آخرین مطالب

خبرگزاری ایسنا – زمین تخت

بررسی کد خبری 00061727930 از ایسنا که ادعا می کند زندگی بر روی زمین مسطح ناممکن هست:

با همه‌ی این توصیفات به نظر می‌رسد زندگی بر روی یک سیاره‌ی تخت ناممکن باشد.

زمین تخت

۱. خداحافظ جاذبه!

گرانش در کره‌ی زمین به طور مساوی پخش می‌شود و فرقی نمی‌کند در کجای این سیاره قرار داشته باشید. برای داشتن زمینی مسطح باید جاذبه از بین برود. طبق محاسبات انجام شده توسط جیمز کلرک مکسول (James Clerk Maxwell)، ‌ریاضی‌دان و فیزیک‌دان در دهه ۱۸۵۰، یک زمین تخت نمی‌تواند جاذبه داشته باشد.

با این حال به گفته جیمز دیویس (James Davis)، ژئوفیزیکدان از دانشگاه کلمبیا این احتمال نیز وجود دارد که گرانش در یک زمین تخت وجود داشته باشد و در مرکز آن به بیشترین حد خود برسد و همه‌ چیز را به سمت مرکز بکشاند.

پاسخ به این مطلب:

در شکل زمین کروی، گرانش در حالت ساکن بودن زمین یکسان هست اما حدوداً؛ چراکه در تعریف کروی زمین یک هسته دارد که همه چیز را به خود می کشد و جذب می کند. زمین با سرعت X که در تعریف کروی هست چرخش داشته باشد در دو سر زمین ببیشترین چرخش در کمترین زمان وجود دارد در این حالت به دلیل گریز از مرکز اصلاً و عملاً چیزی نمیتونه در اون نقاط ثابت بمونه.

اما در مثال مسطح بودن زمین هسته ای نیست همه چیز به سمت اون سوق پیدا کنه مثل یک سیاه چاله، بلکه خود زمین (الارض) گرانش به سمت خودش داره و فرقی نمی کنه در کدام قسمت باشیم.

از طرفی گازهای زمین! به لایه های هوایی زمین مرتبط میشه  در هر لایه میزان و تراکم گازها متفاوت هست برای همین به اینصورت قرار می گیرند.

۲. اتمسفر ناپدید می‌شود

بدون وجود جاذبه، زمین مسطح قادر به حفظ گازهای اطراف خود نیست. نیروی گرانش جو زمین را حفظ می‌کند و بدون حضور این جو آسمان زمین دیگر آبی رنگ نخواهد بود و رنگ سیاه به خود می‌گیرد به گفته‌ی لوئیس ویلا زون (Luis Villazon)، یک جانورشناس، نبود اتمسفر باعث به وجود آمدن خلا شده و گیاهان و حیوانات از بین خواهند رفت.

نبود اتمسفر باعث تبخیر آب‌ها می‌شود زیرا نقطه جوش آب با میزان فشار جو تنظیم می‌گردد و آب‌های سطح زمین نیز در اثر سرما یخ می‌بندند با این حال امکان زنده ماندن برخی ارگانیسم‌های آبی که بدون نیاز به اکسیژن زندگی می‌کنند وجود دارد.

پاسخ به این مطلب:

چه کسی اومده و ادعا کرده که در زمین مسطح گرانش وجود نداره؟ سخنی مضحک از سمت خودشون نوشتند و اثبات ادعا هم نکردند. رنگ آبی که در آسمان میبینیم در واقع بازتاب رنگ اخضر کوه های قاف هست و همینطور بازتاب رنگ از رطوبت هوا، بسیاری فیلم و عکس وجود دارد که در ارتفاعات بالاتر رنگ آبی ای نیست. نظر Luis Villazon هم بر فرضیت شکل کروی هست که در تعریف کروی و موارد گفته شده نبود اتمسفر چنین مشکلاتی ایجاد می کند.

تبخیر آب هم به این شیوه که وجود خورشید با سایز غول آسا باشد قابل توجیه هست در صورتی که در زمین تخت اصلاً چنین چیزی نیست و این ادعا که در پاراگراف دوم گفته شده کاملاً رد میشه.

