(راه شیری) سفیدی خاصی که بر روی گنبد آسمان دیده می شود چیست و چرا ایجاد شده است؟
سوره قمر :
كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَكَذَّبُوا عَبْدَنا وَ قالُوا مَجْنُونٌ وَ ازْدُجِرَ [9]
پيش از آنها قوم نوح [پيامبرشان را] تكذيب كردند، [آرى] بندهی ما را تكذيب كرده و گفتند: «او ديوانه است». و [با انواع آزارها از ادامهی رسالتش] بازداشته شد.
فَدَعا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ [10]
نوح به پيشگاه پروردگار عرضه داشت: «من مغلوب [اين قوم طغيانگرو ستمگر ] شدهام، پس [مرا] يارى كن تا بر آنها پیروز شوم»!
فَفَتَحْنا أَبْوابَ السَّماءِ بِماءٍ مُنْهَمِرٍ [11قمر]
در اين هنگام دروازه های سقف آسمان را باز کردیم و آبى فراوان سقوط کرد.
وَ فَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُوناً فَالْتَقَى الْماءُ عَلى أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ [12]
و زمين را نیز در همان زمان شكافتيم و چشمههاى زيادى بيرون فرستاديم و اين دو آب (آبی که از بالای سقف آسمان سقوط کرده بود روی سطح زمین و همچنین آبی که از زیر زیرزمین بالا آمده بود تا روی سطح زمین) براى هدفى كه مقدّر شده بود درآميختند [و درياى بسیار بزرگی تشكيل شد]!
علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ فَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُیُوناً فَالْتَقَی الْماءُ قَالَ مَاءُ السَّمَاءِوَ مَاءُ الْأَرْضِ.
علیّّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- و فَجَّرْنَا الأَرْضَ عُیُونًا فَالتَقَی المَاء، منظور از دو آب ، همان آب آسمان و آب زمین میباشد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۳۴۲
بحارالأنوار، ج۱۱، ص۳۱۴/ القمی، ج۲، ص۳۴۱/ نورالثقلین/ البرهان
تفاسیر 👇
▪️قالَ: فَمَا الْمَجَرَّةُ؟ قَالَ: «يَا وَيْلَكَ سَلْ تَفَقُّهاً وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً يَا وَيْلَكَ سَلْ عَمَّا يَعْنِيكَ» قَالَ: فَوَ اللَّهِ إِنَّ مَا سَأَلْتُكَ عَنْهُ لَيَعْنِينِي قَالَ: «إِنَّهَا شَرَجُ السَّمَاءِ وَ مِنْهَا فُتِحَتِ السَّمَاءُ بِماءٍ مُنْهَمِرٍ زَمَنَ الْغَرَقِ عَلَى قَوْمِ نُوحٍ»
منبع کتاب : الغارات (ط – القديمة)، ج1، ص: 104
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۳۴۰
امیرالمومنین علیه السلام در پاسخ به ابن کواء که پرسید از چیستی خط سفیدی که شب در آسمان دیده می شود و… ،
امام در پاسخ فرمود : واى بر تو ابن کواء ! ، براى فهميدن بپرس نه براى وقت گرفتن! ، اى واى بر تو از آن بپرس كه کمکت می کند و بدردت میخورد ! وسوالی نپرس که برایت بی فایده هست ،
ابن کواء برای اولین بار در عمرش گفت : به خدا آنچه از شما پرسيدم مطمئنا کمکم می کند و بدردم میخورد .
امیرالمومنین علی علیه السلام درپاسخ فرمودند : راه شیری ، شکاف و راهی (در سقف/گنبد) آسمان است، و از همین راه (شکافتگی در گنبد) بود كه از (سقف) آسمان ، آبی سيل آسا در زمان طوفان و عذاب ، بر قوم نوح عليه السّلام فرو ريخت.
توضیحات :
(شکستگی در سقف آسمان و ترمیم آن توسط خدا پس از فرو ریختن آبهای پشت گنبد باعث شد تا رودخانه یا همان مجرای راه شیری پدید بیاید در نتیجه راه شیری به هیچ وجه کهکشان نیست و اگر کسی راه شیری را شکافی ترمیم شده در گنبدآسمان هست را کهکشان بنامد چیزی بیش از یک دروغگو نیست) ( =ناسا دروغگوی اعظم)
منبعی دیگر :
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- {سَأَلَ ابْنُ الْکَوَّاءِ} أَخْبِرْنِی یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَنِ الْمَجَرَّهًِْ الَّتِی تَکُونُ فِی السَّمَاءِ قَالَ هِیَ شَرْجُ السَّمَاءِ وَ أَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ مِنَ الْغَرَقِ وَ مِنْهُ أَغْرَقَ اللَّهُ قَوْمَ نُوحٍ (علیه السلام) بِماءٍ مُنْهَمِر.
