آخرین مطالب

مشرقین و مغربین + مشارق و مغارب / تفسیر روایی

مشرقین و مغربین + مشارق و مغارب / تفسیر روایی


مشرق و مغرب تابستانی

مشرق و مغرب زمستانی

 


أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- ابْنُ الْکَوَّاء قَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ رَبُ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ وَ قَالَ فِی آیَهًْ أُخْرَی رَبُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَیْنِ وَ قَالَ فِی آیَهًْ أُخْرَی رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ قَالَ ثَکِلَتْکَ أُمُّکَ یَا ابْنَ الْکَوَّاءِ هَذَا الْمَشْرِقُ وَ هَذَا الْمَغْرِبُ وَ أَمَّا قَوْلُهُ رَبُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَیْنِ فَإِنَّ مَشْرِقَ الشِّتَاءِ عَلَی حِدَهًْ وَ مَشْرِقَ الصَّیْفِ عَلَی حِدَهًْ أَ مَا تَعْرِفُ بِذَلِکَ مِنْ قُرْبِ الشَّمْسِ وَ بُعْدِهَا.

امام علی (علیه السلام)- ابن‌کوّاء گفت: ای امیرالمؤمنین! در کتاب خداوند عزّوجلّ یافتم که [در جایی] می‌فرماید: بِرَبِّ الْمشارِقِ وَ المَغارِبِ و در آیه دیگری می‌فرماید: رَبُّ الْمشْرِقَیْنِ وَ رَبُّ المَغْرِبَیْنِ و در آیه دیگری می‌فرماید: رَبُّ الْمشْرِقِ وَ الْمغْرِبِ. امام (علیه السلام) فرمود: «پسر کواء! مادرت به عزایت بنشیند این مشرق است و آن مغرب. امّا رَبُ الْمشْرِقَیْنِ وَ رَبُّ المَغْرِبَیْنِ به این معنی است که مشرق زمستان غیر مشرق تابستان است این مطلب را از نزدیکی و دوری خورشید نمی‌یابی»؟!

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۰۰ بحارالأنوار، ج۱۰، ص۱۲۲/ الاحتجاج، ج۱، ص۲۵۹/ نورالثقلین

لِلشَّمْسِ مَطْلِعٌ فِی الشِّتَاءِ وَ مَغْرِبٌ فِی الشِّتَاءِ وَ مَطْلِعٌ فِی الصَّیْفِ وَ مَغْرِبٌ فِی الصَّیْفِ غَیْرُ مَطْلِعِهَا فِی الشِّتَاءِ وَ غَیْرُ مَغْرِبِهَا فِی الشِّتَاءِ.

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- خورشید محلّ طلوع و غروبی در زمستان دارد و محلّ طلوع و غروبی هم در تابستان دارد، که غیر از محلّ طلوع و غروبش در زمستان است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۰۲ بحارالأنوار، ج۵۵، ص۲۱۰


أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِاللَّهِ‌بْنِ‌أَبِی حَمَّادٍ یَرْفَعُهُ إِلَی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ قَالَ لَهَا ثَلَاثُمِائَهًْ وَ سِتُّونَ مَشْرِقاً وَ ثَلَاثُمِائَهًْ وَ سِتُّونَ مَغْرِباً فَیَوْمُهَا الَّذِی تُشْرِقُ فِیهِ لَا تَعُودُ فِیهِ إِلَّا مِنْ قَابِلٍ وَ یَوْمُهَا الَّذِی تَغْرُبُ فِیهِ لَا تَعُودُ فِیهِ إِلَّا مِنْ قَابِلٍ.
امام علی (علیه السلام)- عبدالله‌بن‌أبی حمّاد در حدیث مرفوعی از امام علی (علیه السلام) آورده است که درباره‌ی این آیه: رَبِّ المَشَارِقِ وَ المَغَارِبِ فرمود: «[خورشید] دارای سیصدوشصت مشرق و سیصدوشصت مغرب است و روزی که در آنجا طلوع می‌کند به آن نقطه باز نخواهد گشت، مگر در سال آینده، و روزی که در آنجا غروب می‌کند به آن نقطه باز نخواهد گشت، مگر سال آینده».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۶
معانی الأخبار، ص۲۲۱/ البرهان/ نورالثقلین


امام فرمودن در مکان خودش برنمیگرده مگر در سال اینده!
این به وضوح حرکت خورشید در فضا رو نقض می‌کنه .

