آخرین مطالب
راه شیری در زمین تخت

توضیح راه شیری (در حقیقت: رودخانه ای در آسمان) در نجوم اسلامی زمین تخت

(راه شیری) سفیدی خاصی که بر روی گنبد آسمان دیده می شود چیست و چرا ایجاد شده است؟

راه شیری در زمین تخت


سوره قمر :

كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَكَذَّبُوا عَبْدَنا وَ قالُوا مَجْنُونٌ وَ ازْدُجِرَ [9]

پيش از آن‌ها قوم نوح [پيامبرشان را] تكذيب كردند، [آرى] بنده‌ی ما را تكذيب كرده و گفتند: «او ديوانه است». و [با انواع آزارها از ادامه‌ی رسالتش] بازداشته شد.

 فَدَعا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ [10]

نوح به پيشگاه پروردگار عرضه داشت: «من مغلوب [اين قوم طغيانگرو ستمگر ] شده‌ام، پس [مرا] يارى كن تا بر آنها پیروز شوم»!

فَفَتَحْنا أَبْوابَ السَّماءِ بِماءٍ مُنْهَمِرٍ [11قمر]

در اين‌ هنگام دروازه های سقف آسمان را باز کردیم  و آبى فراوان سقوط کرد.

وَ فَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُوناً فَالْتَقَى الْماءُ عَلى أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ [12]

و زمين را نیز در همان زمان شكافتيم و چشمه‌هاى زيادى بيرون فرستاديم و اين دو آب  (آبی که از بالای سقف آسمان سقوط کرده بود روی سطح زمین و همچنین آبی که از زیر زیرزمین بالا آمده بود تا روی سطح زمین) براى هدفى كه مقدّر شده بود درآميختند [و درياى بسیار بزرگی تشكيل شد]!

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ فَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُیُوناً فَالْتَقَی الْماءُ قَالَ مَاءُ السَّمَاءِوَ مَاءُ الْأَرْضِ.

علیّ‌ّبن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- و فَجَّرْنَا الأَرْضَ عُیُونًا فَالتَقَی المَاء، منظور از دو آب ، همان  آب آسمان و آب زمین می‌باشد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۳۴۲

 بحارالأنوار، ج۱۱، ص۳۱۴/ القمی، ج۲، ص۳۴۱/ نورالثقلین/ البرهان

تفاسیر 👇


▪️قالَ: فَمَا الْمَجَرَّةُ؟ قَالَ: «يَا وَيْلَكَ سَلْ تَفَقُّهاً وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً يَا وَيْلَكَ سَلْ عَمَّا يَعْنِيكَ» قَالَ: فَوَ اللَّهِ إِنَّ مَا سَأَلْتُكَ عَنْهُ لَيَعْنِينِي قَالَ: «إِنَّهَا شَرَجُ السَّمَاءِ وَ مِنْهَا فُتِحَتِ السَّمَاءُ بِماءٍ مُنْهَمِرٍ زَمَنَ الْغَرَقِ عَلَى قَوْمِ نُوحٍ»
منبع کتاب : الغارات (ط – القديمة)، ج‏1، ص: 104

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۳۴۰

 بحارالأنوار، ج۵۵، ص۹۲

امیرالمومنین علیه السلام در پاسخ به  ابن کواء که پرسید از چیستی خط سفیدی که شب در آسمان دیده می شود و… ،
امام در پاسخ فرمود : واى بر تو  ابن کواء ! ، براى فهميدن بپرس نه براى وقت گرفتن! ، اى واى بر تو از آن بپرس كه کمکت می کند و بدردت میخورد ! وسوالی نپرس که برایت بی فایده هست ،
ابن کواء برای اولین بار در عمرش گفت : به خدا آنچه‏ از شما پرسيدم مطمئنا کمکم می کند و بدردم میخورد .
امیرالمومنین علی علیه السلام درپاسخ فرمودند : راه شیری ، شکاف و راهی (در سقف/گنبد) آسمان است، و از همین راه (شکافتگی در گنبد) بود كه از (سقف) آسمان ، آبی سيل آسا در زمان طوفان و عذاب ، بر قوم نوح عليه السّلام فرو ريخت.