اندازه خورشید شصت فرسخ در شصت فرسخ » امیر المؤمنین علیه السلام می‌فرماید: مسافت کل زمین پانصد سال راه است؛ صد سال مسافت و اندازه آبادی‌ها و شهرها و چهارصد سال مسافت و اندازه صحراها و کوه‌ها و مناطق غیر مسکونی، و اندازه خورشید شصت فرسخ در شصت فرسخ، و اندازه ماه چهل فرسخ در چهل فرسخ است، درون ماه و خورشید برای اهل آسمان‌ها می‌درخشد و نور می‌دهد و برون و قشر آنها برای اهل زمین نور می‌دهد، و سیارات به اندازه بزرگ ترین کوه‌های روی زمین هستند و خورشید قبل از ماه خلق شده است. [۱]

۴) سَلّام بن مُستنیر گفته است: از امام محمد باقر علیه السلام پرسیدم: چرا خورشید داغ تر از ماه است؟ فرمود: خداوند خورشید را از نور آتش و زلالیّت آب آفرید، یک لایه از این و یک لایه از آن، وقتی به طبقه و لایه هفتم رسید لایه و پوششی از آتش بر روی آن کشید؛ لذا خورشید داغ تر از ماه است. پرسیدم: ماه چطور؟ فرمود: خداوند ماه را از نور آتش و زلالیّت آب آفریده است، یک لایه از این و یک لایه از آن، وقتی به طبقه و لایه هفتم رسید، پوششی از آب بر روی آن کشید؛ لذا ماه سردتر از خورشید شد. [۲]

۵) عیاشی از ابو بصیر، از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که درباره آیه: «فَمَحَوْنَا آیَةَ اللَّیْلِ» فرمود: منظور، لکّه سیاهی است که بر روی ماه وجود دارد. [۳]

۶) نصر بن قابوس، از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: [لکّه] سیاهی که بر روی ماه است، محمد رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌باشد. [۴] ———-
[۱]: [۱] – تفسیر قمی، ج ۱، ص ۴۰۶.
[۲]: [۲] – تفسیر قمی، ج ۱، ص ۴۰۷.

نسخه دیگر تفسیر القمی : جلد دوم بخش : علةالکسوف الشمس – ص 15 /16

[۳]: [۳] – تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۳۰۶، ح ۲۸.
[۴]: [۴] – تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۳۰۶، ح ۲۹.

تفسیر البرهان جلدپنجم ص ۸۲۷

👇 توضیحات تکمیلی +محاسبات 👇

https://flatearthfarsi.ir/all/980/اندازه-زمین-و-گنبدآسمان/

۳. باران فقط در مرکز صفحه‌ی زمین به صورت عمود می‌بارد

اگر جاذبه در مرکز زمین مسطح وجود داشته باشد که در این مورد قطب شمال خواهد بود باران نیز در این منطقه که دارای جاذبه است به صورت عمودی خواهد بارید. باران در سایر مناطق به صورت مایل می‌بارد. آب دریاها و رودخانه‌ها نیز به سمت مرکز زمین یعنی قطب شمال حرکت می‌کنند تا جایی که در لبه‌های زمین هیچ آبی باقی نمی‌ماند.

پاسخ به این مطلب:

کل این مطلب به خاطر نفهمی در شکل صحیح زمین مسطح هست و اینکه گرانش بطور یکسان در زمین وجود داره و وابسطه به هسته نیست.

زمین مسطح

۴. همه‌ی ما در مسیریابی دچار مشکل می‌شویم

در صورتی که زمین مسطح باشد هیچ ماهواره‌ای وجود نخواهد داشت زیرا چرخیدن در مدار یک صفحه‌ی مسطح دشوار است. به گفته‌ی دیویس، ماهواره‌هایی وجود دارند که جامعه به آن‌ها وابسته است و تصور زمین بدون وجود سامانه موقعیت‌یاب جهانی(GPS) دشوار است. ما از جی‌پی‌اس بر روی موبایل‌هایمان برای موقعیت‌یابی استفاده می‌کنیم. خدمات اضطراری نیز از آن برای یافتن محل فرد آسیب‌دیده استفاده می‌کنند. این سامانه می‌تواند باعث نجات جان افراد شود.

