل می دهد که به دلیل چرخش روزانه، در امتداد سطح زمین حرکت می کنند.

با این حال، عمل پوچ بودن این نظریه ها را نشان می دهد. از این گذشته، به گفته آنها، یک قوز جزر و مدی به ارتفاع 1 متر در 6 ساعت باید از طریق تنگه دریک از اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس حرکت کند. از آنجایی که آب تراکم ناپذیر است، توده آب سطح را تا ارتفاع حدود 10 متر افزایش می دهد، که در عمل اتفاق نمی افتد. در عمل، پدیده جزر و مد به طور مستقل در مناطق 1000-2000 کیلومتری رخ می دهد.

لاپلاس همچنین از این پارادوکس شگفت زده شد: چرا آب زیاد در بنادر فرانسه به طور متوالی اتفاق می افتد، اگرچه، طبق مفهوم بیضی جزر و مدی، باید به طور همزمان در آنجا رخ دهد.

یکی دیگر از تناقضات جزر و مد بواسطه ماه، نبود جزر و مد در دریای کاسپین یا خزر می باشد.

 

چند واقعیت از فریب در جاذبه و قانون گرانش

چند واقعیت از فریب در جاذبه و قانون گرانش

وینفرید اتو شومان – طنین شومان

وینفرید اتو شومان – طنین شومان

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره بهرام

بهرام
زمان خود را به بهتر کردن خود با مطالعه نوشته های دیگران اختصاص دهید. بنابراین شما به سادگی آنچه را بدست می آورید که دیگران سخت برای آن زحمت کشیده اند.

همچنین بررسی کنید:

بمب اتمی

دروغ بودن سلاح هسته ای – (قسمت 10) برجام

فکر می کنید که چرا ایران در موضوع برجام پای کشور ژاپن را وسط کشیده …

یک دیدگاه

  1. Avatar

    با سلام
    به نظر میرسد همین یک دلیل ,تراکم ناپذیر بودن اب دلیل روشنی برای باطل بودن نظریه جزر و مد به وسیله جاذبه ماه باشد , در ضمن چون ماه در مدار خود در گردش است پس بایستی مد ثابتی در نواحی مختلف نداشته باشیم و دایما در یک شب و در شبهای مختلف مد های مختلفی داشته با شیم ./. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − چهار =

Translate »