توضیحات :
(شکستگی در سقف آسمان و ترمیم آن توسط خدا پس از فرو ریختن آبهای پشت گنبد باعث شد تا رودخانه یا همان مجرای راه شیری پدید بیاید در نتیجه راه شیری به هیچ وجه کهکشان نیست و اگر کسی راه شیری را شکافی ترمیم شده در گنبدآسمان هست را کهکشان بنامد چیزی بیش از یک دروغگو نیست) ( =ناسا دروغگوی اعظم)


منبعی دیگر :

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- {سَأَلَ ابْنُ الْکَوَّاءِ} أَخْبِرْنِی یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَنِ الْمَجَرَّهًِْ الَّتِی تَکُونُ فِی السَّمَاءِ قَالَ هِیَ شَرْجُ السَّمَاءِ وَ أَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ مِنَ الْغَرَقِ وَ مِنْهُ أَغْرَقَ اللَّهُ قَوْمَ نُوحٍ (علیه السلام) بِماءٍ مُنْهَمِر.

امام علی (علیه السلام)- ابن‌کواء از امیرالمؤمنین (علیه السلام) پرسید: «خط سفید توی آسمان چیست»؟
امام فرمود: «آن کانال و رودخانه‌ی آسمان است و امان اهل زمین از غرق‌شدن است و به خاطر آن شکافتگی در سقف آسمان بود که خداوند متعال قوم نوح (علیه السلام) را با فروریختن آبی بسیار زیاد غرق کرد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۳۴۰

 بحارالأنوار، ج۱۰، ص۱۲۱/ بحارالأنوار، ج۵۵، ص۹۰

الْغَارَاتُ، بِإِسْنَادِهِ عَنِ ابْنِ نُبَاتَهَ قَالَ: سُئِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام کَمْ بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ قَالَ مَدُّ الْبَصَرِ وَ دَعْوَهُ الْمَظْلُومِ وَ سُئِلَ کَمْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ قَالَ یَوْمٌ طَرَّادُ الشَّمْسِ وَ سُئِلَ عَنِ الْمَجَرَّهِ فَقَالَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ فَتَحَهَا اللَّهُ عَلَی قَوْمِ نُوحٍ ثُمَّ أَغْلَقَهَا فَلَمْ یَفْتَحْهَا وَ سُئِلَ عَنِ الْقَوْسِ فَقَالَ أَمَانُ الْأَرْضِ کُلِّهَا مِنَ الْغَرَقِ إِذَا رَأَوْا ذَلِکَ فِی السَّمَاءِ الْخَبَرَ.

**[ترجمه]الغارات: به سندش از ابن نباته آورده که پرسش شد از امیرالمؤمنین علیه السّلام که چه اندازه است میان آسمان و زمین؟ فرمود: کشش دیده، و دعای ستم رسیده، پرسش شد، چه اندازه است میان مشرق و مغرب؟ فرمود: یک روز رفت و آمد خورشید، و پرسش شد از چیستی رودخانه آسمانی سپید رنگ ؟ پس امام در پاسخ فرمودند: آن رودخانه آسمانی سپید رنگ همان درهای سقف آسمان است که خدا آن ها را بر قوم نوح بازگشایی کرد و سپس آن هارا بست و مسدود کرد و هرگز باز نکرد، و پرسش شد از رنگین کمان ها، فرمود: امان همه روی زمین از غرق شدن است، چون که آن را در آسمان می نگرند.

  • بحارالانوار جلد55 صفحه 93

سوره تکویر :

 آیه فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ (15) سوگند به ستارگاني كه باز مي‌گردند.

  • (مرتبط با آیه دیگر : الجوار الکنس )

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِ فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ قَالَ هِیَ الْکَوَاکِبُ تُکْنَسُ بِاللَّیْلِ وَ تُخْنَسُ بِالنَّهَارِ فَلَا تُرَی.

امام علی (علیه السلام)- فَلا أُقْسِمُ بِالخُنَّسِ؛ آن‌ها اخترانند که شب نمایانند و روز پنهان شده (بدلیل قوی تر بودن نور روز) و دیده نشوند.

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۰۸ -بحارالأنوار، ج۵۵، ص۱۰۷

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِ فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ قَالَ خَمْسَهًُْ أَنْجُمٍ زُحَلُ وَ عُطَارِدُ وَ الْمُشْتَرِی وَ بَهْرَامُ وَ الزُّهَرَهًُْ لَیْسَ فِی الْکَوَاکِبِ شَیْءٌ یَقْطَعُ الْمَجَرَّهًَْ غَیْرُهَا.