پاسخ به این مطلب:

در ابتدا باید این مورد تفهیم بشه که موقیت یاب ها بالای نود و نه درصد از طریق آنتین های مخابراتی نصب شده بر روی سطح زمین کار می کنند و اون یک درصد هم ماهواره های مخابراتی هستند. ماهواره های مخابراتی هم انواع مختلفی دارند که به طور کل به دو نوع مقطعی که در زمان خاصی توسط بالن به بالا فرستاده میشن و بعد به زمین می افتند و ماهواره هایی که در زمان بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند که در لایه ترموسفر (Thermosphere) قرار دارند و یا بهتر هست بگیم که شناور هستند، تصویر بالا زمین مسطح بصورت برش عمودی هست حالا اگر از بالا نگاه کنید متوجه میشید که نیاز نیست ماهواره به شکل عجیبی حرکت داشته باشه و حرکت این ها با زمین مسطح هم توجیه پذیر تر هست.

در ارتفاعات بالا در مسیر های دورتر از خشکی در بیابان ها و … که آنتن های موقعیت یابی کمتر نصب شده اند عملاً دستگاه های GPS کار نمی کنند.

ترموسفر

۵. برخی سفرها تا ابد طول می‌کشد

مسافت‌ها طولانی‌تر خواهد شد. طبق نظریه زمین مسطح، قطب شمال در مرکز زمین قرار خواهد گرفت و قطب جنوب دیواری از یخ دور زمین تشکیل خواهد داد که جلوی افتادن افراد از لبه‌ها را می‌گیرد اما اگر نتوانیم به دور سیاره پرواز کنیم و کره‌ی زمین را دور بزنیم باید تمام مسیر را مستقیم پرواز کنیم این موضوع باعث افزایش مدت زمان سفرها می‌شود.

این هم یکی دیگه از تفهیم نبودن که گفته شده مرکز زمین قطب شمال هست! این ها همه به دلیل نفهمی در مدل واقعی زمین هست، در واقع مرکز زمین کعبه هست. بنابراین این ادعای شماره 5 از اساس و بنیان باطل هست.

۶. دیگر شفق قطبی وجود نخواهد داشت

به گفته‌ی ناسا، فلز مذاب اطراف هسته زمین باعث ایجاد جریان الکتریکی می‌شود و میدان مغناطیسی زمین را ایجاد می‌کند. اما اگر زمین مسطح باشد و هسته‌ی جامدی نداشته باشد دیگر میدان مغناطیسی تولید نمی‌شود و به همین دلیل شفق‌های قطبی نیز که ناشی از برخورد ذرات باردار خورشید به اکسیژن و نیتروژن مغناطیس‌سپهر هستند تشکیل نخواهند شد. البته از بین رفتن شفق‌های قطبی آخرین موضوعی است که باعث نگرانی می‌شود زیرا با از بین رفتن میدان مغناطیسی زمین، سیاره‌ی ما دیگر از بادهای خورشیدی در امان نخواهد بود و به گفته‌ی ناسا زمین با پرتوهای خورشیدی مضر بمباران می‌شود و تبدیل به سیاره‌ای بایر مانند مریخ می‌شود.

ناسا

میدان مغناطیسی از سمت زمین نیست بلکه از سمت گنبد آسمان هست. مکان شفق قطبی در لایه اگزوسفر ایجاد می شود که دما به شدت افزایشی خواهد بود. دلیل شفق هم کوه (کوه های) قاف هست که به رنگ اخضر هستند.

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ سُفْیَانَ‌بْنِ‌السَّعِیدِ الثَّوْرِیِّ قَال‌قُلْتُ لِلصَّادِقِ (علیه السلام): یَا ابْنَ رسول الله (صلی الله علیه و آله) مَا مَعْنَی قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ: الم وَ المص وَ الر وَ المر وَ کهیعص وَ طه وَ طس وَ طسم وَ یس وَ ص وَ حم وَ حم عسق وَ ق وَ نَ. قَالَ (علیه السلام): أَمَّا … ق فَهُوَ الْجَبَلُ الْمُحِیطُ بِالْأَرْضِ وَ خُضْرَهًْ السَّمَاءِ مِنْهُ وَ بِهِ یُمْسِکُ اللَّهُ الْأَرْضَ أَنْ تَمِیدَ بِأَهْلِهَا.

