آخرین مطالب

تئودولیت – مماس تئودولیت

دوربین تئودولیت (نام‌های دیگر: دوربین مهندسی، دوربین زاویه‌سنج طول‌یاب) یک ابزار دقیق برای اندازه‌گیری زاویه‌های افقی و عمودی است. کاربرد اصلی Theodolite در نقشه‌برداری است و برای اهداف تخصصی مانند هواشناسی و پرتاب موشک نیز سازگار شده‌است.

تئودولیت جدید شامل تلسکوپ متحرک نصب شده در دو محور عمود برهم: محور افقی و محور قائم یا زنیت است. تئودولیت زوایای قائم را از طریق زاویه بین محور قائم و امتداد نشانه روی اندازه‌گیری می‌کند که معمولاً حدود ۹۰ و ۲۷۰ درجه است. زمانی که Theodolite به یک هدف نشانه روی می‌کند زاویه هر یک از این محورها با دقت زیادی در حد یک هزارم رادیان یا ثانیه (۱/۳۶۰ درجه) اندازه‌گیری می‌شود.

تئودولیت T2 ساخت ۱۹۷۳

 

اگر یک اسپیریت لول (spirit-level) یا یک تئودولیت “همسطح” باشد، و یک نقطه داده شده به یک کارمند فارغ التحصیل در فاصله مثلاً 100 زنجیره (chains) خوانده شود، این نقطه دارای ارتفاع کمی بیشتر از ارتفاع موی متقاطع (cross-hair) تئودولیت خواهد بود. و اگر تئودولیت به جایگاه کارکنان درجه بندی شده برداشته/حذف شود، دوباره تسطیح شود (سطح بندی/مساوی) و 100 زنجیر از عقب برداشته شود، افزایش ارتفاع دیگری مشاهده می شود. و با تکرار مشاهدات پشت و دید جلو، این مازاد افزایش خواهد یافت.

از این استدلال می شود که خط دید از تئودولیت مماس است، و بنابراین، سطح زمین کروی است. نویسنده آزمایش هایی مشابه موارد فوق انجام داده است و آن را همانطور که گفته شد دریافته است. اما علت این نیست که خط دید یک مماس است، بلکه همان “توابستگی – collimation” است.

کولیماتور وسیله ای است که پرتوی از ذرات یا امواج را باریک می کند. باریک کردن می تواند به معنای هم تراز شدن جهت حرکت در یک جهت خاص باشد (یعنی ایجاد نور موازی یا پرتوهای موازی)، یا باعث کوچکتر شدن مقطع فضایی پرتو شود (دستگاه محدود کننده پرتو).

در اپتیک، یک کولیماتور ممکن است از یک آینه یا عدسی منحنی با نوعی منبع نور و/یا یک تصویر در کانون آن تشکیل شده باشد. این می تواند برای تکرار یک هدف متمرکز در بی نهایت با اختلاف منظر کم یا بدون اختلاف منظر استفاده شود.

در اپتیک پرتو ایکس، اپتیک پرتو گاما و اپتیک نوترونی، کولیماتور وسیله‌ای است که جریانی از پرتوها را فیلتر می‌کند تا فقط آنهایی که به موازات یک جهت مشخص حرکت می‌کنند اجازه عبور از آن را داشته باشند. کولیماتورها برای تصویربرداری اشعه ایکس، پرتو گاما و نوترون استفاده می‌شوند، زیرا تمرکز این نوع تابش بر روی یک تصویر با استفاده از لنزها دشوار است، همانطور که معمول با تابش الکترومغناطیسی در طول موج‌های نوری یا نزدیک به نور است. کولیماتورها همچنین در آشکارسازهای تشعشع در نیروگاه های هسته ای استفاده می شوند تا آنها را از نظر جهت حساس کنند.

در اینجا متوجه شدید که مماس تئودولیت به خاطر کولیماتور هست که مستقیم بودن زاویه رو اثبات می کنه نه منحنی بودن رو همینطور همه نورها و خطوط رو به خط مستقیم تبدیل می کند.

نمونه ای از کولیماتور ذرات

 

 

 

فزونی مثلث کروی

درباره بهرام

بهرام
نمی شه آشتی داد سنگو با شیشه/از هر کی بپرسی اسمم تو لیسته ----- ببین بازی رو بردم بدون بودجه/تکتون ریزه و جفتتون پوچه

همچنین بررسی کنید:

پایستگی انرژی

پایستگی انرژی

یک جسم در اطراف یک سیاره در تعادل بین دو نیرو قرار دارد: نیروی گریز …

2 دیدگاه

  1. Avatar

    سلام. چگونه شبهه کروی گرایان در مورد اینکه در یک مستند زمین تخت گرایان اشتباهی با نور اثبات کردند که زمین کروی است را رد کنیم؟ آیا می دانستند که امکان ندارد نتیجه شان به دلیل ارتفاع های زمین باشد پس باید به علت به اصطلاح کروی بودن زمین باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 10 =

Translate »