امام علی (علیه السلام)- فَلا أُقْسِمُ بِالخُنَّسِ؛ منظور پنج ستاره‌اند زحل، عطارد، مشتری، بهرام، زهره، و جز این‌ها ستاره‌ای خلق نشده است که  راه رودخانه سفید رنگ آسمان (1) را پیمایند، نیست.

  • تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۱۰ – بحارالأنوار، ج۵۵، ص۱۰۸/ نورالثقلین

(1 – رودخانه آب و سفید رنگ آسمان  ، به اشتباه  و با توجه به دروغ شیطان پرستان یونانی  معروف شده به کهکشان راه شیری )


[علل الشرائع] الدَّقَّاقُ وَ ابْنُ عِصَامٍ مَعاً عَنِ الْکُلَیْنِیِّ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ الْعَلَاءِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ الْفَزَارِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنِ ابْنِ أَبِی نَجْرَانَ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنِ الثُّمَالِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ الْبَاقِرَ علیه السلام یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ سُمِّیَ عَلِیٌّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ هُوَ اسْمٌ مَا سُمِّیَ بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ وَ لَا یَحِلُّ لِأَحَدٍ بَعْدَهُ قَالَ لِأَنَّهُ مِیرَةُ الْعِلْمِ یُمْتَارُ مِنْهُ وَ لَا یُمْتَارُ مِنْ أَحَدٍ غَیْرِهِ قَالَ فَقُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَلِمَ سُمِّیَ سَیْفُهُ ذَا الْفَقَارِ فَقَالَ علیه السلام لِأَنَّهُ مَا ضَرَبَ بِهِ أَحَداً مِنْ خَلْقِ اللَّهِ إِلَّا أَفْقَرَهُ مِنْ هَذِهِ الدُّنْیَا مِنْ أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ وَ أَفْقَرَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْجَنَّةِ قَالَ فَقُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَلَسْتُمْ کُلُّکُمْ قَائِمِینَ بِالْحَقِّ قَالَ بَلَی قُلْتُ فَلِمَ سُمِّیَ الْقَائِمُ قَائِماً قَالَ لَمَّا قُتِلَ جَدِّیَ الْحُسَیْنُ علیه السلام ضَجَّتِ الْمَلَائِکَةُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْبُکَاءِ وَ النَّحِیبِ وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَیِّدَنَا أَ تَغْفُلُ عَمَّنْ قَتَلَ صَفْوَتَکَ وَ ابْنَ صَفْوَتِکَ وَ خِیَرَتَکَ مِنْ خَلْقِکَ فَأَوْحَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِمْ قَرُّوا مَلَائِکَتِی فَوَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَأَنْتَقِمَنَّ مِنْهُمْ وَ لَوْ بَعْدَ حِینٍ ثُمَّ کَشَفَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنِ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ علیه السلام لِلْمَلَائِکَةِ فَسُرَّتِ الْمَلَائِکَةُ بِذَلِکَ فَإِذَا أَحَدُهُمْ قَائِمٌ یُصَلِّی فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِکَ الْقَائِمِ أَنْتَقِمُ مِنْهُمْ .

ابو حمزه ثمالی گوید: از امام ابوجعفر محمّد بن علی باقر علیه السّلام پرسیدم: ای فرزند رسول خدا، چرا علی را «امیرالمؤمنین» می‌نامند و این نام نامی است که پیش از او کسی بدان نامیده نشده و بعد از او نیز کسی را نشاید؟
فرمود: زیرا او اطعام کننده علم است و این غذا تنها از او خواسته می‌شود و آن را از دیگری نتوان طلب کرد.
ابوحمزه پرسید : عرض کردم: ای فرزند رسول خدا، چرا شمشیرش را «ذوالفقار» نامیده اند؟
آن حضرت علیه السّلام فرمود: زیرا با آن بر کسی ضربت وارد نکرد مگر اینکه وی را در این دنیا از خانواده و فرزندان و در آن دنیا از بهشت جدا نمود.
– مجددا ابوحمزه گفت ،  پس عرض کردم: ای فرزند رسول خدا، مگر همه شما قائم به حق نیستید؟
فرمود: بلی!
عرض کردم: پس چرا حضرت قائم (امام مهدی عجل الله) را «قائم» نامیده اید؟
فرمود: چون جدّم امام حسین علیه السّلام کشته شد، فرشتگان به درگاه خدای عزّوجل با ناله و زاری و شیون و گریه روی آورده و عرض کردند: ای خدا و ای سَرور ما، آیا از کسی که برگزیده و فرزند برگزیده و بهترین خلق تو را کشته غفلت می‌ورزی؟ پس خدای عزّوجل به ایشان وحی فرمود: ای فرشتگان من، آرام باشید! به عزّت و جلال خودم سوگند، قطعاً از ایشان انتقام خواهم گرفت، هرچند مدتی بعد باشد. سپس امامانی که از نسل حسین علیه السّلام هستند را به ایشان نشان داد که موجب مسرّت فرشتگان گردید. در میان فرزندان ایشان، یکی قیام کرده و مشغول نماز بود، پس خدای عزّوجل فرمود: به دست آن «قائم» از ایشان انتقام می‌گیرم.