امام صادق (علیه السلام)- سفیان ثوری گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: «ای پسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! معنای سخن خداوند عزّوجلّ که می‌فرماید: الم و المص و الر و المر و کهیعص و طه و طس و طسم و یس و ص و حم و حم عسق و ق و ن، چیست»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «امّا … ق کوهی دورتادور زمین است که سبزی آسمان (شفق ها) برای اوست و به‌واسطه‌ی آن خداوند زمین را نگه داشته که اهلش را تکان ندهد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۸ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۳۷۳/ معانی الأخبار، ص۲۲/ نورالثقلین/ البرهان

۷. آسمان همه‌جای زمین یک رنگ است

زمین مسطح دو نیمکره نخواهد داشت. بنابراین شب و روز در همه‌جای این سیاره یکسان خواهد بود. همچنین آسمان شب برای همه‌ی افراد یکسان خواهد بود و ستاره‌های همه‌ی نقاط زمین ظاهری یکسان خواهند داشت.

با این حال بر روی زمین مسطح ما قادر به رصد تنها بخشی از آسمان خواهیم بود و دیگر نمی‌توانیم از روی زمین آسمان را به صورت ۳۶۰ درجه رصد کنیم و رصد آسمان تنها وابسته به تلسکوپ‌های فضایی خواهد شد.

این هم یک نادانی یا نبود تفهیم در مورد شکل زمین مسطح هست که در بالا اندازه خورشید و شکل زمین رو ببینید متوجه میشید. بنابراین این هم از اساس و بنیان اشتباه و غلط هست.

۸.هیچ طوفانی وجود نخواهد داشت

سالانه طوفان‌ها خسارات زیادی به افراد و ساختمان‌ها وارد می‌کنند. در سال ۲۰۱۷ طوفان هاروی به تنهایی خسارتی معادل  ۱۲۵ میلیارد دلار به ایالات متحده آمریکا زد.

این طوفان‌های ویران کننده ناشی از اثر کوریولیس زمین هستند و در نیمکره‌ی شمالی به صورت ساعت‌گرد و در نیمکره‌ی جنوبی پادساعت‌گرد می‌چرخند. زمین مسطح اثر کوریولیس نخواهد داشت بنابراین در آن طوفانی رخ نخواهد داد. اثر کوریولیس (Coriolis effect) یک شبه نیرو است که باعث انحراف اجسام در حال حرکت به بیرون از راستای خط راست، از دید یک ناظر درون یک دستگاه مرجع چرخان است. تأثیرات این نیرو را می‌توان به‌ وضوح در تعیین جهت جریانات جبهه‌های آب و هوایی سیارات دید.

🌸 (11) كا 129 – على، عن أبيه، ومحمد بن إسماعيل، عن الفضل ابن شاذان جميعا – 1 – عن يب 299 – حماد عن حريز فقيه 109 – زرارة ومحمد بن مسلم – 2 – قال قلنا لأبي جعفر عليه السلام هذه الرياح والظلم التي تكون هل يصلي لها – 3 – فقال كل أخاويف السماء من ظلمة أو ريح أو فزع فصل له – 4 – صلاة الكسوف حتى تسكن.
📚 نام کتاب : جامع أحاديث الشيعة نویسنده : البروجردي، السيد حسين جلد : 6 صفحه : 321

اشخاصی به حضرت ابی جعفر علیه السلام عرض کردند این بادها و ظلماتی که می‌باشند آیا برایشان نماز بخوانیم؟ پس حضرت فرمودند همگی اخاویف آسمانی هستند از ظلمت و باد و یا فزع ، پس نماز گذار برایش نماز کسوف تا ساکن شود.
📚 نام کتاب : جامع أحاديث الشيعة نویسنده : البروجردي، السيد حسين جلد : 6 صفحه : 321

اثر کوریولیس چقدر به شکل زمین مسطح نزدیک هست و تضادی با زمین تخت نداره! وقوع طوفان، زلزله، رعد و برق و امثال این ها هیچ تضادی با شکل زمین تخت نداره مطلب بالا صرفاً جهت رد گم کنی و اینکه به قول بعضیا «یه چیزی گفته باشند» بود.