امام علی (علیه السلام)- ابنکواء از امیرالمؤمنین (علیه السلام) پرسید: «خط سفید توی آسمان چیست»؟
امام فرمود: «آن کانال و رودخانهی آسمان است و امان اهل زمین از غرقشدن است و به خاطر آن شکافتگی در سقف آسمان بود که خداوند متعال قوم نوح (علیه السلام) را با فروریختن آبی بسیار زیاد غرق کرد».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۳۴۰
الْغَارَاتُ، بِإِسْنَادِهِ عَنِ ابْنِ نُبَاتَهَ قَالَ: سُئِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام کَمْ بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ قَالَ مَدُّ الْبَصَرِ وَ دَعْوَهُ الْمَظْلُومِ وَ سُئِلَ کَمْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ قَالَ یَوْمٌ طَرَّادُ الشَّمْسِ وَ سُئِلَ عَنِ الْمَجَرَّهِ فَقَالَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ فَتَحَهَا اللَّهُ عَلَی قَوْمِ نُوحٍ ثُمَّ أَغْلَقَهَا فَلَمْ یَفْتَحْهَا وَ سُئِلَ عَنِ الْقَوْسِ فَقَالَ أَمَانُ الْأَرْضِ کُلِّهَا مِنَ الْغَرَقِ إِذَا رَأَوْا ذَلِکَ فِی السَّمَاءِ الْخَبَرَ.
**[ترجمه]الغارات: به سندش از ابن نباته آورده که پرسش شد از امیرالمؤمنین علیه السّلام که چه اندازه است میان آسمان و زمین؟ فرمود: کشش دیده، و دعای ستم رسیده، پرسش شد، چه اندازه است میان مشرق و مغرب؟ فرمود: یک روز رفت و آمد خورشید، و پرسش شد از چیستی رودخانه آسمانی سپید رنگ ؟ پس امام در پاسخ فرمودند: آن رودخانه آسمانی سپید رنگ همان درهای سقف آسمان است که خدا آن ها را بر قوم نوح بازگشایی کرد و سپس آن هارا بست و مسدود کرد و هرگز باز نکرد، و پرسش شد از رنگین کمان ها، فرمود: امان همه روی زمین از غرق شدن است، چون که آن را در آسمان می نگرند.
- بحارالانوار جلد55 صفحه 93
سوره تکویر :
آیه فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ (15) سوگند به ستارگاني كه باز ميگردند.
(مرتبط با آیه دیگر : الجوار الکنس )
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِ فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ قَالَ هِیَ الْکَوَاکِبُ تُکْنَسُ بِاللَّیْلِ وَ تُخْنَسُ بِالنَّهَارِ فَلَا تُرَی.
امام علی (علیه السلام)- فَلا أُقْسِمُ بِالخُنَّسِ؛ آنها اخترانند که شب نمایانند و روز پنهان شده (بدلیل قوی تر بودن نور روز) و دیده نشوند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۰۸ -بحارالأنوار، ج۵۵، ص۱۰۷
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِ فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ قَالَ خَمْسَهًُْ أَنْجُمٍ زُحَلُ وَ عُطَارِدُ وَ الْمُشْتَرِی وَ بَهْرَامُ وَ الزُّهَرَهًُْ لَیْسَ فِی الْکَوَاکِبِ شَیْءٌ یَقْطَعُ الْمَجَرَّهًَْ غَیْرُهَا.
امام علی (علیه السلام)- فَلا أُقْسِمُ بِالخُنَّسِ؛ منظور پنج ستارهاند زحل، عطارد، مشتری، بهرام، زهره، و جز اینها ستارهای خلق نشده است که راه رودخانه سفید رنگ آسمان (1) را پیمایند، نیست.
- تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۱۰ – بحارالأنوار، ج۵۵، ص۱۰۸/ نورالثقلین
(1 – رودخانه آب و سفید رنگ آسمان ، به اشتباه و با توجه به دروغ شیطان پرستان یونانی معروف شده به کهکشان راه شیری )
[علل الشرائع] الدَّقَّاقُ وَ ابْنُ عِصَامٍ مَعاً عَنِ الْکُلَیْنِیِّ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ الْعَلَاءِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ الْفَزَارِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنِ ابْنِ أَبِی نَجْرَانَ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنِ الثُّمَالِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ الْبَاقِرَ علیه السلام یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ سُمِّیَ عَلِیٌّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ هُوَ اسْمٌ مَا سُمِّیَ بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ وَ لَا یَحِلُّ لِأَحَدٍ بَعْدَهُ قَالَ لِأَنَّهُ مِیرَةُ الْعِلْمِ یُمْتَارُ مِنْهُ وَ لَا یُمْتَارُ مِنْ أَحَدٍ غَیْرِهِ قَالَ فَقُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَلِمَ سُمِّیَ سَیْفُهُ ذَا الْفَقَارِ فَقَالَ علیه السلام لِأَنَّهُ مَا ضَرَبَ بِهِ أَحَداً مِنْ خَلْقِ اللَّهِ إِلَّا أَفْقَرَهُ مِنْ هَذِهِ الدُّنْیَا مِنْ أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ وَ أَفْقَرَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْجَنَّةِ قَالَ فَقُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَلَسْتُمْ کُلُّکُمْ قَائِمِینَ بِالْحَقِّ قَالَ بَلَی قُلْتُ فَلِمَ سُمِّیَ الْقَائِمُ قَائِماً قَالَ لَمَّا قُتِلَ جَدِّیَ الْحُسَیْنُ علیه السلام ضَجَّتِ الْمَلَائِکَةُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْبُکَاءِ وَ النَّحِیبِ وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَیِّدَنَا أَ تَغْفُلُ عَمَّنْ قَتَلَ صَفْوَتَکَ وَ ابْنَ صَفْوَتِکَ وَ خِیَرَتَکَ مِنْ خَلْقِکَ فَأَوْحَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِمْ قَرُّوا مَلَائِکَتِی فَوَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَأَنْتَقِمَنَّ مِنْهُمْ وَ لَوْ بَعْدَ حِینٍ ثُمَّ کَشَفَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنِ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ علیه السلام لِلْمَلَائِکَةِ فَسُرَّتِ الْمَلَائِکَةُ بِذَلِکَ فَإِذَا أَحَدُهُمْ قَائِمٌ یُصَلِّی فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِکَ الْقَائِمِ أَنْتَقِمُ مِنْهُمْ .
ابو حمزه ثمالی گوید: از امام ابوجعفر محمّد بن علی باقر علیه السّلام پرسیدم: ای فرزند رسول خدا، چرا علی را «امیرالمؤمنین» مینامند و این نام نامی است که پیش از او کسی بدان نامیده نشده و بعد از او نیز کسی را نشاید؟
فرمود: زیرا او اطعام کننده علم است و این غذا تنها از او خواسته میشود و آن را از دیگری نتوان طلب کرد.
ابوحمزه پرسید : عرض کردم: ای فرزند رسول خدا، چرا شمشیرش را «ذوالفقار» نامیده اند؟
آن حضرت علیه السّلام فرمود: زیرا با آن بر کسی ضربت وارد نکرد مگر اینکه وی را در این دنیا از خانواده و فرزندان و در آن دنیا از بهشت جدا نمود.
– مجددا ابوحمزه گفت ، پس عرض کردم: ای فرزند رسول خدا، مگر همه شما قائم به حق نیستید؟
فرمود: بلی!
عرض کردم: پس چرا حضرت قائم (امام مهدی عجل الله) را «قائم» نامیده اید؟
فرمود: چون جدّم امام حسین علیه السّلام کشته شد، فرشتگان به درگاه خدای عزّوجل با ناله و زاری و شیون و گریه روی آورده و عرض کردند: ای خدا و ای سَرور ما، آیا از کسی که برگزیده و فرزند برگزیده و بهترین خلق تو را کشته غفلت میورزی؟ پس خدای عزّوجل به ایشان وحی فرمود: ای فرشتگان من، آرام باشید! به عزّت و جلال خودم سوگند، قطعاً از ایشان انتقام خواهم گرفت، هرچند مدتی بعد باشد. سپس امامانی که از نسل حسین علیه السّلام هستند را به ایشان نشان داد که موجب مسرّت فرشتگان گردید. در میان فرزندان ایشان، یکی قیام کرده و مشغول نماز بود، پس خدای عزّوجل فرمود: به دست آن «قائم» از ایشان انتقام میگیرم.