امام صادق (علیه السلام)- سفیان ثوری گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: «ای پسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! معنای سخن خداوند عزّوجلّ که می‌فرماید: الم و المص و الر و المر و کهیعص و طه و طس و طسم و یس و ص و حم و حم عسق و ق و ن، چیست»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «امّا … ق کوهی مشرف بر زمین است که سبزی آسمان از آن اوست و به‌واسطه‌ی آن خداوند زمین را نگه داشته که اهلش را تکان ندهد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۸ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۳۷۳/ معانی الأخبار، ص۲۲/ نورالثقلین/ البرهان
برای این چه جوابی دارید؟


حدیث :

طبرسی در کتاب احتجاج: از اصبغ بن نُباته نقل می‌کند که: امیر المؤمنین علیه السلام بر منبر کوفه سخنرانی کرده و بعد از حمد و ستایش خداوند فرمود: از من بپرسید؛ سینه من سرتاسر علم است.

ابن کوّاء به ایشان گفت: ای امیر المؤمنین! «الذّاریات ذرواً» چیست؟ فرمود: بادهاست.   گفت: پس «الحاملات وقراً» چیست؟ فرمود: ابرهاست. پرسید: «الجاریات یسراً» چیست؟ فرمود: کشتی هاست. گفت: «المقسّمات امراً» چیست؟ فرمود: فرشتگانند.

در آخر ابن کواء گفت: ای امیر المؤمنین! در قرآن چیزهایی می‌بینم که با همدیگر تناقض دارند.!

امام  فرمود: وای بر تو ای ابن کوّاء! همه مطالب در قرآن تأیید کننده همدیگر هستند و هیچ تناقضی در میان آنها وجود ندارد. آن چه که در این زمینه سراغ داری، از من بپرس.

ابن کواء گفت: ای امیر المؤمنین! خداوند در این آیه می‌فرماید: «ِرَبِّ الْمَشَارِقِ وَالْمَغَارِبِ»

و در آیه ای دیگر می‌فرماید: «رَبُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَیْنِ» [۲] [پروردگار دو خاور و پروردگار دو باختر]

 و در دیگر آیه می‌فرماید: «رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ» [۳] [پروردگار خاور و باختر]،

 

امام در پاسخ فرمود: مادرت به عزایت بنشیند ای ابن کوّاء! این (قسمت راست) مشرق است و این (قسمت چپ) مغرب.

مشرقین و مغربین

اما در خصوص آیه: «رَبُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَیْنِ»، (باید گفت: ) به این دلیل است که مشرق زمستان با مشرق تابستان فرق می‌کند و این دو مشرق کاملاً از هم جدا هستند. تو مگر از دوری و نزدیکی خورشید به این نکته پی نبرده ای؟

مشرقین و مغربین

و اما در خصوص این آیه: «ِرَبِّ الْمَشَارِقِ وَالْمَغَارِبِ» (باید گفت: ) خورشید دارای سیصد و شصت برج است که هر روز از برجی طلوع می‌کند و در برجی دیگر غروب می‌کند و به آن برج باز نخواهد گشت، مگر سال آینده در همان روز. [۴]

  • [۱]: – معانی الأخبار، ص ۲۲۱، ح ۱. — [۲]: – رحمن/ ۱۷. – [۳]: – شعرا/ ۲۸. — [۴]: – احتجاج، ص ۲۵۹. —  بحارالأنوار، ج۱۰، ص۱۲۱

نتیجه: زمین تخت است اما دارای دو قطب است که کعبه مرکز و وسط نقشه است.

و همچنین مدل کروی کاملا دروغ و باطل است و با این حدیث به طور کامل در تضاد است، ضمن این که مدل مشهور لندنی که قطب شمال در مرکزش است و تنها یک قطب دارد نیز به دروغ به عنوان مدل زمین تخت معرفی شده و ما هیچ اعتقادی به مدل های غربی نداریم !

توضیحات و مستنداتی مرتبط با این مقاله برای درک بهتر مطلب :

مستند زمین تخت پارسی : فصل 2 قسمت 2 + نحوه پدید آمدن شبانه روز در زمین مسطح

مستند زمین تخت پارسی : فصل 2 قسمت 3


زمین بر پشت ماهی و اثبات بی تحرکی زمین تخت در احادیث و آیات قرآن!


خورشید در زیر چهارمین گنبد آسمان در حدیث امام سجاد و امام صادق علیه السلام

 

 

رمز فایل، در صورت وجود :

درباره مدیر Vlad

مدیر Vlad
ولاد {مدیر تولید محتوای مذهبی در رسانه زمین تخت پارسی} - عکاس ،گرافیست و تدوینگر - محقق ، مستندساز - مدرس رایانه و نرم افزار های adobe (در فضای مجازی)

همچنین بررسی کنید:

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

هوش مصنوعی یا اجنه شیطانی ؟

چت و گفتگو با هوش مصنوعی یا چت و گفتگو با اجنه شیطانی؟ همانطور که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − سیزده =

Translate »