 

آیه ۴۸ – سوره روم

آیه اللهُ الَّذي يُرْسِلُ الرِّياحَ فَتُثيرُ سَحاباً فَيَبْسُطُهُ فِي السَّماءِ كَيْفَ يَشاءُ وَ يَجْعَلُهُ كِسَفاً فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلالِهِ فَإِذا أَصابَ بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ إِذا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ [48]

خداوند همان كسى است كه بادها را مى‌فرستد تا ابرهايى را به حركت درآورند، سپس آن‌ها را در آسمان آن‌گونه كه بخواهد مى‌گستراند و متراكم مى‌سازد؛ دراين‌هنگام دانه‌هاى باران را مى‌بينى كه از لابه‌لاى آن خارج مى‌شود، هنگامى‌كه اين [باران حيات‌بخش] را به هركس از بندگانش كه بخواهد برساند، ناگهان خوشحال مى‌شوند.

—-

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لا تَسُبُّوا الرِّياحَ فإنّها مَأمُورَةٌ ، و لا تَسُبُّوا الجِبالَ و لا السّاعاتِ و لا الأيّامَ و لا اللَّيالِيَ فَتَأثَمُوا و تَرجِعَ علَيكُم .[علل الشرائع : 577/1.]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: به بادها ناسزا مگوييد كه آنها [از جانب خداوند] مأمورند، و كوهها و ساعتها و لحظات و روزها و شبها را ناسزا نگوييد كه گنهكار مى شويد و به خودتان بر مى گردد .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

لا تَسُبُّوا الرِّيحَ ؛ فإنّها مِن رَوْحِ اللّه ِ
باد را ناسزا مگوييد ؛ زيرا آن از رحمت خداست .

( كنز العمّال : ۸۱۰۹)


 

 

درباره بهرام

بهرام
نمی شه آشتی داد سنگو با شیشه/از هر کی بپرسی اسمم تو لیسته ----- ببین بازی رو بردم بدون بودجه/تکتون ریزه و جفتتون پوچه

همچنین بررسی کنید:

پایستگی انرژی

پایستگی انرژی

یک جسم در اطراف یک سیاره در تعادل بین دو نیرو قرار دارد: نیروی گریز …

5 دیدگاه

  1. Avatar

    با سلام . عذر میخوام ، شما در یکی از مقاله های نسبتا جدیدتون نظریه گرانش نیوتنی رو رد کردید که یعنی وجود نداره ؛ پس چرا در این مقاله به نحوی گفتید وجود داره ؟ با تشکر از زحماتتون.

    • Bahram

      حرکت ستارگان شمال و جنوب – پلاریس و سیگما اکتانتیس
      https://flatearthfarsi.ir/blog-science/3752

    • Bahram

      سلام;
      1- در کتاب طبیعت نیوتن و سایر اسناد مرتبط با نیوتن هیچ اشاره ای به G و نحوه محاسبه و دلیل اعداد پیش فرض اون وجود نداره.
      2- گرانش توسط یک هسته مذاب قویاً رد شده برای همین هر ساله شکل زمین رو تغییر میدن و میگن گلابی، تیله، بیضی و ….
      3- گرانشی که در زمین تخت معتقد هستیم در واقع دافعه از سمت گنبد آسمان هست که طنین شومان یکی از نتیج اون هست
      4- یکی از مثال‌های معروف برای رد کردن قانون گرانش نیوتن، حرکت سفینه‌های فضایی بسیار سریع است. وقتی یک سفینه فضایی با سرعت‌های بسیار زیاد به حرکت در محیط فضایی می‌پردازد، پیش‌بینی نیروی گرانشی بر این سفینه بر اساس قانون گرانش نیوتن دقیق نمی‌باشد. در این حالت، نیاز به یک تئوری متناسب با مکانیک کوانتومی و نظریه‌های نسبیت عام است که به عنوان تئوری جدید گرانش به نام تئوری جدید گرانش یا همان نسبیت عام ارائه شده است.
      5- حرکت سفینه در خلاء توسط قانون سوم نیوتن رد میشه.
      6- مثال دیگری که ممکن است قانون گرانش نیوتن را چالش دهد، نزدیکی به اجسام نسبتاً جرم‌دار یا سرعت نزدیک به سرعت نور در فضا است. در این شرایط، تاثیرات میدان های گرانشی بسیار بزرگ و پیچیده می‌شود، و به نتایجی منجر می‌شود که نمی‌توان آن‌ها را با دقت به کمک قانون گرانش نیوتن پیش‌بینی کرد.
      7- گرانش نیوتن یک اصل نیست فقط یک نظریه هست (نظر شخصی).

    • Avatar

      عذر میخوام مورد ۵ رو متوجه نشدم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + شانزده =

Translate »