علل الشرائع،ص۶۴
بحارالانوار، ج۳۷،ص۲۹۴،ح۸
مطالبی مرتبط که مطالعه کردن آن به شما کاربران بشدت توصیه میشود :
https://flatearthfarsi.ir/all/399/توضیح-کامل-کسوف-و-خسوف-در-زمین-تخت/
مجموعه مقالات گنبد آسمان در آیات قرآن و احادیث :
سلام.
من یه کم گیج شدم!!!!مگه پشت گنبد آسمان اول هم آب هست؟!مگر زیر گنبد یعنی بالای سر ما بحر مکفوف نیست (مثل همون که در تصویر سایت هست) خوب پس خدا مگر از این دریا در آسمان قوم نوح را عذاب نکرد پس آب پشت گنبد چیه دیگه؟! یعنی چی؟! نمی فهمم.
سلام
اول اب پشت گنبد فرو ریخته
بعد طبق احادیث خدا بخشی از ابهارو در بین گنبد اول و زمین بازداشته و خود دار کرده و مقداری دیگه در زیر زمین فرو رفته
ممنون. متوجه شدم.
هنوز هم پشت گنبد اول آب هست؟ در تصویری هم که ارائه دادین من چیزی ندیدم
بله طبق احادیث بین هفت گنبد یکسری دریای های خود دار مانند بحرمکفوف وجود داره
کم کم داریم مدل حارو اصلاح میکنیم و ارتقا میدیم
بنابرین هنوز مدل ها نیاز به آپدیت دارن تا کامل بشن
سلام وقت بخیر
الان سوالی که برام پیش اومده اینه که یعنی بحر مکفوف قبل از طوفان نوح نبوده و بعد بوجود اومده یا نه، بوده و بعد اب هایی که از اسمان ریخته شده بودن رو به طرف خودش برده؟ اگر نبوده پس ستارگان قبل از طوفان نوح کجا بودن که الان توی بحر مکفوف اند؟ یا مثلا خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی غیر قابل پیش بینی چطوری بوده؟
سلام
تا جایی که مطالعه کردم اینطور فهمیدم که ابهای پشت گنبد هفتم به زیر گنبد ها فروریخته و از همون زمان خدا بخش زیادی از اب هارو در نقاط مختلفی از گنبد های هفتکانه به صورت مکفوف یا همان بازداشته شده و خود دار قرار داد و بخش خاصی از ابها هم به زیر زمین فرو رفتن
ممنون
سلام
میدونم بی ربطه ولی اگر میشع لطف کنید لینک گروه اهل حدیث شیعه رو که در مستند دکتر پیام بهش اشاره کردید منتشر کنید تا ماهم بتونیم عضو شیم.
سلام
اون گروه یک بار حذف شد و مجددا ساخته شد
لینک گروه جدید در تلگرام :
https://t.me/Shia_ahle_hadith
سلام. من چند بار اومدم این مطلب و خوندم اخه توالی پیدایش بحر مکفوف و آب پشت گنبد و… اینها گیجم کرده. ببینید اگر قبل از طوفان نوح بحر مکفوف بالای سر ما نبوده پس ستاره ها کجا بودند ، اگر قبل از طوفان بوده چرا خدا پس گنبد رو شکافته تا از آب پشت گنبد برای عذاب استفاده کنه…؟؟؟!!! آخه یه کم از لحاظ علمی بعید هست که آبهای جمع شده ی حاصل طوفان یه بخشیش به سمت آسمان بالا بره و بحر مکفوف بوجود بیاد. آخه خدا که کارها رو بر اساس دلایل علمی انجام میده.
من یه نظر دارم احتمالا بحر مکفوف وجود داشته بعد خداوند برای عذاب گنبد رو شکافته تا از پشت فشار حاصل بوجود بیاد و آب ریزش کنه.
مثل اون آزمایش علوم که انجام میدادیم و لیوان آب رو برعکس میکردیم و آب همچنان ته لیوان باقی می موند و نمیریخت.
؟؟؟!!!
طبق حدیث حضرت علی هم اشاره ایی به آبهای پشت گنبد ندارند.