علل الشرائع،ص۶۴
بحارالانوار، ج۳۷،ص۲۹۴،ح۸


مطالبی مرتبط  که مطالعه کردن آن به شما کاربران بشدت توصیه میشود :

https://flatearthfarsi.ir/all/399/توضیح-کامل-کسوف-و-خسوف-در-زمین-تخت/

مجموعه مقالات گنبد آسمان در آیات قرآن و  احادیث :

مقاله گنبدآسمان در قرآن و احادیث 1

مقاله گنبدآسمان در قرآن و احادیث 2

 

 

درباره مدیر Vlad

مدیر Vlad
ولاد {مدیر تولید محتوای مذهبی در رسانه زمین تخت پارسی} - عکاس ،گرافیست و تدوینگر - محقق ، مستندساز - مدرس رایانه و نرم افزار های adobe (در فضای مجازی)

همچنین بررسی کنید:

پایستگی انرژی

پایستگی انرژی

یک جسم در اطراف یک سیاره در تعادل بین دو نیرو قرار دارد: نیروی گریز …

19 دیدگاه

  1. Avatar

    هزار هزار عالم که در حدیث امام باقر آمده کجاست؟

  2. Avatar

    باسلام، طبق نظریه مسطح بودن زمین این سوال پیش میاد انتهای زمین از هر طرف کجاست؟ چرا کسی تاحالا ندیده یا نرفته ببینه؟ چرا مستندی دراین مورد نیست با وجود انواع تکنولوژی هایی که وجود داره؟
    به چندنفر گفتم مسخره کرد و جبهه گرفت
    از بین علما چه کسانی با شما هم نظرند یا بودند؟

    • مدیر Vlad

      سلام.
      تمامی علمای محدثین شیعه (راویان حدیث/اهل حدیث شیعه/ اصحاب حدیث)
      معتقدند که زمین تخت است و توسط کوه قافی دورتادور ان مرزبندی شده است و گنبدها هم به کوه هایی مانند قاف بافته شده اند و….
      در خصوص اندازه زمین و گنبد آسمان هم داریم یه مقاله رو اصلاح میکنیم ، بنابرین صبور باشید…

      احادیث معتبر هم در این خصوص بسیاره و کل سایت زمین تخت پارسی و مستندات ما با همین احادیث پر شدن

  3. Avatar

    سلام گ عرض ادب سوال داشتم
    یکسری از دانشمندان که معتقد بودن زمین تخته ازماشی انجام دادن و ثابت کردن زمین از نظر عرمی نمیتونه کره باشه، تو ازمایشگاه خلا ایجاد کردن و جاذبه درست کردند ولی نتونستند اب رو درون کره قرار بدن چون قوانین علمی منکر میشد، حالا جطوری شما میگید بالای گنببد اسمان ابه؟ مگه لایه بالا هم کره نیست؟؟

    • مدیر Bahram

      سلام
      طبق اثر ساگناک و آزمایش مورلی زمین هم ثابت هست هم اجرام به دور زمین میچرخند و طبق مقاله های به شماره 2519 / 5769 / 5554 و سایر مقالات زمین کروی نیست.
      بحر مکفوف بر روی زمین نیست و جاذبه (به هر تعریفی ک میشه) در زیر کمربند ون‌آلن هست و بعد از اون نیست از طرفی این دریا طبق روایات و احادیث توسط باد که به زیر اون هست بالا نگه داشته میشه؛
      در بعضی گروه های زمین تخت، از شیشه تقطیر به عنوان اثبات بحر مکفوف بیان می کنند که طبق مقاله شماره 2682 این دلیل کاملاً اشتباه هست .
      https://flatearthfarsi.ir/blog-science/2682

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

Translate »